De gedachte bij het schrijven van een blog is doorgaans niet positief. Je hebt kans op een writer’s block, het kost veel tijd, de vraag blijft of iemand het straks wel leest én wellicht levert het niets op.
Toch biedt content marketing veel kansen voor zoekmachine optimalisatie om zo traffic te generen en jouw doelgroep ook via zoekmachines te bereiken.
Je kunt blogs uitbesteden bij externe copywriters, maar ook jij kan de perfecte blog schrijven. Tegenwoordig is het internet rijk aan tools die je helpen met het schrijven van blogs.
Wij vertellen je graag meer over deze gratis tools! Gebruik deze tips om een writer’s block en afleiding te voorkomen, vooruit te plannen en de perfecte blog mét resultaat te schrijven.
Heb je een idee en weet je niet hoe je dit moet transformeren in een goede blog? De HubSpot Blog Ideas Generator transformeert jouw idee in een blog.
Voer drie sleutelwoorden in en deze generator geeft vijf ideeën voor een blog. Gebruik deze tool als startpunt voor een blog en je hebt zelfs gratis een titel!
Geen tijd voor een uitgebreid overleg met het team, maar wil je wel graag sparren over onderwerpen? Ook hiervoor is een tool beschikbaar.
Met Miro (voorheen RealTimeBoard) wissel je gemakkelijk ideeën en notities uit online. Zo spar je met je team tussen alles wat je moet doen.
Daarnaast heb je een overzicht van alle ideeën en kom je tot een weloverwogen beslissing.
Met bloggen vergroot je de vindbaarheid van de website. Logischerwijs moet je dan wel weten waar mensen naar zoeken en welke zoekwoorden zij gebruiken.
Hiervoor kun je Google Ads gebruiken, maar er zijn ook genoeg gratis tools waarmee je zoekwoorden vindt, zoals Ubersuggest en Keywords Everywhere. Inventariseer waar mensen op zoeken, zodat je de vindbaarheid van de website vergroot.
Lees ook: gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner.
Ben je nieuwsgierig of jouw blog wel wordt gelezen straks? Een tool om te ontdekken welke blogs populair zijn en veel worden gedeeld op social media is Buzzsumo.
Daarnaast ontdek je gemakkelijk wat populaire onderwerpen zijn, maar doe je ook ideeën op voor een goede titel. Door te weten wat online scoort, speel jij gemakkelijk in op de trends.
Naast weten wat online scoort, wil je ook weten wat er precies online speelt onder jouw doelgroep. Google kent vele tools, zo ook Google Consumer Barometer.
Hiermee verkrijg je inzicht hoe je doelgroep het internet gebruikt, welke rol het speelt en welke apparaten zij gebruiken. Met deze inzichten schrijf je een blog die past bij jouw doelgroep.
De ideeën zijn uitgewisseld, je weet voor wie je schrijft en wat er speelt. Je kan starten met het schrijven van een blog. Het is begrijpelijk dat er nog enigszins chaos is en geen structuur voor de nieuwe blog.
Gebruik de tool Milanote Mind Mapping om alles te structureren, zo krijg je een overzicht hoe jouw blog eruit moet zien.
Bang voor een writer’s block of ben je geneigd halverwege te stoppen met schrijven omdat je een interessante mail zag? Dit kost veel tijd en het is onnodig. Met de tool Cold Turkey Writer blokkeer jij alle afleiding op jouw computer.
Deze tool blokkeert alles totdat jij klaar bent met schrijven. Je stelt in hoe lang jij wilt schrijven of hoeveel woorden en pas als jij dat hebt bereikt, geeft Cold Turkey Writer jou weer toegang tot andere applicaties op de computer.
Geen afleiding meer, maar schrijven tot je klaar bent!
Hoewel al die collega’s vaak gezellig zijn en goede ideeën hebben, wil je niet afgeleid worden door het rumoer op het kantoor. Pak eens een koptelefoon en mute de collega’s!
Met de tool A Soft Murmur luister jij tijdens het schrijven naar rustgevende geluiden, zoals een knisperend vuurtje.
Content met een afbeelding wordt gemiddeld tien keer meer gedeeld op social media, dan content zonder afbeelding. Wanneer jouw blog wordt gedeeld op social media verkrijg je nog meer traffic.
De website Pexels helpt met een passende afbeelding. Ook is het internet tools rijk waarmee je elke afbeelding kan bewerken, zoals canva.com, zo maak je de blog compleet.
Heb je meerdere social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, dan moet je voor elk account een post plannen.
Met de tools Buffer of HootSuite plan je posts in op diverse social media kanalen. Dat scheelt veel tijd.
Geef je creativiteit de vrije loop met Lucidspark. Deze tool helpt teams om online samen te werken en ideeën om te zetten in actie. Handige tool voor een snelle brainstormsessie waarbij deelnemers kunnen stemmen op het (content)idee dat ze het meeste aanspreekt.
Na de brainstorm sorteer je eenvoudig automatisch de ideeën, zo groepeer je bijvoorbeeld eenvoudig al je blog-ideeën op aantal stemmen of categorie.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.