Regelmatig worden er URL’s gewijzigd of pagina’s op een website verwijderd. Om dit in goede banen te leiden stel je een 301 redirect in vanaf de oude naar de nieuwe URL. Zo zorg je ervoor dat bezoekers worden doorgestuurd naar een andere pagina en geen 404 tegenkomen.
Met een 301 redirect geef je aan browsers en zoekmachines aan dat een pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe URL. Hierdoor zorg je ervoor dat bezoekers geen foutmelding (een 404-pagina) zien.
Een 301 redirect is te vergelijken met een omleiding in het verkeer. Wanneer een weg (permanent) is afgesloten, word je omgeleid. Met een 301 redirect begeleid je bezoekers en zoekmachines via een nieuwe weg, van de oude pagina, naar de nieuwe pagina. Bezoekers moeten vanaf nu dus altijd worden doorgestuurd naar een nieuwe pagina.
Met een 301 redirect zorg je ervoor dat je de SEO waarde van je pagina en je opgebouwde posities in Google behoudt. Hiermee voorkom je dat bezoekers en zoekmachines op een 404 error terechtkomen. Dit is van toepassing wanneer je een URL wijzigt of een pagina verwijdert en geen redirect instelt. Wanneer dit het geval is verlies je SEO waarde en posities.
Het zou na alle moeite die je hebt gestoken in zoekmachine optimalisatie natuurlijk jammer zijn dat je de opgebouwde posities en SEO waarde verliest. Je hebt hier waarschijnlijk veel tijd ingestoken. Met een 301 redirect geef je aan dat je oude pagina is verplaatst naar een nieuwe URL.
Met een 301 redirect stuur je bezoekers en zoekmachines door naar de vervangende pagina. De bezoeker merkt hier niet veel van, jij als marketeer ziet het zien aan de URL die wordt gewijzigd in de adresbalk.
Wanneer je met tooling de HTTP statuscode van een pagina met een redirect bekijkt, zie je dat de browser eerst een code 301 ontvangt. Hierin staat de nieuwe URL waar je naar wordt doorgestuurd. De browser wordt vervolgens doorgestuurd naar de nieuwe pagina: dit is dan de eindbestemming van de redirect.
In verschillende situaties raden wij aan om een 301 redirect in te stellen. De situaties leggen wij hieronder voor je uit.
Je gaat een pagina verwijderen Wanneer je een pagina verwijderd, is het van belang dat je een 301 redirect instelt.
Je gaat wijzigen van domeinnaam Wanneer je naar een nieuwe domeinnaam overstapt, is dit een permanente overstap. Om alle waarde te behouden en je bezoekers niet te verliezen, moet je voor elke oude URL een 301 redirect instellen.
Tip: Lees ook ons stappenplan voor een goede SEO migratie.
Je wijzigt de URL van een pagina Wanneer je de URL van een pagina wijzigt, wil je net als bij een nieuwe domeinnaam de SEO waarde behouden. Je wilt ook je bezoekers naar de juiste nieuwe pagina doorsturen.
Hoewel Google vaak binnen een aantal weken de nieuwe ingestelde pagina indexeert, is het van belang dat je de 301 redirect minstens een jaar online laat staan.
Wanneer je de redirect snel offline haalt, komt het voor dat Google alsnog op de 404 pagina terechtkomt. Hiervoor verlies je alsnog link equity (SEO waarde).
Met onze HTTP status code checker controleer je gemakkelijk of er een 301 redirect plaatsvindt.
Naast een 301 redirect bestaat er ook een 302 redirect. Meer over het verschil tussen een 301 redirect en een 302 redirect lees je in onze blog over het verschil tussen de 301 en 302 redirects.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.