Showroom van Kurk24

De grootste webshop in kurkproducten

Kurk24 is volledig gespecialiseerd in de verkoop van kurkproducten, van vloeren en wanden tot prikborden en accessoires gemaakt van kurk. Het bedrijf is opgericht in 2013, nadat oprichter André een kleine partij kurk had gekregen en dit verkocht via Marktplaats. In minder dan 10 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot de marktleider op het gebied van kurkproducten, met een showroom van 350 m², ruim 2.000 m² magazijn en de webshops kurk24.nl en korkonline.de. Het productassortiment van Kurk24 bevat meer dan 10.000 producten en met een eigen zagerij kan Kurk24 onder andere prikborden, prikwanden en kurkplaten op elk formaat leveren. Vanwege de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten is de rek nog niet uit de groei.

Uitdagingen in de case

Twee verschillende webshops

Kurk24 en Korkonline draaien beiden op het CMS van Lightspeed. Helaas heeft Lightspeed technisch geen mogelijkheden om losse webshops aan elkaar te koppelen, dus de implementatie van hreflang-tags tussen webshops met verschillende domeinen is ook niet mogelijk. Vanuit SEO perspectief is dit vervelend, omdat zoekmachines op die manier de relatie tussen de twee webshops niet goed weten.

Groeien terwijl je al marktleider bent

In de praktijk zien we niet vaak dat een project binnen een aantal jaren uitgroeit tot de marktleider binnen Organic Search. In Nederland en België is Kurk24 in minder dan 3 jaar tijd uitgegroeid tot de marktleider (gemeten via de search visibility). De grote uitdaging is dan om de omzet alsnog verder te laten stijgen en uiteraard de positie als marktleider vast te houden.

Groeien in de Duitse markt

Bij de start van het project lag de focus op Kurk24, waarbij het doel was om in Nederland en België het organische marktaandeel te vergroten. Gaandeweg is ook de webshop Korkonline erbij gekomen, waarbij de webshop in Duitsland nog volledig in de beginfase stond. Sinds halverwege 2020 zijn we gestart met de SEO voor Korkonline, waarbij veel content vertaald of geschreven moest worden. De webshop stond dus letterlijk in de kinderschoenen, in een grote en (in Duitsland) volwassen markt.

SEO-traject voor Kurk24

Vanaf december 2019 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Kurk24, waarbij de focus ligt het vergroten van de vindbaarheid in Nederland en België via Kurk24.nl en in Duitsland via Korkonline.de.

De doelstelling vanuit Kurk24

Vanuit Kurk24 is het verzoek bij ons neergelegd om binnen een aantal jaren uit te groeien tot de onbetwiste marktleider binnen Organic Search. Dit moet samenlopen met een gezonde en winstgevende groei, zodat elk marketingkanaal bijdraagt aan het bedrijfsresultaat van Kurk24. Het marktaandeel wordt per land gemeten in de vorm van search visibility.

De aanpak voor dit project

Omdat de twee webshops niet aan elkaar gekoppeld zijn en de tijd niet onbeperkt is, is het belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen waar mogelijk werkzaamheden te automatiseren. Verder zijn er verschillende productgroepen waar veel vraag naar is, maar waarbij de orderwaarde erg laag is. Voorbeelden daarvan zijn tassen van kurk.

Om die reden focust het project zich primair op zoektermen die het meeste bijdragen aan de omzet van de webshops. Dat zijn onder andere zoektermen rondom kurkvloeren, kurkwanden en prikborden. Voor al deze onderwerpen is er onderzoek gedaan naar relevante contentstukken, de menustructuur en de structuur van categoriepagina’s. Al deze pagina’s zijn vervolgens aangemaakt en voorzien van content. Als vervolgstap is hetzelfde gedaan in Duitsland, waarbij deels met automatisering en vertalingen is gewerkt om het budget effectiever in te zetten.

Binnen een korte periode is de Nederlandse webshop uitgegroeid tot de marktleider binnen Organic Search. Daarmee kwam de volgende uitdaging: het verder laten groeien van de omzet in Nederland en België. Hiervoor is de strategie gewijzigd naar contentstukken hoger in de funnel, het optimaliseren van de CTR en het verbreden van de content op de website. Zo is er content gemaakt rondom het gebruik van kurk als isolatiemateriaal, content over wandbekleding en is er een artikel geschreven over het verven van een kurkvloer. Aan de hand van vragen die in de winkel en op het internet gesteld worden, is er ook een pagina met veelgestelde vragen opgesteld.

Een ander onderdeel van het verder laten groeien van de omzet is de focus op zoektermen waarop de webshop nu nog op positie 2 of 3 rankt. Door deze ook te laten stijgen naar de eerste positie, wordt er extra verkeer verkregen. Alle belangrijke zoektermen staat intussen met vlag en wimpel in de top 3, waarvan de meeste zoektermen de eerste positie hebben.

Verder zijn de kurkvloeren een belangrijk onderdeel van de verkopen die Kurk24 doet. Omdat het online bestellen van een vloer voor veel gebruikers een drempel is, is er een grote kurk woonwinkel van 350 m² in Westerbork. Gebruikers kunnen bovendien ook online samples bestellen, om zo een geschikte vloer uit te zoeken. Binnen de SEO strategie wordt hier ook op gestuurd, zodat SEO indirect (via offertes en winkelbezoeken) ook omzet oplevert.

Waar de focus eerst met name op Nederland lag, is de focus nu verschoven naar Duitsland. De Duitse markt voor kurkproducten is groter en volwassener dan de Nederlandse markt. De Duitse consument is doorgaans goed bekend met kurk en in veel interieuren wordt er in Duitsland kurk toegepast. Daar spelen wij met onze optimalisaties en lokaliseringen op in, om zo het vertrouwen van de Duitse consument te winnen en ook in Duitsland uit te groeien tot de marktleider binnen Organic Search.

Showroom van Kurk24
“We zijn erg blij met de samenwerking en kunnen op deze manier ook de volgende stap zetten in de groei van het bedrijf en onze groei in Duitsland.”

Het behaalde resultaat

Het team van Kurk24 is erg kritisch, leergierig en betrokken bij het project. Zij denken graag mee en willen ook actief betrokken worden bij de optimalisaties. Door deze fijne samenwerking, is het maximale resultaat ook goed haalbaar. Binnen het SEO-traject ligt de focus continu op het verder verbeteren en uitbouwen van de content, om zo verder te groeien als marktleider. Met name de potentie in Duitsland biedt een goede basis om verdere groei te realiseren en zo het SEO-project nog succesvoller te maken.

Organic visitors

259,72% groei in organisch verkeer

E-commerce omzet

159,06% groei in SEO omzet

Internationale SEO

96,60% search visibility

Keywords in top 10

683 zoektermen in de top 3