Sinds april 2022 werkt het team van Renson samen met SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid in Europa en de Verenigde Staten. Het doel is om de zichtbaarheid van Renson uit te bouwen en leads te genereren voor de dealers van de Renson producten.
Renson is een echt familiebedrijf, dat al meer dan 115 jaar bestaat. Het is uitgegroeid tot een organisatie van 1200 collega’s die wereldwijd de trends zet op het gebied van een gezond binnenklimaat en comfortabel binnenleven. Het hoofdkantoor en de grootste productielocaties zijn gevestigd in België, waar ook een Concept Home en Showroom is gebouwd.
Renson heeft een brede doelgroep en richt zich op drie belangrijke productgroepen: ventilatie, zonweringen en terrasoverkappingen. SmartRanking werkt samen met het marketingteam van Renson om de website te optimaliseren en monitoren en daarmee de vindbaarheid uit te bouwen.
Bij de start van de samenwerking werden de optimalisaties uitgevoerd op twee domeinen van Renson: renson.eu en renson-outdoor.com. De beide websites draaiden op Kentico 11, maar het was tijd om een upgrade uit te voeren naar Kentico 13. Dit ging gepaard met een designwijziging, wijziging van de URL-structuur, contentoptimalisaties en samenvoeging van de beide websites naar een domeinnaam.
De migratie kon niet in een keer worden uitgevoerd, maar is uitgevoerd per taal. Over een periode van circa 2 jaar zijn verschillende talen en onderdelen gemigreerd, waarbij alles goed doorgetest moest worden. De website wordt niet alleen door consumenten gebruikt, maar ook door B2B-klanten en door dealers in de showrooms. De migratie per taal (en soms zelfs websiteonderdeel) maakte de migratie soms tot een uitdagende puzzel.
In Europa is er geen eenduidige regelgeving wat betreft ventilatie(eisen) en vergunningen rondom terrasoverkappingen. Dit zorgt er ook voor dat de content optimalisaties bij Renson niet 1-op-1 vertaald kunnen worden, want de wettelijke eisen zijn afhankelijk van een specifiek land. Hier moet in de optimalisaties rekening mee gehouden worden, omdat alle content juridisch correct gepubliceerd moet worden.
Hoewel Renson producten in drie categorieën aanbiedt, verschillen de behoeften van de producten enorm van land tot land. Zo is er in Zuid-Europa veel meer zon dan in Noord-Europa, waardoor een terrasoverkapping anders wordt ingezet. Dit geldt ook voor ventilatie en zonwering. Om de gebruikers op de juiste manier aan te spreken, is het belangrijk om content niet simpelweg 1-op-1 te vertalen.
Europa is de thuismarkt van Renson, waarbij er in alle talen gewerkt wordt aan de vindbaarheid. Naast de verschillende regelgeving en behoeften per land, hebben we ook te maken met de meertaligheid binnen verschillende landen. Zo richt de SEO in België zich op Vlaanderen en Wallonië en is het belangrijk dat we in heel Europa ook bij Engelstalige zoekopdrachten vindbaarheid. Voor verschillende landen (onder andere België en Zwitserland) is er dus sprake van een meertaligheid binnen een land.
Renson verkoopt op de eigen website de producten niet direct aan een consument. De website van Renson dient voor de B2C-doelgroep als informatie en inspiratie, waarbij er wel een configurator aanwezig is. Het doel van de marketinginspanningen is dat de consumenten overtuigd raken van de hoogwaardige kwaliteit en innovaties van Renson, waarna ze bij een Rensondealer de producten configureren en/of bestellen. De dealer regelt vervolgens de installatie of montage van de betreffende producten. Bovendien is het niet waterdicht door te meten hoeveel websitebezoekers naar aanleiding van de marketinginspanningen een afspraak maken bij de dealer. Daarom kan er niet primair gestuurd worden op een metric als ROI of CPL.
Sinds april 2022 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Renson voor de technische optimalisaties, monitoring, migraties en strategische adviezen. De focus ligt op het verder uitbouwen van de vindbaarheid in Europa en de Verenigde Staten.
Vanuit Renson is de doelstelling uitgesproken om het aantal SQL’s en het SEO-marktaandeel te laten stijgen. Daarnaast is het belangrijk dat de vindbaarheid goed gemonitord wordt, er proactief gewerkt wordt bij issues en de migraties vlekkeloos verlopen.
Binnen SmartRanking geloven wij erin dat zoekmachine optimalisatie geen strategie is waarbij je een paar trucjes uitvoert of een aantal zoektermen in een tekst plaatst. SEO gaat het om het verbeteren van je website, waarbij de gebruiker centraal staat. We geloven erin dat het nadenken over de behoefte van je doelgroep en het helpen van de doelgroep resulteert in een betere vindbaarheid. Deze visie op SEO is ook toegepast bij de samenwerking met Renson.
Het SEO-traject voor Renson is een complexe samenwerking met een groot aantal betrokken stakeholders (van de digital marketing manager tot de marketingdirecteur en de productmanagers) en daarnaast een complexiteit in de content.
De samenwerking met Renson is op te delen in twee grote onderdelen: de migratie en het uitbouwen van de vindbaarheid. Omdat de migratie complex is, is er een nauwe samenwerking nodig tussen het marketingteam van Renson, de externe developers en SmartRanking. Voor de migratie is er een heldere aanpak gehanteerd, die voor elke taalvariant uit de onderstaande stappen bestaat:
Door duidelijke afspraken en verwachtingen en een onderlinge goede communicatie, zijn de circa 20 verschillende migraties vlekkeloos verloren.
Daarnaast wordt er binnen de samenwerking gewerkt met maandelijkse optimalisatie sprints, waarbij de resultaten gemonitord worden en verschillende optimalisaties geprioriteerd worden. Zo zijn er in de afgelopen jaren verschillende technische optimalisaties uitgewerkt, waaronder een goede implementatie van hreflang-tags en de taalswitcher en de implementatie van structured data.
Aan de hand van een groot zoekwoorden onderzoek met verschillende zoekwoordclusters wordt de search visibility per land doorlopend gemonitord. Verschillende optimalisaties worden aanbevolen die worden gebaseerd op de groeipotentie van clusters en op de wijzigingen in search visibility.
Om de complexe verschillen in behoeften en wetgeving te ondervangen, wordt er een basis voor de content uitgewerkt. Deze wordt vervolgens gecontroleerd en gelokaliseerd door de verschillende productspecialisten van Renson. Zo wordt één contentstuk relatief makkelijk aangepast naar de lokale markt, zonder dat het ten koste gaat van de relevantie van die content.
Verder vindt er maandelijks ten minste één inhoudelijke meeting plaats om Renson te betrekken in de ontwikkeling, planning, kansen en uitgevoerde optimalisaties. Afhankelijk van wat er nodig is kan het team van SmartRanking inspringen om hands-on optimalisaties uit te voeren of het team van Renson te voorzien van concrete adviezen.
De samenwerking met Renson is intussen gegroeid tot een jarenlange samenwerking die door beide partijen als prettig wordt bestempeld. Door een proactieve houding en een doorlopende monitoring zijn de kansen, optimalisaties en uitdagingen altijd goed in beeld. Wederzijds is er een goed vertrouwen, wat een belangrijke basis is voor de verdere groei in Europa en Noord-Amerika.