Een anchortekst is een veelgebruikte term binnen SEO. Wij leggen je in deze blog uit wat een anchortekst is en hoe je deze op de juiste manier gebruikt.
Een anchortekst is de tekst die klikbaar is wanneer er een link op een webpagina is geplaatst. Een anchortekst kan zowel naar pagina’s op je eigen website linken, als naar externe pagina’s.
Wanneer wij een link naar onze linkbuilding pagina plaatsen, is de anchortekst in dit voorbeeld “linkbuilding”.
De meeste anchorteksten zijn te herkennen aan een aantal uiterlijke kenmerken:
Daarnaast staat de anchortekst in de HTML-code van je website tussen de <a href=””></a> tags.
<a href=””></a>
Anchorteksten zijn zowel voor de interne linkstructuur van je website als voor linkbuilding van groot belang. Aan de hand van anchorteksten herkent Google de onderwerp(en) van een pagina en bouw je autoriteit op die onderwerpen op. Wanneer je naar je pagina voor linkbuilding dus links met de anchorteksten “linkbuilding”, “linkbuilding uitbesteden” en “goede backlinks” plaatst, zal Google beter begrijpen dat je pagina op die zoektermen gevonden moet worden.
Daarnaast zorgen anchorteksten ervoor dat je bezoekers door zullen klikken op je website. Uiteindelijk wil je dat bezoekers gaan converteren, in dit proces dragen anchorteksten bij aan het conversiepercentage. Wanneer je bezoekers met de juiste anchorteksten naar de juiste pagina’s begeleid, zal je een betere conversie behalen.
Deze extra klikken zorgen er tevens voor dat je bounce rate verlaagd wordt en het aantal pagina’s per sessie verhoogd wordt, wat door Google zal worden beloond
Een goede anchortekst bevat een correcte beschrijving van de pagina die gelinkt wordt. De anchortekst moet voldoende informatie bevatten, zodat je bezoekers en Google weten wat het onderwerp van de gelinkte pagina is.
Voorbeelden van anchorteksten die voor Google weinig waarde hebben zijn:
Een voorbeeld van een goede anchortekst is: Google Mijn Bedrijf optimaliseren.
Deze anchortekst geeft een goede beschrijving van de gelinkte pagina en bevat tevens een zoekwoord waarop de pagina gevonden moet worden.
Er bestaan verschillende soorten anchorteksten:
SmartRanking
Klik hier
Linkbuilding
Linkbuilding uitbesteden
https://smartranking.nl/
Voor interne links kun je het beste zo relevant mogelijke anchorteksten gebruiken. Wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding is het van belang dat je een variatie aan anchorteksten gebruikt. Een variatie aan anchorteksten bestaat uit:
Een goed anchorprofiel draagt bij aan de autoriteit van je website en een natuurlijk backlinkprofiel.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.