Structured data is code waarmee je content markeert. Hierdoor begrijpen zoekmachines je content beter. Met het gebruik van structured data geef je een goed signaal af naar zoekmachines. Zo creëer je meer aandacht voor je bedrijf in die lange lijst met organische zoekresultaten.
Lang niet elke website heeft zijn content gemarkeerd met structured data. Soms vraag dit om technische kennis of is het CMS niet geschikt. Ook zijn de voordelen van structured data niet altijd bekend.
In dit artikel lees je welke voordelen structured data heeft en hoe je jouw content op de juiste manier met structured data markeert.
Voor steeds meer klanten zetten wij structured data in als onderdeel van technische SEO. Bij de test in het onderstaande voorbeeld hebben wij de (review) structured data toegevoegd aan de website.
Het resultaat van het toevoegen van structured data is een verbetering van de CTR, van 0,7% naar 1,1%. Verder zijn ook de posities, vertoningen en de klikken gestegen. Dit laat de waarde van structured data goed zien.
Het toevoegen van structured data (ook wel Schema markup genoemd)Â levert meerdere voordelen op. Hieronder noemen wij de 5 voordelen van het gebruik van structured data.
Google wil na een zoekopdracht directe de beste antwoorden tonen. Structured data zorgt ervoor dat jouw zoekresultaat voorzien wordt van extra informatie, in de vorm van rich snippets.
Dit kunnen foto’s, reviews of extra tekstuele informatie bij het zoekresultaat zijn. Door de extra regels en extra informatie krijgt jouw resultaat meer aandacht.
Structured data heeft een grote impact op jouw click-through rate. In onze eigen testcase zagen wij dat de CTR van 0,7% naar 1,1% is gegroeid, in slechts 28 dagen tijd. Een stijging van maar liefst 57%. Doordat je zoekresultaten meer aandacht krijgen, zullen bezoekers ook sneller op jouw zoekresultaten klikken.
Structured data zorgt er niet alleen voor dat je beter in de zoekresultaten zichtbaar bent en meer bezoekers krijgt. Bezoekers zijn ook sneller geneigd om op jouw zoekresultaat te klikken en direct  jouw dienst of product af te nemen, wanneer je opvalt door de inzet van Schema markup.
Als er bijvoorbeeld goede reviews te zien zijn of een aantrekkelijke foto van een product voorzien van een goede prijs, is de keuze snel gemaakt voor jouw bedrijf.
Structured data kan eraan bijdragen dat de zoekmachine jouw bedrijf in een featured snippet toont. Een featured snippet wordt getoond boven de organische zoekresultaten en is bevat vaak maar één zoekresultaat of een kort lijstje.
Jouw bedrijf heeft dan dus een gratis premium plek in de zoekmachine. Potentiële klanten zien dit ook als een betrouwbaar zoekresultaat en dit zal bijdragen aan een hogere CTR en meer verkeer.
De zoekresultaten die Google toont bij een gesproken zoekopdracht worden gehaald uit de featured snippets. Dit betekent dus dat jouw bedrijf als enige zoekresultaat getoond of voorgelezen wordt bij een voice search zoekopdracht.
Het markeren van content met structured data noem je een markup. Bij die markup moet je rekening houden met markups voor verschillende content types, deze markups zijn opgesteld door Schema.org. Deze zijn afhankelijk van de aard van jouw bedrijf en wat jij wilt bereiken met jouw content.
Er zijn een groot aantal mogelijkheden voor Schema markups beschikbaar, op de website Schema.org vind je een compleet overzicht van de verschillende markups. We behandelen hieronder de meest gebruikte markups, dit zijn de markups voor producten, bedrijfsspecifieke informatie, lokale bedrijven en dienstverlenende bedrijven.
Voor het markeren van content van jouw webshop maak je gebruik van de mark-up voor producten. Met deze structured data markup kan de zoekmachine productinformatie aan de zoekresultaten toevoegen. Dit levert extra mogelijkheden op voor de verkoop van je producten.
Wanneer je graag wilt dat de zoekmachines sneller de gebruiker van bedrijfsspecifieke informatie kan voorzien, gebruik je hiervoor een organization markup. De zoekmachine toont hierna van jouw bedrijf een Knowledge Graph in de lijst van zoekresultaten.
Wanneer de fysieke locatie van jouw bedrijf of zijn lokale functie erg belangrijk is, gebruik je de localbusiness markup. Je markeert dan de fysieke locatie met structured data. Zo wordt jouw bedrijf dan sneller gevonden in de lokale zoekresultaten.
Ook dienstverlenende bedrijven kunnen hun diensten markeren met structured data. Met structured data voor diensten kan aan de zoekmachines duidelijk gemaakt worden welke diensten jouw bedrijf levert en welk gebied jij bedient.
Het is dan belangrijk dat je bij iedere dienstenpagina een service markup toepast. Per dienst voeg je een aanvullend type toe en beschrijf je de dienst.
Het is belangrijk om de juiste markup te kiezen voor de content die jij van de Schema markup wilt voorzien. Wanneer je jouw content op de juiste manier markeert met structured data, levert je dat dus de eerder genoemde voordelen op.
Let er wel op dat je alleen structured data toevoegt die echt relevant is voor jouw content. Google kan namelijk niet-relevante data zien als spam en daar ontvang je een penalty voor.
Zorg er daarnaast voor dat je de structured data regelmatig updatet waar nodig. Wanneer je jouw structured data wilt testen op de werkzaamheid, kun je gebruikmaken van de structured data testing tool. Je kunt de code die jij hebt invoegen of een URL naar je webpagina invullen.
De tool toont jou of de code juist is en geeft waar dat nodig is aan wat er incorrect aan is. Zo kun je je structured data code gemakkelijk testen.
Structured data is voor elk bedrijf van groot belang en kan voor iedereen een flinke impact maken. Door structured data in te zetten kun je:
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.