SmartRanking werkt samen met het SEO-team van Canna Cabana om de vindbaarheid in Canada uit te breiden, om zo de snelle groei voort te blijven zetten.
Canna Cabana is gevestigd in Canada en onderdeel van High Tide Inc., de grootste beursgenoteerde cannabis retailer ter wereld. Bij de start van de samenwerking met SmartRanking in mei 2020 had Canna Cabana 32 winkels. In de afgelopen jaren is Canna Cabana uitgegroeid tot de grootste cannabis retailer met meer dan 160 locaties, wat in de komende jaren verder toeneemt.
Canna Cabana opereert in een unieke en complexe markt, met veel wetgeving en stakeholders. Ondanks deze complexiteit kennen we het bedrijf goed en slagen we erin om continue groei te realiseren.
De meeste verkopen van Canna Cabana vinden fysiek plaats. De webshop is het eerste belangrijke contactpunt voor de meeste (nieuwe) klanten, waarna de klant de aankoop online of in de winkel doet. De online verkoop vertegenwoordigt ongeveer 15% van de totale retailverkoop, wat het belang van fysieke winkelbezoeken onderstreept. In data analytics vormt dit een uitdaging, omdat het niet eenvoudig is om precies te begrijpen hoe een (online) marketingkanaal bijdraagt aan fysieke verkopen.
Ondanks dat Canna Cabana een uitgebreid e-commerce platform heeft, is e-commerce SEO niet het belangrijkste onderdeel van de SEO strategie. Vanwege beperkingen rond het verzenden van cannabis moeten klanten, behalve in een paar steden, hun bestelling ophalen bij een lokale winkel. Vanwege het grote belang van lokale SEO, is het monitoren en opbouwen van vindbaarheid op zoekopdrachten als “cannabis store near me” in tientallen steden met veel winkels en lokale e-commerce SEO een uitdaging.
In de afgelopen jaren is de cannabismarkt volwassener geworden en gereguleerd door de verschillende Canadese overheden. Het is verplicht om een leeftijdscontrole toe te voegen aan de website, foto’s te vervagen voor gebruikers onder de 18 en het is verboden om informatie te geven over de mogelijke effecten van cannabis. Dit zorgt voor beperkingen bij het optimaliseren van content, omdat gebruikers wel op zoek zijn naar dergelijke informatie. Bovendien tonen concurrerende (buitenlandse) platforms bijvoorbeeld wel informatie over effecten.
Gebruikers die het Canna Cabana platform bezoeken moeten een winkel selecteren. Op basis van de geselecteerde winkel wordt het productaanbod weergegeven, maar dit productaanbod verschilt per locatie. Dit is meestal problematisch voor crawlers, omdat crawlers toegang moeten kunnen krijgen tot alle pagina’s op de website voor een goede indexatie.
Platformen en overheden staan geen reclame voor cannabis toe. Zelfs niet in Canada, waar de cannabismarkt gereguleerd is. Als gevolg hiervan is er een grote afhankelijkheid van de beperkte beschikbare marketingkanalen om groei te realiseren. SEO is daarom een cruciaal en onmisbaar marketingkanaal waarvan is aangetoond dat het bijdraagt aan de verkoop.
Vanaf mei 2020 is SmartRanking de vaste partner voor het verbeteren van de vindbaarheid van Canna Cabana. De focus ligt op het uitbouwen van de vindbaarheid in Canada.
Vanaf het begin van onze samenwerking gaf Canna Cabana aan grote groeiambities te hebben. Bij aanvang van het project was de vindbaarheid nihil, maar de ambitie was om binnen 2 jaar marktleider te zijn binnen Organic Search in Canada. Dit wordt gemeten in de vorm van search visibility.
Verder moet de ROI op de SEO-investering positief zijn, zodat vervolgens grotere investeringen in uitbreiding van het SEO-team haalbaar zijn. Het verkrijgen van Cabana Club en ELITE leden is ook cruciaal, om het klantenbestand te laten groeien.
Bij SmartRanking geloven we dat zoekmachineoptimalisatie niet draait om het uitvoeren van een paar trucjes. SEO gaat over het verbeteren van websites om de doelgroep te voorzien van de beste antwoorden op hun vragen en behoeften. In dit proces ligt de focus op de gebruiker van de website.
Aan het begin van de samenwerking was de website van Canna Cabana een headless WordPress website zonder e-commerce functies. De aanbeveling was om een e-commerce platform op te zetten om te kunnen concurreren met andere snelgroeiende retailers. Het ontwikkelingsteam van Canna Cabana implementeerde in 2021 een Shopify Plus-omgeving, waarbij wij verantwoordelijk waren voor de migratie. Alle producten en productinventaris komen overeen met het aanbod van de fysieke winkels, waardoor een gebruiker online een bestelling kan plaatsen en deze vervolgens (met behulp van Fastendrโข) kan ophalen in de winkel.
De aanpak binnen het SEO-project bestaat uit het continu verbeteren en uitbreiden van productpagina’s, het analyseren van data en het creรซren van nieuwe productgroepen, het inzetten van contentmarketing en het continu optimaliseren van de winkelpagina’s en Google Mijn Bedrijf-profielen.
Voor het optimaliseren en beheren van de Google Mijn Bedrijf profielen is een efficiรซnte werkwijze ontwikkeld waarbij meer dan 160 winkels worden gemonitord en voorzien van bulk optimalisaties. De resultaten worden gemeten en bovendien vergeleken met een A/B-test. In de Google Mijn Bedrijf profielen worden de winkelpagina’s opgegeven, die vervolgens weer worden geoptimaliseerd. Met programmatic SEO worden alle winkelpagina’s voorzien van de meest gestelde lokale zoekopdrachten, wat weer bijdraagt aan de vindbaarheid op lokale zoekopdrachten zoals “pre rolls near me”.
Het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf profielen is ook belangrijk om illegale bedrijven te onderdrukken, omdat veel verkopers op de zwarte markt Google Mijn Bedrijf profielen aanmaken en hun producten op die manier verkopen. Dit wordt bestreden door Google, maar de illegale profielen blijven soms weken online staan.
Een andere cruciale functie om een groot crawl issue op te lossen is gebouwd door de voormalige CTO van Canna Cabana. Omdat categoriepagina’s worden gevuld op basis van de beschikbare voorraad van de geselecteerde winkel, kan de crawler van Google normaal gesproken niet alle producten via de categoriepagina’s vinden. Daarom is er een functie gebouwd die detecteert of zoekmachines de website bezoeken. Als dat het geval is, worden alle producten op categoriepagina’s geladen en krijgt de crawler geen winkelselector te zien. Hierdoor zijn er geen crawl issues en kunnen zoekmachines alle producten via het platform vinden. Dezelfde functie wordt ook toegepast op productpagina’s, waar standaard een winkelselector wordt gebruikt om prijzen en gestructureerde gegevens weer te geven.
Naast onze visie op SEO geloven we in een goede samenwerking met klanten en het meebewegen met de behoeften binnen het project. Toen de samenwerking begon, bestond het online marketingteam van Canna Cabana uit รฉรฉn copywriter. Dat is de afgelopen jaren door de succesvolle groei en het succesvolle SEO traject gegroeid naar een online marketing team met een SEO directeur, vier SEO specialisten, een team van copywriters en een copy coรถrdinator. Dit betekent ook dat onze rol is veranderd van de volledig uitvoering naar analyses, het bepalen van de strategie, consultancy en ondersteuning bij de implementatie van optimalisaties.
Door de groei nauwlettend in de gaten te houden, constant te zoeken naar kansen voor de vindbaarheid en door de gebruiker centraal te stellen, realiseren wij en het Canna Cabana team jaar op jaar een stabiele groei. SEO is een cruciaal kanaal dus een goede vindbaarheid is onmisbaar voor de groei van Canna Cabana. Binnen het SEO proces ligt de focus op het verbeteren van de techniek, het uitbouwen van de content, het optimaliseren van de CTR en het verbreden van het productaanbod.
Het SEO-team van Canna Cabana is leergierig en toegewijd. Ondanks de regelgeving kunnen we samen het platform optimaliseren en de doelen bereiken.