Optimalisatie van Google Mijn Bedrijf is het startpunt van jouw lokale SEO en een kans om jouw bedrijf te laten groeien als lokale speler. Wij leggen je uit waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor lokale SEO en hoe je Google Mijn Bedrijf optimaliseert.

Google Mijn Bedrijf vermelding van SmartRanking

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor lokale SEO?

Google ziet dat lokale zoekopdrachten groeien en steeds belangrijker worden. Dankzij de Google Pigeon update werd het lokale algoritme verbeterd. En dat had een groot effect op lokale zoekopdrachten. Door deze update in 2014 is het belang van lokale SEO vergroot.

Wanneer jij Google Mijn Bedrijf goed inricht, toont Google jouw bedrijf sneller en beter in de overzichten van lokale zoekresultaten. En dat is niet alleen een overzicht van diverse links. Google Knowledge Graph geeft bijvoorbeeld een overzicht in de vorm van een snippet.

In die snippet toont Google voor zijn bezoekers een helder overzicht van de locaties, producten of diensten en reviews van verschillende bedrijven die voldoen aan de zoekopdracht.

Google Mijn Bedrijf toont lokale bedrijven op een kaart in de zoekresultaten

Google haalt de informatie voor een snippet uit jouw Google Mijn Bedrijf. Met de juiste optimalisatie komt jouw bedrijf ook in zo’n snippet terecht. Hoe je Google Mijn Bedrijf optimaliseert, leggen wij hieronder uit.

Google Mijn Bedrijf: de basis

Goed om te weten: Google Mijn Bedrijf is gratis. Je registreert eigenlijk jouw bedrijf bij Google. De informatie die jij daar verstrekt, wordt vervolgens gedeeld met Google Search, Google Maps en Google Assistant (voor voice search).

1) Claim of registreer je bedrijf

De allereerste stap is om te controleren of jij al een Google Mijn Bedrijf registratie hebt. Soms kan dit namelijk het geval zijn en dan hoef je alleen je registratie te claimen. Je kunt via Google Mijn Bedrijf jouw bedrijf registreren of claimen.

Google Mijn Bedrijf registreren: Bedrijfsnaam invoeren

2) Vul je adres correct in

De volgende stap is het invullen van de locatie van je bedrijf. Zorg ervoor dat je alle adresgegevens compleet invult en hierbij de hoofdletters niet vergeet.

Google Mijn Bedrijf registreren: adres invullen

Na het invullen van je hoofdadres heb je de mogelijkheid om meerdere locaties toe te voegen. Vul elke locatie van je bedrijf in, wanneer dit voor jou van toepassing is.

3) Selecteer de juiste bedrijfscategorie(ën)

Voor de vindbaarheid van je Google Mijn Bedrijf profiel is het van belang dat je de juiste bedrijfscategorieën selecteert. Google heeft honderden bedrijfscategorieën opgesteld. Door te zoeken vind je gemakkelijk de bedrijfscategorie(ën) die voor jou van toepassing zijn, dit kunnen er dus meerdere zijn.

Google Mijn Bedrijf registreren: Categorie selecteren

Wanneer je twijfelt over de categorie is het raadzaam om te kijken welke categorie jouw directe concurrenten hebben geregistreerd.

4) Vul de juiste contactgegevens in

Voor een goed vindbaar Google Mijn Bedrijf profiel is het ook belangrijk dat je alle contactgegevens juist invult. Voeg dus je telefoonnummer en je website-URL toe tijdens het aanmaken van je Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je website gebruikt maakt van HTTPS.

Google Mijn Bedrijf registreren: contactgegevens invullen

5) Je aanmelding voltooien

Heb je alles ingevuld? Gefeliciteerd! Google zendt jou een pincode met verificatiecode per post. Dit duurt ongeveer een week. Na het invullen van de pincode, volgens de instructies die op de brief staan, staat jouw Google Mijn Bedrijf live.

Optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf gegevens

Wanneer je start met het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf zijn er verschillende punten waar je op moet letten. We lopen ze met je langs.

Zo pas je je Google Mijn Bedrijf gegevens aan

Je kunt je gegevens in Google Mijn Bedrijf aanpassen door in het Google Mijn Bedrijf portaal op jouw bedrijf te klikken. Vervolgens selecteer je in het linkermenu de pagina “Informatie”.

Google Mijn Bedrijf: informatie aanpassen

Zorg voor gedetailleerde en accurate informatie

Wanneer iemand een lokale zoekopdracht geeft, toont Google alleen de relevantste antwoorden als eerste. Accurate informatie in Google Mijn Bedrijf is daarom van groot belang. Alle mogelijkheden om Google informatie te geven over je bedrijf moet je benutten.

Zorg dus voor gedetailleerde en accurate informatie over wat jouw bedrijf precies doet, waar je bedrijf gevestigd is en hoe klanten jouw diensten of producten kunnen afnemen.

