Wat kost Imagify?

Laten we beginnen met de kosten van Imagify, zodat je meteen weet waar je aan toe bent. Het Starter abonnement is gratis en hiermee kun je tot 20 MB optimaliseren per maand. Wil je meer afbeeldingen optimaliseren? Dan heb je drie andere keuzes:

  • Starter abonnement: optimaliseer 20 MB per maand (gratis)
  • Growth abonnement: optimaliseren tot 500 MB per maand ($4,99)
  • Infinite abonnement: onbeperkt optimaliseren ($9,99)
  • Speciale aanvraag

De Growth- en Infinite abonnementen zijn beiden goedkoper op jaarbasis. Maar als je nog niet helemaal overtuigd bent, is een maandabonnement misschien beter geschikt. Hierbij kun je maandelijks opzeggen als het toch niet van meerwaarde blijkt te zijn voor jouw website. Heb je een speciaal verzoek? Neem dan contact op met het team van Imagify om de mogelijkheden te bespreken.

Imagify pricingAfbeelding 1: abonnementen van Imagify

Imagify gratis proberen

Probeer Imagify gemakkelijk en gratis online. Upload afbeeldingen tot 2 MB met een gratis Imagify account en optimaliseer ze direct in op de website van Imagify.

Gratis proberen

Hoe download ik Imagify?

Imagify is een WordPress plugin en ontzettend makkelijk te downloaden. De plug-in vind je in de plugin directory van WordPress. Je vindt hem ook via de zoekfunctie in je dashboard. Log eerst in op je dashboard in WordPress. Vanuit daar kun je naar Plugins en Nieuwe plugin selecteren.

Zoek handmatig Imagify op en klik op: Nu installeren. Zodra hij is geïnstalleerd, activeer je hem. Binnen no-time heb je de plugin toegevoegd aan je WordPress.

Imagify installeren

Afbeelding 2: Imagify downloaden

Nadat je de plugin hebt geactiveerd, zie je meteen een verandering op je dashboard. Je ziet een stappenplan om te beginnen met Imagify.

Imagify instellen

Afbeelding 3: eerste stappen om Imagify te gebruiken

Zodra je je e-mailadres invoert bij stap 1, krijg je een e-mail met de API Key. Ook kun je gelijk een account aanmaken, zodat je makkelijk kunt inloggen in je Imagify-account. Nadat je je API Key hebt ingevoerd in het dashboard bij stap 2, kun je naar ‘Go to settings’ in stap 3.

Imagify configureren

In stap 3 pas je de instellingen precies aan naar jouw wensen. Zoals je ziet in Afbeelding 4: General Settings Imagify, kies je eerst het optimalisatie niveau die je graag wilt. Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Normal: optimalisatie zonder kwaliteitsverlies. Als je de perfecte kwaliteit van je afbeeldingen wilt behouden, selecteer je deze optie. Maar de verkleining van de bestandsgrootte is minder optimaal dan aggressive of ultra.
  2. Aggressive: perfecte optimalisatie zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Dit niveau zorgt voor grote verandering in bestandsgrootte met maar een kleine vermindering van kwaliteit, wat in veel gevallen niet eens zichtbaar zal zijn.
  3. Ultra: alle beschikbare optimalisaties worden toegepast voor een maximale beeldcompressie. Dit niveau zorgt voor de maximale verkleining van bestandsgrootte. Als je hiervoor kiest, moet je er rekening mee houden dat in sommige gevallen de kwaliteit zichtbaar minder wordt.

Vervolgens kies je of je alle afbeeldingen die je uploadt in WordPress automatisch wilt optimaliseren. Ook kies je of je een back-up wilt maken van originele afbeeldingen voordat het optimalisatieproces start. En de laatste keuze die je maakt of is je de EXIF data van je afbeeldingen wilt bewaren.

Imagify instellingen wijzigen

Afbeelding 4: General Settings Imagify

Als je daarna naar beneden scrolt, zie je nog een paar instellingen. Ten eerste kun je kiezen om WebP (tip!) bestanden te maken van de afbeeldingen op je website. Vervolgens kun je kiezen om het formaat van je afbeeldingen tot een maximum aantal pixels te wijzigen. Imagify geeft zelf al een aanbeveling voor het formaat. Ten slotte kies je welke afbeeldingen je graag optimaliseert.

Imagify instellingen wijzigen

Afbeelding 5: General Settings van Imagify

Wij raden je aan om ook je thema voor optimalisatie toe te voegen. Dit doe je door op de button “ADD THE THEME TO OPTIMIZATION” te klikken en vervolgens je gebruikte thema te selecteren. Zodra je jouw voorkeuren hebt gewijzigd, sla je de veranderingen op.

Aan de slag met Imagify!

Nu je alle instellingen hebt aangepast aan jouw voorkeuren, kan het echte werk beginnen. Als je ervoor hebt gekozen om alle afbeeldingen die je in de toekomst upload te optimaliseren, scheelt dat al werk in de toekomst. Maar de afbeeldingen die je in het verleden hebt geüpload, moeten nog wel geoptimaliseerd worden. Gelukkig heeft Imagify daarvoor de Bulk Optimization ontworpen. Hiermee optimaliseer je alle afbeeldingen die op je website staan.

Imagify bulk optimalisatie

Afbeelding 6: Bulk Optimalisatie met Imagify

Integratie met WP Rocket

Imagify is ontwikkeld door het moederbedrijf WP Media, die naast de Imagify plugin ook de ontwikkelaar van WP Rocket is. Hierdoor bevat Imagify een integratie met WP Rocket, waarbij WP Rocket zorgt voor het cachen en lazy loaden van de geoptimaliseerde afbeeldingen. In onze WP Rocket handleiding lees je hoe je dit instelt.

Pluspunten en minpunten van Imagify

Over de plus- en minpunten na deze Imagify review kunnen we kort zijn. Door de gebruiksvriendelijkheid van de plugin is hij geschikt voor iedereen die de laadtijd van een website wil verhogen. De stappen die je moet ondernemen zijn duidelijk en hoeven niet lang te duren. Daarnaast verspil je geen kostbare tijd, want alle afbeeldingen die je in het verleden hebt geüpload, kun je dankzij de Bulk Optimization in een keer worden geoptimaliseerd.

Het nadeel van de plugin is dat je moet betalen als je meer dan 20 MB per maand wilt optimaliseren. Maar omdat de laadtijd van je website zo’n invloed heeft op je posities in Google, is het zeker aan te raden om de afbeeldingen op je website te optimaliseren.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking