Ooit gehoord van positie #0 in de zoekresultaten? Je denkt misschien positie #0 betekent dat je helemaal niet in de zoekresultaten staat. Het tegendeel is waar. Positie #0 is deΒ Featured Snippet in de zoekresultaten, een felbegeerde positie bij veel zoekopdrachten.
De Featured Snippet wordt boven de normale zoekresultaten getoond en is gekaderd. HijΒ valt dus hierdoor direct opΒ enΒ daarmee is er een nieuw plek vrij gekomen om te veroveren als SEO marketeer. Bovendien worden Featured Snippets ook voorgelezen op apparaten die met voice search werken.
Een Featured Snippet is een korte samenvatting van eenΒ antwoord op een vraag binnen de Google zoekresultaten. Dit antwoord wordt in een speciale box bovenaan de zoekresultaten getoond.
Misschien heb je deze box al eens gezien wanneer jij een hoe- of wat-vraag intikt in Google. De Featured Snippet wordt ook wel answer box genoemd omdat het simpelweg antwoord geeft op een vraag van de zoeker.
De Featured Snippet behoort tot de organische zoekresultaten en je kunt deze niet verkrijgen door middel van betaling. Google kiest zelf het beste antwoord door middel van zijn algoritme. Featured Snippets verdien je op basis van het maken van goede content en het beantwoorden van vragen.
Google heeft ten doel om elke gebruiker relevante resultaten te tonen en heeft gebruikersgemak bovenaan staan. Dankzij een Featured Snippet krijgt de zoeker nog sneller antwoord op zijn vraag. Je ziet direct het antwoord op je vraag en hoeft zelfs geen resultaten meer aan te klikken. Hierdoor wordt zoeken in Google nog makkelijker en daarmee ook leuker.
Bovendien zijn apparaten die met voice werken in opkomst. Gebruikers van deze apparaten stellen geregeld vragen aan Google, waarbij dan de Featured Snippet als antwoord voorgelezen wordt.
Google wordt steeds slimmer. Dankzij Natural Language Processing kan Google zinnen ontleden en begrijpen. Daarnaast herkent GoogleΒ ookΒ of er sprake is van een vraag-antwoord structuur.Dagelijks bezoekt Google miljoenen URL’s,Β leest de content en geeft de pagina’s een positie in de zoekresultaten. Daarbij worden vragen en antwoorden herkent. Op basis van hetΒ algoritme kiest Google het beste antwoord op vragenΒ en plaatst dit antwoord vervolgens in een Featured Snippet.
De eerste positie binnen Google is de positie die elke marketeer wilt veroveren, Maar Γ©cht bovenaan de zoekresultaten staat is natuurlijk nog beter. Positie #0 valtΒ op omdat een Featured Snippet groter is dan de normale zoekresultaten Γ©n een kader bevat. Een betere plek kun je niet krijgen!
Wij horen je denken; “een Featured Snippet is leuk, maar waarom zou ik deze plek willen? De kans is groot dat de zoeker niet eens klikt op mijn website. Het antwoord van de zoeker is al verkregen doorΒ de Featured Snippet en mijn doel is juist om meer organisch zoekverkeer op mijn website te krijgen.”
Toch levert een Featured Snippet flink wat organisch zoekverkeer op, ondanks dat het antwoord op een vraag direct zichtbaar is. De Snippet is een samenvatting van het antwoord en bestaat vaak uit slechts twee zinnen. Grote kans dat een gebruiker daardoor meer over het onderwerp te weten wilt komen.
Daarom zal de gebruiker juist klikken op de Featured Snippet en verder lezen op jouw website. Je hebt met een Featured Snippet al vertrouwen gewonnen bij de gebruiker en de kans dat hij of zijΒ verder klikt is erg groot.
Daarnaast bieden Featured Snippets je nog een kans. Featured Snippets zijn gericht op informatieve zoekopdrachten, zoals hoe- en wat-vragen. Grote kans dat zoekers die hoe- en wat-vragen stellen zich nog aan het begin van customer journey bevinden.
Ze zijn zich aan het oriΓ«nteren. Direct converteren doen deze mensen zeker niet, maar je geeft met Featured Snippets wel antwoord op hun vragen en wint vertrouwen. Bovendien hebben ze online kennis gemaakt met jou en de kans dat zij weer terugkeren is erg hoog.
Als we wederom naar apparaten kijken die voice search gebruiken is de Featured Snippet ook nog eens goed voor je branding. De naam van je website wordt genoemd wanneer de Featured Snippet wordt voorgelezen.
Een Featured Snippet verkrijgen werkt anders dan het verkrijgen van positie één in de zoekresultaten. Voor een Featured Snippet hoef je namelijk niet op de eerste positie te staan. Wij zien over het algemeen dat een website uit de top vijf zoekresultaten de Featured Snippet inneemt.
Je kunt niet door middel van een tag markeren dat jij antwoord geeft op een vraag. Maar je kunt Google wel helpen vragen en antwoorden goed te begrijpen. Featured Snippets zijn gericht op informatieve zoekopdrachten.
Wanneer jij aantoont dat jij een autoriteit bent in een niche, zoals bijvoorbeeld SEO, neemt Google jou binnen die niche serieus. Dit kun je doen door een kennisbank of blog op te stellen. Schrijf artikelen over onderwerpen binnen jouw niche, waardoor jij je autoriteit aantoont.
Daarnaast helpt het ook als je autoriteit hebt opgebouwd vanaf externe websites. Dit kun je voor elkaar krijgen door linkbuilding in te zetten.
Tip: Lees hier 7 tips voor het verkrijgen van backlinks.
In deze artikelen kun je natuurlijk vragen benoemen en hier de antwoorden op geven. Antwoord geven op een vraag in een artikel is vrij gemakkelijk. Neem deze blog. De titel van de blog is ‘Wat zijn Featured Snippets?’. We gevenΒ antwoord op de vraag wat Featured Snippets zijn.
Dit doen wij door de vraag te herhalen in eenΒ H2 HTML headingΒ en vervolgens direct antwoord te geven op de vraag. Hierdoor maaktΒ Google de koppeling dat het hier gaat om een vraag antwoord structuur.
Wil jij een Featured Snippet? Benoem dan de vraag in de meta titel en een HTML heading en geef hier gedetailleerd antwoord op. Beperk je idealiter tot één vraag per artikel en gebruik de rest van het artikel om meer uitleg te geven. Onthoud namelijk dat de gebruiker hoogstwaarschijnlijk niet genoeg informatie krijgt met een antwoord van twee zinnen.
Door een SEO-vriendelijke URL is Google beter in staat om te herkennen waar een pagina over gaat. Bovendien ranken pagina’s met een zoekmachine vriendelijke URL ook beter en makkelijker dan pagina’s met een niet-geoptimaliseerde URL. Alle beetjes helpen, dus zorg voor een goed opgebouwde URL.
Denk dus niet dat je met een kort antwoord zomaar klaar bent. De rest van jouw artikel moet inhoudelijk sterk zijn, anders zul je als nog de bezoeker verliezen en dat is zonde. Benieuwd hoe jij een goede SEO strategie uitwerkt? Lees dan ook onze andere SEO blogs.
Tot slot moet worden gezegd dat goede content nog geen garantie is voorΒ Featured Snippets. Je kunt Google helpen, maar dat doen jouw concurrenten waarschijnlijk ook!
Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variΓ«rend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.