Hoe zorg jij ervoor dat de content op een website aansluit op de doelgroep? Ik duik steeds vaker en dieper in de combinatie van SEO-data en mijn expertise in usability en UX. Ik ben bezig met het ontwikkelen van een soort programma om te onderzoeken wat echt essentieel en belangrijk is voor de doelgroep. Dit programma met de inzichten wil ik vervolgens nog meer integreren in mijn werkwijze. Dit is een aanpak waarvan ik geloof dat het mij onderscheidt van veel andere SEO’s en bureaus. User research speelt hierin een centrale rol en vormt een belangrijk deel van mijn strategie.
Hoe bepaal jij welke werkzaamheden prioriteit krijgen in je SEO-strategie? Ik focus altijd op de toegevoegde waarde van wat ik aanbied in mijn pitches of verkoopgesprekken. Ik ben geen fan van tabelletjes op prioriteit en ik geef geen nutteloos (lage prio) adviezen. Als iets geen zin heeft, krijgt het geen prioriteit, dus staat het ook nergens op een lijstje. Ik hanteer het principe van ‘eat the frog‘: belangrijke of minder aangename taken pak je als eerste op. Het vertrouwen dat we samen succesvol zullen zijn, is cruciaal binnen een SEO strategie. Indien nodig (als het management ook wat te kijken wil hebben), maak ik gebruik van de Eisenhower matrix om duidelijk te maken wat gedaan moet worden en wat niet. Al is het vinden van consensus binnen de gehele organisatie, van de top tot de verschillende teams, soms een uitdaging die flexibiliteit vereist.
Wat is in jouw ogen de impact van gebruikerssignalen op je vindbaarheid? Google Chrome is al lang een cruciale bron van first party data. De hoeveelheid en het type gegevens die uit een browser gehaald kunnen worden, bieden veel inzicht in gebruikersgedrag. Ik vertel al een tijdje dat er een sterke relatie is tussen gebruikte zoekwoorden en de hoeveelheid relevante zoekwoorden die daarmee geassocieerd worden, denk aan merknamen en hun zoekterm-variaties. Google heeft een voorkeur voor first party data en wil minder afhankelijk zijn van third party data, zoals externe links, omdat ze meer controle en inzicht willen in hoe belangrijk iets is, zonder afhankelijk te zijn van externe bronnen. Dit benadrukt ook direct het belang van het verzamelen van first party data voor jouw organisatie.
SEO is hard werken, hoe meet jij het resultaat van je SEO-inspanningen? Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk, ik denk niet dat ik dat moet meten. Ik vind eigenlijk vooral dat de klant dat moet meten. Als de klant dat niet weet, dan help ik ze daarbij. Maar als de klant niet weet hoe zij SEO moeten beoordelen, dan heb ik mijn werk sowieso nog niet goed gedaan.