In de snel veranderende wereld van SEO is het bijhouden van on-page data en wijzigingen nuttig voor het verbeteren van de vindbaarheid en onderhouden van de resultaten. Om dit te realiseren kun je gebruikmaken van Custom Element Extractions (CEE). Deze functionaliteit is onderdeel van ContentKing, één van de SEO tools die wij intensief gebruiken. Met Custom Element Extractions definieer en monitor je elementen.
Dit artikel is eerder in het Engels gepubliceerd op de website van ContentKing.
Custom Element Extractions bieden een grote flexibiliteit, om als SEO specialist pagina-elementen te kunnen extraheren en de wijzigingen ervan te kunnen volgen. Door gebruik te maken van XPath, CSS selectors of reguliere expressies stel je regels op om tekst, data of cijfers te extraheren en in het ContentKing interface te tonen. Met deze data op paginaniveau, zorg je voor een monitoring van kritieke on-page elementen. Vervolgens is het mogelijk om alerts in te stellen, waarmee omzetkansen worden uitgebouwd en potentiële risico’s worden beperkt.
Door de aanpasbaarheid van Custom Element Extractions is het geschikt voor verschillende doeleinden. Of het nu gaat om het extraheren van breadcrumbs voor categorie-analyse, het monitoren van productprijzen of het extraheren van een merk behorend tot een product, CEE biedt een oplossing. Voor e-commerce platforms, zoals Shopify en Magento, heeft CEE veel toegevoegde waarde. Het ondervangt beperkingen in URL-structuren en stelt je in staat om analyses op product- of categorieniveau uit te voeren.
Met de Custom Element Extractions van Conductor Website Monitoring kunnen gebruikers onder andere:
Deze veelzijdigheid maakt CEE een waardevolle oplossing voor bedrijven van alle groottes. In dit artikel, geschreven door Jarik Oosting en ook gedeeld via Conductor, geven we verschillende voorbeelden en inzichten voor het toepassen van Custom Element Extractions.
Veel e-commerce maakt tegenwoordig gebruik van Shopify als CMS. Hoewel Shopify een complete oplossing biedt, heeft het ook zijn beperkingen. Een belangrijke beperking is de platte URL-structuur, wat betekent dat e-commerce categorieën (in Shopify “collections” genoemd) geen gelaagde structuur hebben zoals /collections/{main-category}/{subcategory}. In plaats daarvan worden alle URL’s van collections opgebouwd als /collections/{naam}.
Voor taken als categorieanalyses of content pruning is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de websitestructuur. Zo is het belangrijk om te weten welke categorieën gerelateerd zijn aan elkaar. Voor een e-commerceproject met Shopify als CMS was het noodzakelijk om de relatie tussen producten en collection pagina’s inzichtelijk te krijgen. Door de opzet van breadcrumbs die de categorienaam bevatten, konden wij met behulp van Custom Element Extraction de volledige breadcrumb van een productpagina extraheren.
Door slim gebruik te maken van een CSS-selector in combinatie met CEE konden bespaarden wij tientallen uren handmatig werk. De content pruning analyse bood vervolgens goede inzichten in de productprestaties per productgroep. Op basis hiervan waren we in staan om de juiste pagina’s en paginagroepen te verwijderen, optimaliseren of behouden.
Een ander concreet vraagstuk dat ons SEO team ontvangen heeft, is het inzichtelijk maken van productpagina optimalisaties voor producten met een minimale verkoopprijs. Door de productprijzen te extraheren en deze te combineren met Google Search Console data, is ons team in staat geweest om 260 productpagina optimalisaties toe te passen. Dit heeft geresulteerd in een omzetgroei van 65% voor deze productpagina’s.
Op de website van een meertalig project waar we al sinds 2020 voor werken, werden er tijdens een analyse incorrecte interne links ontdekt. Sommige UK Engelse pagina’s bevatten interne links naar pagina’s bedoeld voor de VS en vice versa, wat zowel de SEO als UX negatief beïnvloed. Gebruikers haakten af in hun bezoek op de website, omdat ze ineens op een pagina met andere prijzen en verzendinformatie kwamen.
Via XPath is er een extractie opgezet voor de interne links, waarbij alle uitgaande links er dus uitgefilterd zijn. Vervolgens is dit geëxporteerd naar Google Sheets en formules toegepast om de incorrecte interne links eruit te filteren. Deze zijn vervolgens opgelost door de klant, met als resultaat 300 gecorrigeerde links en een groot aantal gebruikers die weer naar de juiste pagina’s door kunnen klikken.
In een ander project liepen we er tegenaan dat verschillende interne links nog naar de staging omgeving verwezen. Helaas was het niet mogelijk om een database look-up te doen, waardoor Custom Element Extraction de efficienste methode was. Alle uitgaande links zijn met Custom Element Extraction in kaart gebracht en via de filters in het Conductor Website Monitoring interface inzichtelijk gemaakt. De links zijn vervolgens door het SEO team gecorrigeerd, zonder dat het noodzakelijk was om exports te maken.
Data analyses zijn een belangrijk onderdeel van een SEO-traject. Voor een Shopify omgeving was het noodzakelijk om alle merkpagina’s (die /collections/ pagina’s zijn) inzichtelijk te krijgen voor vervolgacties. Hiervoor was het, door de structuur die Shopify hanteert, niet mogelijk om dit te baseren op de URL’s. In plaats daarvan moest er gebruik worden gemaakt van een on-page element, waarbij ons team de breadcrumb kon gebruiken om het type pagina te bepalen.
Met behulp van een CSS selector en de “Replace” functie, heeft het team de breadcrumb geëxtraheerd en vervangen door “Yes” wanneer het om een merkpagina ging. Hiervoor hebben we, gezien de omvang van het project, een grote hoeveelheid uren bespaard en de data kunnen gebruiken voor optimalisaties zoals de meta titels. Dit heeft geresulteerd in een CTR toename van 6,5%.
Custom element extraction is op zichzelf niets nieuws. Andere crawingtools als Screaming Frog bieden hier ook een mogelijkheid voor aan. Als trouwe Conductor Website Monitoring gebruiker, kennen wij hun tool als geen ander. De kracht van Conductor is het gebruik van custom element extraction in combinatie met het opzetten van alerts per mail of Slack.
Alerts kunnen worden opgezet op basis van wijzigingen van een element, waarbij het mogelijk is om ze uit te breiden met verdere criteria. Zo is het mogelijk om de alerts alleen te triggeren bij voor specifieke segmenten van de website, daarbij valt te denken aan pagina’s met een minimaal aantal klikken.
De alerts worden door ons team op verschillende manieren toegepast, waaronder op de drie toepassingen die hieronder beschreven zijn.
Voor een enterprise project met een grote website is het gebruikelijk dat de merkpagina’s door de tijd heen wijzigen. Wanneer een nieuw merk aan de website is toegevoegd, heeft het voor ons meerwaarde om daar direct van op de hoogte te zijn. Op deze manier kan de pagina direct worden meegenomen in de on-page optimalisaties. Ons team en het interne SEO team worden echter niet altijd op de hoogte gesteld van nieuw toegevoegde merken.
Om dit op te lossen is er via Conductor een alert ingesteld die bij elke toevoeging van een merkpagina een alert via een e-mail verstuurd. Op deze manier is ons team in staat om proactief nieuwe merkpagina’s op de lijst voor optimalisaties toe te voegen.
In een andere specifieke case is ons gevraagd om mee te denken bij een vraagstuk voor het monitoren van prijswijzigingen van producten met een verkoopprijs van minimaal $ 200. Ons team heeft een segment opgezet voor indexeebrare productpagina’s met de minimale prijs. Het marketingteam van de klant, inclusief hun social media managers, is hier vervolgens aan toegevoegd. Wanneer er een prijswijziging voor dit productsegment plaatsvindt, wordt iedereen hier nu van op de hoogte gesteld. Als resultaat hiervan zitten afdelingen altijd op een lijn en worden marketingkansen beter benut.
Nadat de alert een aantal weken was getest, heeft ons team besloten om de alerts verder op te splitsen. Niet alle prijswijzigingen waren belangrijk om over geïnformeerd te worden, dus werd er een nieuwe filter toegevoegd aan bepaalde categorieën op basis van de URL om de meldingen specifieker te maken.
Voor een ander project was het waardevol om te weten welke producten met minimaal 100 klikken vanuit Organic Search niet meer op voorraad zijn. De meeste e-commerce retailers hebben goede tooling om de voorraad te controleren, maar soms raken de belangrijkste producten uit voorraad op het moment dat deze door de marketingafdeling gepusht of geoptimaliseerd worden.
Om te voorkomen dat de beschikbare tijd inefficiënt besteed wordt, is er een segment aangemaakt voor productpagina’s met minimaal 100 klikken. Het segment maakt gebruik van een custom element, waarbij de voorraadstatus via CEE van de pagina geëxtraheerd is. De gevoeligheid is ingesteld op “High” om snelle meldingen te garanderen wanneer producten niet op voorraad zijn. In het verleden gebeurde het dat duizenden gebruikers landden op producten die niet op voorraad waren, en de klant merkte het pas na een paar weken (zelfs met de juiste voorraadbeheersoftware).
Het is mogelijk om meerdere filters te combineren en zo segmenten aan te maken, bijvoorbeeld met een minimumprijs of specifieke soorten producten. Op deze manier stel je specifieke en waardevolle alerts in die bijdragen aan jouw online doelstellingen.
Of het nu via Conductor Website Monitoring, Screaming Frog of een andere tool is, custom element extraction wordt vaak onderschat. Onze absolute favoriet voor custom element extraction is ContentKing, vanwege de real-time monitoring en mogelijkheid tot het opzetten van alerts. De toepassingen van custom element extraction zijn divers, waarbij het kan worden ingezet voor elke website.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.