8 tips voor Google Search Console

Algemene SEO

18 juli 2020 • 5 minuten leestijd

Het kan geen kwaad om premium accounts aan te schaffen voor bekende SEO tools zoals Ahrefs, Semrush en Deepcrawl. Maar begin je net met SEO? Start dan eerst met de Google Search Console voordat je geld gaat uitgeven. Heb je al wel premium accounts, maar gebruik je nog geen Google Search Console? Dan is dat een gemiste kans. Mark my words: met dit artikel maak ook jij Google Search Console jouw topprioriteit voor de komende maand.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een gratis SEO tool, ontwikkeld door Google voor eigenaren van websites. Uit Google Search Console haal je een enorme bak aan relevante informatie om jouw website beter te laten scoren in Google.

Door middel van Google Search Console controleer je bijvoorbeeld of jouw meta titles en meta descriptions goed functioneren en of ze zorgen voor een hoge CTR. Ontdek ook belangrijke crawl errors zoals 404 errors, serverfouten, noindex, et cetera, en los deze direct op! Door Google Search Console kom jij er ook achter op welke zoektermen je goed scoort. En je ontdekt zelfs trends in zoekwoorden, zodat jij je content optimaal hiervoor kunt optimaliseren.

    Hoe maak je een account aan op Google Search Console?

    Het is gelukkig eenvoudig om te starten met het gebruik van Google Search Console. Maak een Google Search Console account aan via https://search.google.com/search-console/welcome.

    Google Search Console aanmaken

    Als eerste moet je nu inloggen met je Google account. Vervolges kies je voor “Property toevoegen”. Bij de optie Domein voer je jouw website in. Je krijgt waarschijnlijk onderstaand scherm te zien:

    Domein verifiëren via Google Search Console

    Kopieer deze code en stuur die mee naar je websitebouwer of zet het zelf via de partij waar je je domein hebt geregistreerd bij je DNS records. Het zogenaamde txt-record moet namelijk in je DNS worden gezet. Nadat jij of je je webbouwer dit gedaan heeft, duurt het gemiddeld een uurtje voordat je Google Search Console account live is.

    Een andere optie is het verifiëren via een URL-voorvoegsel. Hierin vul je de volledige URL in, inclusief https://. Dus bijvoorbeeld https://smartranking.nl/. Je hebt dan de keuze om je eigendom op een vijf manieren te verifiëren:

    • Via een HTML-bestand die je op de server plaatst.
    • Via een HTML-tag die je toevoegt in de-code van je website.
    • Via een Google Analytics account.
    • Via Google Tag Manager.
    • Door een DNS-record te koppelen via de domeinnaamprovider.

    8 tips voor het gebruik van Google Search Console

    1. Achterhaal op welke zoekwoorden je vindbaar bent in de zoekresultaten

    Via “Prestaties” in het linkermenu zie je snel en eenvoudig op welke zoektermen jouw website vindbaar is. Je selecteer de gewenste gegevens, zoals het aantal klikken en het aantal vertoningen.

    Wil je meer in-depth inzichten verkrijgen van een bepaalde URL? Dan navigeer je naar “Pagina’s” en klik je op de desbetreffende pagina. Daarna klik je op “Zoekopdrachten” en je ziet directe op welke zoektermen de betreffende pagina in de SERP getoond wordt. Het is ook mogelijk om te zien welke positie je pagina gemiddeld in de zoekresultaten krijgt. Hiervoor vink je “Gemiddelde positie” (bovenin je scherm) aan. Tot slot is het ook mogelijk om de “Gemiddelde CTR” te bekijken.

    Op basis van de data die je ziet voer je optimalisaties op je pagina uit, zoals:

    • Het toevoegen van nieuwe content waarin de relevante zoektermen genoemd worden.
    • Het aanpassen van je HTML-headings, waarbij je inspeelt op de zoektermen die je doelgroep gebruikt.
    • Het herschrijven van je meta titels en meta descriptions als je CTR erg laag is.
    • Het plaatsen van interne links vanaf andere pagina's om je gemiddelde positie te verhogen.

    2. Dien je XML sitemap in en controleer welke pagina’s worden geïndexeerd

    Je crawlbudget is erg belangrijk. Deze wil je niet verspillen aan niet-relevante pagina’s. Zorg er daarom voor dat je een actuele XML sitemap indient in Google Search Console. In de ingediende XML sitemap moeten enkel indexeerbare pagina’s staan. Voeg dus geen pagina’s met een noindex tag toe aan XML sitemaps.

    Wat is een XML sitemap?

    Een XML sitemap is een bestand in XML-formaat met de URLs van je website. Met een XML sitemap geef je aan welke pagina’s voor jou het meest relevant zijn. Google zal dan altijd starten met het indexeren van deze pagina’s en zal overige pagina’s alleen indexeren als er nog crawl budget over is.

      Onder het menu-item “Dekking” controleer je hoeveel pagina’s Google van jouw website heeft geïndexeerd. Controleer onder “Sitemaps” het actuele aantal pagina’s in de sitemap en vergelijk dit met onderstaande statistiek. Matcht dit voor een groter percentage niet, dan gaat er wellicht iets mis met de indexeren en heb je wellicht crawl errors of bijvoorbeeld duplicate content issues.

      Het kan ook zijn dat Google pagina’s heeft ontdekt die wel indexeerbaar zijn, maar niet in je XML sitemap staan. Belangrijk is dan om na te gaan of je de pagina’s in je XML sitemap moet toevoegen of dat de pagina’s per ongeluk indexeerbaar zijn. Op basis hiervan onderneem je actie.

      Dekking Google Search Console

      3. Achterhaal crawl errors en los de errors op

      Dekkingsproblemen door crawl errors zorgen voor minpunten op jouw SEO inspanningen. Als eerste verspil je jouw kostbare crawl budget en in veel gevallen bevatten andere pagina’s nog interne links naar jouw pagina’s die een crawl error bevatten. Daarnaast bouwt elke pagina een beetje autoriteit op en door een crawl error verlies je de autoriteit van die pagina.

      Onder het menu-item “Dekking” selecteer je bovenin in het rood het vakje “Fout”. Daarna zie je direct een selectie van fouten. In het voorbeeld hieronder zie je wat voor fouten dit kunnen zijn. Dit loopt uiteen van serverfouten en 404-errors tot pagina’s die, al dan niet bewust, een noindex-tag hebben gekregen.

      Fouten in Google Search Console

      Los deze fouten zoveel mogelijk op door redirects toe te passen, redirect loops (meerdere redirects achter elkaar) te verwijderen of andere acties uit te voeren.

      Google Search Console bevat daarnaast een eigenaardigheid. Veel fouten worden door Google niet per sé onder “Fouten” weergeven. Controleer daarom ook altijd het tabje “Uitgesloten”. Veel errors die onder “Crawlafwijking”, “Soft 404” en “Niet gevonden (404)” staan zijn ook kapotte pagina’s.

      Bovendien zijn pagina’s onder “Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie” en “Dubbele pagina, ingediende URL niet geselecteerd als canoniek” pagina’s met duplicate content. Ook hiervoor is het belangrijk om optimalisaties uit te voeren.

      4. Bekijk het verschil tussen mobiel en desktop verkeer

      Er zit soms een verschil in je prestaties op mobiele apparaten versus de desktop. Voor vrijwel alle websites hanteert Google al “mobile first indexatie”. Het komt soms voor dat je prestaties alsnog verschillen. Bijvoorbeeld doordat een meta titel of meta description wordt afgekapt op mobiele apparaten of dat de mobiele SERP er compleet anders uitziet dan de desktop SERP.

      Daarom is het handig om in Google Search Console te bekijken. Bij al je zoekresultaten en vensters is het mogelijk om het filter Mobiel of Desktop toe te passen. Gebruik dit en focus je met name op het verkeer dat bij jou goed converteert.

      5. Dien een nieuwe URL in om deze direct te laten crawlen

      Wachten totdat een nieuwe pagina die jij hebt geschreven wordt geïndexeerd is frustrerend. Helaas is wachten iets wat we een groot deel van onze tijd moeten doen. Gelukkig heeft Google Search Console een handige mogelijkheid om een URL direct door Google te laten crawlen.

      Vaak wordt de pagina nog dezelfde dag door Google geïndexeerd. Op die manier zorg je ervoor dat een nieuwe pagina sneller in de SERP wordt opgenomen of dat een SEO optimalisatie sneller wordt verwerkt.

      Bovenin Google Search Console zie je een grijze balk met daarin een zoekveld. Plak hier de URL in die Google moet indexeren en druk op Enter. Google zal direct de gegevens uit de database ophalen voor de betreffende URL. Vervolgens vraag je via de button “INDEXERING AANVRAGEN” een nieuwe indexering bij Google aan.

      6. Bekijk de door Google geïndexeerde backlinks

      In Google Search Console zie je in één oogopslag hoe jouw globale linkprofiel eruit ziet via het menu-item “Links”. Je ziet direct welke pagina’s de meeste interne en externe backlinks krijgen. Ook zie je welke domeinen er (en hoeveel) linkjes naar jouw website sturen en zie je de meest gebruikte anchor teksten. Een enorme bak aan data dus!

      Ontdek hoeveel externe en interne linkjes jouw belangrijkste pagina’s krijgen en stel een actieplan op om backlinks te verkrijgen door middel van linkbuilding. Onthoud wel altijd: start met on-page SEO. Dus als jouw on-page SEO nog niet op orde is, dan is dat het eerste aandachtspunt.

      Via de functie “Externe links exporteren” is het mogelijk om de door Google geïndexeerde backlinks te exporteren. Zo achterhaal je direct op welke pagina’s allemaal een link van je staat. Dit is een belangrijke functie om SPAM links te achterhalen en hier actie voor te ondernemen door middel van een backlink disavow.

      7. Structured data status checken

      Met structured data, een Schema.org code in de HTML van jouw website, verkrijgt Google meer informatie over jouw website en je pagina’s. Deze informatie gebruikt Google het verrijken van jouw zoekresultaat met rich snippets. De meest voorkomende structured data zijn de broodkruimels, reviews, FAQ (zie voorbeeld hieronder), auteur, adres, prijs en tijdsduur (bv. bij een recept).

      In de Google Search Console van Google zie je eenvoudig op welke pagina’s je structured data hebt toegepast en of deze code foutloos is. Ook zie je hoe vaak de verschillende categorieën worden weergegeven en hoe vaak erop geklikt wordt. Ga daarvoor naar het submenu “Zoekresultaten” en klik op “Zoekopmaak”. Hier zie je per categorie de resultaten. Op elk resultaat kan je verder klikken voor verdieping.

      Om de status van je structured data fragmenten te controleren bekijk je de verschillende structured data typen onder het menukopje “Optimalisaties”. Eventuele fouten los je daarna op in de structured data code op je website.

      8. Kijk verder dan alleen de cijfers

      Google Search Console bevat een schat aan informatie. Het voert te ver door om hier in dit artikel dieper op in te gaan. De echte data junkies worden blij van alle mogelijkheden die de Search Console biedt. Een relatief eenvoudige data analyse maak je door bijvoorbeeld te kijken op welke zoektermen voor specifieke pagina’s jouw CTR hoog is. Heb je bijvoorbeeld een CTR van 5% en een lage positie op een zoekterm met 1.000 impressies en een CTR van 1% en een hoge positie op een zoekterm met 4.000 impressies, dan loont het om jouw content meer te focussen op het eerste zoekwoord. Ondanks de lage positie verkrijg je via die zoekterm al een interessante hoeveelheid verkeer. Staar je dus niet blind op het aantal impressies, maar kijk net een stapje verder!

      Wij hopen dat je aan de hand van deze tips je vindbaarheid verder verbeterd. Door de bovenstaande tips en gegevens toe te passen zet je goede en belangrijke stappen naar meer SEO-succes!

      Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

      Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden.