Online en fysieke verkoop De meeste verkopen van Canna Cabana vinden fysiek plaats. De webshop is het eerste belangrijke contactpunt voor de meeste (nieuwe) klanten, waarna de klant de aankoop online of in de winkel doet. De online verkoop vertegenwoordigt ongeveer 15% van de totale retailverkoop, wat het belang van fysieke winkelbezoeken onderstreept. In data analytics vormt dit een uitdaging, omdat het niet eenvoudig is om precies te begrijpen hoe een (online) marketingkanaal bijdraagt aan fysieke verkopen.
Lokale SEO en e-commerce SEO Ondanks dat Canna Cabana een uitgebreid e-commerce platform heeft, is e-commerce SEO niet het belangrijkste onderdeel van de SEO strategie. Vanwege beperkingen rond het verzenden van cannabis moeten klanten, behalve in een paar steden, hun bestelling ophalen bij een lokale winkel. Vanwege het grote belang van lokale SEO, is het monitoren en opbouwen van vindbaarheid op zoekopdrachten als “cannabis store near me” in tientallen steden met veel winkels en lokale e-commerce SEO een uitdaging.
Wetgeving In de afgelopen jaren is de cannabismarkt volwassener geworden en gereguleerd door de verschillende Canadese overheden. Het is verplicht om een leeftijdscontrole toe te voegen aan de website, foto’s te vervagen voor gebruikers onder de 18 en het is verboden om informatie te geven over de mogelijke effecten van cannabis. Dit zorgt voor beperkingen bij het optimaliseren van content, omdat gebruikers wel op zoek zijn naar dergelijke informatie. Bovendien tonen concurrerende (buitenlandse) platforms bijvoorbeeld wel informatie over effecten.
Het aanbod verschilt per winkel Gebruikers die het Canna Cabana platform bezoeken moeten een winkel selecteren. Op basis van de geselecteerde winkel wordt het productaanbod weergegeven, maar dit productaanbod verschilt per locatie. Dit is meestal problematisch voor crawlers, omdat crawlers toegang moeten kunnen krijgen tot alle pagina’s op de website voor een goede indexatie.
Reclamebeperkingen Platformen en overheden staan geen reclame voor cannabis toe. Zelfs niet in Canada, waar de cannabismarkt gereguleerd is. Als gevolg hiervan is er een grote afhankelijkheid van de beperkte beschikbare marketingkanalen om groei te realiseren. SEO is daarom een cruciaal en onmisbaar marketingkanaal waarvan is aangetoond dat het bijdraagt aan de verkoop.