Magento is een e-commerce oplossing die geschikt is voor verschillende soorten bedrijven, zoals enterprise organisaties, groeiende webshops met een omzet tussen 1 en 50 miljoen euro, snelgroeiende scale-ups en merken die hun eigen producten willen verkopen.

De grote hoeveelheid oplossingen, extensies, wereldwijde ondersteuning en eindeloze maatwerkoplossingen, zorgen ervoor dat Magento een van de meest gebruikte platformen is voor e-commerce organisaties die geen out of the box oplossing zoeken.

Jouw groeipartner voor Magento SEO

Om jullie organisatie op een duurzame manier te laten groeien, waarbij je niet volledig afhankelijk bent van Google Ads, zijn marketingkanalen als SEO onmisbaar. Daarbij zien we geregeld dat een organisatie tegen een plafond loopt op SEO-gebied, verschillend van beperkingen op het gebied van (interne) kennis en capaciteit tot het huidige bureau die niet langer een match is.

Met onze ruime ervaring, volledige focus op SEO en ons team van meer dan 20 SEO specialisten helpen wij Magento shops met een omzet tussen 1 en 50 miljoen de volgende groeistappen te maken.

De meest voorkomende issues binnen Magento

Het optimaliseren van het crawlbudget

Afhankelijk van het aantal producten en categoriepagina’s, kan een Magento shop snel erg groot worden. Voor veel webshops op Magento is het niet ongebruikelijk om uiteindelijk meer dan 10.000 indexeerbare pagina’s op de website te hebben.

In combinatie met een reeks filters, levert dat doorgaans crawlissues op. Daarom is het belangrijk crawlers van zoekmachines efficiënt door je webshop te sturen en goed om te gaan met crawlbudget.

 

Ontbrekende canonical URL's

Via de instellingen van Magento is het eenvoudig om canonical URL’s aan categorieën en producten toe te voegen. Daarmee worden de canonical URL’s echter niet toegevoegd aan de andere pagina’s, zoals statische pagina’s en blogs. Dit dient dus door de developers te worden ingesteld.

De laadsnelheid

Veel Magento shops struggelen met het behalen van goede laadsnelheden. Als gevolg hiervan worden de Core Web Vitals niet gepasseerd. Maar nog belangrijker: je bezoekers komen op een webshop terecht niet (te) langzaam laadt. Op de laadsnelheid zijn veel factoren van invloed, zoals je CDN, thema en extensies. Met de juiste set-up en een goed thema (maatwerk of bijvoorbeeld Hyvä), zorg je voor een goede laadervaring.

Grote hoeveelheid JavaScript en CSS

Magento is berucht om het inladen van tientallen CSS en JavaScript bestanden. Dit heeft een grote impact op de rendering en daarmee op de laadtijd en Core Web Vitals. Het is belangrijk om CSS en JavaScript bestanden alleen in te laden waar ze daadwerkelijk gebruikt worden. Bovendien is het mogelijk om bestanden te bundelen en defer in te laden.

Een gebruiksvriendelijke URL-structuur

Zonder de juiste instellingen voorziet Magento de URL’s niet van een optimale URL-structuur. Voor de structuur is het aan te raden om de .html extensie te vervangen door een trailing slash en de URL’s gelaagd op te bouwen.

Stel dat je kleding verkoopt, dan is de onderstaande URL-structuur goed te scannen voor gebruikers en helpt het crawlers om de structuur op de webshop goed te begrijpen:

  • Hoofdcategorie: /kinderkleding/
  • Subcategorie: /kinderkleding/t-shirts/
  • Dieperliggende categorie: /kledingkleding/t-shirts/wit/
Redirects worden niet automatisch aangemaakt

In de praktijk zien we dat binnen e-commerce omgevingen URL’s geregeld wijzigen om allerlei redenen. Standaard maakt Magento geen redirect aan van de oude naar de nieuwe URL, wat zorgt voor handmatig werk of 404 pagina’s (met dalingen in de vindbaarheid als gevolg).

Via de instellingen van Magento is het eenvoudig om automatische redirects te activeren, zodat gebruikers en crawlers altijd naar de juiste nieuwe URL worden doorgestuurd.

De juiste SEO strategie voor Magento

Omdat Magento shops doorgaans veel producten bevatten of complexe webshops zijn, is een goed uitgedachte SEO strategie onmisbaar om daadwerkelijk de juiste stappen in je organische vindbaarheid te zetten. E-commerce is bij uitstek geschikt voor het verkrijgen van meer omzet vanuit Organic Search, wat verder gaat dan de normale zoekresultaten in Google. Organic Shopping, Pinterest, marketplaces en Google Image Search zijn ook belangrijke mogelijkheden om verkeer naar je webshop te genereren. Door ons te richten op het verbeteren van jullie webshop voor gebruikers, en niet om algoritmes voor de gek te houden, zetten we de juiste stappen in jullie groei.

Als volledig gespecialiseerd SEO bureau doen wij niet anders dan het verbeteren van de organische vindbaarheid van e-commerce en b2b projecten. Met ons team van vakidioten werken we dagelijks onder andere aan verschillende Magento shops, waarbij we rekening houden met het veranderende zoekgedrag.

SEO bureau van Payt
Arla logo
Brandfield
GreenPan
The Alpha Men logo
SEO bureau van Renson
SEO bureau van Canna Cabana
Bergman Clinics logo
Logo Dutch Label Shop
Logo Van Beek Art Supplies
HomeWizard logo
Samsung logo
Homed-IQ logo
SEO bureau van WeFact
Logo Goedkoopisolatiemateriaal.nl
Yezzer logo
Logo Care for Skin
Logo Storage Share
Logo PeterPrint
LoodsXL
TanQyou
Laudermarke logo
JC-Electronics logo
Bright Beauty Vanity logo

Het belangrijkste bij Magento SEO

Nog steeds denken veel bedrijven dat SEO draait om het toepassen van een paar simpele trucs om het zoekmachine-algoritme te slim af te zijn. Het strategisch plaatsen van een zoekwoord hier en daar of het ruilen van een paar backlinks zijn voorbeelden van verouderde SEO-methoden die ooit effectief waren.

Maar SEO is meer dan dat. Wil je echt resultaat behalen? Optimaliseer dan voor je doelgroep, niet voor de zoekmachine. Dit is het allerbelangrijkste, ook bij de SEO voor jouw Magento shop. Het draait om het begrijpen waar je doelgroep naar zoekt en hoe je waardevolle antwoorden biedt. Dit gaat verder dan alleen het schrijven van goede content – het gaat om het creëren van een optimale gebruikerservaring die perfect aansluit bij de intentie van de gebruiker.

De vier pijlers van een succesvol project

Wij geloven erin dat SEO draait om het verbeteren van je Magento shop voor gebruikers, niet voor zoekmachines. Elke samenwerking benaderen we vanuit vier onderdelen, om zo te werken aan het optimaliseren van de Magento omgeving.

  • 01 Technische SEO
  • 02 On-page SEO
  • 03 Search Quality
  • 04 Autoriteit

De vier pijlers toegelicht

  • Technische SEO omvat optimalisaties rondom de laadsnelheid, crawlability en implementatie van structured data.
  • On-page SEO omvat optimalisaties rondom waardevolle content die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep.
  • Search Quality omvat optimalisaties rondom de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van de webshop.
  • Autoriteit omvat optimalisaties rondom de bekendheid van de webshop.

Zet jij ook de volgende stap?

Wil jij ook de volgende stap zetten in Organic Search voor jullie organisatie? Wij hebben ruime ervaring met Magento SEO. Wij zijn echte vakidioten met een volledige focus op SEO, klaar om jouw webshop marktleider te maken in Organic Search.

Vrijblijvend contact opnemen