Is de kans groot dat jij binnenkort onderhoud gaat plegen aan één van je webpagina’s of dat je een pagina gaat verwijderen? Zet dan wel de juiste redirect in. Een redirect wordt ingezet als omleiding.
Wanneer een pagina bijvoorbeeld tijdelijk buiten gebruik of offline is, voorkomt de redirect dat bezoekers en Google tegen een 404 melding (pagina niet gevonden) aanlopen. Maar het is wel belangrijk om de juiste redirect in te stellen.
Om het verschil tussen een 301 en 302 redirect uit te leggen, moeten we beginnen bij het begin. Elke keer wanneer jouw website wordt opgevraagd in een browser, wordt deze van de server gehaald, dit wordt ook wel Hypertext Transfer Protocol (HTTP) genoemd,
Wanneer de server de bestanden van de website toont, geeft dit een statuscode 200 aan. De bezoekers en Google zien de website. Wanneer de pagina niet beschikbaar is, omdat de pagina bijvoorbeeld is verwijderd, dan krijgen de bezoeker en Google een 404 foutmelding te zien. Daarom zet je een omleiding, met andere woorden een redirect in.
Dankzij de redirect, leid je bezoekers en Google van de 404 pagina, naar een andere pagina. De 301 en 302 redirect vallen onder de statuscode: redirect class. Beide doen in principe hetzelfde. Namelijk een omleiding instellen van pagina A naar pagina B.
Een 301 redirect is een permanente omleiding. De 301 redirect stel je bijvoorbeeld in voor een verwijderde pagina. De verwijderde pagina geeft een 404 foutmelding, omdat deze niet meer beschikbaar is. Je wilt niet dat bezoekers en Google deze melding zien. Daarom stel je een redirect in naar een (nieuwe) relevante pagina in.
Een 302 redirect is een tijdelijke omleiding. De bezoeker en zoekmachine worden tijdelijk omgeleid van de oude pagina naar een andere pagina.
Deze redirect zet je in omdat je bijvoorbeeld onderhoud pleegt aan de pagina, zoals het bijwerken van jouw assortiment. De redirect is tijdelijk en kenmerkt ook direct het verschil tussen de twee redirects. Maar er is meer dan enkel dit verschil.
Het verschil tussen de 301 en 302 redirect ligt aan de interpretatie van de zoekmachine. Zoals gezegd is een 301 redirect een permanente omleiding en een 302 redirect een tijdelijke omleiding. Bezoekers merken niets van deze omleiding, maar Google merkt wel op welke redirect jij hebt ingesteld.
Wanneer Google een 301 redirect tegenkomt, dan weet Google dat de oude pagina niet meer bestaat na verloop van tijd. Daarom stuurt Google de waarde van de oude pagina door naar de nieuwe pagina waar de redirect naar toe verwijst.
Elke pagina bouwt waarde op en deze waarde bepaalt onder andere jouw positie in de zoekresultaten. Deze waarde op een nieuwe pagina is weinig tot niets, dus je wilt graag de waarde van je oude pagina behouden. Door een 301 redirect in te stellen, behoud je deze waarde.
Bij een 302 redirect weet Google dat het gaat om een tijdelijke omleiding en weet hij dat de pagina op een later tijdstip gewoon weer wordt gebruikt. Om deze reden stuurt Google niet de opgebouwde waarde door naar de pagina waar de redirect naar toe verwijst.
Met onze HTTP status code checker tool controleer je gemakkelijk of er redirects plaatsvinden.
Vanwege het verschil tussen de 301 en 302 redirect, is het belangrijk dat je deze correct instelt. Voer je tijdelijk onderhoud aan je pagina, stel dan ook de 302 redirect in. Google zal op een later tijdstip de oude URL gewoon weer bezoeken.
Verwijder je een pagina stel dan een 301 redirect in. Op deze manier behoud je jouw opgebouwde waarde en weet de zoekmachine dat hij de oude URL niet meer hoeft te bezoeken na verloop van tijd. Door redirects correct in te stellen behoud je jouw ranking in de zoekresultaten.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.