SEO en branding; een kans die veel bedrijven niet zien

Algemene SEO

16 januari 2020 • 5 minuten leestijd

SEO en branding gaan heel goed samen. En ondanks dat SEO een zeer interessant kanaal is om een merk mee te lanceren en de naamsbekendheid  ervan te vergroten, ligt SEO als kanaal voor branding bij veel bedrijven niet echt voor de hand. Een gemiste kans.

In dit artikel zal ik aan de hand van mijn eigen case uitleggen waarom SEO mogelijk een van de meest interessante kanalen is voor branding en hoe je een goede SEO branding strategie vormgeeft. Maar eerst begin ik met de belangrijkste argumenten om SEO in te zetten als brandingkanaal.

Waarom SEO als brandingkanaal?

Er zijn 3 belangrijke redenen om SEO in te zetten voor branding. Ik ga ze hieronder kort behandelen.

1 – SEO is een investering

Waar het rendement uit advertising direct stil komt te vallen als je de campagnes stopt, blijft SEO tot in lengte van jaren rendement opleveren. Zelfs als je maandenlang niets meer investeert in SEO. 

Een goed voorbeeld hiervan is mijn blog over sales funnels. Ik investeerde eenmalig veel tijd (zo’n 40 uren) in het schrijven van het artikel, maar het levert me nu al meer dan 3 jaar consistent leads en klanten op. 

Als je de businesscase bekijkt en rekent met een commercieel uurtarief van €100 per uur, dan zou de investering in het artikel €4.000 zijn. Maar een gemiddelde klant levert mij gemiddeld €6.000 per jaar op. In de afgelopen 4 jaar heeft dit artikel mij meer dan €180.000 (!) omzet opgeleverd.

En dat is alleen het directe rendement. Mensen die vanuit het artikel converteren tot prospect en later tot klant. Maar nog interessanter is dat het artikel als meer dan 50.000 keer is gelezen op mijn blog.

Het mooiste is dat het artikel de komende jaren nog tienduizenden lezers zal trekken en heel wat omzet zal opleveren.

En dit is slechts het rendement van 1 artikel.

2 – Topic expert in plaats van Product expert

Mensen kopen het liefst van mensen die ze vertrouwen. Zeker in de dienstverlening, maar ook in andere branches zoals de retail. En content is een effectieve manier om het vertrouwen te winnen van je doelgroep.

Want de beste manier om mensen te helpen, is door ze daadwerkelijk te helpen. Al mijn blogs hebben als doel om de lezer een stap verder te helpen. Dat kan zijn het creëren van awareness of gewoon praktisch het oplossen van een probleem of uitdaging.

En als iemand al een aantal keren een oplossing heeft gevonden op jouw website, dan groeit het vertrouwen in jouw (persoonlijke) merk. Je bezoekers beginnen je dan te zien als expert van dat onderwerp. 

En als de expert zegt dat iets goed is, dan geloven mensen dat. Dus als je als expert een product of dienst verkoopt, dan gaan mensen er vanuit dat de kwaliteit in lijn is met de expertise van de expert.

In mijn persoonlijke geval hoef ik potentiële klanten die op bezoek komen er niet meer van te overtuigen dat ik een goede business coach ben. Tot die conclusie zijn ze meestal al gekomen als ze bij mij aan tafel komen. Daarom hoeven we feitelijk alleen te onderzoeken of er een persoonlijke match is en of mijn tarief past bij de financiële situatie van de klant.

Kortom: door een expertstatus op te bouwen kun je niet alleen de waarde van je brand verhogen, je hebt daarmee directe invloed op online en eventuele offline conversies.

3 – SEO als tegenhanger van betaald verkeer

Omdat branding zich moeilijk laat meten in termen van rendement, is het doorgaans lastig om te bepalen of je geld goed besteed is. Vooral omdat met paid advertising niet altijd even duidelijk is of je in beeld bent gekomen bij de juiste doelgroep.

