1.  Übersuggest

Misschien ken je Neil Patel wel. Een bekende SEO specialist, die ook verschillende diensten aanbiedt. Hij heeft een gratis keyword tool ontwikkeld en dat is Übersuggest. Of je nu ideeën op wilt doen voor bijvoorbeeld content óf juist wil weten welke pagina’s hoog ranken voor zoekopdrachten. Met deze tool ontdek je het allemaal!

Door simpelweg een zoekopdracht in te voeren, krijg je suggesties waar veel op wordt gezocht. Daarnaast zie je ook hoe hoog de concurrentie is voor deze zoekwoorden. Als je verder klikt bij keyword ideeën, zie je ook welke andere websites goed scoren op deze zoekopdracht. Op deze manier doe jij ideeën op, maar gluur je ook bij de buren.

Übersuggest werkt niet altijd feilloos, maar het is een interessante tool om te gebruiken.

Voordelen van Übersuggest

  • Het is een hele overzichtelijke tool
  • Übersuggest is makkelijk te gebruiken
  • Je krijgt diverse zoekwoord ideeën
  • Je kunt de zoekwoorden exporteren naar een CSV bestand
  • Je krijgt direct de topresultaten vanuit Google te zien

Nadelen van Übersuggest

  1. De SEO difficulty klopt in Nederland vaak niet
  2. Soms worden er gekke (internationale) keyword ideeën zonder zoekvolume als suggestie getoond
  3. Je wordt haast gedwongen om je te registeren
  4. De tool blijft in de toekomst waarschijnlijk niet gratis

Übersuggest als alternatief voor Google Keyword Planner

2. Google Trends

Benieuwd wat de huidige trends zijn van jouw zoekopdracht? Gebruik dan eens Google Trends. Een gratis tool die zeker interessant is. Voer een opdracht in en zie de huidige trends. Dit kan voor Google Search, Google Afbeeldingen, Google Nieuws, maar ook voor YouTube. Je ziet zelfs in welke regio de zoekopdracht het populairst is. Met deze tool vergelijk je dus welke zoekopdrachten veel verkeer generen.

Bovendien kun je ideeën halen uit Google Trends. Je krijgt ook te zien welke gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten populair zijn op dit moment. Dit geeft je goede ideeën voor content. Je weet precies waar mensen naar zoeken en kunt daar over schrijven.

Voordelen van Google Trends

  • Je kunt de populariteit van een onderwerp op een zoekterm direct zien
  • Je krijgt gerelateerde onderwerpen te zien
  • Je kunt de populariteit van onderwerpen of zoektermen vergelijken
  • Google Trends bevat data vanaf 2004

Nadelen van Google Trends

  1. Wanneer er weinig zoekvolume op een zoekterm zit is Google Trends niet goed te gebruiken
  2. Je hebt meestal niet zoveel aan de gerelateerde zoekopdrachten

Google Trends als alternatief voor Google Keyword Planner

3. Answer The Public

Zelf vinden wij de tool Answer The Public ontzettend handig. Wanneer je hier een simpele zoekopdracht invoert, krijg je meer dan genoeg ideeën voor zoekwoorden, blogs en landingspagina’s. Heb je een kledingzaak en wil je weten waar mensen naar zoeken bij een jurk? Voer je zoekopdracht in en Answer The Public toont je combinaties en vragen. Je ziet bij de zoekopdracht combinaties zoals jurk met diepe V-hals of jurk van merk X.

Deze tool geeft je veel content ideeën. De tool maakt bijvoorbeeld combinaties zoals jurk en sollicitatie. Zo krijg je direct een set onderwerpen voor blogs te zien. Answer The Public is dus een ideale tool voor inzichten en content ideeën!

Voordelen van Answer The Public

  • Je krijgt enorm veel zoekwoord ideeën te zien
  • Met de data van Answer The Public kun je veel content ideeën verzinnen

Nadelen van Answer The Public

  1. De zoekvolumes voor de zoektermen worden niet getoond
  2. Met de gratis versie kun je op één IP-adres maximaal 3 zoekopdrachten per dag uitvoeren

Answer the Public als alternatief voor Google Keyword Planner

4. Bing Trefwoordonderzoek

De Bing Keyword Tool is niet geheel verrassend van Bing. Deze tool wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat is onterecht. Je hebt alleen toegang tot de tool, wanneer je ingelogd bent en je jouw website hebt geverifieerd. Daar staat ook wat tegenover.

Je krijgt honderd suggesties te zien voor een zoekopdracht. Dit zijn er wel minder dan Google, maar het gaat uiteindelijk om de relevantie.

Voordelen van Bing Trefwoordonderzoek

  • Je krijgt veel suggesties te zien voor zoekwoorden
  • Bing geeft vaak een aantal relevante zoekwoorden, die je nog niet eerder bent tegengekomen

Nadelen van Bing Trefwoordonderzoek

  1. Je hebt verplicht een account nodig bij Bing
  2. Je moet verplicht je website verifiëren bij Bing

Bing Webmaster Tools als alternatief voor Google Keyword Planner

5. Soolve

Je hebt vast wel eens iets ingetikt bij Google om te zien welke suggestie dat geeft. Maar ben je ook benieuwd naar de suggestie van YouTube. Bing, Yahoo en Wikipedia? Gebruik dan Soolve eens. Eerlijk is eerlijk, het is niet de best gedesignde tool. Soolve geeft suggesties voor elke zoekopdracht en geeft aan waar mensen op zoeken voor YouTube, Bing, Yahoo of Wikipedia.

Voordelen van Soolve

  • Soolve brengt data van Amazon, Answers.com, YouTube, Bing, Yahoo, Google en Wikipedia samen op één pagina
  • Doordat het de data samenbrengt op één pagina krijg je veel zoekwoord ideeën

Nadelen van Soolve

  1. Veel getoonde zoektermen zijn in het Engels, hier heb je dus niet altijd iets aan in Nederland
  2. Het is een onoverzichtelijke tool
  3. Je ziet niet direct de zoekvolumes, deze kun je wel zien als je Soolve combineert met een tool als Keywords Everywhere

Soolve als alternatief voor Google Keyword Planner

6. WMS Everywhere

Sinds de Chrome extensie Keywords Everywhere een betaalde extensie is geworden, zijn er een aantal nieuwe extensies gemaakt. De beste vervanger van Keywords Everywhere is de overzichtelijkere extensie What’s My Serp Everywhere. Door deze plugin te installeren analyseer je gemakkelijk de SERP’s.

Je ziet het zoekvolume, CPC, concurrentie voor de zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden. Handig dus om je zoekwoorden onderzoek aan te vullen of snel een aantal relevante zoekwoorden te controleren. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat WMS Everywhere de globale zoekvolumes laat zien. Hier kunnen dus ook zoekvolumes uit het buitenland bij zitten.

Voordelen van WMS Everywhere

  • De tool toont ook zoekvolumes van zoekwoorden binnen Google Suggest en YouTube
  • Deze tool is een must-have voor elke marketeer, je vindt hiermee gemakkelijk andere relevante zoektermen
  • De extensie is in tegenstelling tot Keywords Everywhere gratis te gebruiken

Nadelen van WMS Everywhere

  1. De getoonde zoekvolumes zijn wereldwijde zoekvolumes
  2. Soms wordt er een zoekvolume van 0 vertoningen per maand getoond, terwijl dit aantal hoger is

WMS Everywhere als alternatief voor Google Keyword Planner

7. Mergewords

Om je zoekwoorden onderzoek compleet te maken is het vaak noodzakelijk combinaties van zoekwoorden te combineren. Deze combinaties kun je vervolgens controleren op zoekvolume.

Met de tool Mergewords kun je unieke keyword phrases in maximaal 3 velden invullen, waarna de tool een lijst met combinaties genereert. Deze tool is dus ideaal voor het genereren van longtail zoekwoorden.

Mergewords als alternatief voor Google Keyword Planner

Voordelen van Mergewords

  • Binnen een paar seconden genereer je gemakkelijk een groot aantal zoekwoordcombinaties
  • Sinds de update van de Google Keyword Planner is de functie om zoekwoordcombinaties te maken verdwenen, met Mergewords heb je deze functie weer tot je beschikking

Nadelen van Mergewords

  1. Je ziet de zoekvolumes op de gegenereerde combinaties nog niet, dit moet je dus ergens anders controleren

Conclusie

Er zijn tal van alternatieven voor de Google Keyword Planner. In onze ogen is Übersuggest de beste vervanger van de Google Keyword Planner. Naast Übersuggest zijn de volgende tools ook een must-have voor elke marketeer:

  • Answer The Public (echter is het aantal zoekopdrachten per dag sterk gelimiteerd in de gratis versie)
  • WMS Everywhere
  • Mergewords
  • Google Search Console
Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking