SEO traject SteigerhoutTrend

Houten meubelen op maat

LoodsXL is ooit begonnen als een kleinschalig project. Eigenaar Konstantijn begon met het bouwen van steigerhouten meubelen. Dit liep goed en groeide uiteindelijk uit tot een grote meubelfabriek in Groningen. Inmiddels ligt de focus niet alleen meer op steigerhouten meubelen, bij LoodsXL bestel je ook meubelen van Douglas, eikenhout en betonlook op maat.

Vrijwel alle meubelen zijn op maat te bestellen via de webshop. Dit geeft de klant de mogelijkheid om zowel voor binnen- als buiten elk meubel naar wens aan te passen. Dit is uniek, zeker in combinatie met de snelle levertijd.

LoodsXL heeft de ambitie om marktleider te zijn in maatwerk meubelen in Nederland. Daarnaast breidt LoodsXL ieder jaar hun assortiment uit met verschillende houtsoorten en materialen. Inmiddels gaat het ook verder dan meubelen, Douglas schuttingen en cinewalls zijn toegevoegd aan het assortiment.

LoodsXL is één van de grootste webshops voor houten meubelen. Met duizenden bestellingen per jaar, een eigen productiehal en eigen vrachtwagens worden klanten in heel Nederland bediend, waarbij LoodsXL alle producten binnen 2 weken levert. Het doel van het SEO-traject was om op het gebied van SEO flink te groeien, zodat er een goede balans kwam tussen omzet uit zoekmachine optimalisatie en omzet uit betaalde marketingkanalen.

Uitdagingen binnen dit project

Een breed assortiment in materialen

LoodsXL heette eerst SteigerhoutTrend. De volledige focus lag op steigerhouten meubelen op maat. Daar zijn inmiddels verschillende materialen bijgekomen zoals Douglas en eikenhout. Vanwege uitbreiding in het assortiment is besloten een migratietraject te starten om een bredere doelgroep aan te kunnen boren.

Maatwerk producten

Doordat LoodsXL vrijwel alleen maar maatwerk meubelen aanbiedt, liggen er uitdagingen op het gebied van websitestructuur. Voor zowel SEO als SEA zijn de productpagina’s een uitdaging. De producten zijn dynamisch en daarmee de prijzen ook. Daarnaast hebben klanten veel opties bij het samenstellen van een product. Dit betekent dat de content een uitdaging is en zaken duidelijk gecommuniceerd moeten worden naar de bezoeker.

SEO traject voor LoodsXL

De samenwerking tussen SmartRanking en LoodsXL is gestart in maart 2019. De focus ligt op het vergroten van de vindbaarheid binnen Nederland.

De doelstelling

LoodsXL heeft de ambitie om zoveel mogelijk maatwerk meubelen te verkopen door het gehele land. In de afgelopen jaren is flink gewerkt aan een duurzame strategie voor positiebehoud en het verkrijgen van meer zichtbaarheid voor het nieuwe assortiment van LoodsXL. Om dit te realiseren wordt er aangestuurd op het visibility cijfer per materiaalsoort. Er wordt gekeken hoe elk soort meubel scoort in de zoekresultaten van de zoekmachine.

De aanpak voor dit project

Doordat LoodsXL steeds meer verschillende meubelen aanbiedt, hebben we ervoor gekozen om steigerhouttrend.nl om te zetten naar het domein loodsxl.nl. Dit migratietraject heeft ruim anderhalf jaar geduurd. We zijn gestart met de verandering van de structuur van de website. Alle URL-structuren zijn opnieuw opgebouwd voor alle categorieën. De eerste stap was om deze structuren goed te zetten op de website en met behulp van een 301 redirect te verwijzen.

Nadat de gehele structuur van de website goed stond, hebben zeker zes maanden gewacht met de volgende stap. De volgende stap was namelijk het omzetten van de domeinnaam steigerhouttrend.nl naar loodsxl.nl. In het laagseizoen hebben we het domein omgezet. Na het omzetten van het domein was de migratie voltooid.

Naast dit migratieproject wordt continu gebouwd aan een duurzame strategie voor positiebehoud en het verkrijgen van nieuwe posities. Zowel oude content, als nieuwe content wordt continu bijgewerkt. De oude content wordt ieder jaar weer bijgewerkt zodat deze up-to-date is. Ook alle productteksten worden constant weer gevuld en bijgewerkt.

De linkstructuur is ook met precisie opgebouwd waardoor duidelijk is voor zowel bezoeker, als de zoekmachine wat belangrijk is. Daarnaast wordt er volop ingezet op topicale autoriteit om zo te laten zien dat LoodsXL alles weet over de materialen waar zij mee werken.

Testimonial LoodsXL
“Wij werken al sinds 2019 met SmartRanking. Het team van SmartRanking is professioneel, betrouwbaar en meedenkend. Wat opvalt is hun betrokkenheid: ze gaan verder dan alleen de dienstverlening. Ze zijn echte probleemoplossers, flexibel en bereid te helpen. De samenwerking met SmartRanking is zeer aangenaam, de communicatie is duidelijk en ze zijn eerlijk. Ik ervaar SmartRanking als een waardevolle partner.”

Het behaalde resultaat

De afgelopen jaren heeft LoodsXL topposities verkegen als het gaat om zoekwoorden rondom de steigerhouten meubelen. Met de nieuwe materialen wordt steeds meer zichtbaarheid gewonnen, wat resulteert in een gezond rendement vanuit SEO.

Organic visitors

40% groei in organische bezoekers na de migratie

E-commerce omzet

256% omzetgroei

ROI SEO

ROI van 6 op de investering

SEO market share

1.225 top 10 posities