1. Organisch zoekverkeer

De belangrijkste KPI van het zoekmachine optimalisatie traject is organisch zoekverkeer. Wanneer je zoekmachine optimalisatie inzet, wil je dat organisch zoekverkeer stijgt.

Organisch zoekverkeer zijn de bezoekers op de website, die jou hebben gevonden via bijvoorbeeld Google of Yahoo. Dit meet je met Google Analytics. Ga in Google Analytics naar Acquisitie en klik op verkeer.

Hier zie je in één klap hoeveel sessies (bezoeken op de website) komen uit organisch zoekverkeer. Let wel op dat één bezoeker verantwoordelijk kan zijn voor meerdere sessies.

Vergelijk de stijging van het organische verkeer

Vergelijk de stijging van het organisch zoekverkeer met dezelfde maand van vorig jaar. Dit is een betrouwbare meting of jouw organisch zoekverkeer stijgt. Is deze stijging marginaal? Kijk naar jouw meta descriptions en paginatitels.

Tip: optimaliseer je titels en meta descriptions

Nodigen deze uit om te klikken op jouw website en bevatten deze een call-to-action? Wanneer dit niet het geval is, optimaliseer de meta descriptions en paginatitels. Een uitnodigende paginatitel en meta description maken het verschil tussen wel of niet klikken in de zoekresultaten.

2. Zoekwoordposities

Niet elke bezoeker vindt jou met dezelfde zoekopdracht. Heb je bijvoorbeeld een website die SEO diensten aanbiedt, dan kunnen mensen zoeken op zoekmachine optimalisatie, SEO, maar ook technische SEO.

Gebruik een keyword tracker

De ranking voor elke zoekopdracht in de zoekresultaten is een KPI. Met de keyword trackers kun je zien welke positie jij bekleedt in de zoekresultaten voor een zoekwoord. Verzamel dus alle mogelijke zoekwoorden en zoekopdrachten en plaats deze in een keyword tracker.

De keyword tracker geeft aan welke positie je bekleedt, hoeveel posities je stijgt en daalt en welke pagina wordt getoond bij de zoekopdracht.

Een belangrijke factor zijn de hoog volume zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar veel mensen op zoeken. Wanneer jij een hoge positie hebt op deze zoekwoorden, word jij zeker gevonden in de zoekresultaten.

Het is echter wel lastig om een hoge positie te bekleden bij hoog volume zoekwoorden. Op laag zoekvolume zoekwoorden, meer specifieke zoekwoorden verder in de customer journey, scoor je makkelijker.

Tip: optimaliseer slecht rankende pagina’s

Rank je slecht op bepaalde zoekopdrachten, die voor jou wel belangrijk zijn? Optimaliseer deze pagina’s. Grote kans dat je content te kort is en niet voldoet aan de zoekopdracht. Pas content aan op de zoekopdracht van jouw bezoekers. Kijk dus door de bril van de bezoeker en zijn vraag.

Mocht je een daling zien in de zoekresultaten, dan is dit geen reden tot paniek. Je kunt niet alleen maar stijgen. Blijf altijd bezig met bijwerken, maar overoptimaliseer niet.

3. Leads en conversie

Al heb je honderden bezoekers op je website, deze bezoekers moeten wel converteren. Aan bezoekers alleen verdien jij geen brood. Stijgt het organisch zoekverkeer en melden bezoekers zich aan voor jouw nieuwsbrief óf bellen ze jou op voor jouw diensten? Dan zet jij zoekmachine optimalisatie goed in.

Je bent zichtbaar én je bezoekers converteren. Het aantal conversies en leads die jij verkrijgt een belangrijke SEO KPI. Je kunt doelen instellen in Google Analytics om dit te meten. Plaats tags met Google Tag Manager en zie waar mensen klikken en afhaken.

Zo zie je ook waar je eventueel nog verder moet optimaliseren om bezoekers wel te laten converteren. Bekijk je website objectief en stel jezelf de vragen:

  • Is de content duidelijk en overtuigend?
  • Is de navigatie van de website in orde?
  • Gebruik je duidelijke call-to-action?
  • Is de customer journey duidelijk en kan een bezoeker deze ook doorlopen op de website?

4. Bounce rate

Google wil de meest relevante resultaten tonen voor een zoekopdracht. De bounce rate vertelt je hoeveel bezoekers jou hebben gevonden en vervolgens geen actie ondernamen op jouw website.

Een belangrijke KPI is om te meten of bezoekers antwoord vinden op hun zoekopdracht. Het bounce rate percentage zit normaal tussen de 40 en 60 procent.

Een lage bounce rate is een indicator dat jouw website relevant is en antwoord geeft op de zoekopdracht van de bezoeker.

Optimaliseer je website voor een lagere bounce rate

Is je bouncepercentage hoog? Kijk dan eens goed naar de navigatie van de website en de content. Optimaliseer je website dan met behulp van onze 9 tips voor een lagere bounce rate.

Geeft jouw content wel antwoord op een zoekopdracht en kan een bezoeker informatie gemakkelijk vinden? Wanneer dit het geval is, zal een bezoeker sneller doorklikken en meer tijd op je website spenderen.

5. Aantal pagina’s per sessie

Kijk eens hoeveel pagina’s worden bezocht per sessie. Bezoekt een bezoeker meerdere pagina’s of bekijken ze slechts twee pagina’s? Wanneer bezoekers weinig pagina’s, of slechts één pagina, bezoeken is de kans groot dat zij tegen problemen aan lopen. Kijk dus naar de structuur van je website, maar ook of de content goed is. Geef je een bezoeker de kans om de customer journey door te lopen en te converteren of niet?

Een uitzondering: one-page websites

Er zijn wel uitzonderingen op deze KPI. Heb je een one-page website? Dan is het logisch dat het aantal pagina’s per sessie laag is. Hoe langer een bezoeker op de website spendeert hoe beter. Dit geeft aan dat zij informatie vergaren. Verlaten zij snel de website weer, dan moet je optimaliseren.

Pagina’s per sessie voor webshops

Heb je een webshop? Dan zie je vaak dat bezoekers meerdere pagina’s bezoeken. Ze vergelijken producten en wegen af. Het is binnen de e-commerce normaal dat bezoekers veel pagina’s bezoeken.

Bedenk een realistisch aantal pagina’s per sessie

Bedenk je dus goed hoeveel pagina’s normaal zijn voor een bezoek aan jouw website. Heb je veel content? Dan zullen mensen automatisch meer pagina’s bezoeken.

Wanneer bezoekers in het geval van een website met veel pagina’s weinig tot geen pagina’s per sessie bezoeken, gaat er iets fout, maar ook andersom. Bezoeken zij bijvoorbeeld honderd pagina’s per sessie? Dan gaat er ook iets fout. Bekijk dit dus realistisch.

6. Gemiddelde sessieduur

Ook de sessieduur is een belangrijke KPI. Besteden bezoekers voldoende tijd op jouw website? Dan geeft dit aan dat de bezoekers jouw content interessant vinden. Ze worden op jouw website uitgenodigd om verder te klikken en meer te ontdekken. Dit is een goed teken!

Optimaliseer bij een lage gemiddelde sessieduur

Is de gemiddelde duur van een sessie kort? Dan zul je moeten optimaliseren. Grote kans dat de navigatie van je website of de interne linkstructuur niet duidelijk is.

Zorg ervoor dat je de bezoeker begeleid door de website. Maak een logisch menu en plaats interne links naar relevante pagina’s zodat bezoekers makkelijk navigeren naar de juiste content.

7. Laadtijd

Je denkt er waarschijnlijk niet snel over na, maar de laadtijd van jouw website behoort ook tot de KPI’s van het zoekmachine optimalisatie traject.

Beeld jezelf eens als bezoeker in. Stel je voor dat je klikt op één van de zoekresultaten. De website is vervolgens traag met laden en je hebt natuurlijk geen zin om lang te wachten. De kans is groot dat je weer terug klikt naar de zoekresultaten.

Laadtijd is belangrijk voor je posities

Laadtijd is een belangrijke indicator voor zowel zoekmachines, als bezoekers. Is de laadtijd van jouw website traag? Dan bestaat er een grote kans dat je ook een lagere ranking in de zoekresultaten krijgt. Niet voor niets is de laadtijd van je website een belangrijke factor binnen technische SEO.

Test je laadtijd

In de ideale wereld is de laadtijd van de pagina niet meer dan 2 seconden. Is dit langer en moeten bezoekers op de website zelf lang wachten voordat een pagina opent? Dan zullen zij afhaken. Met tools zoals GTmetrix en Google Speed Insight zie je de laadtijd van je website. Is deze meer dan 2 seconden? Volg dan de tips van deze tools op. Dat geeft gegarandeerd succes!

8. Uitstappagina’s

In Google Analytics vind je ook de uitstappagina’s. Dit zijn pagina’s waarop de bezoeker besluit jouw website te verlaten. Ook dit is een belangrijke indicator of jouw website voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker.

Verlaten bezoekers de website op een pagina waar dit niet de bedoeling is? Dan moet je optimaliseren. Grote kans dat bezoekers tegen problemen aanlopen in de navigatie of de content geeft geen antwoord op hun vraag. Neem uitstappagina’s mee als KPI voor jouw traject.

9. Crawl errors

Zoekmachines zetten crawlers in om nieuwe en gewijzigde URL’s te vinden. Een crawl error betekent dat de crawler niet bij de URL kan komen, waardoor je pagina niet in de zoekresultaten terecht komt. Hierdoor zijn crawl errors ook een belangrijke KPI. Crawl errors vind je terug in Google Search Console.

De oorzaak van crawl errors

Crawl errors ontstaan bijvoorbeeld door een redirect loop, een 404 error omdat de pagina is verwijderd of een fout in je robots.txt bestand.

Crawl errors ontdekken via Google Search Console

Deze errors kun je vinden door in Google Search Console een pagina te fetchen als Google. Ook toont Google Search Console je een complete lijst met fouten, onder het kopje “Dekking”. Vind je crawl errors? Onderneem dan actie voor deze errors.

10. Click-Through Rate

Deze KPI Click-Through Rate is al een beetje voorbij gekomen in de voorgaande KPI’s. De click-through rate is het percentage mensen dat op jouw website heeft geklikt in de zoekresultaten.

Deze resultaten vind je ook terug in Google Search Console, onder het tabje “Prestaties”. In Google Search Console zie je op welke zoekopdracht jij bent gevonden en hoe vaak je bent vertoond, inclusief de click-through rate.

Afhankelijk van je positie zal je click-through rate verschillen. Wanneer je op de gemiddelde positie 10 staat, is een click-through rate van 2% niet slecht. Wanneer je op de gemiddelde positie 2 staat is 2% erg laag.

Wanneer weinig tot geen mensen klikken op jouw website, bekijk dan nogmaals jouw paginatitels en meta descriptions goed. Nodigen deze echt uit om te klikken? Zo niet, optimaliseer!

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking