Google past continu updates en veranderingen toe aan het algoritme. Hoewel de meeste updates niet worden bevestigd en minimale gevolgen hebben, zijn er ook updates geweest met grote consequenties, zoals Google Panda en Penguin.
Uiteraard wil elke marketeer inspelen op de updates, zodat websites niet dalen in de zoekresultaten. Om de huidige zoekresultaten te begrijpen is het goed om in de historie van alle updates te duiken.
Wij hebben hieronder alle grote en kleine updates van Google over de afgelopen jaren verzameld. Een overzicht voor elk SEO bureau en elke SEO marketeer om te begrijpen waarom jouw website op deze plek in de zoekresultaten staat.
Naast de spam update, heeft Google op 5 maart ook een core update uitgerold. Bij de start van de update gaf Google aan dat de update naar verwachting een maand zou duren. Uiteindelijk heeft de uitrol bijna twee maanden geduurd. De core update bevat meerdere updates in één, waarbij onder ook een helpful content update. Goede en relevante content die aansluit bij de intentie van de gebruiker, wordt dus zichtbaar steeds belangrijker.
Op 5 maart heeft Google een nieuwe spam update uitgerold. De duur van de uitrol was 14 dagen en 21 uren. Het doel van de update is het reduceren van webspam, waarbij het AI-systeem genaamd SpamBrain verbeterd is.
Op 8 november heeft Google een Review Update uitgerold, met als doel om kwalitatieve reviews beter te laten ranken en slechte reviews minder te belonen. Dit heeft onder andere betrekking op affiliate websites en andere websites, waarbij het met name gaat om product reviews.
Het is nog steeds niet klaar met de updates in 2023. Op 2 november 2023 heeft Google opnieuw een Core Update uitgerold.
Een unieke situatie in de SEO wereld: de vierde grote update in slechts 1,5 maand tijd. Waar er normaal gesproken drie tot vier maanden tussen een Core Update zit, heeft Google begin oktober alweer een Core Update uitgerold.
Op 4 oktober 2023 is er een Spam Update uitgerold. Deze spam update is met name gericht op de Turkse, Vietnamese, Indonesische, Hindische en Chinese zoekresultaten. Toch heeft de update ook effect op andere talen, maar in Europa en Amerika lijkt het effect minimaal te zijn.
Op 14 september heeft Google de Helpful Content Update uitgerold, waarvan de uitrol exact 2 weken later (dus op 28 september) voltooid is. Trends die wij bij deze Helpful Content Update zien zijn: wijzigingen van de featured snippets, het hoge ranken van officiële websites (zoals overheidswebsites) en het beter laten aansluiten van de zoekresultaten bij de zoekintentie van gebruikers.
Op 22 augustus heeft Google opnieuw een Core Update uitgerold (https://status.search.google.com/incidents/nBtYtBeex4GYBbdDS2LX). De uitrol van de Core Update is op 7 september voltooid en heeft gezorgd voor grote schommelingen in de SERP.
Net zoals bij andere Reviews Updates worden websites beloond die voorzien zijn van kwalitatieve reviews. Eerst werd alleen gekeken naar productreviews, nu gaat het ook om onder andere reviews voor diensten, games en films.
Op 15 maart rolde de eerste Core Update uit van 2023. Op 28 maart was deze update volledig uitgerold. Hierbij lag de focus op dat websites voorzien moeten zijn van kwalitatieve content.
Door deze update worden websites beloond die voorzien zijn van originele kwalitatieve reviews inclusief onderbouwingen. Bekijk de richtlijnen voor de reviews.
Deze wereldwijde update was gericht op om geen waarde meer te geven aan links die op een onnatuurlijk wijze zijn verkregen. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld betaalde links.
Op 5 december rolde Google een Helpful Content Update uit waarbij websites worden beloond die voorzien zijn van kwalitatieve content voor de gebruiker. Content die speciaal is geschreven om hoog te kunnen ranken in Google worden gestraft.
Google heeft verbeteringen doorgevoerd om spam beter te kunnen detecteren. Hierbij is niet aangegeven of het om links, inhoud of andere vormen van spam gaat. Deze update is wereldwijd uitgerold voor alle talen.
Op 20 september 2022 werd de vijfde Product Review update uitgerold. Hierbij ging het voornamelijk om reviews op Engelstalige websites.
Dit was de tweede Core Update van 2022. Vergeleken met andere Core Updates leek deze minder invloed te hebben op de volatiliteit van de posities in Google.
De Helpful Content Update houdt in dat websites worden beloond die mensen helpen met het verstrekken van kwalitatieve en nuttige content. Websites die content verstrekken om goed te kunnen scoren in Google worden gestraft in de zoekresultaten.
Dit is de vierde release van de Product Reviews update. In vergelijking met andere Product Reviews update gaf deze weinig invloed op de volatiliteit in de rankings.
Dit was de eerste grote Core Update van 2022. Deze update was volledig uitgerold op 9 juni 2022. Bekijk de details van de Core update.
Dit is de derde release van de Product Reviews update. Ook bij deze update wordt Google geholpen om reviews te identificeren die van hoge kwaliteit zijn.
Op 22 februari rolde Google een update uit waarbij websites worden beloond met een goede Page Experience voor desktops. Bekijk de richtlijnen van Google.
Met deze update wilt Google bereiken dat websites met kwalitatieve productrecensies worden beloond.
Google heeft een Local Search update uitgerold waarbij het zoeken naar lokale zoekresultaten is verbeterd. Bekijk de richtlijnen voor de nieuwe Local Search Update.
Op 17 november heeft Google een Core Update uitgerold. Voor website-eigenaren is documentatie opgesteld waarmee rekening moet worden gehouden.
Google heeft tussen 3 en 11 november een spamupdate uitgerold om de zoekmachine te verbeteren. Om te voorkomen dat je posities gaat verliezen, raadt Google aan om de Webmaster Guidelines te volgen.
Websites die gebruikmaken van link spam worden gestraft door Google. Waarschijnlijk gaat het hierbij om onder andere ingekochte links.
Google heeft bevestigd dat de Core Update op 12 juli volledig is uitgerold.
In Juli heeft Google een Core Update uitgevoerd. Bekijk in Google Search Central de details over deze update.
Op 28 juni is de tweede spam update uitgevoerd door Google. Ook toen waren er geen details naar buiten gebracht over deze update.
Danny Sullivan van Google kondigde aan dat er een update werd uitgevoerd die gericht was op het bestrijden van spam. Er zijn geen details naar buiten gebracht.
Met deze update wilt Google website-eigenaren erop wijzen dat pagina ervaring een belangrijke rol moet spelen op een website. Hiervoor zijn de Core Web Vitals geïntroduceerd, namelijk de Largest Contentful Paint, de Cumulative Layout Shift, en de First Input Delay.
Met deze update zijn websites gestraft die vragen om een vergoeding wanneer slachtoffers een verzoek doen om kwetsbare foto’s van specifieke foto’s te verwijderen.
Over deze update heeft Google weinig details gegeven, maar er zijn hints gegeven waarbij relevantie en kwaliteit van de content belangrijker is geworden voor Google. Voor veel websites heeft deze update een grote impact gehad.
Met deze update worden websites beloond die voorzien zijn van productreviews met diepgaand onderzoek. Google heeft negen vragen opgesteld waarmee je rekening mee moet houden bij het publiceren van product reviews.
In oktober werd het Passage indexing al aangekondigd. Dit is een nieuwe manier waarop Google specifieke passages van een pagina in de zoekresultaten plaatst. In februari ging dit live voor Amerika. Hiermee is het mogelijk om ook te ranken als het antwoord op de zoekopdracht verderop in de pagina zit. Er wordt nu gerankt op specifieke stukken van de pagina en niet alleen maar de gehele pagina.
In december kondigt Google een nieuwe Core Update aan. De derde update van 2020.
In oktober 2020 wordt de core update Bert verder uitgebreid.
Het lijkt erop dat Google op 23 juni 2020 een deel van de wijzigingen die met de Core Update van 4 mei zijn uitgevoerd terug heeft gedraaid.
Op 4 mei is Google gestart met de uitrol van de Core Update. De uitrol neemt 2 weken in beslag. Bij deze Core Update is er een correlatie in daling met:
Op 23 januari heeft Google aangekondigd dat pagina’s die een featured snippet hebben én op de eerste pagina ranken met het normale zoekresultaat, met hun normale zoekresultaat naar positie 11 terug worden gezet. Dit zal er voor websites met een featured snippet leiden tot minder verkeer. Ook zien wij flinke wijzigingen in het aantal zoekresultaten die nu voorzien zijn van een featured snippet en veel zoekresultaten waar geen featured snippet meer vertoond wordt.
Na een aankondiging via Twitter op 13 januari is Google op 14 januari begonnen met het uitrollen van een core algoritme update. De algoritme update is in de eerste dagen met name te zien in Amerika, het effect in andere landen kan tot 2 weken duren. Dit is de tijd die de uitrol nodig heeft.
De BERT update van Google is de grootste update sinds 5 jaren. Deze Google update heeft betrekking op de manier hoe Google teksten op een website begrijpt (Natural Language Processing). Door de BERT update zal Google in staat zijn featured snippets beter te tonen en daarin relevantere antwoorden te geven. Daarnaast zal de BERT update een grote invloed hebben op bijna alle top 10 posities, omdat Google teksten op een website beter begrijpt. Hierdoor zal Google kwalitatieve content hoger positioneren en zorgt Google ervoor dat een gebruiker de beste antwoorden voor zijn of haar zoekvraag krijgt. De BERT update wordt eerst uitgerold in de US, maar zal ook in Nederland worden uitgerold.
Deze aangekondigde update in september heeft grote invloed op de kwaliteit van links. Met name websites met ingekochte backlinks worden gestrafd. Echter, unieke content wordt wel beter gerankd in de zoekresultaten. Ook zien experts dat de vorige core update wordt teruggedraaid op bepaalde punten. Nieuwswebsites en websites in de medische branche pakken hun plek weer terug.
Dankzij deze update worden de beoordelingen niet meer getoond in de zoekresultaten. Had je bijvoorbeeld sterren bij je bedrijfsnaam in de zoekresultaten? Deze worden niet meer getoond omdat Google het ‘self-serving’ vond.
In september kondigt Google veranderingen aan voor 1 maart 2020. Om links beter te interpreteren, worden nieuwe link attributen aangekondigd. Hierdoor weet Google welke link wel of niet te crawlen.
De volgende link attributen komen erbij:
rel="sponsored"
Hiermee geef je aan de link is gesponsord. Iemand heeft betaald of jij hebt betaald voor de link.
rel="ugc"
De link is een oorzaak van user generated content. Bijvoorbeeld bezoekers van een forum hebben deze link geplaatst.
rel="nofollow sponsored"
Je kunt ook beide attributen samenvoegen.
Recentlijk heeft Google een nieuw algoritme gelanceerd. Dankzij dit nieuwe algortime wordt oude en niet bruikbare informatie gefilterd, van bruikbare en nieuwe informatie. Dit betekent dat alle content nu up to date moet zijn, goed antwoord moet geven op de vraag en dus bruikbaar moet zijn.
Voor veel zoekresultaten kwam het voor dat een website soms wel vijf keer op de eerste pagina te vinden was. Met de diversify update lijkt dit verleden tijd. Door de diversify update van Google creëert Google meer variatie op de eerste pagina, waarbij één website maximaal twee maal in de SERP getoond wordt. De update heeft geen betrekking op features binnen de SEPR, zoals featured snippets, Google Maps resultaten en afbeeldingen.
Geheel tegen verwachtingen in had Google de Core update van juni enkele dagen vooraf aangekondigd. Het lijkt er vooral op dat (ook in Nederland) websites met veel lage kwaliteit content, irritante banners, veel advertenties en een slechte UX nadelen van deze update ondervinden. Bij websites en webshops met een goede techniek en sterke content zijn wij juist een stijging in de SERP’s.
Afgelopen maand heeft Google een broad core update uitgevoerd. Dit is niet gericht op bepaalde websites of een niche. Welk effect deze update precies heeft, weten we nog niet. Wel lijkt het erop dat Google zoekopdrachten anders lijkt te interpreteren. Dit heeft natuurlijk effect op je ranking.
Sinds Thanksgiving zien vele seo marketeers weer veranderingen in de zoekresultaten. Deze update is nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat de Broad core algoritme update (Medic update) is terug gedraaid of is bijgesteld.
Deze periodiek update van Google was gericht op het verfijnen van de zoekresultaten. Hoewel er geen specifieke factoren waren getarget, zagen websites verandering in hun rankschikking. Met name gezondheid- en medische websites werden geraakt door deze update en daardoor ook ‘Medic’ update genoemd.
Tweet Google SearchLiaisonÂ
Nadat Google meerdere waarschuwingen gaf om de beveiligde HTTPS te gebruiken, markeerde Google in Chrome alle websites zonder HTTPS als onveilig. Deze verandering wordt voor gebruikers pas zichtbaar bij het downloaden van de nieuwste Chrome versie.
Zes maanden hiervoor had Google deze update al aangekondigd. In juli 2018 voerde Google de update uit, waardoor pagina laadtijd op mobiel ook als rankingfactor wordt meegenomen in de zoekresultaten.
Met deze update werd content met hoge kwaliteit beloond. Websites die de crawltijd van Google verdoen door slechte laadtijd, hoge bouncepercentages, hoog advertentie content en dunne en dubbele pagina’s zagen een daling hun ranking. Daarnaast werden de display snippets weer ingekort naar 150-160 karakters.
Deze update was gericht op kwaliteit. Pagina’s met kwalitatieve inhoud stegen in de ranking ten opzichte van concurrenten met minder kwalitatieve content op de website. Websites met slechte content werden lager gerankt.
Door een verandering in het algoritme stegen websites die zoekmachine optimalisatie toepasten. Websites die actief zoekmachine optimalisatie toepassen werden beloond.
Google deed een test voor week lang in maart. Google toonde nul organische zoekresultaten en een ‘Show all results’ button.
Meer over deze test
Op 7 maart bevestigde Google een core update. Er werden geen details gegeven over deze update, maar er zijn meerdere uitgevoerd in een korte periode.
Meer over brackets core update
Er was geen formele aankondiging van de Maccabees update. Er vonden verschillende kleine updates plaats rond deze tijd. Doordat de update vlak voor de feestdagen werd uitgevoerd, viel de update op. Met name in e-commerce ondervonden marketeers effect.
Meer over Maccabees
Google verruimde het aantal karakters voor snippets. Dit leidde tot meta descriptions met een limiet van 300 karakters. Hiervoor waren dit 155 karakters.
Hoewel dit geen update is, is deze notitie toch van belang op de tijdlijn. Door de komst van Chrome 62 startte Google bezoekers te waarschuwen voor onveilige formulieren. Dit was een belangrijk duw voor de HTTPS.
In juni werd Google jobs gelanceerd. Hiermee werden ook vacatures zichtbaar in de zoekresultaten. Deze data kwam voornamelijk van: LinkedIn, Monster, Glassdoor en Careerbuilder.
Opvallend was in april dat ruim 50% een beveiligde HTTPS website was in de hoogste zoekresultaten. Dit aantal werd vergroot naar 75% eind 2017.
De update Google Fred had slechte content als target. Hiermee werd kwalitatieve content, waar aandacht in was gestoken beloond.
Meer over Fred
In begin februari deed Google twee grote updates in een week tijd. Welke updates dit zijn geweest is nooit bevestigd bij Google.
Google voerde een penalty in voor websites met agressieve pop-ups. Deze penalty heeft als doel om te voorkomen dat bezoekers worden belemmerd op mobiele websites.
Welke updates Google heeft uitgevoerd in deze periode is onbekend, maar wel is duidelijk in de zoekresultaten dat er updates hadden plaatsgevonden. Google heeft deze updates niet bevestigd.
In de tweede fase van penguin 4.0 update werden penalty’s van de eerdere penguin updates teruggedraaid.
De exacte tijdlijn van deze update is niet duidelijk, maar heeft mogelijk langere tijd geduurd. Bij deze update werden slechte links bestraft, maar niet de website zelf.
Hoewel ook deze update niet is bevestigd, werd er gezien dat de zoekresultaten verschoven. Organische zoekresultaten werden gezien op de eerste pagina.
Ook deze update is niet bevestigd door Google. Er waren verschuivingen in de top drie te zien. Deze update heeft ervoor gezorgd dat spam werd verwijderd. Daarnaast vielen bedrijven, buiten de google maps grenzen van een stad, lager in de zoekresultaten. Locatie voor de bezoeker was belangrijk, dan de inhoud.
Opnieuw werden websites, die gebruiksvriendelijk waren op mobiel, geboost in de zoekresultaten.
Meer hierover
Google verwijderd de sidebar in de zoekresultaten en voegt en vierde blok toe bovenin. Ondanks dat dit een betaalde update was, had dit ook effect op de organische zoekresultaten. Vanwege het effect op de competitieve zoekwoorden.
Begin januari werden verscheidene verschuivingen gezien in SERP. Er werden geen grote verschuivingen gezien. Google deed een core algoritme update.
Meer over deze update
Op deze dag deed Google de aankondiging dat machine learning onderdeel van de updates was het afgelopen jaar. Het draagt bij aan de derde meest invloedrijke rankingsfactor.
Google kondigde een nieuwe panda update aan en dat deze update wel maanden kon duren. De directe impact is onduidelijk en er waren geen duidelijke tekenen van algoritme updates.
Deze bevestigde update van Google, genaamd Phantom 2 update, werd uitgevoerd zonder aankondiging. Wat er precies is aangepast aan het algoritme weet niemand. Google zei dat het een kwaliteitsupdate was.
Deze update zorgde voor een verschuiving van de ranking op mobiele apparaten. Hier werd een voorkeur voor mobiel vriendelijke websites doorgevoerd.
De serp tool rapporteerde verschuiving. Ondanks dat dit geen officiële update was.
Google beweerde dat penguin was verschoven naar veelvoorkomende updates, in plaats van grote updates eens in de zoveel tijd. Dit verklaarde ook de veranderingen na penguin 3.
Twee jaar na de originele DMCA/Pirate update lanceerde Google nog een update op de combat software en digitale media piraterij. Deze updates veroorzaakte dramatische verschuivingen in de ranking voor een kleine groep websites.
Een jaar na de grote Penguin update werd Penguin 3 gelanceerd. Deze update was minder dramatisch dan gedacht, waarschijnlijk was de update alleen voor de data.
Google heeft het aantal potentiële nieuws websites uitgebreid. Nieuws websites rapporteerden ook een verschuiving in traffic. Ook waren deze resultaten te zien in SERP.
Google kondigde een significante Panda update, die ook een algoritme component bevatte. Er werd ingeschat op een effect van 3 tot 5%Â op de zoekopdrachten, die mogelijk werden geraakt.
Al jaren de-indexeerde Google de publieke blog netwerken. Op dit moment werden de eerste geluiden gehoord van het de-indexeren van private en semi private netwerken.
Na het laten vallen van authorship op foto’s kondigde Google aan dat zij compleet auteurschap lieten vallen. Alle auteurschap verdween ook de volgende dag in SERP.
Na maanden van speculeren kondigde Google aan dat zij voorkeur gaven aan beveiligde websites en een lichtgewicht ‘rankingboost’ gaven aan deze websites. Er werd hierbij gezegd dat dit in de toekomst steeds belangrijker worden.
Deze update raakte met name de lokale zoekwereld en gaf dramatisch verandering bij lokale zoekresultaten. Google kondigde aan dat Pigeon een beter algoritme creëerde tussen het lokale algoritme en de core algoritme.
Meer over Pigeon
John Mueller maakte een verrassingsaankondiging dat Google stopte met auteurschap bij foto’s in SERP. De complete drop rond 28 juni.
Kort na de Payday loan 2.0 anti-spam update, voerde Google opnieuw een grote herhaling uit van de update. Payday loan had spammy queries als target.
Google bevestigde een nieuwe Panda update, die zowel een algoritme update als data refresh bevatte. Maar liefst 7,5% van de Engelse zoekopdrachten werden geraakt.
Tweets van Matt Cutts over Panda 4.0
De Payday loan update had als target specifieke spammy websites.
Er zijn grote algoritme veranderingen getraceerd rondom deze periode. Vele websites rapporteerden ranking veranderingen. Deze update werd niet bevestigd door Google.
Google refresht hun eigen pagina layout algoritme, ook bekend als ‘top heavy’. De page layout algoritme zorgde voor penalty’s voor websites met teveel advertenties boven de vouw.
Tweet van Matt Cutts
Matt Cutts kondigde al eerder aan dat het het auteurschap zou wijzigen in de snippets. Nu verdwenen daadwerkelijk de auteurs in de snippets.
Meer over deze wijziging
Op deze dag werden meerdere verschuiving in de zoekresultaten getraceerd. Google heeft alleen geen update bevestigd.
Naast DNS error in Google webmaster tools, waren er meerdere verschuivingen. Google heeft deze update nooit bevestigd.
Een update van Penguin vond plaats, waar spamfiltering werd toegevoegd.
Op 26 september kondigde Google Hummingbird aan. Deze update zorgde ervoor dat tekst en zoekopdrachten beter werden geïnterpreteerd voor Google. Er werden geen penalty’s gerapporteerd.
Meer over Hummingbird
Een nieuw type content in de zoekresultaten werd geïntroduceerd door Google. Dit zijn in-depth artikelen, die bedoeld zijn voor lange artikelen die een compleet onderwerp bekleden.
Meer over In-Depth artikelen
Grote gaten in de zoekresultaten getraceerd.
Een significant verschil in het aantal knowledge graph’s wordt gevonden. Het aantal is met 25% gegroeid.
Over een periode van 10 dagen werd een nieuwe panda update uitgerold. Bronnen rapporteerde deze update als softer.
Screaming frog tweette dat iemand aan het spammen was over auto verzekeringen en op plek 2 in zoekresultaten belandde. Cutss reageerde met: Multi-week is uitgerold vanaf volgende week tot en met 4 juli.
Twitter threat van Matt Cutts
Matt Cutts zei dat panda updates zouden blijven uitrollen voor een periode van 10 dagen. Voor de komende maanden zou dit doorgaan, maar er zouden geen aankondigingen van de updates plaatsvinden.
Google kondigde een update aan op het algoritme. De update was getarget op zoekopdrachten die normaliter werden gespammed, zoals salaris en porno.
Google introduceerde Penguin 2.0, die 2.3% van de Engelse zoekopdrachten raakte. Dit was een langverwachte update na 6 maanden aan het algoritme.
Meer over Penguin 2.o
Er waren problemen met het feit dat domeinen meerdere plekken in de zoekresultaten innamen. Door deze update werd dit voorkomen, namelijk één en hetzelfde domein zou minder vaak worden getoond in de zoekresultaten.
Meer over domain crowding
Geen officiële bevestiging van Google, maar veel rapportages van algoritme activiteiten.
Geen bevestiging van Google maar data suggereert een panda update rond 13 en 14 maart.
Google kondigt een nieuwe update van Panda aan. Dit had effect op 1.2% van de zoekopdrachten.
Google rolde een nieuwe panda update uit en noemde dit een refresh. Rond 1,3% van de Engelse zoekopdrachten werden geraakt. De impact was iets groter dan Panda #21 en #22. Echter, bij deze update werd aangekondigd dat Google geen updates meer zou doen vlak voor de kerst.
Google voegde de Knowledge Graph functie toe voor non-Engelse zoekopdrachten, zoals Spaans, Frans en Duits. Deze update was een vertaling en voegde KG capaciteiten toe.
Google bevestigde de Panda refresh, die 0,8% van de zoekopdrachten raakte.
Google bevestigde de panda update en deze update raakte 1,1% van de zoekopdrachten.
Een update voor de pagina layout werd uitgevoerd, die raakte sites die teveel advertenties boven de vouw hebben.
Deze update van Penguin had minder impact dan verwacht, maar 0,3% zoekopdrachten werden geraakt.
Google publiceerde een post met 65 updates die live waren gegaan tussen Augustus en September. Waaronder updates voor de knowledge graph, een panda refresh en knowledge graph carousel.
Meer over deze 65 updates
Met deze update werd de boost in ranking gereduceerd met domein overeenkomsten het zoekwoord. Veel seo marketeers waren namelijk op de hoogte van het feit dat op die manier de website steeg. Daarom werd deze update toegepast op het algoritme.
Tegelijkertijd met de EMD update werd een Panda update gedaan. Deze raakte 2.4% van de zoekopdrachten.
Geen grote update, maar een kleine refresh van Panda.
Opnieuw voerde Google een kleine update uit van Panda.
Google toonde nog maar 7 resultaten op de homepage voor ongeveer 18% van de zoekopdrachten.
In juni en juli werden meerdere updates uitgevoerd, waaronder een grote Panda update en algoritme refresh.
Meer over de 86 updates
Google kondigde aan websites penalty’s te geven die worden beschuldigd van copyright inbreuk.
Meer over the pirate/DMCA penalty
Opnieuw voerde Google een Panda update uit, die 1% van de zoekopdrachten raakte.
Via Google Webmaster Tools stuurde Google meerdere waarschuwingen uit voor onnatuurlijke links. Dit was in tegenstelling tot de waarschuwing eerder dit jaar, namelijk dat je deze waarschuwing wel kon negeren.
Meer over onnatuurlijke links
Ook hier voerde Google weer een Panda update uit.
Een nieuwe Panda update.
Google plaatste een officiële blog waarbij 39 veranderingen bevestigden, waaronder verbetering aan Penguin.
Meer over deze updates
Google berichtte over de eerste update van Penguin. Dit bleek alleen om een refresh te gaan.
Google voegde nieuwe mogelijkheden toe aan de zoekresultaten. De Knowledge graph had de intentie om het verschil tussen mensen, plekken en dingen te onderscheiden. Daarnaast moest het ook antwoord gaan geven op vragen door middel van samenvattingen bij de zoekresultaten. Zodat men beter een website kon kiezen en eerst kon zien waar de website over gaat.
Meer over knowledge graph
Google publiceerde een blog waar 52 updates in werden aangekondigd, die werden doorgevoerd in April . Voornamelijk onderdeel van de Penguin updates. Daarnaast ontstond er 15% meer base index en een update voor sitelinks.
Nog geen week na de vorige Panda update, voerde Google weer een Panda update uit.
Na weken van speculatie over de over-optimalisatie penalty bevestigde Google de webspam update. Penguin stelde het aantal spam factoren bij, inclusief keyword stuffing en dit had een impact op 3,1% van de Engelse zoekopdrachten.
Meer over Penguin
Een nieuwe panda refresh.
Veel webmaster rapporteerden een daling in de ranking. Google beweerde dat dit een bug was in de manier hoe zij domeinen classificeerden.
Opnieuw werden meerdere updates doorgevoerd, waaronder Panda 3.4, de calculatie van anchor teksten, image search en lokale zoekopdrachten.
Een nieuwe Panda refresh.
Een nieuwe Panda refresh en meerdere updates rond deze tijd.
Google publiceerde een blog met 40 nieuwe updates die waren doorgevoerd in februari, waaronder updates op site links, autocomplete, UI elementen, indexeer synoniemen en SafeSearch.
Deze grote update zorgde ervoor dat zoekopdrachten werden gelokaliseerd op basis van de locatie van het IP-adres. Voor meer relevante zoekresultaten.
Opnieuw werd bekend gemaakt dat er 17 updates waren doorgevoerd in januari, waaronder Panda integratie op het algoritme.
Update op de wijze waarop website werden beoordeeld, met name teveel advertenties boven de vouw werden afgestrafd.
Meer over de page layout updateÂ
Een nieuwe Panda update en refresh.
Wanneer je nu Google + gebruikt, zal Google meer relevante content in de zoekresultaten tonen. Op basis van dingen die je eerder hebt gedeeld op jouw G+ profiel en met jouw vrienden.
Google publiceerde weer een blog waarin bekend werd gemaakt ze 30 updates hadden doorgevoerd.
Meer over deze blog
In een blog van Google werd bekend gemaakt dat er weer 10 updates hadden plaats gevonden, waaronder Parked domain classifier, autocomplete en image freshness.
Een Panda refresh.
Opnieuw plaatste Google een blog dat er weer 10 updates hadden plaatsgevonden. Hieronder vielen updates met fresher resultaten en verbetere snippets.
Meer over deze 10 updates
Door een algoritme verandering waarmee Google meer huidige resultaten wilde tonen. Met name voor zoekopdrachten die sensitief zijn aan tijd.
Meer over Fresher results
Vanwege privacy redenen kondigde Google aan zoekopdracht te encrypteren. Dit veroorzaakte een ontwrichting in de organische zoekwoorden data en traffic. SEO marketeers konden niet goed meer zien waar het organische verkeer vandaan kwam.
Meer over Query encryption
Matt cutts tweette: ‘expect some Panda-related flux in the next few weeks’. Er waren inderdaad meerdere updates.
Een nieuwe panda update.
Google introduceerde rel=next and rel=prev attributen als hulp voor crawling en index problemen.
Google lanceerde expanded site-links voor de zoekopdrachten met een merk/brand. Eerst waren dit er 12, maar dit werd ingekort naar 6 links.
Meer over Expanded sitelinks
De Panda update wordt internationaal uitgerold.
Een nieuwe update van Panda.
Google lanceerde Google+. Dit moest de competitie aangaan met Facebook door meerdere Google services samen te voegen en meer te personaliseren.
Een nieuwe Panda update, die ook werd bevestigd door Google.
Door een samenwerking tussen Google Yahoo en Microsoft ontstond structured data. Met als basis: https://schema.org, waar webmasers gestandaardiseerde  markup voor alle data kunnen vinden.
Meer over Schema.org
Een kleine Panda update.
De eerste Panda update en deze gaat ook internationaal.
Een like button voor zoekresultaten om op deze manier vertrouwde content naar boven te krijgen.
Meer over de Goole +1 button
Een grote update en één van de eerste in zijn soort. Maar liefst 12% van zoekopdrachten werden geraakt bij Panda update. Ze waren met name gericht op ‘content farms’. Deze ‘content farms’ maakten lage kwaliteit teksten en zoveel mogelijke landingspagina’s om hogere te ranken. Daarnaast werden over geoptimaliseerde sites hierbij ook getarget.
Meer over deze Panda update
Deze update is gedaan om mensen te stoppen die content dupliceerde van andere websites. Oftewel content stalen. Dit infecteerde 2% van de zoekopdrachten.
Meer over attribution update
Google startte publieke sites te schande te zetten voor hun seo praktijken en starten de PR-scare-train voor de komende updates.
Meer over overstock
Google & Bing bevestigen dat zij social media kanalen zoals Twitter & Facebook gebruiken voor de ranking.
Meer over social signals
Nadat meerdere klanten negatieve reviews hadden geplaatst over een merk, waren er meerdere links naar de website geplaatst. Hierdoor stegen zij in de zoekresultaten. Google deed een update om dit probleem te verhelpen.
Google deed een update waarmee je een preview van de website kreeg te zien in de zoekresultaten. Dit verdween ook vrij snel weer.
Meer over instant visual previews
Dit was een toevoeging waar Google resultaten ging tonen voordat de zoekopdracht was voltooid.
Google maakte het mogelijk om merken/domeinen meerdere keren te verschijnen in de zoekresultaten op één pagina.
Caffeine is het nieuwe web indexering systeem, die Google in juni uitrolde. Dit was bedoelt om indexering te versnellen en meer relevante resultaten te tonen voor gebruikers.
Meer over Caffeine
Een update vond plaats rond 28 april en op 3 mei zagen veel webmasters dalingen in traffic en met name in long tail traffic. Deze algoritme verschuiving hielp om pagina’s met loze content om gevonden te worden, tegen te gaan Dit was een voorloper van de panda-update.
Meer over May day
The Local Business Center werd hier Google Places. Dit omvatte alle features van de voorgaande Google places maar voegde onder andere lokaal adverteren toe.
Meer over Google places
Real-team werd beschikbaar. Twitter feeds, nieuw geïndexeerde content en andere bronnen waren samengevoegd in SERP real time feed format. Social media kwam hier ook bij en het bleef groeien.
Meer over Real-time search
Google gaf een preview van de gigantische verandering in infrastructuur. Deze verandering was bedoelt om crawling te versnellen, totaal indexering te vergroten en ranking direct te verwerken. In Amerika duurde het voor de rest van het jaar, maar bleef niet actief tijdens 2010.
Yahoo, Google en Microsoft kondigde de canonical tag support campagnes. Dit zorgde ervoor dat webmasters canonical tags konden plaatsen zonder effect op bezoekers.
Meer over rel-canonical tag
Dit was een grote update en menig seo marketeer beweert dat deze update is ondersteund door grote merken. Ondanks dat Matt Cutts beweerde dat deze update geen grote effecten had, had deze update grote en langdurige gevolgen.
Meer over Vince
Google introduceert Suggest en verandert het logo en de homepagina. Suggest toonde zoekresultaten in een nieuw menu rechtonder waar de bezoeker aan het typen is. Suggest zou later verder gaan in power Google Instant.
Meer over Google Suggest
In maart, begin april werden interne eigenschappen van Google onderdrukt. Dit ging om Google books, maar bewijs hiervan is nooit gevonden.
Meer over DeweyÂ
Google rolde een update uit ten tijde van het vertrek van Vanessa Fox en werd daarom Buffy genoemd. Het was onduidelijk wat er precies tijdens deze update is gebeurd. Matt Cutts bevestigde de update en zei dat het ging een groot aantal kleine veranderingen.
Meer over Buffy
Deze algoritme update integreerde oude school resultaten zoals Video, lokaal, afbeeldingen en nieuws.
Meer over universal searchÂ
Hoewel Google geen veranderingen rapporteerde, zagen menig seo marketeer grote veranderingen in november en december.
Meer over False alarm
Het jaar 2006 was van de supplemental index veranderingen. Dit veranderde hoe pagina’s werden gefilterd. Het leek ook een penalty, maar volgens Google was dit niet zo bedoeld.
Meer over Supplemental update
De Big Daddy update was gericht op het updaten van de infrastructuur. Deze update kwam uit gedurende 3 maanden en was klaar rond maart. Canonical tags en redirects (301/302) waren veranderd door Big Daddy.
Deze update was gericht op lage kwaliteit links, zoals reciprocal links, paid links en link farms. Deze update kwam uit in september tot en met november.
Google voegt alle maps data toe aan LBC. Hierbij werd gevraagd dat bedrijven hun informatie updaten en dit heeft uiteindelijk geleid tot de verandering in de SEO wereld met betrekking tot lokaal.
Oorspronkelijk werd dit beschreven als een valse update. Google claimde dat er geen grote update was uitgevoerd op het algoritme. Matt Cutts bevestigde later wel dat er een index data update plaatsvond elke dag, maar dat de toolbar PR en verschillende metrics veranderde eens in het kwartaal.
Personalized search rolde uit met de update Truly. In tegenstelling tot voorgaande versies waar gebruikers zijn eigen profiel instellingen moest instellen, maakte deze update het mogelijk om streamline mogelijk.
Deze update maakte het mogelijk om een XML sitemap in te sturen. Dit bypassed de oude HTML sitemap en gaf seo marketeers een klein beetje invloed over indexatie en crawling.
Bourbon zou invloed hebben op gedupliceerde content en non-canonical URL’s.
Meer over Bourbon
Menig webbeheerder zag veranderingen in de ranking. Hoewel niet duidelijk was wat deze update deed, wordt er gezegd dat Allergra een effect had op de ‘sandbox’, anderen dachten dat de LSI was veranderd. Rond deze tijd dachten men dat Google penalty’s begon te geven voor verdachte links.
Meer over Allegra
De nofollow tag was bedoeld om spam te voorkomen en controle te geven aan de uitgaande kwaliteits links. Google, Yahoo en Microsoft introduceerde dit allemaal tegelijkertijd. De update hielp om spammy blog comments en niet geverifieerde links te verwijderen uit de zoekresultaten. Had enorme invloed op link graph.
Meer over nofollow
Dit was geen update, maar toch een grote gebeurtenis in de historie van Google. Maar liefst 19 miljoen aandelen van Google werden verkocht voor 1,67 biljoen en de marktwaarde werd gezet over de 20 biljoen heen. Ruim vier maanden later deelde Google prijzen die het dubbel waard waren van dat.
Meer over Google IPO
In februari waren een paar veranderingen doorgevoerd. Hierdoor ontstond meer aandacht voor anchor teksten en de relevantie hiervan, maar ook latent semantic indexing en link neighborhoods all came into eistence. LSI gaf Google meer mogelijkheid om synoniemen te vinden voor zoektermen en daardoor gaf dit een enorme boost met keyword analyse.
Meer over Brandy
Deze update maakte SEO tot wat het vandaag is. Allerlei sites verloren hun ranking dankzij deze update. Daarbij kwamen natuurlijk veel ongelukkig ondernemers. Een laag niveau seo zorgde voor een lagere ranking. Oftewel keyword stuffing werd bestraft. Seo marketeers moesten vanaf hier met betere tactieken komen.
Wat is er gebeurt met mijn website?
De supplemental index is ingevoerd zodat Google meer kon indexeren, zonder dat dit effect had op hun performance.
Supplemental index
Niet langer werden elke maand grote updates doorgevoerd, maar met Fritz werd een start gemaakt met een rustigere aanpak, waarbij elke dag kleine aanpassingen werden gemaakt. Hierdoor werd er ook niet meer elke dag geïndexeerd.
Meer over FritzÂ
Dit was de laatste maandelijkse update van Google. Google dance werd vervangen door Everflux. Deze update zorgde voor grote veranderingen in Google.
Meer over Esmeralda
‘Freshbot’ en ‘Deepcrawler’ crawlden over het internet heen. Daarbij stoten ze links en rechts meerdere sites af. Hierbij werden onder andere backlinks meegeteld en gerapporteerd.
Google trad op tegen verborgen teksten en links. Massale koppelingen van domeinen, die mede-eigendom zijn, werden hard geraakt.
Dit was de eerste update van Google die een naam kreeg. Boston was één van de eerste grote maandelijkse updates. Hierbij werden algoritme updates en index refreshes (Google Dance) toegepast.
Nog voor de eerste update met een naam, was daar in september een update waarbij Google Dance en PageRank updates werden toegepast.
Meer over Google Dance
Hiermee werden alle SEO discussies gestart. Google lanceerde Google Toolbar voor alle browsers ook voor Toolbar PageRank. Toen iedereen aandacht gaf hieraan, begon Google te dansen.
Meer over Google Toolbar