Heb jij een webshop? Dan kan het wel eens voorkomen dat je, bij het meten van jouw betalingsverkeer, allerlei betalingsproviders tegenkomt in je Google Analytics data.
Deze webpagina’s worden in dit geval onterecht toegewezen als verwijzingsverkeer en dus de bron van de originele bestelling. Op deze manier krijg jij natuurlijk geen accurate metingsresultaten over jouw webshop en kan je moeilijk beslissingen maken op basis van de data die jij via Google verzamelt.
In deze blog leggen wij je uit hoe je dit probleem voorkomt (spoiler: het is makkelijker dan je denkt!)
Als een bezoeker van jouw webshop een aankoop doet en deze online afrekent, wordt hij of zij vaak doorgestuurd, via bijvoorbeeld iDeal of Paypal, naar een externe betalingspagina.
Hier wordt dat nieuwe paar schoenen vervolgens afgerekend in een aparte betalingsomgeving, voordat jouw klant z’n weg terugvindt naar jouw webshop, op de bedankpagina. Op deze bedankpagina wordt aan Google Analytics de herkomst van de betaling doorgegeven.
Wat in sommige gevallen onterecht neerkomt op de tussenkomende betalingspagina. Doordat alle betalingen via een betalingsprovider of een bank verlopen word je dus vanuit de URL van de betalingsprovider of bank verwezen naar de bedankpagina.
Hierdoor denkt Google Analytics dat deze URL’s een verwijzende domein zijn die voor de conversie zorgen.
In theorie moet je Google Analytics laten weten dat deze tussenkomende pagina’s niet moeten worden meegerekend voor de metingen en dat de oorspronkelijke bestellingspagina de daadwerkelijke bron is voor de bestelling.
Dit kan ingesteld worden met een aantal handelingen. De betalingsproviders en banken sluit je met verwijzingsuitsluitingenΒ op de volgende manier uit:
1. Log eerst in op Google Analytics
2. Klik op Beheerder
3. Navigeer naar de Property kolom en kies Trackinginfo
4. Kies hier Lijst met verwijzingsuitsluitingen
5. Vul hier de verkeerde bronpagina’s zoals bankieren.ideal.ing.nl toe
Het is van belang om zowel de Nederlandse banken als de betalingsproviders uit te sluiten. Onderstaand zijn de Nederlandse banken en betalingsproviders te vinden. Voor elke URL moeten de bovenstaande stappen herhaald worden.
abnamro.nl asnbank.nl betalen.rabobank.nl ideal.bunq.com ideal.ing.nl ideal.knab.nl ideal.regiobank.nl ideal.triodos.nl ideal.vanlanschot.com snsbank.nl
mollie.com pay.mollie.nl paypal.com pay.multisafepay.com secure.curopayments.net pay.nl payment-web.sips-atos.com secure.ogone.com
Wanneer je zaken doet in het buitenland zul je ook de buitenlandse betalingsproviders en banken uit moeten sluiten. Hiervoor kun je de onderstaande lijst gebruiken.
3ds.bnpparibas.com 3dsecure.icicibank.com 3dsecure.icscards.nl acs2.swedbank.se acs4.3dsecure.no bancontact.girogate.be belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com belgium-3dsecure.wlp-acs.com belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com belfius.be bitpay.com cap.attempts.securecode.com cap.securecode.com giropay.sparkasse-lev.de kbc.be live.adyen.com mycardsecure.com payment-web.sips-atos.com secure.curopayments.net secure5.arcot.com securecode.com securesuite.co.uk securesuite.net secureyou3d.ing.be sicher-einkaufen.commerzbank.de sicheres-bezahlen.bw-bank.de sparkasse-lev.de tsys.arcot.com verifiedbyvisa.com wlp-acs.com
Door de bovenstaande stappen te volgen en de bovenstaande URLs uit te sluiten worden de conversies die zich plaatsvinden binnen een tijdsbestek van 30 minuten via jouw webshop daadwerkelijk toegekend aan de bronpagina van de bestelling.
Succes met het instellen van de verwijzingsuitsluitingen en het meten en optimaliseren van je SEO campagnes!
Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variΓ«rend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.