Een complexe website migratie Bij de start van de samenwerking werden de optimalisaties uitgevoerd op twee domeinen van Renson: renson.eu en renson-outdoor.com. De beide websites draaiden op Kentico 11, maar het was tijd om een upgrade uit te voeren naar Kentico 13. Dit ging gepaard met een designwijziging, wijziging van de URL-structuur, contentoptimalisaties en samenvoeging van de beide websites naar een domeinnaam. De migratie kon niet in een keer worden uitgevoerd, maar is uitgevoerd per taal. Over een periode van circa 2 jaar zijn verschillende talen en onderdelen gemigreerd, waarbij alles goed doorgetest moest worden. De website wordt niet alleen door consumenten gebruikt, maar ook door B2B-klanten en door dealers in de showrooms. De migratie per taal (en soms zelfs websiteonderdeel) maakte de migratie soms tot een uitdagende puzzel.
De regelgeving verschilt per land In Europa is er geen eenduidige regelgeving wat betreft ventilatie(eisen) en vergunningen rondom terrasoverkappingen. Dit zorgt er ook voor dat de content optimalisaties bij Renson niet 1-op-1 vertaald kunnen worden, want de wettelijke eisen zijn afhankelijk van een specifiek land. Hier moet in de optimalisaties rekening mee gehouden worden, omdat alle content juridisch correct gepubliceerd moet worden.
De behoeften verschillen per land Hoewel Renson producten in drie categorieën aanbiedt, verschillen de behoeften van de producten enorm van land tot land. Zo is er in Zuid-Europa veel meer zon dan in Noord-Europa, waardoor een terrasoverkapping anders wordt ingezet. Dit geldt ook voor ventilatie en zonwering. Om de gebruikers op de juiste manier aan te spreken, is het belangrijk om content niet simpelweg 1-op-1 te vertalen.
Meertaligheid per land Europa is de thuismarkt van Renson, waarbij er in alle talen gewerkt wordt aan de vindbaarheid. Naast de verschillende regelgeving en behoeften per land, hebben we ook te maken met de meertaligheid binnen verschillende landen. Zo richt de SEO in België zich op Vlaanderen en Wallonië en is het belangrijk dat we in heel Europa ook bij Engelstalige zoekopdrachten vindbaarheid. Voor verschillende landen (onder andere België en Zwitserland) is er dus sprake van een meertaligheid binnen een land.
Geen directe verkopen aan de consument Renson verkoopt op de eigen website de producten niet direct aan een consument. De website van Renson dient voor de B2C-doelgroep als informatie en inspiratie, waarbij er wel een configurator aanwezig is. Het doel van de marketinginspanningen is dat de consumenten overtuigd raken van de hoogwaardige kwaliteit en innovaties van Renson, waarna ze bij een Rensondealer de producten configureren en/of bestellen. De dealer regelt vervolgens de installatie of montage van de betreffende producten. Bovendien is het niet waterdicht door te meten hoeveel websitebezoekers naar aanleiding van de marketinginspanningen een afspraak maken bij de dealer. Daarom kan er niet primair gestuurd worden op een metric als ROI of CPL.