SEO in drie talen en door heel Europa SoundImports is dan wel gevestigd in Nederland, maar de verkoop van producten vindt in heel Europa plaats. De niche van DIY audio is een grote niche met fanatieke zelfbouwers in heel Europa. De webshop is in drie talen beschikbaar (Engels, Duits, Nederland), maar het doel is om ook in landen als Frankrijk en Italië vindbaar te worden. Daar wordt op andere manieren gezocht (in vergelijking met hoe gebruikers in bijvoorbeeld Nederland zoeken), en vaak ook in de lokale taal. Dit maakt het worden van marktleider in de belangrijkste landen in Europa een mooie en interessante uitdaging.
Wisselende populariteit van merken Binnen het assortiment van SoundImports bevinden zich de allerbeste merken voor DIY audio. Wel is het zo dat de vraag naar merken per land verschilt. Zo is een merk als Dayton Audio in Duitsland erg populair, terwijl het merk ICEpower juist in Zweden heel populair is. Dit brengt in de SEO strategie interessante uitdagingen met zich mee voor de focus en planning.
Conservatieve markt De markt voor DIY audio is een relatief conservatieve markt. In de markt zijn er een aantal bekende verkopers die al jarenlang het go-to punt zijn voor de doelgroep. Het onderscheid van SoundImports is de extreem goede service die geleverd wordt en een enorm kundig team van audio-experts om klanten te helpen. Door zowel laag in de funnel als ook mid-funnel vindbaar te zijn, moeten ook gebruikers die normaal gesproken bij andere webshops bestellen (uit gewoonte) in aanraking komen met SoundImports.