LoodsXL, tot 2023 SteigerhoutTrend genaamd, kwam bij ons met Ă©Ă©n heldere wens: de organische daling omzetten in een groei, zodat marktaandeel verkregen wordt. Samen met SteigerhoutTrend zijn we een e-commerce SEO-traject gestart waarbij al snel goede resultaten behaald worden.
LoodsXL is Ă©Ă©n van de grootste webshops voor houten meubelen. Met duizenden bestellingen per jaar, een eigen productiehal en eigen vrachtwagens worden klanten in heel Nederland bediend, waarbij LoodsXL alle producten binnen 2 weken levert. Het doel van het SEO-traject was om op het gebied van SEO flink te groeien, zodat er een goede balans kwam tussen omzet uit zoekmachine optimalisatie en omzet uit betaalde marketingkanalen.
Als eerste is binnen het SEO-traject een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd, om de behoefte van de doelgroep en de zoekvolumes in kaart te brengen. Hierbij is ook data gebruikt uit Google Ads, om zo een goed beeld te krijgen van converterende zoektermen. Zoektermen met een hoge conversie, lage CPA of veel e-commerce omzet kregen vervolgens prioriteit binnen de SEO strategie.
Nadat het zoekwoorden onderzoek was uitgevoerd en een roadmap was opgesteld zijn wij aan de slag gegaan met de technische SEO. Om de gebruikerservaring en het conversiepercentage te verbeteren konden er stappen worden gemaakt op het gebied van laadsnelheid en crawlability. Dankzij de laadsnelheid optimalisaties, uitgevoerd door het development team van LoodsXL, is de Largest Contentful Paint onder de 2,5 seconden gebracht. Verder zijn er structured data implementaties uitgevoerd, om meer zichtbaarheid te krijgen in de zoekresultaten.
Gebruiksvriendelijkheid is meer dan een snelle webshop, het draait onder meer ook om een logische en goede indeling van de webshop. Op basis van het zoekwoorden onderzoek en Google Analytics data is het menu van LoodsXL volledig opnieuw opgebouwd en ingericht, zodat bezoekers snel de juiste producten vinden. Dit komt de conversie op de website ten goede.
Omdat de orders bij LoodsXL vaak gedaan worden zonder de producten van tevoren te zien is het van belang dat de juiste informatie geboden wordt. Om gebruikers te helpen de juiste producten te kiezen zijn wij gestart met content marketing. In de content marketing strategie hebben we rekening gehouden met de verschillende beslissingsfasen van de gebruikers en hun behoeften. Dit heeft geleid tot meerdere pillar pages en blogs daar omheen, zodat de gebruikers gemakkelijk de juiste producten uitkiezen.
Productpagina’s worden snel onderbelicht op webshops. Toch vormen zij voor veel webshops een belangrijk onderdeel van het e-commerce SEO-traject en zijn zij van grote invloed op het plaatsen van een bestelling. Aangezien veel webshops honderden tot (tien)duizenden producten bevatten is het vaak lastig om productpagina’s, afgezien van het ontwerp, goed te optimaliseren en duplicate content te voorkomen. Voor LoodsXL zijn wij doorlopend bezig om producten te voorzien van unieke content, zodat productpagina’s en afbeeldingen vindbaar worden en beter converteren. Een investering die zich op lange termijn absoluut terugbetaald.
In 2023 heeft LoodsXL besloten om te gaan migreren. Tot 2023 heette het bedrijf SteigerhoutTrend, maar met de verschuivende trends was het een goed moment om de website samen te voegen met de website van het moederbedrijf: LoodsXL.
Door de flinke groei die LoodsXL heeft doorgemaakt is er ook budget vrijgekomen om sinds 2022 een tweede webshop te optimaliseren: Industriële MeubelShop. Het doel is om ook deze webshop, op deels andere zoektermen, vindbaar te maken en een positieve ROI op het SEO-traject te behalen. Dit gaat voorspoedig en ook Industriële MeubelShop groeit hard. Net als voor elke klant spelen wij bij LoodsXL op de SEO trends in, zoals organische Google Shopping resultaten en E-E-A-T.