Google algoritme updates

Google past continu updates en veranderingen toe aan het algoritme. Hoewel de meeste updates niet worden bevestigd en minimale gevolgen hebben, zijn er ook updates geweest met grote consequenties, zoals Google Panda en Penguin.

Uiteraard wil elke marketeer inspelen op de updates, zodat websites niet dalen in de zoekresultaten. Om de huidige zoekresultaten te begrijpen is het goed om in de historie van alle updates te duiken.

Wij hebben hieronder alle grote en kleine updates van Google over de afgelopen jaren verzameld. Een overzicht voor elk SEO bureau en elke SEO marketeer om te begrijpen waarom jouw website op deze plek in de zoekresultaten staat.

Google updates per jaar

Updates in 2024

Maart 2024 Core Update – 5 maart 2024

Naast de spam update, heeft Google op 5 maart ook een core update uitgerold. Bij de start van de update gaf Google aan dat de update naar verwachting een maand zou duren. Uiteindelijk heeft de uitrol bijna twee maanden geduurd. De core update bevat meerdere updates in één, waarbij onder ook een helpful content update. Goede en relevante content die aansluit bij de intentie van de gebruiker, wordt dus zichtbaar steeds belangrijker.

Maart 2024 Spam Update – 5 maart 2024

Op 5 maart heeft Google een nieuwe spam update uitgerold. De duur van de uitrol was 14 dagen en 21 uren. Het doel van de update is het reduceren van webspam, waarbij het AI-systeem genaamd SpamBrain verbeterd is.

Updates in 2023

November 2023 Review Update – 8 november 2023

Op 8 november heeft Google een Review Update uitgerold, met als doel om kwalitatieve reviews beter te laten ranken en slechte reviews minder te belonen. Dit heeft onder andere betrekking op affiliate websites en andere websites, waarbij het met name gaat om product reviews.

November 2023 Core Update – 2 november 2023

Het is nog steeds niet klaar met de updates in 2023. Op 2 november 2023 heeft Google opnieuw een Core Update uitgerold.

October 2023 Core Update – 5 oktober 2023

Een unieke situatie in de SEO wereld: de vierde grote update in slechts 1,5 maand tijd. Waar er normaal gesproken drie tot vier maanden tussen een Core Update zit, heeft Google begin oktober alweer een Core Update uitgerold.

October 2023 Spam Update – 4 oktober 2023

Op 4 oktober 2023 is er een Spam Update uitgerold. Deze spam update is met name gericht op de Turkse, Vietnamese, Indonesische, Hindische en Chinese zoekresultaten. Toch heeft de update ook effect op andere talen, maar in Europa en Amerika lijkt het effect minimaal te zijn.

September 2023 Helpful Content Update – 14 september 2023

Op 14 september heeft Google de Helpful Content Update uitgerold, waarvan de uitrol exact 2 weken later (dus op 28 september) voltooid is. Trends die wij bij deze Helpful Content Update zien zijn: wijzigingen van de featured snippets, het hoge ranken van officiële websites (zoals overheidswebsites) en het beter laten aansluiten van de zoekresultaten bij de zoekintentie van gebruikers.

August 2023 Core Update – 22 augustus 2023

Op 22 augustus heeft Google opnieuw een Core Update uitgerold (https://status.search.google.com/incidents/nBtYtBeex4GYBbdDS2LX). De uitrol van de Core Update is op 7 september voltooid en heeft gezorgd voor grote schommelingen in de SERP.

April 2023 Reviews Update – 12 april 2023

Net zoals bij andere Reviews Updates worden websites beloond die voorzien zijn van kwalitatieve reviews. Eerst werd alleen gekeken naar productreviews, nu gaat het ook om onder andere reviews voor diensten, games en films.

March 2023 Core Update – 15 maart 2023

Op 15 maart rolde de eerste Core Update uit van 2023. Op 28 maart was deze update volledig uitgerold. Hierbij lag de focus op dat websites voorzien moeten zijn van kwalitatieve content.

February 2023 Product Reviews Update – 21 februari 2023

Door deze update worden websites beloond die voorzien zijn van originele kwalitatieve reviews inclusief onderbouwingen. Bekijk de richtlijnen voor de reviews.

Updates in 2022

Link Spam Update – 14 december 2022

Deze wereldwijde update was gericht op om geen waarde meer te geven aan links die op een onnatuurlijk wijze zijn verkregen. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld betaalde links.

December 2022 Helpful Content Update – 5 december 2022

Op 5 december rolde Google een Helpful Content Update uit waarbij websites worden beloond die voorzien zijn van kwalitatieve content voor de gebruiker. Content die speciaal is geschreven om hoog te kunnen ranken in Google worden gestraft.

Spam Update – 19 oktober 2022

Google heeft verbeteringen doorgevoerd om spam beter te kunnen detecteren. Hierbij is niet aangegeven of het om links, inhoud of andere vormen van spam gaat. Deze update is wereldwijd uitgerold voor alle talen.

Product Review Algorithm Update – 20 september 2022

Op 20 september 2022 werd de vijfde Product Review update uitgerold. Hierbij ging het voornamelijk om reviews op Engelstalige websites.

Core Algorithm Update – 12 september 2022

Dit was de tweede Core Update van 2022. Vergeleken met andere Core Updates leek deze minder invloed te hebben op de volatiliteit van de posities in Google.

Helpful Content Update – 25 augustus 2022

De Helpful Content Update houdt in dat websites worden beloond die mensen helpen met het verstrekken van kwalitatieve en nuttige content. Websites die content verstrekken om goed te kunnen scoren in Google worden gestraft in de zoekresultaten.

July 2022 Product Reviews Update – 27 juli 2022

Dit is de vierde release van de Product Reviews update. In vergelijking met andere Product Reviews update gaf deze weinig invloed op de volatiliteit in de rankings.

May 2022 Core Update – 22 mei 2022

Dit was de eerste grote Core Update van 2022. Deze update was volledig uitgerold op 9 juni 2022. Bekijk de details van de Core update.

March 2022 Product Reviews Update – 23 maart 2022

Dit is de derde release van de Product Reviews update. Ook bij deze update wordt Google geholpen om reviews te identificeren die van hoge kwaliteit zijn.

Page Experience Update – 22 februari 2022

Op 22 februari rolde Google een update uit waarbij websites worden beloond met een goede Page Experience voor desktops. Bekijk de richtlijnen van Google.

Updates in 2021

December 2021 Product Review Update – 1 december 2021

Met deze update wilt Google bereiken dat websites met kwalitatieve productrecensies worden beloond.

November 2021 Local Search Update – 30 november 2021

Google heeft een Local Search update uitgerold waarbij het zoeken naar lokale zoekresultaten is verbeterd. Bekijk de richtlijnen voor de nieuwe Local Search Update.

Broad Core Update – 17 november 2021

Op 17 november heeft Google een Core Update uitgerold. Voor website-eigenaren is documentatie opgesteld waarmee rekening moet worden gehouden.

Google Spam Update – 3 november 2021

Google heeft tussen 3 en 11 november een spamupdate uitgerold om de zoekmachine te verbeteren. Om te voorkomen dat je posities gaat verliezen, raadt Google aan om de Webmaster Guidelines te volgen.

Google Link Spam Algorithm Update – 26 juli 2021

Websites die gebruikmaken van link spam worden gestraft door Google. Waarschijnlijk gaat het hierbij om onder andere ingekochte links.

July 2021 Core Update Completed – 12 juli 2021

Google heeft bevestigd dat de Core Update op 12 juli volledig is uitgerold.

July 2021 Core Update – 1 juli 2021

In Juli heeft Google een Core Update uitgevoerd. Bekijk in Google Search Central de details over deze update.

Spam Update Part 2 – 28 juni 2021

Op 28 juni is de tweede spam update uitgevoerd door Google. Ook toen waren er geen details naar buiten gebracht over deze update.

June 2021 Spam Update – 23 juni 2021

Danny Sullivan van Google kondigde aan dat er een update werd uitgevoerd die gericht was op het bestrijden van spam. Er zijn geen details naar buiten gebracht.

Page Experience Update – 15 juni 2021

Met deze update wilt Google website-eigenaren erop wijzen dat pagina ervaring een belangrijke rol moet spelen op een website. Hiervoor zijn de Core Web Vitals geïntroduceerd, namelijk de Largest Contentful Paint, de Cumulative Layout Shift, en de First Input Delay.

Known Victims Protection – 10 juni 2021

Met deze update zijn websites gestraft die vragen om een vergoeding wanneer slachtoffers een verzoek doen om kwetsbare foto’s van specifieke foto’s te verwijderen.

Broad Core Algorithm Update – 2 juni 2021

Over deze update heeft Google weinig details gegeven, maar er zijn hints gegeven waarbij relevantie en kwaliteit van de content belangrijker is geworden voor Google. Voor veel websites heeft deze update een grote impact gehad.

Product Reviews Update – 8 april 2021

Met deze update worden websites beloond die voorzien zijn van productreviews met diepgaand onderzoek. Google heeft negen vragen opgesteld waarmee je rekening mee moet houden bij het publiceren van product reviews.

Google passage ranking – februari 2021

In oktober werd het Passage indexing al aangekondigd. Dit is een nieuwe manier waarop Google specifieke passages van een pagina in de zoekresultaten plaatst. In februari ging dit live voor Amerika. Hiermee is het mogelijk om ook te ranken als het antwoord op de zoekopdracht verderop in de pagina zit. Er wordt nu gerankt op specifieke stukken van de pagina en niet alleen maar de gehele pagina.

Updates in 2020

Core update december – december 2020

In december kondigt Google een nieuwe Core Update aan. De derde update van 2020.

Uitbreiding van Bert – oktober 2020

In oktober 2020 wordt de core update Bert verder uitgebreid.

Google Core Rollback Update – 23 juni 2020

Het lijkt erop dat Google op 23 juni 2020 een deel van de wijzigingen die met de Core Update van 4 mei zijn uitgevoerd terug heeft gedraaid.

Google Core Update Mei – 4 mei 2020

Op 4 mei is Google gestart met de uitrol van de Core Update. De uitrol neemt 2 weken in beslag. Bij deze Core Update is er een correlatie in daling met:

  • Duplicate content
  • Veel onnodige content (waarvoor content pruning een actiepunt is)
  • Interne zoekwoord kannibalisatie

Wijziging in featured snippets – 23 januari 2020

Op 23 januari heeft Google aangekondigd dat pagina’s die een featured snippet hebben én op de eerste pagina ranken met het normale zoekresultaat, met hun normale zoekresultaat naar positie 11 terug worden gezet. Dit zal er voor websites met een featured snippet leiden tot minder verkeer. Ook zien wij flinke wijzigingen in het aantal zoekresultaten die nu voorzien zijn van een featured snippet en veel zoekresultaten waar geen featured snippet meer vertoond wordt.

Core update – 14 januari 2020

Na een aankondiging via Twitter op 13 januari is Google op 14 januari begonnen met het uitrollen van een core algoritme update. De algoritme update is in de eerste dagen met name te zien in Amerika, het effect in andere landen kan tot 2 weken duren. Dit is de tijd die de uitrol nodig heeft.

Updates in 2019

BERT update – 25 oktober 2019

De BERT update van Google is de grootste update sinds 5 jaren. Deze Google update heeft betrekking op de manier hoe Google teksten op een website begrijpt (Natural Language Processing). Door de BERT update zal Google in staat zijn featured snippets beter te tonen en daarin relevantere antwoorden te geven. Daarnaast zal de BERT update een grote invloed hebben op bijna alle top 10 posities, omdat Google teksten op een website beter begrijpt. Hierdoor zal Google kwalitatieve content hoger positioneren en zorgt Google ervoor dat een gebruiker de beste antwoorden voor zijn of haar zoekvraag krijgt. De BERT update wordt eerst uitgerold in de US, maar zal ook in Nederland worden uitgerold.

Broad core Algorithm Update – 24 september 2019

Deze aangekondigde update in september heeft grote invloed op de kwaliteit van links. Met name websites met ingekochte backlinks worden gestrafd. Echter, unieke content wordt wel beter gerankd in de zoekresultaten. Ook zien experts dat de vorige core update wordt teruggedraaid op bepaalde punten. Nieuwswebsites en websites in de medische branche pakken hun plek weer terug.

Google Rich Snippet Review Update – 18 september 2019

Dankzij deze update worden de beoordelingen niet meer getoond in de zoekresultaten. Had je bijvoorbeeld sterren bij je bedrijfsnaam in de zoekresultaten? Deze worden niet meer getoond omdat Google het ‘self-serving’ vond.

Aankonding verandering link attributen in maart 2020 – september 2019

In september kondigt Google veranderingen aan voor 1 maart 2020. Om links beter te interpreteren, worden nieuwe link attributen aangekondigd. Hierdoor weet Google welke link wel of niet te crawlen.

De volgende link attributen komen erbij:

rel="sponsored"

Hiermee geef je aan de link is gesponsord. Iemand heeft betaald of jij hebt betaald voor de link.

rel="ugc"

De link is een oorzaak van user generated content. Bijvoorbeeld bezoekers van een forum hebben deze link geplaatst.

rel="nofollow sponsored"

Je kunt ook beide attributen samenvoegen.

Nieuw algoritme voor begrip van informatie – 01-08-2019

Recentlijk heeft Google een nieuw algoritme gelanceerd. Dankzij dit nieuwe algortime wordt oude en niet bruikbare informatie gefilterd, van bruikbare en nieuwe informatie. Dit betekent dat alle content nu up to date moet zijn, goed antwoord moet geven op de vraag en dus bruikbaar moet zijn.

Diversify update – Juni 2019

Voor veel zoekresultaten kwam het voor dat een website soms wel vijf keer op de eerste pagina te vinden was. Met de diversify update lijkt dit verleden tijd. Door de diversify update van Google creëert Google meer variatie op de eerste pagina, waarbij één website maximaal twee maal in de SERP getoond wordt. De update heeft geen betrekking op features binnen de SEPR, zoals featured snippets, Google Maps resultaten en afbeeldingen.

Core update – Juni 2019

Geheel tegen verwachtingen in had Google de Core update van juni enkele dagen vooraf aangekondigd. Het lijkt er vooral op dat (ook in Nederland) websites met veel lage kwaliteit content, irritante banners, veel advertenties en een slechte UX nadelen van deze update ondervinden. Bij websites en webshops met een goede techniek en sterke content zijn wij juist een stijging in de SERP’s.

Florida 2 (core update) – Maart 2019

Afgelopen maand heeft Google een broad core update uitgevoerd. Dit is niet gericht op bepaalde websites of een niche. Welk effect deze update precies heeft, weten we nog niet. Wel lijkt het erop dat Google zoekopdrachten anders lijkt te interpreteren. Dit heeft natuurlijk effect op je ranking.

Updates in 2018

Thanksgiving update – 22-11-18

Sinds Thanksgiving zien vele seo marketeers weer veranderingen in de zoekresultaten. Deze update is nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat de Broad core algoritme update (Medic update) is terug gedraaid of is bijgesteld.

Broad core algoritme update (“Medic” update) – 01-08-2018

Deze periodiek update van Google was gericht op het verfijnen van de zoekresultaten. Hoewel er geen specifieke factoren waren getarget, zagen websites verandering in hun rankschikking. Met name gezondheid- en medische websites werden geraakt door deze update en daardoor ook ‘Medic’ update genoemd.

Tweet Google SearchLiaison 

Chrome security warning – 24-07-2018

Nadat Google meerdere waarschuwingen gaf om de beveiligde HTTPS te gebruiken, markeerde Google in Chrome alle websites zonder HTTPS als onveilig. Deze verandering wordt voor gebruikers pas zichtbaar bij het downloaden van de nieuwste Chrome versie.

Mobile speed update – 09-07-2018

Zes maanden hiervoor had Google deze update al aangekondigd. In juli 2018 voerde Google de update uit, waardoor pagina laadtijd op mobiel ook als rankingfactor wordt meegenomen in de zoekresultaten.

Algoritme kwaliteit update – Midden mei 2018

Met deze update werd content met hoge kwaliteit beloond. Websites die de crawltijd van Google verdoen door slechte laadtijd, hoge bouncepercentages, hoog advertentie content en dunne en dubbele pagina’s zagen een daling hun ranking. Daarnaast werden de display snippets weer ingekort naar 150-160 karakters.

Broad core algoritme kwaliteit update – Aangekondigd: 16-04-2018

Deze update was gericht op kwaliteit. Pagina’s met kwalitatieve inhoud stegen in de ranking ten opzichte van concurrenten met minder kwalitatieve content op de website. Websites met slechte content werden lager gerankt.

Verandering in de core algortime – Midden maart 2018

Door een verandering in het algoritme stegen websites die zoekmachine optimalisatie toepasten. Websites die actief zoekmachine optimalisatie toepassen werden beloond.

Nul resultaat SERP test – 14-03-2018

Google deed een test voor week lang in maart. Google toonde nul organische zoekresultaten en  een ‘Show all results’ button.

Meer over deze test

Brackets core update – 08-03-2018

Op 7 maart bevestigde Google een core update. Er werden geen details gegeven over deze update, maar er zijn meerdere uitgevoerd in een korte periode.

Meer over brackets core update

Updates in 2017

Maccabees update – 14-12-2017

Er was geen formele aankondiging van de Maccabees update. Er vonden verschillende kleine updates plaats rond deze tijd. Doordat de update vlak voor de feestdagen werd uitgevoerd, viel de update op. Met name in e-commerce ondervonden marketeers effect.

Meer over Maccabees

Snippet lengte – 30-11-2017

Google verruimde het aantal karakters voor snippets. Dit leidde tot meta descriptions met een limiet van 300 karakters. Hiervoor waren dit 155 karakters.

Chrome security warning – 17-10-2017

Hoewel dit geen update is, is deze notitie toch van belang op de tijdlijn. Door de komst van Chrome 62 startte Google bezoekers te waarschuwen voor onveilige formulieren. Dit was een belangrijk duw voor de HTTPS.

Google jobs – 20-06-2017

In juni werd Google jobs gelanceerd. Hiermee werden ook vacatures zichtbaar in de zoekresultaten. Deze data kwam voornamelijk van: LinkedIn, Monster, Glassdoor en Careerbuilder.

50% HTTPS in de top van Google – 16-04-2017

Opvallend was in april dat ruim 50% een beveiligde HTTPS website was in de hoogste zoekresultaten. Dit aantal werd vergroot naar 75% eind 2017.

Google Fred – Midden maart 2017

De update Google Fred had slechte content als target. Hiermee werd kwalitatieve content, waar aandacht in was gestoken beloond.

Meer over Fred

Onbekende update – Februari 2017

In begin februari deed Google twee grote updates in een week tijd. Welke updates dit zijn geweest is nooit bevestigd bij Google.

The pop-up penalty – 10-01-2017

Google voerde een penalty in voor websites met agressieve pop-ups. Deze penalty heeft als doel om te voorkomen dat bezoekers worden belemmerd op mobiele websites.

Updates in 2016

Onbekende update – 14-12-2016

Welke updates Google heeft uitgevoerd in deze periode is onbekend, maar wel is duidelijk in de zoekresultaten dat er updates hadden plaatsgevonden. Google heeft deze updates niet bevestigd.

Penguin 4.0 Fase 2 – 06-10-2016

In de tweede fase van penguin 4.0 update werden penalty’s van de eerdere penguin updates teruggedraaid.

Penguin 4.0 Fase 1 – 22-09-2016

De exacte tijdlijn van deze update is niet duidelijk, maar heeft mogelijk langere tijd geduurd. Bij deze update werden slechte links bestraft, maar niet de website zelf.

Image/Universal drop – 13-09-2016

Hoewel ook deze update niet is bevestigd, werd er gezien dat de zoekresultaten verschoven. Organische zoekresultaten werden gezien op de eerste pagina.

Possum – 01-09-2016

Ook deze update is niet bevestigd door Google. Er waren verschuivingen in de top drie te zien. Deze update heeft ervoor gezorgd dat spam werd verwijderd. Daarnaast vielen bedrijven, buiten de google maps grenzen van een stad, lager in de zoekresultaten. Locatie voor de bezoeker was belangrijk, dan de inhoud.

Mobiel vriendelijk 2 – 12-05-2016

Opnieuw werden websites, die gebruiksvriendelijk waren op mobiel, geboost in de zoekresultaten.

Meer hierover

Google Adwords verandering – 23-02-2016

Google verwijderd de sidebar in de zoekresultaten en voegt en vierde blok toe bovenin. Ondanks dat dit een betaalde update was, had dit ook effect op de organische zoekresultaten. Vanwege het effect op de competitieve zoekwoorden.

Ghost update – 08-01-2016

Begin januari werden verscheidene verschuivingen gezien in SERP. Er werden geen grote verschuivingen gezien. Google deed een core algoritme update.

Meer over deze update

Updates in 2015

Rank brain algoritme update – 26-10-2015

Op deze dag deed Google de aankondiging dat machine learning onderdeel van de updates was het afgelopen jaar. Het draagt bij aan de derde meest invloedrijke rankingsfactor.

Meer over deze update

Panda 4.2 – 17-06-2015

Google kondigde een nieuwe panda update aan en dat deze update wel maanden kon duren. De directe impact is onduidelijk en er waren geen duidelijke tekenen van algoritme updates.

Kwaliteitsupdate – 03-05-2015

Deze bevestigde update van Google, genaamd Phantom 2 update, werd uitgevoerd zonder aankondiging. Wat er precies is aangepast aan het algoritme weet niemand. Google zei dat het een kwaliteitsupdate was.

Meer over deze update

Google mobilegeddon mobiele update – 22-04-2015

Deze update zorgde voor een verschuiving van de ranking op mobiele apparaten. Hier werd een voorkeur voor mobiel vriendelijke websites doorgevoerd.

No name update – 04-02-2015

De serp tool rapporteerde verschuiving. Ondanks dat dit geen officiële update was.

Meer hierover

Updates in 2014

Penguin everflux – 10-12-2014

Google beweerde dat penguin was verschoven naar veelvoorkomende updates, in plaats van grote updates eens in de zoveel tijd. Dit verklaarde ook de veranderingen na penguin 3.

Pirate 2.0 – 21-10-2014

Twee jaar na de originele DMCA/Pirate update lanceerde Google nog een update op de combat software en digitale media piraterij. Deze updates veroorzaakte dramatische verschuivingen in de ranking voor een kleine groep websites.

Penguin 3 – 18-10-2014

Een jaar na de grote Penguin update werd Penguin 3 gelanceerd. Deze update was minder dramatisch dan gedacht, waarschijnlijk was de update alleen voor de data.

In the news box – 01-10-2014

Google heeft het aantal potentiële nieuws websites uitgebreid. Nieuws websites rapporteerden ook een verschuiving in traffic. Ook waren deze resultaten te zien in SERP.

Panda 4.1 – 23-09-2014

Google kondigde een significante Panda update, die ook een algoritme component bevatte. Er werd ingeschat op een effect van 3 tot 5%  op de zoekopdrachten, die mogelijk werden geraakt.

De-indexing private blog networks in mass – 18-09-2014

Al jaren de-indexeerde Google de publieke blog netwerken. Op dit moment werden de eerste geluiden gehoord van het de-indexeren van private en semi private netwerken.

Authorship removed – 28-08-2014

Na het laten vallen van authorship op foto’s kondigde Google aan dat zij compleet auteurschap lieten vallen. Alle auteurschap verdween ook de volgende dag in SERP.

Https/ssl update – 06-08-2014

Na maanden van speculeren kondigde Google aan dat zij voorkeur gaven aan beveiligde websites en een lichtgewicht ‘rankingboost’ gaven aan deze websites. Er werd hierbij gezegd dat dit in de toekomst steeds belangrijker worden.

Pigeon – 24-07-2014

Deze update raakte met name de lokale zoekwereld en gaf dramatisch verandering bij lokale zoekresultaten. Google kondigde aan dat Pigeon een beter algoritme creëerde tussen het lokale algoritme en de core algoritme.

Meer over Pigeon

Auteurschap foto drop – 28-06-2014

John Mueller maakte een verrassingsaankondiging dat Google stopte met auteurschap bij foto’s in SERP. De complete drop rond 28 juni.

Meer hierover

Payday loan 3.0- 12-06-2014

Kort na de Payday loan 2.0 anti-spam update, voerde Google opnieuw een grote herhaling uit van de update. Payday loan had spammy queries als target.

Panda 4.0 – 19-05-2014

Google bevestigde een nieuwe Panda update, die zowel een algoritme update als data refresh bevatte. Maar liefst 7,5% van de Engelse zoekopdrachten werden geraakt.

Tweets van Matt Cutts over  Panda 4.0

Payday loan 2.0 – 16-05-2014

De Payday loan update had als target specifieke spammy websites.

Meer over deze update

Unnamed update – 24-03-2014

Er zijn grote algoritme veranderingen getraceerd rondom deze periode. Vele websites rapporteerden ranking veranderingen. Deze update werd niet bevestigd door Google.

Page layout #3 – 06-02-2014

Google refresht hun eigen pagina layout algoritme, ook bekend als ‘top heavy’. De page layout algoritme zorgde voor penalty’s voor websites met teveel advertenties boven de vouw.

Tweet van Matt Cutts

Updates in 2013

Wijziging snippets auteurs – 19-12-2013

Matt Cutts kondigde al eerder aan dat het het auteurschap zou wijzigen in de snippets. Nu verdwenen daadwerkelijk de auteurs in de snippets.

Meer over deze wijziging

No name update – 17-12-2013

Op deze dag werden meerdere verschuiving in de zoekresultaten getraceerd. Google heeft alleen geen update bevestigd.

No name update – 14-11-2013

Naast DNS error in Google webmaster tools, waren er meerdere verschuivingen. Google heeft deze update nooit bevestigd.

Penguin 2.1 – 04-10-2013

Een update van Penguin vond plaats, waar spamfiltering werd toegevoegd.

Hummingbird – 20-08-2013

Op 26 september kondigde Google Hummingbird aan. Deze update zorgde ervoor dat tekst en zoekopdrachten beter werden geïnterpreteerd voor Google. Er werden geen penalty’s gerapporteerd.

Meer over Hummingbird

In-depth artikel update – 06-08-2013

Een nieuw type content in de zoekresultaten werd geïntroduceerd door Google. Dit zijn in-depth artikelen, die bedoeld zijn voor lange artikelen die een compleet onderwerp bekleden.

Meer over In-Depth artikelen

No name update – 26-07-2013

Grote gaten in de zoekresultaten getraceerd.

Expansion of knowledge graph – 19-07-2013

Een significant verschil in het aantal knowledge graph’s wordt gevonden. Het aantal is met 25% gegroeid.

Panda update – 18-07-2013

Over een periode van 10 dagen werd een nieuwe panda update uitgerold. Bronnen rapporteerde deze update als softer.

Multi-week update – 27-06-2013

Screaming frog tweette dat iemand aan het spammen was over auto verzekeringen en op plek 2 in zoekresultaten belandde. Cutss reageerde met: Multi-week is uitgerold vanaf volgende week tot en met 4 juli.

Twitter threat van Matt Cutts

Panda dance – 11-06-2013

Matt Cutts zei dat panda updates zouden blijven uitrollen voor een periode van 10 dagen. Voor de komende maanden zou dit doorgaan, maar er zouden geen aankondigingen van de updates plaatsvinden.

Payday loan/Spam query update – 11-06-2013

Google kondigde een update aan op het algoritme. De update was getarget op zoekopdrachten die normaliter werden gespammed, zoals salaris en porno.

Penguin 2.0 – 22-04-20113

Google introduceerde Penguin 2.0, die 2.3% van de Engelse zoekopdrachten raakte. Dit was een langverwachte update na 6 maanden aan het algoritme.

Meer over Penguin 2.o

Domain crowding/diversity – 21-04-2013

Er waren problemen met het feit dat domeinen meerdere plekken in de zoekresultaten innamen. Door deze update werd dit voorkomen, namelijk één en hetzelfde domein zou minder vaak worden getoond in de zoekresultaten.

Meer over domain crowding

No name update – 09-05-2013

Geen officiële bevestiging van Google, maar veel rapportages van algoritme activiteiten.

Panda update 25 – 13/14-03-2013

Geen bevestiging van Google maar data suggereert een panda update rond 13 en 14 maart.

Panda update 24 – 22-01-2013

Google kondigt een nieuwe update van Panda aan. Dit had effect op 1.2% van de zoekopdrachten.

Updates in 2012

Panda #23 – 21-12-2012

Google rolde een nieuwe panda update uit en noemde dit een refresh. Rond 1,3% van de Engelse zoekopdrachten werden geraakt. De impact was iets groter dan Panda #21 en #22. Echter, bij deze update werd aangekondigd dat Google geen updates meer zou doen vlak voor de kerst.

Knowledge graph expansion – 04-12-2012

Google voegde de Knowledge Graph functie toe voor non-Engelse zoekopdrachten, zoals Spaans, Frans en Duits. Deze update was een vertaling en voegde KG capaciteiten toe.

Panda #22 – 21-11-2012

Google bevestigde de Panda refresh, die 0,8% van de zoekopdrachten raakte.

Panda #21 – 05-11-2012

Google bevestigde de panda update en deze update raakte 1,1% van de zoekopdrachten.

Page lay-out update #2 – 09-10-2012

Een update voor de pagina layout werd uitgevoerd, die raakte sites die teveel advertenties boven de vouw hebben.

Meer over deze update

Penguin #3 – 05-10-2012

Deze update van Penguin had minder impact dan verwacht, maar 0,3% zoekopdrachten werden geraakt.

Augustus & September 65 pack – 04-10-2012

Google publiceerde een post met 65 updates die live waren gegaan tussen Augustus en September. Waaronder updates voor de knowledge graph, een panda refresh en knowledge graph carousel.

Meer over deze 65 updates

Exact-match domain (EMD) update – 27-09-2012

Met deze update werd de boost in ranking gereduceerd met domein overeenkomsten het zoekwoord. Veel seo marketeers waren namelijk op de hoogte van het feit dat op die manier de website steeg. Daarom werd deze update toegepast op het algoritme.

Panda #20 – 27-09-2012

Tegelijkertijd met de EMD update werd een Panda update gedaan. Deze raakte 2.4% van de zoekopdrachten.

Panda 3.9.2 – 18-09-2012

Geen grote update, maar een kleine refresh van Panda.

Panda 3.9.1 – 20-08-2012

Opnieuw voerde Google een kleine update uit van Panda.

7-results serps – 14-08-2012

Google toonde nog maar 7 resultaten op de homepage voor ongeveer 18% van de zoekopdrachten.

Juni/juli 86 pack – 10-08-2012

In juni en juli werden meerdere updates uitgevoerd, waaronder een grote Panda update en algoritme refresh.

Meer over de 86 updates

The pirate/DMCA penalty – 10-08-2012

Google kondigde aan websites penalty’s te geven die worden beschuldigd van copyright inbreuk.

Meer over the pirate/DMCA penalty

Panda 3.0 – 24-07-2012

Opnieuw voerde Google een Panda update uit, die 1% van de zoekopdrachten raakte.

Webmaster tool link warnings – 19-06-2012

Via Google Webmaster Tools stuurde Google meerdere waarschuwingen uit voor onnatuurlijke links. Dit was in tegenstelling tot de waarschuwing eerder dit jaar, namelijk dat je deze waarschuwing wel kon negeren.

Meer over onnatuurlijke links

Panda 3.8 – 25-06-2012

Ook hier voerde Google weer een Panda update uit.

Panda 3.7 – 08-06-2012

Een nieuwe Panda update.

39 Google updates in mei – 07-06-2012

Google plaatste een officiële blog waarbij 39 veranderingen bevestigden, waaronder verbetering aan Penguin.

Meer over deze updates

Penguin 1.1 – 25-05-2012

Google berichtte over de eerste update van Penguin. Dit bleek alleen om een refresh te gaan.

Knowdledge graph – 16-05-2012

Google voegde nieuwe mogelijkheden toe aan de zoekresultaten. De Knowledge graph had de intentie om het verschil tussen mensen, plekken en dingen te onderscheiden. Daarnaast moest het ook antwoord gaan geven op vragen door middel van samenvattingen bij de zoekresultaten. Zodat men beter een website kon kiezen en eerst kon zien waar de website over gaat.

Meer over knowledge graph

52 Google updates april – 04-05-2012

Google publiceerde een blog waar 52 updates in werden aangekondigd, die werden doorgevoerd in April . Voornamelijk onderdeel van de Penguin updates. Daarnaast ontstond er 15% meer base index en een update voor sitelinks.

Meer over deze updates

Panda 3.6 – 27-04-2012

Nog geen week na de vorige Panda update, voerde Google weer een Panda update uit.

Penguin – 24-04-2012

Na weken van speculatie over de over-optimalisatie penalty bevestigde Google de webspam update. Penguin stelde het aantal spam factoren bij, inclusief keyword stuffing en dit had een impact op 3,1% van de Engelse zoekopdrachten.

Meer over Penguin

Panda 3.5 – 19-04-2012

Een nieuwe panda refresh.

Parked domain bug – 16-04-2012

Veel webmaster rapporteerden een daling in de ranking. Google beweerde dat dit een bug was in de manier hoe zij domeinen classificeerden.

Meer over deze updates

50 Google updates maart – 03-04-2012

Opnieuw werden meerdere updates doorgevoerd, waaronder Panda 3.4, de calculatie van anchor teksten, image search en lokale zoekopdrachten.

Panda 3.4 – 23-03-2012

Een nieuwe Panda refresh.

Panda 3.3 – 27-02-2012

Een nieuwe Panda refresh en meerdere updates rond deze tijd.

Februari 40 pack – 27-02-2012

Google publiceerde een blog met 40 nieuwe updates die waren doorgevoerd in februari, waaronder updates op site links, autocomplete, UI elementen, indexeer synoniemen en SafeSearch.

Meer over deze updates

Venice – 27-02-2012

Deze grote update zorgde ervoor dat zoekopdrachten werden gelokaliseerd op basis van de locatie van het IP-adres. Voor meer relevante zoekresultaten.

17 januari Google updates – 03-02-2012

Opnieuw werd bekend gemaakt dat er 17 updates waren doorgevoerd in januari, waaronder Panda integratie op het algoritme.

Meer over deze updates

Page layout update – 19-01-2012

Update op de wijze waarop website werden beoordeeld, met name teveel advertenties boven de vouw werden afgestrafd.

Meer over de page layout update 

Panda 3.2 – 18-01-2012

Een nieuwe Panda update en refresh.

Search + your world – 10-01-2012

Wanneer je nu Google + gebruikt, zal Google meer relevante content in de zoekresultaten tonen. Op basis van dingen die je eerder hebt gedeeld op jouw G+ profiel en met jouw vrienden.

30 Google updates januari –  05-01-2012

Google publiceerde weer een blog waarin bekend werd gemaakt ze 30 updates hadden doorgevoerd.

Meer over deze blog

Updates in 2011

10 Google updates in december – 01-12-2011

In een blog van Google werd bekend gemaakt dat er weer 10 updates hadden plaats gevonden, waaronder Parked domain classifier, autocomplete en image freshness.

Meer over deze updates

Panda 3.1 – 18-11-2011

Een Panda refresh.

10 updates in November – 14-11-2011

Opnieuw plaatste Google een blog dat er weer 10 updates hadden plaatsgevonden. Hieronder vielen updates met fresher resultaten en verbetere snippets.

Meer over deze 10 updates

Fresher results update – 03-11-2011

Door een algoritme verandering waarmee Google meer huidige resultaten wilde tonen. Met name voor zoekopdrachten die sensitief zijn aan tijd.

Meer over Fresher results

Query encryption – 18-10-2011

Vanwege privacy redenen kondigde Google aan zoekopdracht te encrypteren. Dit veroorzaakte een ontwrichting in de organische zoekwoorden data en traffic. SEO marketeers konden niet goed meer zien waar het organische verkeer vandaan kwam.

Meer over Query encryption

Panda Flux – 05-10-2011

Matt cutts tweette: ‘expect some Panda-related flux in the next few weeks’. Er waren inderdaad meerdere updates.

Panda 2.5 – 28-09-2011

Een nieuwe panda update.

Pagina elementen – 15-09-2011

Google introduceerde rel=next and rel=prev attributen als hulp voor crawling en index problemen.

Expanded sitelinks – 16-08-2011

Google lanceerde expanded site-links voor de zoekopdrachten met een merk/brand. Eerst waren dit er 12, maar dit werd ingekort naar 6 links.

Meer over Expanded sitelinks

Panda 2.4 -12-08-2011

De Panda update wordt internationaal uitgerold.

Panda 2.3 – 23-07-2011

Een nieuwe update van Panda.

Google+ – 28-06-2011

Google lanceerde Google+. Dit moest de competitie aangaan met Facebook door meerdere Google services samen te voegen en meer te personaliseren.

Een nieuwe Panda update, die ook werd bevestigd door Google.

Schema.org – 02-06-2011

Door een samenwerking tussen Google Yahoo en Microsoft ontstond structured data. Met als basis: https://schema.org, waar webmasers gestandaardiseerde  markup voor alle data kunnen vinden.

Meer over Schema.org

Panda 2.1 – 09-05-2011

Een kleine Panda update.

Panda 2.0 – 11-04-2011

De eerste Panda update en deze gaat ook internationaal.

The Google +1 button – 30-03-2011

Een like button voor zoekresultaten om op deze manier vertrouwde content naar boven te krijgen.

Meer over de Goole +1 button

Panda update (Farmer update) – 23-02-2011

Een grote update en één van de eerste in zijn soort. Maar liefst 12% van zoekopdrachten werden geraakt bij Panda update. Ze waren met name gericht op ‘content farms’. Deze ‘content farms’ maakten lage kwaliteit teksten en zoveel mogelijke landingspagina’s om hogere te ranken. Daarnaast werden over geoptimaliseerde sites hierbij ook getarget.

Meer over deze Panda update

Attribution update – 28-01-2011

Deze update is gedaan om mensen te stoppen die content dupliceerde van andere websites. Oftewel content stalen. Dit infecteerde 2% van de zoekopdrachten.

Meer over attribution update

Overstock.com & JCPenny Penalty – Januari 2011

Google startte publieke sites te schande te zetten voor hun seo praktijken en starten de PR-scare-train voor de komende updates.

Meer over overstock

Updates in 2010

Start gebruik Social Signalen – December 2010

Google & Bing bevestigen dat zij social media kanalen zoals Twitter & Facebook gebruiken voor de ranking.

Meer over social signals

Negatieve reviews – December 2010

Nadat meerdere klanten negatieve reviews hadden geplaatst over een merk, waren er meerdere links naar de website geplaatst. Hierdoor stegen zij in de zoekresultaten. Google deed een update om dit probleem te verhelpen.

Instant visual previews – November 2010

Google deed een update waarmee je een preview van de website kreeg te zien in de zoekresultaten. Dit verdween ook vrij snel weer.

Meer over instant visual previews

Google instant – September 2010

Dit was een toevoeging waar Google resultaten ging tonen voordat de zoekopdracht was voltooid.

Brand update –  Augustus 2010

Google maakte het mogelijk om merken/domeinen meerdere keren te verschijnen in de zoekresultaten op één pagina.

Caffeine – Juni 2010

Caffeine is het nieuwe web indexering systeem, die Google in juni uitrolde. Dit was bedoelt om indexering te versnellen en meer relevante resultaten te tonen voor gebruikers.

Meer over Caffeine

May day – Mei 2010

Een update vond plaats rond 28 april en op 3 mei zagen veel webmasters dalingen in traffic en met name in long tail traffic. Deze algoritme verschuiving hielp om pagina’s met loze content om gevonden te worden, tegen te gaan Dit was een voorloper van de panda-update.

Meer over May day

Google places – April 2010

The Local Business Center werd hier Google Places. Dit omvatte alle features van de voorgaande Google places maar voegde onder andere lokaal adverteren toe.

Meer over Google places

Updates in 2009

Real-time search – December 2009

Real-team werd beschikbaar. Twitter feeds, nieuw geïndexeerde content en andere bronnen waren samengevoegd in SERP real time feed format. Social media kwam hier ook bij en het bleef groeien.

Meer over Real-time search

Caffeine (Preview) – Augustus 2009

Google gaf een preview van de gigantische verandering in infrastructuur. Deze verandering was bedoelt om crawling te versnellen, totaal indexering te vergroten en ranking direct te verwerken. In Amerika duurde het voor de rest van het jaar, maar bleef niet actief tijdens 2010.

Rel-canonical tag – Februari 2009

Yahoo, Google en Microsoft kondigde de canonical tag support campagnes. Dit zorgde ervoor dat webmasters canonical tags konden plaatsen zonder effect op bezoekers.

Meer over rel-canonical tag

Vince – Februari 2009

Dit was een grote update en menig seo marketeer beweert dat deze update is ondersteund door grote merken. Ondanks dat Matt Cutts beweerde dat deze update geen grote effecten had, had deze update grote en langdurige gevolgen.

Meer over Vince

Updates in 2008

Google Suggest – 01-08-2008

Google introduceert Suggest en verandert het logo en de homepagina. Suggest toonde zoekresultaten in een nieuw menu rechtonder waar de bezoeker aan het typen is. Suggest zou later verder gaan in power Google Instant.

Meer over Google Suggest

Dewey – 01-04-2008

In maart, begin april werden interne eigenschappen van Google onderdrukt. Dit ging om Google books, maar bewijs hiervan is nooit gevonden.

Meer over Dewey 

Updates in 2007

Buffy – Juni 2007

Google rolde een update uit ten tijde van het vertrek van Vanessa Fox en werd daarom Buffy genoemd. Het was onduidelijk wat er precies tijdens deze update is gebeurd. Matt Cutts bevestigde de update en zei dat het ging een groot aantal kleine veranderingen.

Meer over Buffy

Universal search – Mei 2007

Deze algoritme update integreerde oude school resultaten zoals Video, lokaal, afbeeldingen en nieuws.

Meer over universal search 

Updates in 2006

False alarm – December 2006

Hoewel Google geen veranderingen rapporteerde, zagen menig seo marketeer grote veranderingen in november en december.

Meer over False alarm

Supplemental update – November 2006

Het jaar 2006 was van de supplemental index veranderingen. Dit veranderde hoe pagina’s werden gefilterd. Het leek ook een penalty, maar volgens Google was dit niet zo bedoeld.

Meer over Supplemental update

Updates in 2005

Big Daddy – December 2005

De Big Daddy update was gericht op het updaten van de infrastructuur. Deze update kwam uit gedurende 3 maanden en was klaar rond maart. Canonical tags en redirects (301/302) waren veranderd door Big Daddy.

Jagger – Oktober 2005

Deze update was gericht op lage kwaliteit links, zoals reciprocal links, paid links en link farms. Deze update kwam uit in september tot en met november.

Google Local/Maps – Oktober 2005

Google voegt alle maps data toe aan LBC. Hierbij werd gevraagd dat bedrijven hun informatie updaten en dit heeft uiteindelijk geleid tot de verandering in de SEO wereld met betrekking tot lokaal.

Gilligan – September 2005

Oorspronkelijk werd dit beschreven als een valse update. Google claimde dat er geen grote update was uitgevoerd op het algoritme. Matt Cutts bevestigde later wel dat er een index data update plaatsvond elke dag, maar dat de toolbar PR en verschillende metrics veranderde eens in het kwartaal.

Personalized search – Juni 2005

Personalized search rolde uit met de update Truly. In tegenstelling tot voorgaande versies waar gebruikers zijn eigen profiel instellingen moest instellen, maakte deze update het mogelijk om streamline mogelijk.

XML sitemaps – Juni 2005

Deze update maakte het mogelijk om een XML sitemap in te sturen. Dit bypassed de oude HTML sitemap en gaf seo marketeers een klein beetje invloed over indexatie en crawling.

Bourbon – Mei 2005

Bourbon zou invloed hebben op gedupliceerde content en non-canonical URL’s.

Meer over Bourbon

Allegra – Februari 2005

Menig webbeheerder zag veranderingen in de ranking. Hoewel niet duidelijk was wat deze update deed, wordt er gezegd dat Allergra een effect had op de ‘sandbox’, anderen dachten dat de LSI was veranderd. Rond deze tijd dachten men dat Google penalty’s begon te geven voor verdachte links.

Meer over Allegra

Nofollow – Januari 2005

De nofollow tag was bedoeld om spam te voorkomen en controle te geven aan de uitgaande kwaliteits links. Google, Yahoo en Microsoft introduceerde dit allemaal tegelijkertijd. De update hielp om spammy blog comments en niet geverifieerde links te verwijderen uit de zoekresultaten. Had enorme invloed op link graph.

Meer over nofollow

Updates in 2004

Google IPO – Augustus 2004

Dit was geen update, maar toch een grote gebeurtenis in de historie van Google. Maar liefst 19 miljoen aandelen van Google werden verkocht voor 1,67 biljoen en de marktwaarde werd gezet over de 20 biljoen heen. Ruim vier maanden later deelde Google prijzen die het dubbel waard waren van dat.

Meer over Google IPO

Brandy – Februari 2004

In februari waren een paar veranderingen doorgevoerd. Hierdoor ontstond meer aandacht voor anchor teksten en de relevantie hiervan, maar ook latent semantic indexing en link neighborhoods all came into eistence. LSI gaf Google meer mogelijkheid om synoniemen te vinden voor zoektermen en daardoor gaf dit een enorme boost met keyword analyse.

Meer over Brandy

Updates in 2003

Florida – November 2003

Deze update maakte SEO tot wat het vandaag is. Allerlei sites verloren hun ranking dankzij deze update. Daarbij kwamen natuurlijk veel ongelukkig ondernemers. Een laag niveau seo zorgde voor een lagere ranking. Oftewel keyword stuffing werd bestraft. Seo marketeers moesten vanaf hier met betere tactieken komen.

Wat is er gebeurt met mijn website?

Supplemental index – September 2003

De supplemental index is ingevoerd zodat Google meer kon indexeren, zonder dat dit effect had op hun performance.

Supplemental index

Fritz – Juli 2003

Niet langer werden elke maand grote updates doorgevoerd, maar met Fritz werd een start gemaakt met een rustigere aanpak, waarbij elke dag kleine aanpassingen werden gemaakt. Hierdoor werd er ook niet meer elke dag geïndexeerd.

Meer over Fritz 

Esmeralda – Juni 2003

Dit was de laatste maandelijkse update van Google. Google dance werd vervangen door Everflux. Deze update zorgde voor grote veranderingen in Google.

Meer over Esmeralda

Dominic – Mei 2003

‘Freshbot’ en ‘Deepcrawler’ crawlden over het internet heen. Daarbij stoten ze links en rechts meerdere sites af. Hierbij werden onder andere backlinks meegeteld en gerapporteerd.

Cassandra – April 2003

Google trad op tegen verborgen teksten en links. Massale koppelingen van domeinen, die mede-eigendom zijn, werden hard geraakt.

Boston – Februari 2003

Dit was de eerste update van Google die een naam kreeg. Boston was één van de eerste grote maandelijkse updates. Hierbij werden algoritme updates en index refreshes (Google Dance) toegepast.

Updates in 2002

Eerste gedocumenteerde update – September 2002

Nog voor de eerste update met een naam, was daar in september een update waarbij Google Dance en PageRank updates werden toegepast.

Meer over Google Dance

Updates in 2000

Google Toolbar – December 2000

Hiermee werden alle SEO discussies gestart. Google lanceerde Google Toolbar voor alle browsers ook voor Toolbar PageRank. Toen iedereen aandacht gaf hieraan, begon Google te dansen.

Meer over Google Toolbar