Betalingsproviders uitsluiten in Google Analytics

Algemene SEO

26 november 2018 • 5 minuten leestijd

Heb jij een webshop? Dan kan het wel eens voorkomen dat je, bij het meten van jouw betalingsverkeer, allerlei betalingsproviders tegenkomt in je Google Analytics data.

Deze webpagina’s worden in dit geval onterecht toegewezen als verwijzingsverkeer en dus de bron van de originele bestelling. Op deze manier krijg jij natuurlijk geen accurate metingsresultaten over jouw webshop en kan je moeilijk beslissingen maken op basis van de data die jij via Google verzamelt.

In deze blog leggen wij je uit hoe je dit probleem voorkomt (spoiler: het is makkelijker dan je denkt!)

Waar gaat het fout in Google Analytics?

Als een bezoeker van jouw webshop een aankoop doet en deze online afrekent, wordt hij of zij vaak doorgestuurd, via bijvoorbeeld iDeal of Paypal, naar een externe betalingspagina.

Hier wordt dat nieuwe paar schoenen vervolgens afgerekend in een aparte betalingsomgeving, voordat jouw klant z’n weg terugvindt naar jouw webshop, op de bedankpagina. Op deze bedankpagina wordt aan Google Analytics de herkomst van de betaling doorgegeven.

Wat in sommige gevallen onterecht neerkomt op de tussenkomende betalingspagina. Doordat alle betalingen via een betalingsprovider of een bank verlopen word je dus vanuit de URL van de betalingsprovider of bank verwezen naar de bedankpagina.

Hierdoor denkt Google Analytics dat deze URL’s een verwijzende domein zijn die voor de conversie zorgen.

Referal omzet in Google Analytics

Hoe los ik het op?

In theorie moet je Google Analytics laten weten dat deze tussenkomende pagina’s niet moeten worden meegerekend voor de metingen en dat de oorspronkelijke bestellingspagina de daadwerkelijke bron is voor de bestelling.

Dit kan ingesteld worden met een aantal handelingen. De betalingsproviders en banken sluit je met verwijzingsuitsluitingen op de volgende manier uit:

1. Log eerst in op Google Analytics

2. Klik op Beheerder

3. Navigeer naar de Property kolom en kies Trackinginfo

4. Kies hier Lijst met verwijzingsuitsluitingen

5. Vul hier de verkeerde bronpagina’s zoals bankieren.ideal.ing.nl toe

Verwijzingsuitsluitingen toevoegen in Google Analytics

Het is van belang om zowel de Nederlandse banken als de betalingsproviders uit te sluiten. Onderstaand zijn de Nederlandse banken en betalingsproviders te vinden. Voor elke URL moeten de bovenstaande stappen herhaald worden.

Lijst met Nederlandse banken

abnamro.nl
asnbank.nl
betalen.rabobank.nl
ideal.bunq.com
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
snsbank.nl

Lijst met Nederlandse betalingsproviders

mollie.com
pay.mollie.nl
paypal.com
pay.multisafepay.com
secure.curopayments.net
pay.nl
payment-web.sips-atos.com
secure.ogone.com

Lijst met buitenlandse betalingsproviders

Wanneer je zaken doet in het buitenland zul je ook de buitenlandse betalingsproviders en banken uit moeten sluiten. Hiervoor kun je de onderstaande lijst gebruiken.

3ds.bnpparibas.com
3dsecure.icicibank.com
3dsecure.icscards.nl
acs2.swedbank.se
acs4.3dsecure.no
bancontact.girogate.be
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
belgium-3dsecure.wlp-acs.com
belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com
belfius.be
bitpay.com
cap.attempts.securecode.com
cap.securecode.com
giropay.sparkasse-lev.de
kbc.be
live.adyen.com
mycardsecure.com
payment-web.sips-atos.com
secure.curopayments.net
secure5.arcot.com
securecode.com
securesuite.co.uk
securesuite.net
secureyou3d.ing.be
sicher-einkaufen.commerzbank.de
sicheres-bezahlen.bw-bank.de
sparkasse-lev.de
tsys.arcot.com
verifiedbyvisa.com
wlp-acs.com

Door de bovenstaande stappen te volgen en de bovenstaande URLs uit te sluiten worden de conversies die zich plaatsvinden binnen een tijdsbestek van 30 minuten via jouw webshop daadwerkelijk toegekend aan de bronpagina van de bestelling.

Succes met het instellen van de verwijzingsuitsluitingen en het meten en optimaliseren van je SEO campagnes!

Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.