Het kan geen kwaad om premium accounts aan te schaffen voor bekende SEO tools zoals Ahrefs, Semrush en Deepcrawl. Maar begin je net met zoekmachine optimalisatie? Start dan eerst met de Google Search Console voordat je geld gaat uitgeven. Heb je al wel premium accounts, maar gebruik je nog geen Google Search Console? Dan is dat een gemiste kans. Mark my words: met dit artikel maak ook jij Google Search Console jouw topprioriteit voor de komende maand.
Het is gelukkig eenvoudig om te starten met het gebruik van Google Search Console. Maak een Google Search Console account aan via https://search.google.com/search-console/welcome.
Als eerste moet je nu inloggen met je Google account. Vervolges kies je voor “Property toevoegen”. Bij de optie Domein voer je jouw website in. Je krijgt waarschijnlijk onderstaand scherm te zien:
Kopieer deze code en stuur die mee naar je websitebouwer of zet het zelf via de partij waar je je domein hebt geregistreerd bij je DNS records. Het zogenaamde txt-record moet namelijk in je DNS worden gezet. Nadat jij of je je webbouwer dit gedaan heeft, duurt het gemiddeld een uurtje voordat je Google Search Console account live is.
Een andere optie is het verifiëren via een URL-voorvoegsel. Hierin vul je de volledige URL in, inclusief https://. Dus bijvoorbeeld https://smartranking.nl/. Je hebt dan de keuze om je eigendom op een vijf manieren te verifiëren:
Je crawlbudget is erg belangrijk. Deze wil je niet verspillen aan niet-relevante pagina’s. Zorg er daarom voor dat je een actuele XML sitemap indient in Google Search Console. In de ingediende XML sitemap moeten enkel indexeerbare pagina’s staan. Voeg dus geen pagina’s met een noindex tag toe aan XML sitemaps.
Onder het menu-item “Dekking” controleer je hoeveel pagina’s Google van jouw website heeft geïndexeerd. Controleer onder “Sitemaps” het actuele aantal pagina’s in de sitemap en vergelijk dit met onderstaande statistiek. Matcht dit voor een groter percentage niet, dan gaat er wellicht iets mis met de indexeren en heb je wellicht crawl errors of bijvoorbeeld duplicate content issues.
Het kan ook zijn dat Google pagina’s heeft ontdekt die wel indexeerbaar zijn, maar niet in je XML sitemap staan. Belangrijk is dan om na te gaan of je de pagina’s in je XML sitemap moet toevoegen of dat de pagina’s per ongeluk indexeerbaar zijn. Op basis hiervan onderneem je actie.
Dekkingsproblemen door crawl errors zorgen voor minpunten op jouw SEO inspanningen. Als eerste verspil je jouw kostbare crawl budget en in veel gevallen bevatten andere pagina’s nog interne links naar jouw pagina’s die een crawl error bevatten. Daarnaast bouwt elke pagina een beetje autoriteit op en door een crawl error verlies je de autoriteit van die pagina.
Onder het menu-item “Dekking” selecteer je bovenin in het rood het vakje “Fout”. Daarna zie je direct een selectie van fouten. In het voorbeeld hieronder zie je wat voor fouten dit kunnen zijn. Dit loopt uiteen van serverfouten en 404-errors tot pagina’s die, al dan niet bewust, een noindex-tag hebben gekregen.
Los deze fouten zoveel mogelijk op door redirects toe te passen, redirect loops (meerdere redirects achter elkaar) te verwijderen of andere acties uit te voeren.
Google Search Console bevat daarnaast een eigenaardigheid. Veel fouten worden door Google niet per sé onder “Fouten” weergeven. Controleer daarom ook altijd het tabje “Uitgesloten”. Veel errors die onder “Crawlafwijking”, “Soft 404” en “Niet gevonden (404)” staan zijn ook kapotte pagina’s.
Bovendien zijn pagina’s onder “Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie” en “Dubbele pagina, ingediende URL niet geselecteerd als canoniek” pagina’s met duplicate content. Ook hiervoor is het belangrijk om optimalisaties uit te voeren.
Er zit soms een verschil in je prestaties op mobiele apparaten versus de desktop. Voor vrijwel alle websites hanteert Google al “mobile first indexatie”. Het komt soms voor dat je prestaties alsnog verschillen. Bijvoorbeeld doordat een meta titel of meta description wordt afgekapt op mobiele apparaten of dat de mobiele SERP er compleet anders uitziet dan de desktop SERP.
Daarom is het handig om in Google Search Console te bekijken. Bij al je zoekresultaten en vensters is het mogelijk om het filter Mobiel of Desktop toe te passen. Gebruik dit en focus je met name op het verkeer dat bij jou goed converteert.
Wachten totdat een nieuwe pagina die jij hebt geschreven wordt geïndexeerd is frustrerend. Helaas is wachten iets wat we een groot deel van onze tijd moeten doen. Gelukkig heeft Google Search Console een handige mogelijkheid om een URL direct door Google te laten crawlen.
Vaak wordt de pagina nog dezelfde dag door Google geïndexeerd. Op die manier zorg je ervoor dat een nieuwe pagina sneller in de SERP wordt opgenomen of dat een SEO optimalisatie sneller wordt verwerkt.
Bovenin Google Search Console zie je een grijze balk met daarin een zoekveld. Plak hier de URL in die Google moet indexeren en druk op Enter. Google zal direct de gegevens uit de database ophalen voor de betreffende URL. Vervolgens vraag je via de button “INDEXERING AANVRAGEN” een nieuwe indexering bij Google aan.
In Google Search Console zie je in één oogopslag hoe jouw globale linkprofiel eruit ziet via het menu-item “Links”. Je ziet direct welke pagina’s de meeste interne en externe backlinks krijgen. Ook zie je welke domeinen er (en hoeveel) linkjes naar jouw website sturen en zie je de meest gebruikte anchor teksten. Een enorme bak aan data dus!
Ontdek hoeveel externe en interne linkjes jouw belangrijkste pagina’s krijgen en stel een actieplan op om backlinks te verkrijgen door middel van linkbuilding. Onthoud wel altijd: start met on-page SEO. Dus als jouw on-page SEO nog niet op orde is, dan is dat het eerste aandachtspunt.
Via de functie “Externe links exporteren” is het mogelijk om de door Google geïndexeerde backlinks te exporteren. Zo achterhaal je direct op welke pagina’s allemaal een link van je staat. Dit is een belangrijke functie om SPAM links te achterhalen en hier actie voor te ondernemen door middel van een backlink disavow.
Met structured data, een Schema.org code in de HTML van jouw website, verkrijgt Google meer informatie over jouw website en je pagina’s. Deze informatie gebruikt Google het verrijken van jouw zoekresultaat met rich snippets. De meest voorkomende structured data zijn de broodkruimels, reviews, FAQ (zie voorbeeld hieronder), auteur, adres, prijs en tijdsduur (bv. bij een recept).
In de Google Search Console van Google zie je eenvoudig op welke pagina’s je structured data hebt toegepast en of deze code foutloos is. Ook zie je hoe vaak de verschillende categorieën worden weergegeven en hoe vaak erop geklikt wordt. Ga daarvoor naar het submenu “Zoekresultaten” en klik op “Zoekopmaak”. Hier zie je per categorie de resultaten. Op elk resultaat kan je verder klikken voor verdieping.
Om de status van je structured data fragmenten te controleren bekijk je de verschillende structured data typen onder het menukopje “Optimalisaties”. Eventuele fouten los je daarna op in de structured data code op je website.
Google Search Console bevat een schat aan informatie. Het voert te ver door om hier in dit artikel dieper op in te gaan. De echte data junkies worden blij van alle mogelijkheden die de Search Console biedt. Een relatief eenvoudige data analyse maak je door bijvoorbeeld te kijken op welke zoektermen voor specifieke pagina’s jouw CTR hoog is. Heb je bijvoorbeeld een CTR van 5% en een lage positie op een zoekterm met 1.000 impressies en een CTR van 1% en een hoge positie op een zoekterm met 4.000 impressies, dan loont het om jouw content meer te focussen op het eerste zoekwoord. Ondanks de lage positie verkrijg je via die zoekterm al een interessante hoeveelheid verkeer. Staar je dus niet blind op het aantal impressies, maar kijk net een stapje verder!
Wij hopen dat je aan de hand van deze tips je vindbaarheid verder verbeterd. Door de bovenstaande tips en gegevens toe te passen zet je goede en belangrijke stappen naar meer SEO-succes!
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.