Binnen SEO komen HTTP statuscodes vaak voorbij, waaronder de statuscodes 200 en 404. Er bestaan in totaal 60 verschillende HTTP statuscodes, die verdeeld zijn in een aantal groepen [1]. De HTTP statuscodes die belangrijk zijn voor SEO leggen we in dit artikel aan je uit.
Een HTTP statuscode is reactie die door de server wordt teruggestuurd om de status van een websiteverzoek aan te geven. Het functioneert als een statusupdate over de URL die je bezoekt en zijn belangrijk voor bezoekers van je website.
Met een HTTP statuscode wordt aangegeven of je bezoek van de URL succesvol is afgerond. De statuscodes zijn driecijferige codes, waarbij het eerste getal de categorie van de URL-status aangeeft.
Een HTTP statuscode is niet altijd zichtbaar, maar zijn wel onmisbaar voor crawlers, developers en marketeers. De meest bekende HTTP statuscode is de 404 code: op een website wordt dan ook voor de gebruiker zichtbaar dat de URL niet meer bestaat. Met onder andere de Chrome extensie SEO Pro Extension is het mogelijk de HTTP statuscodes te zien.
HTTP statuscodes worden in vijf verschillende groepen ingedeeld. De groepen beginnen met een cijfer tussen 1 en 5. De verschillende groepen zijn:
Voor een websitebezoeker maakt een statuscode in de meeste gevallen niets uit, maar voor crawlers zijn ze cruciaal. De belangen voor websitebezoekers en crawlers leg ik hieronder uit.
Gebruikers merken vaak niets van een HTTP statuscode, aangezien de meeste pagina’s een 2xx hebben. In het geval van een 301 redirect, kom je als gebruiker immers uit op een andere URL. Daarbij heeft een websitebezoeker vaak niet eens door dat de URL veranderd is.
Voor 4xx en 5xx statuscodes, bijvoorbeeld een 404 error, is dat een ander verhaal. Een browser toont bij een 404 error de 404 pagina aan de gebruikers en bij een 500 statuscode een standaard error pagina. Op deze manier heeft een gebruiker de visuele bevestiging dat een pagina bijvoorbeeld niet meer bestaat of dat er tijdelijk een error op de server is.
Voor crawlers zijn HTTP statuscodes onmisbare informatie. Er zijn een aantal redenen waarom ze belangrijk zijn:
Door de HTTP statuscodes krijgen crawlers efficiënt informatie over de toegang, status en locatie van pagina’s. Dit helpt om het internet efficiënter te crawlen, ze zijn dus een belangrijk onderdeel van SEO.
Er zijn in totaal 60 statuscodes, van de meeste statuscodes heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord. De 4 belangrijkste statuscodes worden hieronder toegelicht. Alle statuscodes worden met een goede uitleg en grappige afbeelding uitgelegd op HTTP Status Dogs.
De 200 statuscode geeft aan dat alles in orde is. De pagina kan dus zonder problemen worden geladen.
De 301 statuscode (ook wel een 301 redirect genoemd) is een statuscode die aangeeft dat de bezochte URL permanent verplaatst is naar een andere URL. De HTTP header waarin deze statuscode staat, bevat ook de URL waar bezoekers en crawlers naar moeten worden doorgestuurd.
Er zijn twee soorten redirects: 301 en 302 redirects. Het verschil tussen de 301 en 302 redirect is dat een 301 redirect aangeeft dat de URL permanent gewijzigd is. Daarom wordt de link equity ook doorgegeven. Bij een 302 redirect is dat niet zo.
De 404 statuscode geeft aan dat een pagina niet meer bestaat. Dit laat de welbekende 404 pagina op een website zien. Je wilt zoveel mogelijk voorkomen dat een bezoeker op een pagina met een 404 statuscode terechtkomt, omdat dit afbreuk doet aan de gebruikerservaring.
De 500 statuscode wordt getoond als er een probleem is met je server. In dat geval kan de website helemaal niet meer bereikt worden en stuur de server de 500 statuscode terug. Dit kan te maken hebben met foutieve PHP-bestanden, een tijdelijke storing of een verkeerde databaseconnectie. Belangrijk is om dit zo snel mogelijk op te lossen, want in de meeste gevallen is je gehele website dan niet meer bereikbaar.
Google houdt bij welke statuscodes de crawler is tegengekomen tijdens de bezoeken op je website. Via “Pagina’s” onder “Indexering” zie je een overzicht van alle geïndexeerde en niet-geïndexeerde pagina’s.
Onder het kopje “Waarom pagina’s niet geïndexeerd zijn” zie je vervolgens een overzicht met de verschillende redenen. Hierin zie je bijvoorbeeld welke 404 errors en 301 redirects Google is tegengekomen.
Via de crawlstatistieken van Google in Google Search Console is het ook mogelijk om alle statuscodes te zien. Deze informatie gebruik je vervolgens voor het oplossen van bijvoorbeeld 404 errors of 500 errors.
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HTTP_status_codes
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.