Wat is een 301 redirect?

Technische SEO

24 mei 2019 • 5 minuten leestijd

Wat is een 301 redirect?

Bij websites gebeurt het regelmatig dat er pagina’s verwijderd worden of dat de URL van een pagina wijzigt. Om dit in goede banen te leiden voeg je een 301 redirect toe aan een pagina. Zo zorg je ervoor dat bezoekers worden doorgestuurd naar een andere pagina.

Wat is een 301 redirect?

Met een 301 redirect geef je aan browsers en zoekmachines aan dat een pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe URL. Hierdoor zorg je ervoor dat bezoekers geen foutmelding (een 404-pagina) zien.

Een 301 redirect is te vergelijken met een omleiding in het verkeer. Wanneer een weg (permanent) is afgesloten, word je omgeleid. Met een 301 redirect begeleid je bezoekers en zoekmachines via een nieuwe weg, van de oude pagina, naar de nieuwe pagina.

Met een 301 redirect geef je aan dat de URL permanent is gewijzigd. Bezoekers moeten vanaf nu dus altijd worden doorgestuurd naar een nieuwe pagina.

301 redirect

Waarom zijn 301 redirects zo belangrijk?

Met een 301 redirect zorg je ervoor dat je de SEO waarde van je pagina en je opgebouwde Google posities behoudt.

Hiermee voorkom je dat bezoekers en zoekmachines op een 404-pagina terechtkomen. Dit is van toepassing wanneer je een URL wijzigt of een pagina verwijdert en geen redirect instelt. Wanneer dit het geval is verlies je SEO waarde en Google posities.

Het zou na alle moeite die je hebt gestoken in zoekmachine optimalisatie natuurlijk jammer zijn dat je de opgebouwde posities en SEO waarde verliest. Je hebt hier waarschijnlijk veel tijd ingestoken. Met een 301 redirect geef je aan dat je oude pagina is verplaatst naar een nieuwe URL.

Zo werkt een 301 redirect

Met een 301 redirect stuur je bezoekers en zoekmachines door naar de vervangende pagina. De bezoeker merkt hier niet veel van, jij als marketeer ziet het zien aan de URL die wordt gewijzigd in de adresbalk.

Wanneer je met tooling de statuscode van een pagina met een redirect bekijkt, zie je dat de browser eerst een code 301 ontvangt. Hierin staat de nieuwe URL waar je naar wordt doorgestuurd.

De browser wordt vervolgens doorgestuurd naar de nieuwe pagina: dit is dan de eindbestemming van de redirect.

Wanneer is het goed om een 301 redirect te gebruiken?

In verschillende situaties raden wij aan om een 301 redirect in te stellen. De situaties leggen wij hieronder voor je uit.

Je gaat een pagina verwijderen
Wanneer je een pagina verwijderd, is het van belang dat je een 301 redirect instelt.

Je gaat wijzigen van domeinnaam
Wanneer je naar een nieuwe domeinnaam overstapt, is dit een permanente overstap. Om alle waarde te behouden en je bezoekers niet te verliezen, moet je voor elke oude URL een 301 redirect instellen.

Tip: Lees ook ons stappenplan voor een goede SEO migratie.

Je wijzigt de URL van een pagina
Wanneer je de URL van een pagina wijzigt, wil je net als bij een nieuwe domeinnaam de SEO waarde behouden. Je wilt ook je bezoekers naar de juiste nieuwe pagina doorsturen.

Hoe lang moet een 301 redirect online blijven staan?

Hoewel Google vaak binnen een aantal weken de nieuwe ingestelde pagina indexeert , is het van belang dat je de 301 redirect tenminste één jaar online laat staan.

Wanneer je de redirect snel offline haalt, komt het voor dat Google alsnog op de 404 pagina terecht komt en daardoor verlies je alsnog SEO waarde. Dat wil je natuurlijk niet!

Hoe controleer ik of er een 301 redirect plaatsvindt?

Met onze HTTP status code checker controleer je gemakkelijk of er een 301 redirect plaatsvindt.

Bestaan er nog andere redirects?

Ja! Naast een 301 redirect bestaat er ook een 302 redirect. Meer over het verschil tussen een 301 redirect en een 302 redirect lees je binnenkort in onze blog over het verschil tussen de 301 en 302 redirects.

Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.