Stap 1: Inventarisatie en nulmeting

Voordat de website migratie start, is het belangrijk een inventarisatie en nulmeting uit te voeren. Allereerst inventariseer je welke onderdelen zich wijzigen op de website. Ook maak je een overzicht wie betrokken is en wat zijn of haar taak is.

Wanneer problemen zich voor doen, wordt schakelen hierdoor gemakkelijk en wijs je de taak toe aan de juiste persoon toe. Denk goed na wie welke taak gaat uitvoeren en wie geschikt is.

Tijdens het project en na het project wil je geen posities verliezen in de zoekresultaten. Om te meten of alles goed verloopt, doe je van tevoren een nulmeting. Hierin verzamel je de huidige posities, bezoekers, maar ook crawlfouten en overige belangrijke statistieken.

Je inventariseert welke huidige posities de landingspagina’s nu bekleden en op welke zoekwoorden jij goed wordt gevonden. Al deze informatie verwerk je in een overzicht. Deze nulmeting stelt de schade van de website migratie vast na livegang.

In dit overzicht kun je gemakkelijk zien welke waardes en posities je terug moet zien na uitvoering van de website migratie.

Samenvatting stap 1:

  • Inventariseer welke onderdelen wijzigen en wie welke taak gaat uitvoeren.
  • Maak een nulmeting van de huidige posities, bezoekers, crawlfouten en andere statistieken die voor jou belangrijk zijn.
  • Maak een overzicht met al deze gegevens, dit is je nulmeting.

Stap 2: Verzamel de huidige URL’s

De volgende stap voor een succesvolle website migratie is het verzamelen van alle huidige URL’s. Deze URL’s verzamel je gemakkelijk met:

  • Crawlers, zoals Screaming Frog of ContentKing.
  • Google Search Console en Google Analytics.

Van de huidige URL’s maak je een overzicht in bijvoorbeeld Excel. Inventariseer, wanneer je dit belangrijk acht, ook de huidige waardes van de URL’s zoals het aantal inkomende backlinks en de metrics per URL.

Voor het verzamelen van deze informatie kun je gebruikmaken van ContentKing, Semrush of SE Ranking. Door een export te maken van deze informatie en deze samen te voegen in het Excel document zorg je ervoor dat alle informatie op één plek verzameld wordt.

Naast het verzamelen van de oude URL’s, maak je direct ook een overzicht van alle nieuwe URL’s. Wanneer je zowel de nieuwe, als oude URL’s hebt verzameld, ga je verder met stap 3.

Samenvatting stap 2:

  • Verzamel de huidige URL’s met crawlers, Google Analytics en Google Search Console.
  • Voeg hieraan ook de metrics per URL toe, wanneer je dit relevant acht.

Stap 3: Bepaal de nieuwe URL structuur

Wanneer je stap 1 en stap 2 hebt uitgevoerd is het van belang om de nieuwe URL structuur uit te gaan werken. De linkstructuur van een website of webshop wordt vaak bepaald aan de hand van een zoekwoorden onderzoek, het type website en het type pagina.

Voor het zoekwoorden onderzoek kun je de Google Keyword Planner of diverse andere tools uit onze blog met alternatieven voor de Google Keyword Planner gebruiken. Wij maken zelf veel gebruik van SE Ranking en Semrush voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek.

Bij het bepalen van de nieuwe linkstructuur is het van belang rekening te houden met de huidige pagina’s. De oude pagina’s moeten straks redirects krijgen naar zo relevante mogelijke nieuwe pagina’s.

Omdat een gebruiksvriendelijke website van groot belang is moet je ook rekening met de menustructuur houden, zodat de bezoekers makkelijk naar belangrijke pagina’s kan navigeren. Je kunt hiervoor een card sorting sessie inplannen, om samen de nieuwe structuur te bepalen.

Wanneer de URL structuur is bepaald, kun je deze structuur implementeren in de testomgeving van de nieuwe website. Vervolgens test je de nieuwe structuur met crawlers, zoals Screaming Frog of ContentKing.

Op deze manier zie je snel of alle pagina’s bereikbaar zijn en of er nog ontbrekende pagina’s zijn. Ook wordt het zo snel duidelijk of waardevolle content niet verloren gaat op de nieuwe website.

Samenvatting stap 3:

  • Voer een zoekwoorden onderzoek uit, om zo alle relevante zoekwoorden inzichtelijk te maken.
  • Stel aan de hand van het zoekwoorden onderzoek en de verschillende soorten pagina’s op je website de URL structuur op.
  • Test de nieuwe URL’s met crawlers, om te kijken of er nog pagina’s ontbreken.

Stap 4: Het verhuisplan opstellen en redirects schrijven

Wanneer je bij dit punt bent aangekomen heb je een overzicht van alle URL’s en is de linkstructuur uitgedacht. Om de oude URL’s door te sturen zet je 301 redirects in, hiermee geef je bij Google aan dat de oude URL permanent verhuisd is.

Een overzicht van alle redirects maak je in het verhuisplan: je bekijkt hierbij welke URL of welke URL groep moet worden doorgestuurd naar de nieuwe URL’s.

Mochten oude pagina’s verdwijnen in de nieuwe situatie, maak dan ook een redirect aan voor deze pagina’s. Geef deze pagina’s een redirect naar een andere relevante pagina’s of de homepage.

In een Excel document koppel je de oude URL’s aan de nieuwe relevante URL’s en zo stel je de 301 redirects op.

Tip: Voor groepen met URL’s kun je het beste een RegEx redirect opstellen, zo worden alle URL’s met een gespecificeerde structuur automatisch doorgestuurd. Dit scheelt een hoop werk.

Op deze manier ontstaat een lijst van redirects die je uiteindelijk op een correcte manier instelt op de server van de oude website.

Tip: Let er ook goed op dat de HTTP URL’s naar de HTTPS variant worden doorgestuurd.

Wanneer je overzichtelijk hebt welke redirects worden ingesteld, stuur je dit overzicht door naar de hiervoor verantwoordelijke persoon. Voorkom redirectloops en test de website hierop in de testfase.

Samenvatting stap 4:

  • Stel met behulp van een Excel document alle 301 redirects op, waarbij de oude URL naar een nieuwe relevante URL wordt doorgestuurd.
  • Voor URL groepen gebruik je RegEx redirects.
  • Voorkom redirectloops.

Stap 5: Testen van de redirects

Voordat je de redirects live zet worden de redirects idealiter getest in een testomgeving. Door redirects te testen voorkom je negatieve gevolgen en detecteer je problemen voordat je de nieuwe website live gaat na migratie, zo zorg je voor een vlekkeloze migratie.

Het testen van de redirects in een testomgeving voor je uit met behulp van crawlers, zoals Screaming Frog en ContentKing. Hiermee controleer je ook direct of de crawler toegang heeft tot de website.

Vaak worden het robots.txt bestand en de HTTP-header vergeten tijdens de website migratie. In de testomgeving worden ook de eerste foutmeldingen al snel zichtbaar. Dit is niet alleen het moment om foutmeldingen op te lossen, maar ook om de 404 pagina correct in te richten.

Zorg voor navigatiemogelijkheden en een zoekfunctie op de 404 pagina. Leg ook het probleem uit waardoor deze fout is ontstaan. Hiermee help je bezoeker in de toekomst wanneer fouten zich voordoen.

Controleer in de testomgeving ook op redirect loops. Dit zijn verwijzingen van een oude URL naar een andere URL met een 301 redirect, waardoor een bezoeker nooit op de unieke pagina komt.

Samenvatting stap 5:

  • Test de redirects in een testomgeving.
  • Controleer goed op fouten (404 pagina’s in plaats van een 301 redirect) en redirect loops.
  • Richt je 404 pagina goed in.

Stap 6: Redirects live zetten en de migratie starten

Na een uitgebreide succesvolle test is het tijd om de redirects op de live locatie te plaatsen en de migratie te starten. We raden je aan om de 301 redirects zeker een jaar als permanente verwijzingen te laten staan.

Zoekmachines moet de nieuwe URL’s en waardes overnemen. Bovendien zullen er nog backlinks zijn die naar de oude URL’s verwijzen.

Wanneer je van serverlocatie wijzigt, moet je ook de DNS-instellingen wijzigen. De wijziging van deze instellingen hebben vaak vertraging en zijn vaak een aantal uren tot een dag later te zien. Als je de DNS-cache leegt, zal deze wijziging sneller te zien zijn.

Samenvatting stap 6:

  • Zet de 301 redirects live en laat ze minimaal een jaar online staan.
  • Wijzig je van serverlocatie? Leeg dan je DNS-cache, zodat je de wijzigingen sneller ziet.

Stap 7: Monitoring van de migratie

Het is mogelijk dat ondanks de uitgebreide test zich alsnog problemen voordoen. Houd daarom met name de eerste dagen na de website migratie alle statistieken in de gaten. Op de volgende punten moet je zeker letten:

  • Controleer het huidige verkeer wat je verkrijgt vanuit zoekmachines.
  • Controleer de positie van elke URL en zoekwoorden in de zoekmachine.
  • Controleer of de pagina’s worden geĂŻndexeerd.
  • Controleer op foutmeldingen.
  • Controleer meldingen van Google Search console.
  • Controleer de foutmeldingen uit logfiles van de server.
  • Controleer andere belangrijke statistieken die je in de nulmeting hebt opgenomen.

Tijdens de monitoring vang je de laatste problemen op en werk je aan een vlekkeloze migratie voor elke bezoeker. Wanneer een website migratie correct is uitgevoerd, zal de impact in Google minimaal zijn.

Houdt er wel rekening mee dat je een aantal dagen een dip kan zien in je posities, omdat Google de posities voor de nieuwe website moet overnemen.

Waar moet ik nog meer op letten tijdens een website migratie?

Robots.txt

Een website migratie heeft in veel gevallen grote impact op de posities in de zoekresultaten. Er worden namelijk vaak onderdelen vergeten. Denk bijvoorbeeld aan het robots.txt bestand. Een nieuwe website heeft een nieuwe robots.txt nodig met nieuwe instructies. Verwijder oude instructies en pas de nieuwe instructies toe.

Backlinks

In het verleden heb je gewerkt een goed backlinkprofiel door middel van bijvoorbeeld linkbuilding. Door alle websites uit het backlinkprofiel te benaderen en te vragen de link aan te passen, zorg je ervoor dat de volledige waarde naar de nieuwe URL’s doorgestuurd wordt.

Lees ook: Methodes voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.

Interne links

Vaak worden alle redirects correct ingesteld, maar worden interne links vergeten. Je wilt geen interne links met een 301 redirect op je website hebben staan, dit kost je namelijk crawlbudget. Zorg er daarom voor dat alle interne links ook correct worden aangepast. Het is aan te raden om op elke pagina in ieder geval één interne link op te nemen.

Meta descriptions en titels

Vergeet ook niet alle titels en meta descriptions te controleren. Wanneer je Ă©Ă©n op Ă©Ă©n URL’s hebt gekopieerd, vergeet dan niet ook de titel en meta description mee te nemen. Maak voor nieuwe URL’s correcte en goede titels en meta descriptions als onderdeel van je zoekmachine optimalisatie.

Google Analytics

Je wilt goed meten na de website migratie en vaak wordt een klein onderdeel over het hoofd gezien hierbij. Plaats het oude Google Analytics Script op de nieuwe website. Zodat je direct alles goed kunt meten, maar ook historische data hebt.

URL’s in advertentiecampagnes

Vergeet bovendien niet eventuele campagnes, in bijvoorbeeld Google Ads, aan te passen. Hier staan waarschijnlijk nog oude URL’s ingesteld.

Veel gemaakte fouten bij een website migratie

Naast de voorgaande aandachtspunten, wijzen we je als SEO bureau ook graag op de veel gemaakte fouten bij website migraties. Door deze fouten te voorkomen, is de impact op de huidige positie in de zoekresultaten ook minder. Een fout maken tijdens website migratie is snel gebeurd, vaak zonder dat je het zelf merkt.

Indexatie blokkade (met de noindex tag)

Een website migratie is complex. Het komt vaak voor dat men vergeet dat zich blokkades voordoen nadat de website live is gegaan. Zoals indexatie blokkades met een noindex tag, waardoor zoekmachines de website niet bereiken. Hierdoor wordt de website niet geĂŻndexeerd of gecrawld.

Bestaande content

Veel website migraties nodigen uit om nieuwe content te schrijven. Het is echter een gemiste kans om bestaande content niet mee te nemen. Deze was al waardevol, dus neem deze ook mee!

Trackingcodes

Vaak wordt er een nieuw Google Analytics account aangemaakt bij het in gebruik nemen van een andere website. Doe dit niet, maar neem de oude trackingscode mee op de nieuwe website. Hiermee behoud je je data en kun je de data goed vergelijken.

Vergeet uiteraard ook niet de Facebookpixel, Ads tracking scripts, Tag Manager en andere (conversie)tracking scripts op de nieuwe website te plaatsen. Daarnaast moet je ook niet vergeten de conversies en events in Google Analytics aan te passen.

Geen eindcontrole

Uiteindelijk is geen eindcontrole de grootste fout die wordt gemaakt. Hierbij detecteer je foutmeldingen en incorrecte redirects, die je snel kunt oplossen.

Door dit actief in de gaten te houden minimaliseer je de gevolgen. Het niet doen van een eindcontrole of monitoring is dus niet verstandig.

Conclusie

Ga je binnenkort aan de slag met een website migratie? Of ben je al bezig met een migratie? Gebruik dan ons stappenplan met de 7 hierboven beschreven stappen, om te zorgen voor een vlekkeloze SEO migratie van je website of webshop. Een SEO migratie hoeft geen grote gevolgen te hebben voor je vindbaarheid wanneer je deze goed uitvoert.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking