Het magazijn van SoundImports

De meest toonaangevende shop voor doe-het-zelf luidsprekers en audio-onderdelen

SoundImports is gespecialiseerd in het advies en verkoop van zelfbouw audio componenten en accessoires. Het bedrijf is opgericht in 2015, bedient klanten in heel Europa en staat bekend om het hoge serviceniveau. In een korte periode is SoundImports uitgegroeid tot dé Europese webshop op het gebied van DIY audio, waarbij het assortiment meer dan 4.500 producten omvat. Naast verschillende A-merken op het gebied van DIY audio heeft SoundImports ook een eigen merk (SoundImpress) opgezet, om zo de groeiambitie nog meer kracht bij te zetten. SoundImports heeft alle producten zelf op voorraad en verzendt de producten vanuit een eigen magazijn in Groningen, waardoor een snelle verzending en de goede service gegarandeerd wordt.

Uitdagingen binnen dit project

SEO in drie talen en door heel Europa

SoundImports is dan wel gevestigd in Nederland, maar de verkoop van producten vindt in heel Europa plaats. De niche van DIY audio is een grote niche met fanatieke zelfbouwers in heel Europa. De webshop is in drie talen beschikbaar (Engels, Duits, Nederland), maar het doel is om ook in landen als Frankrijk en Italië vindbaar te worden. Daar wordt op andere manieren gezocht (in vergelijking met hoe gebruikers in bijvoorbeeld Nederland zoeken), en vaak ook in de lokale taal. Dit maakt het worden van marktleider in de belangrijkste landen in Europa een mooie en interessante uitdaging.

Wisselende populariteit van merken

Binnen het assortiment van SoundImports bevinden zich de allerbeste merken voor DIY audio. Wel is het zo dat de vraag naar merken per land verschilt. Zo is een merk als Dayton Audio in Duitsland erg populair, terwijl het merk ICEpower juist in Zweden heel populair is. Dit brengt in de SEO strategie interessante uitdagingen met zich mee voor de focus en planning.

Conservatieve markt

De markt voor DIY audio is een relatief conservatieve markt. In de markt zijn er een aantal bekende verkopers die al jarenlang het go-to punt zijn voor de doelgroep. Het onderscheid van SoundImports is de extreem goede service die geleverd wordt en een enorm kundig team van audio-experts om klanten te helpen. Door zowel laag in de funnel als ook mid-funnel vindbaar te zijn, moeten ook gebruikers die normaal gesproken bij andere webshops bestellen (uit gewoonte) in aanraking komen met SoundImports.

SEO-traject voor SoundImports

Vanaf maart 2020 is SmartRanking de vaste SEO-partner van SoundImports, waarbij de focus ligt het vergroten van de vindbaarheid in heel Europa.

De doelstelling vanuit SoundImports

Vanuit SoundImports is het verzoek bij ons neergelegd om op een duurzame en winstgevende manier te groeien. Hierdoor bouwt SoundImports niet alleen aan een bedrijf dat snel groeit, maar ook aan een bedrijf dat op een duurzame manier wordt opgebouwd. Om dit te realiseren is er een ROI vastgesteld, waaraan de investering in SEO aan moet voldoen. Bovendien heeft SoundImports een ander belangrijk doel: marktleider zijn binnen SEO in Europa. Dit wordt gemeten in de vorm van search visibility.

De aanpak voor dit project

Vanwege het grote aanbod en de meertaligheid van de webshop, is het belangrijk om prioriteiten te stellen en een focus te kiezen. Binnen het project richten we ons met de aanpak op verschillende belangrijke zoekwoordclusters:

  • De best verkopende producten met een goede marge.
  • De merken, die vervolgens weer zijn opgedeeld in drie categorieën (op basis van prioriteit).

Door in het zoekwoorden onderzoek hierin een opsplitsing te maken, is het effectiever de focus en groeimogelijkheden te bepalen. Bovendien kunnen we op deze manier in het trackingproject beter de data filteren, om zo de search visibility (en de groei ervan) inzichtelijk te maken.

Gebaseerd op de search visibility worden per maand de prioriteiten voor de optimalisaties vastgesteld, waarbij samen met het team van SoundImports optimalisaties worden uitgevoerd. Daarbij ligt de focus op het creëren van een positieve gebruikerservaring (waaronder een snelle webshop) en de creatie van waardevolle content die de autoriteit van SoundImports toont. Aan de hand van competitor gap analyses wordt de webshop steeds iets verder uitgebreid en worden productpagina’s geoptimaliseerd.

Eén van de issues die we tijdens het project zijn tegengekomen was interne kannibalisatie tussen de meertalige productpagina’s. Zo gebeurde het geregeld dat een productpagina gericht op de UK in de Duitse zoekresultaten vindbaar was. Om dit te voorkomen zijn alle product meta titels en meta descriptions met programmatic SEO uniek herschreven en worden de belangrijkste productpagina’s door SoundImports naar de lokale taal vertaald.

Waar in het begin van het project de focus erg lag op de optimalisatie van merkpagina’s en categoriepagina’s, ligt de focus nu steeds meer op het verbeteren van productpagina’s. Daarbij kijken we verder dan alleen content, ook interne links en UX zijn daar een onderdeel van. De volgorde voor de optimalisaties van de productpagina’s bepalen we, wederom, aan de hand van marges, zoekvolumes en search visibility. Op die manier weten we zeker dat we samen met SoundImports aan de pagina’s werken die de meeste impact maken.

Het magazijn van SoundImports
“"Ons doel is om binnen de zelfbouw audio niche de hoogste klantwaarde te leveren. Become the king of the niche." - SoundImports”

Het behaalde resultaat

Door goed te kijken naar belangrijke datapunten, zoals de belangrijkste merken, en op basis van search visibility de werkzaamheden te prioriteren, weten we y/o/y een mooie groei te realiseren voor SoundImports. Als marketingkanaal geeft SEO bij SoundImports een hoge ROI, waardoor er winstgevend gegroeid kan worden. Binnen het SEO-traject ligt de focus op het continu verbeteren van de gebruikerservaring, het uitbreiden van de content en het optimaliseren van de bestaande content.

Het team van SoundImports is kritisch, enthousiast en betrokken. Hierdoor houden we elkaar scherp en worden er samen goede resultaten behaald. Met een schuin oog wordt ook gekeken naar een uitbreiding in een vierde taal, waarbij we SoundImports van de juiste adviezen kunnen voorzien gebaseerd op search data.

Organic visitors

104,32% groei in organisch verkeer

E-commerce omzet

133,75% groei in SEO omzet

Internationale SEO

992 zoektermen in de top 3 in Europa

ROI SEO

ROI van 26,55 op de SEO investering