Met SEO heb je meer invloed op wie in contact komt met jouw brand. Op basis van de customer journey weet je waarschijnlijk al waar jouw doelgroep op zoekt. Met behulp van SEO kun je ervoor zorgen dat je dan in beeld komt bij die mensen. 

En niet alleen dat je bij die mensen in beeld komt, maar ook op het juiste moment. De doelgroep is namelijk zelf op zoek gegaan. Dus de content sluit aan op de informatiebehoefte van de doelgroep op dat moment. Met advertising heb je daar veel minder invloed op.

Een bijkomend voordeel is dat SEO, zoals je ook bij het eerste punt hebt kunnen lezen, slechts een eenmalige investering vraagt. Hierdoor is het een mooie tegenhanger tegenover de betaalde campagnes waar je continu geld en energie in moet blijven investeren om in beeld te blijven komen bij de doelgroep. 

In mijn persoonlijke geval is het bijna onmogelijk om met advertising op het juiste moment in beeld te komen bij mijn doelgroep. Mijn dienstverlening als business coach is daar te breed voor. Het zou een enorme investering vragen in brandingcampagnes om steeds in beeld te komen. En dan nog zou het schieten met hagel zijn.

De meeste prospects die bij mij aan tafel komen zijn mijn naam (merk) al tientallen keren tegengekomen. Op Google (organisch), op LinkedIn en ja… soms ook in de betaalde resultaten van Google (AdWords). En in dat laatste geval zijn ze waarschijnlijk al verkocht, omdat ze mijn merk al zo vaak hebben gezien. Ik adverteer om die reden alleen op zoekwoorden die zich aan het eind van de funnel bevinden.

Onderaan de streep verlaagt SEO je gemiddelde spend per view van je brandingcampagnes.

SEO branding is niet alleen voor grote bedrijven

Branding via SEO is absoluut niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Sterker nog… ik denk dat het juist een uitkomst is voor bedrijven die het moeten opnemen tegen kapitaalkrachtige spelers die veelal tonnen te spenderen hebben voor hun brandingcampagnes.

En omdat veel van die grote spelers vooral inzetten op voorspelbare en kortetermijnresultaten, gaan zij juist vaak voor advertising. In die zin zou je dus kunnen zeggen dat SEO als branding strategie een kans is voor zowel grote als kleine bedrijven.

SEO inzetten voor branding

Als je SEO wilt gaan inzetten voor branding is het belangrijk dat je begint bij het in kaart brengen van de customer journey. Dit is belangrijk, omdat je moet weten naar welke informatie de doelgroep op zoek gaat en waar zij zich dan bevinden in de journey.

Vervolgens wil je gaan ranken op keywords die aansluiten op de customer journey. Maar het doel is niet alleen het ranken op dat keyword, maar vooral om de doelgroep vanaf dat punt een stapje verder te helpen. Het heeft geen enkel nut om te ranken met een slecht SEO artikel. Dan heb je misschien wel verkeer, maar dan zal de impact niet positief zijn op zowel je merkbeleving als op de conversie naar je klant.

Wil je echt next level gaan? Dan gebruik je marketing automation om de customer journey te beïnvloeden. Want omdat je nu weet waar iemand zich bevindt in de customer journey (door te meten welke content ze lezen), kun je met e-mailmarketing de customer journey beïnvloeden door regelmatig interessante content te delen die aansluit op de informatiebehoefte in de journey naar de aankoop toe.

Conclusie

SEO en branding zijn dus een hele sterke combinatie voor iedereen die een merk probeert op te bouwen. Het maakt niet uit of je bouwt aan een personal brand, een business brand of een productmerk. Het is een kans waarvan ik vind dat niemand die zou moeten laten liggen. 

Dus pak die customer journey er nog even bij en breng eens in kaart op welke zoekwoorden jij zichtbaar zou moeten zijn voor je doelgroep.

 

Dit artikel is geschreven door gastblogger Nico Oud. Nico is business coach en helpt bedrijven bij het realiseren van hun persoonlijke doelstellingen en bedrijfsdoelstellingen.

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden.