Wat is een Google penalty en wat gebeurt er dan?

Een Google penalty wordt uitgedeeld aan webmasters die zich niet houden aan de richtlijnen van Google.

Wanneer Google ontdekt dat je tegen de richtlijnen ingaat, ontvang je een penalty.

Door een penalty zul je dalen in de zoekresultaten of verdwijn je in het ergste geval uit de zoekresultaten.

Een voorbeeld van het niet houden aan de richtlijnen is het kopen van links. Google wil dat je met linkbuilding een natuurlijk backlinkprofiel opbouwt en niet dat je links koopt. Andere voorbeelden van penalty’s zijn:

  • Een flinke daling van je gehele website in de zoekresultaten na een Google update;
  • Je website is totaal niet meer vindbaar in de zoekresultaten;
  • Eén specifieke URL is totaal niet meer vindbaar in de zoekresultaten;
  • Eén specifieke URL is met een aantal zoekwoorden flink gedaald in de zoekresultaten.

Is elke daling in de zoekresultaten een penalty?

Het simpele antwoord hierop is nee. Niet elke daling van een URL of een specifiek zoekwoord betekent dat je een penalty hebt ontvangen.

De posities in de zoekresultaten fluctueren continu. Wanneer je concurrent bijvoorbeeld optimalisatie werkzaamheden heeft doorgevoerd kan het zo zijn dat de pagina van je concurrent beter is geworden dan jouw pagina.

Hierdoor zal je concurrent stijgen en jij dalen. Daarom is zoekmachine optimalisatie ook een continu proces. Ook voert Google honderden updates per jaar door, die ook van invloed kunnen zijn op jouw posities.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis dienst van Google, via Google Search Console houd je gemakkelijk bij hoe jouw websites presteert in de zoekresultaten.

Hoe koppel ik mijn website met Google Search Console?

Voordat je jouw website kunt monitoren en controleren in Google Search Console, moet je eerst verifiëren dat jij de eigenaar van de website bent. De koppeling maken met Google Search Console is makkelijk.

Ga naar: https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl en log in met jouw Google account. Vervolgens klik je op Property toevoegen. In het pop-up scherm zet je de URL van jouw website en je klikt op doorgaan.

Hierna kun je verifiëren dat jij de eigenaar bent van de website. Je hebt vijf mogelijkheden om aan te tonen dat jij de eigenaar bent van de website. Deze zijn:

  • Een HTML bestand uploaden in de root van je website.
  • Een HTML tag plaatsen in de code van de homepage van je website tussen <head> en </head>.
  • Domeinprovider verifiëren.
  • Koppeling met Google Analytics.
  • Koppeling met Google Tag Manager.

Deze koppeling maak je niet voor één URL. Websites zijn benaderbaar via vier verschillende varianten, namelijk: de https non-www, http non-www, https www en http www variant. Voor onze website betekent dat wij de onderstaande vier varianten hebben gekoppeld met Google Search Console:

  • https://smartranking.nl
  • https://smartranking.nl
  • https://smartranking.nl
  • https://smartranking.nl

Een penalty voorkomen met Google Search Console

Google Search Console geeft veel waardevolle informatie en geeft je de mogelijkheid om jouw website te monitoren in de zoekresultaten. Door actief aan je website te bouwen en te reageren op de informatie uit Google Search Console voorkom je een penalty.

Google Search Console is de belangrijkste indicator voor fouten. Wanneer je pro actief reageert op de fouten die Google Search Console aangeeft, dan ziet Google dit ook.

Het backlinkprofiel

De belangrijkste oorzaak van een penalty is een backlinkprofiel dat tegen de richtlijnen van Google ingaat. Google Search Console toont je welke websites naar jouw website linken. Dit backlinkprofiel is belangrijk voor jouw positie in de zoekresultaten. Immers, als veel goede websites naar jou linken, dan gaat Google er vanuit dat de website ook goede content bevat.

Andersom geldt dit ook, wanneer veel slechte websites naar jouw linken word je gestraft met een penalty. Wanneer je een flinke daling in de zoekresultaten ziet is het aan te raden om na te gaan welke links Google heeft geïndexeerd. Doordat je een overzicht hebt van alle links kun je schadelijke links uitsluiten met de Google Disavow Tool en zo herstellen van de penalty.

Melding van fouten

Wanneer jouw website fouten bevat, dan geeft Google dit aan met een melding. Hiervoor hoef je niet eens Google Search Console te openen want je ontvangt een mail. Voorbeelden van fouten die Google liever niet ziet zijn:

  • 404 errors.
  • Klikbare elementen te dicht bij elkaar op de mobiele versie van de website.
  • Te grote content.

Google maakt deze melding uiteraard zodat jij er wat mee gaat doen. Als jij dus pro actief handelt op meldingen van Google Search Console, dan wordt dit ook gezien. Ook zou dit een positief effect hebben op de plek van de website in de zoekresultaten.

Toegankelijke website

Een website moet toegankelijk zijn voor Google. Google Search Console toont je of de website wordt gecrawld en geïndexeerd. De crawler bezoekt jouw website en verzamelt alle nieuwe en gewijzigde URL’ s en stuurt deze door het indexatiesysteem.

Het indexatiesysteem bepaalt wat de inhoud van de URL is en zorgt ervoor dat deze een plek krijgt in de zoekresultaten. Wanneer de crawler wordt geblokkeerd, dan wordt dit ook getoond in Google Search Console.

De tool toont crawlfouten, 404 errors, maar ook blokkerende bronnen die indexering blokkeren. Daarnaast geeft Google Search Console ook aan welke HTML verbetering er kunnen plaatsvinden.

Spam en beveiligingsproblemen

Google wil geen websites met spam of malware. Google Search Console toont je ook of de website schoon is van spam of malware. Wanneer de website zulke problemen heeft, dan zal Google ingrijpen door je een lagere positie in de zoekresultaten te geven of je zelfs uit de zoekresultaten te halen. Google Search Console toont ook of de website is gehackt. Zo kun je hier pro actief op reageren.

De mobiele versie van je website

De mobiele versie van je website wordt steeds belangrijker. Google Search Console toont je alle fouten op de mobiele versie van je website. Je controleert hiermee of de website goed functioneert op mobiel en kunt ingrijpen wanneer nodig.

Handmatige acties verhelpen

Wanneer je iets hebt gedaan dat tegen de richtlijnen van Google inging, dan kun je een handmatige actie ontvangen. Dit zorgt ervoor dat je website gedeeltelijk of helemaal niet meer weergeven wordt in de zoekresultaten.

Google Search Console toont je deze handmatige actie en op welke URL deze van toepassing is, maar ook in stappen hoe je het probleem kunt verhelpen. Wanneer je alle problemen hebt opgelost, kun je hier een herbeoordeling aanvragen. Via e-mail ontvang je voortgang hiervan.

Veel penalty’s worden tegenwoordig real-time uitgedeeld door het Google algoritme, maar nog steeds kan het voorkomen dat je van Google medewerkers een handmatige penalty ontvangt.

Hoe gebruik je de data uit Google Search Console om penalty’s te voorkomen?

Google Search Console toont veel waardevolle informatie en tools. De data uit Google Search Console kun je gebruiken om te voorkomen dat je website ineens flink daalt. Door continu bezig te zijn met je content en de gebruikservaring zorg je ervoor dat je je aan de richtlijnen van Google houdt.

Kijk bijvoorbeeld eens op welke zoekopdracht je stijgt en op welke je daalt. Rank je slecht op bepaalde zoekopdrachten? Dan is de kans groot dat de content te dun is of niet up-to-date is. Ga na of je wel antwoord geeft op de zoekopdracht van bezoeker. Maak gedetailleerde content en diepgaande content voor deze zoekopdrachten. Je zult zien dat je beter presteert.

In het onderdeel Prestaties zie je het aantal klikken, vertoningen en de gemiddelde click-through-rate. Dit kun je onder andere op zoekwoord- en paginaniveau bekijken. Is de click-through-rate van een pagina laag, maar krijg je wel veel vertoningen? Dan doe je er goed aan om paginatitels en meta descriptions aan te passen. Blijkbaar nodigen deze niet uit om naar je website door te klikken.

Alle informatie uit Google Search Console is waardevol om mee te nemen in een zoekmachine optimalisatie traject. Wij raden je aan om minstens éénmaal per maand de data uit Google Search Console te controleren en deze resultaten mee te nemen in de optimalisatie werkzaamheden.

Belangrijk: bekijk Search Console regelmatig

Om er zeker van te zijn dat je altijd op de hoogte bent van je status, raden wij als SEO bureau je aan Google Search Console regelmatig te controleren. Doe dit in ieder geval eenmaal per week.

Staar je niet blind op penalty’s

Onze laatste tip is dat je absoluut niet moet blindstaren op een eventuele penalty. Google wil dat elke bezoeker een goede ervaring heeft, dus focus je hier voornamelijk op.

Wees pro actief en blijf je website optimaliseren. Wacht niet op een daling, maar blijf optimaliseren. Het belangrijkste wat je kunt doen is wegblijven van Black Hat SEO en je houden aan de Google richtlijnen.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking