Binnen SEO zijn er een groot aantal KPI’s die gemeten kunnen worden, om zo een goed beeld te krijgen van je groei en groeikansen. Eén van onze favoriete metrics is de search visibility. Met de search visibility krijg je een inschatting welk percentage van de bezoekers jouw zoekresultaat ziet of erop klikt.
Het idee achter de search visibility is dat je op basis van een geselecteerde set met zoektermen een inschatting krijgt welk percentage van de gebruikers op jouw zoekresultaat klikt. Je kunt dit zien als jouw marktaandeel in de zoekresultaten, voor de zoektermen die jij trackt.
De exacte berekening en definitie van search visibility verschilt echter per SEO tool. Zo geeft SE Ranking een inschatting van het percentage gebruikers dat jouw zoekresultaat ziet, terwijl tools als Moz en Ahrefs een inschatting geven welk percentage van de gebruikers op jouw resultaat klikken.
Uiteindelijk is het doel van de search visibility bij elke tool hetzelfde, het geeft je als marketeer inzicht in jouw marktaandeel binnen Organic Search. De search visibility van jouw website of webshop kun je afzetten tegen die van concurrenten en op deze manier gemakkelijk zien of jij marktleider bent en waar je groeikansen liggen.
Verschillende SEO tools bieden de mogelijkheid om de search visibility van jouw website te meten. Daaronder vallen tools als SE Ranking, Semrush, Ahrefs en Moz. Elke tool heeft een eigen berekening om de search visibility te bepalen.
Toch zit er een overeenkomst bij elke berekening, ongeacht de tool die gebruikt wordt. Aan de hand van de zoekvolumes per zoekterm en de verwachte CTR, wordt er een berekening gemaakt welk deel van de bezoekers jouw resultaat zien of erop klikken.
Door de weging van zoekvolumes in de berekening mee te nemen, krijg je een gewogen percentage. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde positie, waar zoekvolumes niet van invloed zijn op het getal.
Het verschil tussen gemiddelde positie en search visibility is dat de gemiddelde positie toont op welke plek je pagina gemiddeld rankt in de zoekresultaten. De search visibility is het totale percentage van het zoekverkeer dat je potentieel kunt bereiken met alle zoektermen in je trackingproject.
Voorbeeld: je hebt een pagina die op positie 1 staat voor een zoekwoord met weinig zoekvolume en op positie 11 voor een zoekterm met een hoog zoekvolume. Hoewel de gemiddelde positie 6 is, is de search visibility (het percentage gebruikers dat je bereikt) nihil. De search visibility geeft dus een beter inzicht geeft in je werkelijke zichtbaarheid.
Met behulp van de search visibility krijg je een goed beeld wat jouw marktaandeel is en of jij al marktleider bent of niet. Door dit af te zetten tegen je concurrenten, zie je ook wat de gaten zijn met je concurrenten. Door dit op te zetten in een rank tracking tool zie je het bovendien alleen voor de zoektermen die voor jou daadwerkelijk belangrijk zijn. Daarmee is het dus ook een betere vergelijking dan puur het verkeer vanuit SEO tools te vergelijken tussen jouw website en die van concurrenten.
Wil je de mogelijkheden volledig benutten? Dan is het aan te raden om je zoektermen te clusteren, bijvoorbeeld door ze in een map te zetten (bijvoorbeeld in SE Ranking) of door ze een tag te geven (bijvoorbeeld in Semrush of Ahrefs). Vervolgens krijg je door het segmenteren van je clusters een goed beeld welke clusters groeipotentie bieden en waar je achterloopt in vergelijking met concurrenten.
De data op clusterniveau is een effectieve manier om de groeikansen makkelijk te identificeren en zo je SEO strategie naar een volgend niveau te tillen. Binnen ons SEO bureau is dit een van de manieren om de actiepunten voor onze klanten te prioriteren. Clusters die al 100% search visibility hebben, en daarmee geen groeimogelijkheden, hoef je bijvoorbeeld niet verder te optimaliseren.
In de praktijk is het vrijwel onmogelijk om een search visibility van 100% te behalen. Dit betekent dat je voor elke zoekterm die je trackt in de top moet ranken. Op het moment dat je intensief met SEO bezig bent, zijn er altijd (kleine) positieverschuivingen en groeikansen. Daarom is het in de praktijk haast niet zo dat een visibility van 100% behaald wordt.
Er is niet één definitie van een goede search visibility. Om jouw search visibility (dus je marktaandeel) te beoordelen kun je deze afzetten tegen je concurrenten. Stel dat jouw visibility 30% is en die van je grootste Organic Search concurrent 65%, dan weet je dat er nog werk aan de winkel is.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.