Google Mijn Bedrijf: gegevens wijzigen

Gebruik de juiste zoekwoorden in de teksten

Gebruik bij al je omschrijvingen zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Google gebruikt voor het vaststellen van relevante informatie de ingevulde zoekwoorden en zinnen. Het is dus goed om met een zoekwoorden onderzoek te verifiëren welke zoekwoorden en zinnen belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Google Mijn Bedrijf: omschrijving invullen

Vul je openingstijden in en houdt deze up-to-date

Google vindt de gebruikerservaring enorm belangrijk. Wanneer jij je informatie up-to-date houdt, beloont Google jou daar ook voor. Zorg er dus bijvoorbeeld niet alleen voor dat de juiste openingstijden van jouw bedrijf bekend zijn bij Google Mijn Bedrijf. Geef de wijzigingen in openingstijden tijdens feestdagen ook door via Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf: openingstijden vermelden

Gebruik een korte profielnaam

Om jezelf beter vindbaar te maken in Google Maps en in de zoekresultaten van Google, kun je een korte profielnaam toevoegen voor jouw bedrijf in Google Mijn Bedrijf. Deze korte profielnaam mag je drie keer per jaar wijzigen.

Korte naam invoeren voor Google Mijn Bedrijf

Met deze korte profielnaam kunnen klanten een korte URL invoeren in de adresbalk. Zij worden dan direct naar je Google Mijn Bedrijf pagina gestuurd.

Voeg foto’s toe

In Google Mijn Bedrijf kun je ook foto’s van jouw bedrijf, product of dienst toevoegen. Dit heeft een grotere invloed op jouw plaats in de zoekresultaten dan je misschien denkt.

Foto's toevoegen in Google Mijn Bedrijf

Bedrijven die foto’s beschikbaar stellen via Google Mijn Bedrijf hebben een 35% hogere CTR dan bedrijven die dit niet doen. Het is uiteraard wel belangrijk om je foto’s zorgvuldig te kiezen, zo kun je beter niet je bedrijfslogo als profielfoto kiezen.

De profielfoto krijgt misschien wel de meeste exposure en heeft daarmee de meeste invloed. Zorg dan ook dat je profielfoto relevant en aantrekkelijk is. Het moet een duidelijke weergave zijn van waar jouw bedrijf voor staat en wat het levert.

Overzicht met foto's in Google Mijn Bedrijf

Daarnaast kun je nog de volgende foto’s toevoegen:

  • Foto van het bedrijfslogo, zodat potentiële klanten jouw business leren herkennen aan het bedrijfslogo.
  • Foto’s die weergeven welke diensten of producten een potentiële klant kan afnemen.
  • Foto’s van de directie of/en werknemers van jouw bedrijf.
  • Foto’s van, wanneer dit van toepassing is, jouw bedrijfspand en de inrichting.
  • Een omslagfoto voor de weergave in je vermelding in Google en op Google Maps.

Alle foto’s die je toevoegt aan je Google Mijn Bedrijf moeten een JPG of PNG-bestand zijn van 10KB tot maximaal 5 MB. Verder waardeert Google realistische foto’s waar geen of weinig aanpassingen in zijn gedaan. Bij alle foto’s die je toevoegt, geldt dat zij moeten bijdragen aan een positieve beeldvorming en relevantie van jouw bedrijf.

Ontvang reviews en reageer hier op

Google Mijn Bedrijf toont reviews van klanten. Geen wonder, de gebruikerservaring telt namelijk. Het is dus van belang dat je positieve reviews ontvangt en ook op alle reviews, positief en negatief, reageert. Potentiële klanten zien die positieve reviews als een reden om jouw bedrijf verder te verkennen.

Google Mijn Bedrijf reviews ontvangen

Wanneer zij zien dat jouw bedrijf ook reageert op reviews, toont dat aan hen dat jouw bedrijf de mening van de klant waardeert. Creëer daarom een link via Google Mijn Bedrijf waarmee jouw klanten hun reviews kunnen achterlaten. Veel reviews dragen uiteindelijk bij aan een betere vindbaarheid van jouw bedrijf in Google.

Zo reageer je op reviews

Het reageren op reviews doe je via je Google Mijn Bedrijf profiel. Klik op je bedrijf, ga naar “Reviews” en selecteer de review waarop je wilt reageren.

Reageren op reviews via Google Mijn Bedrijf

Monitor je Google Mijn Bedrijf resultaten

Via de functie “Insights” kun je de resultaten en prestaties van je vermeldingen op Google monitoren.

Zo kun je onder andere zien:

  • Hoeveel klanten rechtstreeks naar je bedrijfsprofiel hebben gezocht.
  • Hoe vaak je profiel getoond is bij een algemene zoekopdracht.
  • Hoe vaak je vertoond bent bij een zoekopdracht naar je merknaam.

Google Mijn Bedrijf inzichten

In Google Mijn Bedrijf Insights vind je nog veel meer interessante statistieken, zoals:

  • Het aantal keren dat iemand naar je heeft gebeld na een zoekopdracht.
  • Hoe vaak iemand de route naar jouw adres(sen) heeft opgevraagd.
  • Hoe vaak je getoond bent in Google Maps en Google Zoeken.
  • Hoe vaak jouw foto’s vertoond zijn.

Google Mijn Bedrijf weergaven

Met deze insights kun je je Google Mijn Bedrijf optimaliseren en krijg je inzicht hoe klanten je vinden.

Google Mijn Bedrijf blijven optimaliseren

Google Mijn Bedrijf is dus een goede gratis manier om hoger in (lokale) zoekresultaten te komen. Het biedt bezoekers van Google de kans om eenvoudig en snel accurate basisinformatie van jouw bedrijf te vinden.

Het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf vraagt om een grondige aanpak en blijvend onderhoud op basis van de data uit Google Mijn Bedrijf Insights. Met deze tips zorg je voor een ijzersterk Google Mijn Bedrijf profiel.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking