Meta tags (in dit artikel vooral beperkt tot de meta titel en meta description) worden door veel marketeers en ondernemers niet goed begrepen. Vaak wordt er gedacht dat het juist invullen van deze tags je posities in Google (SERP) flink doet stijgen. Meta tags laten je posities in Google niet direct stijgen, maar indirect hebben ze wel degelijk een effect op je SEO prestaties. Onder andere in de vorm van een hogere CTR.
In dit artikel leer je waarom een goede meta titel en description indirect belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie. Je leert aan de hand van praktische voorbeelden en 10 concrete tips hoe je een ijzersterke meta titel en description schrijft. Laten we beginnen met de vraag: wat zijn meta tags nu eigenlijk?
Meta tags zijn stukjes code in de HTML van je website die bepalen of en hoe jouw website verschijnt in Google. Twee belangrijke meta tags voor marketeers zijn de meta titel en de meta description. Er zijn een aantal andere meta tags die ook noodzakelijk zijn voor je website, zoals meta content type en viewport. Waarschijnlijk is je webdeveloper of development team wel op de hoogte van deze meta tags en staat dit goed geïmplementeerd op jullie website. Zo niet, dan is er werk aan de winkel.
In de zoekresultaten wordt een blauwe link getoond waarop de gebruiker klikt, dit is de meta titel van een pagina. De meta titel weergeeft dus de titel van jouw webpagina weer in de zoekresultaten. Door een goede meta titel op te stellen, toon je aan gebruikers dat jij een relevante pagina biedt voor het beantwoorden van hun zoekvraag.
In het onderstaande voorbeeld zijn een twee meta tags uitgewerkt: de meta robots tag (waarmee je aangeeft of zoekmachines een pagina mogen indexeren) en de meta titel tag:
De meta titel wordt vervolgens op de onderstaande manier door Google in de zoekresultaten getoond:
Je ziet dat Google deze titel overneemt en dat gebruikers hierop klikken om onze website te bezoeken. Omdat veel gebruikers op onze website komen wanneer ze zoeken naar een SEO bureau, hebben we ervoor gekozen om de woorden “SEO bureau” voorin de meta titel te zetten. Op die manier tonen wij aan relevant te zijn voor potentiële bezoekers.
Dat is belangrijk, want de meta titel schrijf je specifiek om aan te tonen dat je relevante content biedt voor de gebruikers die zoeken. Door een goede meta titel op te stellen verhoog je dus je CTR en begrijpen zoekmachines nog beter wat je pagina te bieden heeft aan gebruikers.
In augustus 2021 heeft Google een update uitgerold, waardoor het ook geregeld de H1 heading als meta titel toont. Dit doet het algoritme wanneer de opgegeven meta titel niet relevant genoeg is. Liever heb je niet dat Google hier zelfstandig aanpassingen in gaat maken, omdat de H1 heading in veel gevallen juist nóg minder relevant is. Bovendien zien we vaak dat de CTR in zulke situaties lager is, dan wanneer Google de door jou opgegeven meta titel toont.
Een meta titel is de eerste content van je website die de gebruiker in de zoekresultaten ziet. Daarmee is het dus ook direct een visitekaartje voor je website. Op basis van de meta titel, en natuurlijk de meta description, besluit de gebruiker of hij of zij doorklikt. Spreekt de titel een gebruiker niet aan, dan is de kans op een bezoek van je pagina klein.
Matcht de titel niet met de zoekintentie van de gebruiker? Dan is de kans op een klik klein. Door zelf een goede meta titel op te stellen heb je hier controle over en zorg je ervoor dat je meta titel matcht met de zoekintentie van de gebruiker. Dit heeft een hogere CTR als resultaat.
Ook voor Google is het hebben van een accurate titel belangrijk, in de zoekresultaten worden zoveel mogelijk relevante zoekresultaten getoond. Wordt er veel op je zoekresultaat geklikt, dan is dat een gebruikerssignaal voor Google. Er is veel discussie onder SEO specialisten of gebruikerssignalen daadwerkelijk bijdragen aan een hogere positie in de SERP. Uit onderzoek van Backlink is gebleken dat er daadwerkelijk een correlatie is tussen gebruikerssignalen en posities.
Net als bij veel andere onderdelen op het gebied van SEO, wordt er ook vaak gediscussieerd of de meta titel een rankingfactor is. Op basis van onze onderzoeken is gebleken dat een meta titel een significante impact kan hebben op je posities in de zoekresultaten. Ook andere bronnen, zoals Search Engine Journal, bevestigen dat de meta titel een rankingfactor is. Zelfs John Mueller, Search Advocate bij Google, heeft in een Google Webmaster Central sessie bevestigd dat de meta titel een rankingfactor is.
In je webbrowser zie je bovenin staan waar een pagina over gaat. Hier wordt de meta titel van de pagina getoond. Een relevante titel met de belangrijkste zoektermen vooraan, tonen de gebruiker direct waar de pagina over gaat. Dit is erg behulpzaam als er meerdere tabbladen tegelijk open staan.
Deel je een artikel, dan wordt vaak de meta titel getoond in de preview. Schrijf je dus een pagina of artikel wat mogelijk veel gedeeld gaat worden, dan is een relevante titel nog belangrijker. Dit kun je ook oplossen door op een goede manier gebruik te maken van Open Graph meta data. Dit wordt bijvoorbeeld door Facebook en LinkedIn.
De beste meta titel schrijven is een uitdaging en vaak een proces van trial-and-error. Met Google Search Console houd je gemakkelijk de CTR en de veranderingen van je geoptimaliseerde pagina’s in de gaten houden. Kijk hiervoor in het “Prestaties” rapport, filter op een URL en klik daarna bovenaan op “CTR”. Gelukkig hoef je niet met hagel te schieten en zijn er verschillende tips die het schrijven van een meta titel een makkelijker en effectiever maken.
Een veelgemaakte fout is het opstellen van een te lange titel. In dat geval kapt Google de titel zelf af of toont Google de H1 heading van je pagina. Hieronder zie je hoe een afgekapte meta titel eruit ziet.
Een afgekapte meta titel heeft geregeld een negatief effect op de CTR en hetzelfde geldt voor situaties waarin Google ervoor kiest om de H1 heading als meta titel te tonen. Dit is deels te voorkomen door erop te letten dat je meta titel niet te lang is.
De aanbevolen lengte van een meta titel is tussen de 285 pixels en 575 pixels, dit komt neer op maximaal 61 karakters. Let er daarbij wel op dat sommige karakters meer plaats in dan andere karakters. Zo zijn HOOFDLETTERS veel ruimer in opzet dan kleine letters. En de w is groter dan de i. Om die reden kijkt Google naar de lengte in pixels en niet naar het aantal karakters.
Controleer regelmatig je aangepaste titels in Google en herschrijf ze als ze te lang (of te kort) zijn. Er zijn verschillende SEO tools om je meta titels te controleren. Dit doe je bijvoorbeeld met onze Google SERP Preview Tool, ContentKing, Semrush of Deepcrawl. Onthoudt dat dit gestandaardiseerde techniek is, waarbij het ook het geval kan zijn dat de tools iets over het hoofd zien.
Met onze eigen Google SERP Preview Tool controleer je gemakkelijk en snel of je meta titel en meta description worden afgekapt.
Plaats de belangrijkste zoektermen waarop de pagina gevonden moet worden vooraan in de meta titel. Uit onderzoek van Brian Dean is gebleken dat dit helpt om de pagina beter vindbaar te maken. Dat is ook niet vreemd, want daarmee wordt het voor de gebruiker direct duidelijk waarover de pagina gaat. Plaats daarna eventueel een andere belangrijke zoekterm of een steengoede korte CTR. Sluit af met je brandname. De opbouw van je titel ziet er dan als volgt uit:
{Primaire zoekterm} – {Secundaire zoekterm} | {Merknaam}
Een voorbeeld daarvan is:
Graszaden kopen? De beste graszaden – Graszaaddirect.nl
Een woord als TIP of het jaartal in de titel blijkt de CTR met 20% te verhogen! Zo simpel en effectief kan het dus zijn om te spelen met je meta titels.
Hierboven lees je dat het belangrijk is om je merknaam in de titel te vermelden. In de meeste gevallen plaats je die achteraan en soms doet Google dit automatisch voor je. Op de voorpagina wordt er vaak voor gekozen om je merknaam vooraan te plaatsen. Heb je een merk dat nog helemaal niet bekend is, dan kun je er ook voor kiezen om de merknaam niet uitgebreid te vermelden. Probeer de gebruiker op een andere manier over te halen tot het klikken op je zoekresultaat.
Wanneer je een website hebt met duizenden of tienduizenden pagina’s, dan is het een flinke klus om voor elke pagina zelf een unieke meta titel te schrijven. Begin hier niet aan en doe aan cherry picking. Draai uit Analytics een lijst met je belangrijkste organische pagina’s, bijvoorbeeld een top 100, en start handmatig met het optimaliseren van deze pagina’s.
Probeer voor de overige pagina’s een simpele opzet te bedenken, zodat elke pagina toch een unieke meta titel heeft. Vaak is dit te automatiseren met enkele regels, het gebruik van een template of door het inzetten van een bestaande extensie geschikt voor je CMS. Probeer zoveel mogelijk duplicate meta titels te voorkomen, deze veroorzaken soms duplicate content issues.
In het bovenstaande voorbeeld gebruikt Wehkamp als meta titel de volledige productnaam, zoals hier met de pijl hierboven staat aangegeven, en zet hier bij alle pagina’s geautomatiseerd “Wehkamp” achter. Op deze manier zijn alle meta titels uniek en ontstaat er geen duplicate content.
Binnen e-commerce SEO en platform SEO wordt er vaak gekozen om meta titels en meta descriptions te automatiseren met programmatic SEO. Op die manier krijgen pagina’s altijd een unieke meta titel. Zo maken grote platformen als Amazon gebruik van tientallen templates, waarmee de meta titels (en meta descriptions) automatisch worden opgesteld.
De meta description is een omschrijving van je pagina, die onder de meta titel in de zoekresultaten getoond wordt. Een meta description is niet klikbaar en ook niet zichtbaar op je website zelf. Zoekmachines gebruiken de meta description om aanvullende informatie over je pagina te tonen.
Met een meta description heb je de mogelijkheid om meer informatie te tonen over je pagina, waarbij een goede meta description een lengte heeft tussen de 430 en 920 pixels. Dit komt neer op ongeveer 71 tot 153 tekens. Een goede meta description draagt bij aan een hogere CTR.
Wanneer je op onze merknaam zoekt, zie je dat het zoekwoord “SmartRanking” dikgedrukt is in de meta description. Dat komt doordat dit je zoekopdracht is en Google je op deze manier helpt om makkelijker goede zoekresultaten te vinden.
Dit is een goed voorbeeld waarom het een best practice is je belangrijke zoekterm(en) terug te laten komen in de meta description, hierdoor valt je zoekresultaat sneller op. Dat leidt uiteraard weer tot een hogere CTR. Google herkent daarbij de meervoudsvormen van termen die je gebruikt. Stel een gebruiker zoekt naar “graszaad” en in je meta description staat “graszaden”, dan wordt het woord “graszaden” ook dikgedrukt in de zoekresultaten.
Google gebruikt vaak de meta description die je invult. Maar het kan ook zo zijn dat Google zelf een meta description selecteert. Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat Google bij ruim 62% van de zoekopdrachten de meta description zelf herschrijft. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je niets hebt ingevuld, of als Google de meta description niet relevant vindt voor de zoekopdracht.
In het eerste geval selecteert Google vaak de eerste en tweede regel van de tekst op je pagina als meta description. In het tweede geval selecteert Google een zin die door het algoritme als relevantst wordt gezien. Hier heb je weinig controle op, behalve door ervoor te zorgen dat je altijd een goede en relevante meta description gebruikt.
Een meta description is grotendeels om dezelfde redenen als de meta titel belangrijk:
Ook het opstellen van een goede meta description is soms een uitdaging. Daarbij is ons advies om meta descriptions te testen en zo te ontdekken welke meta descriptions voor de hoogste CTR zorgen. Dit verschilt erg per doelgroep en branche, waardoor er niet één perfecte format voor meta descriptions is. Deze tips helpen je hierbij:
Op desktop en mobiel hanteert Google verschillende lengtes voor een meta description. Een meta description in de mobiele zoekresultaten is vaak langer dan een meta description binnen de desktopversie van Google. Het is daarbij niet mogelijk om verschillende soorten meta descriptions op te geven. Daarom is het aan te raden om een lengte tussen 430 pixels (70 tekens) tot 920 pixels (155 tekens) te gebruiken.
Te lange meta descriptions zorgen voor de welbekende … aan het einde van de beschrijving, te korte meta description zorgen ervoor dat Google sneller zelf een meta description genereert. Net als bij meta titels, is het bij een meta description ook zo dat hoofdletters meer ruimte in beslag nemen dan kleine letters. Voor zowel de meta titel en meta description kijkt Google dus naar de lengte in pixels.
Start zo ver mogelijk vooraan in de meta description met het belangrijkste keyword van jouw pagina. Ga over tot verleiding door het toevoegen van een specifieke CTA of een USP. Verwerk daarna 1 of 2 van de meeste belangrijke latente keywords in jouw meta description, zodat zoekresultaat ook relevant is voor gebruikers met een net iets andere zoekopdracht. Belangrijk is dat je deze keywords ook daadwerkelijk op de achterliggende pagina behandelt.
Het bovenstaande voorbeeld is een zoekopdracht naar “goedkope vliegtickets”. Google is een semantische zoekmachine (begrijpt waar de gebruiker op zoekt en legt verbanden), dus heeft direct achterhaald dat “goedkope vluchten” hetzelfde betekent en dezelfde zoekintentie heeft. In dit geval heb je door een latent keyword aan de meta description toe te voegen, 2 dikgedrukte keywords. Een slimme truc in deze description is dat KLM, Easyjet, Transavia en Ryanair worden genoemd. Op deze manier is de description ook relevant bij een zoekopdracht zoals “goedkope vluchten Transavia”.
Je kunt in de meta description helemaal los gaan met het gebruik van speciale tekens. Bijvoorbeeld met tekens zoals: ✅ ☎ #16 ♥ ⭐ ✔. Besef wel dat Google leesbaarheid altijd het belangrijkste vindt. De SERP moet geen kermis worden en de meta description moet relevant zijn voor je doelgroep. Gebruik de kleurtjes daarom met mate en kies bijvoorbeeld voor meerdere HTML vinkjes zoals in het bovenstaande voorbeeld van Momondo. Het komt voor dat Google je emoji’s negeert, in dat geval vindt het algoritme deze niet relevant voor je doelgroep.
Net als bij meta titels houdt Google niet van duplicate meta descriptions. Zorg dat je website over unieke meta descriptions beschikt en schrijf in ieder geval voor de belangrijkste organische pagina’s zelf de meta descriptions. Wanneer je optimalisaties op een groot platform uitvoert, is het aan te raden om, net als bij de meta titels, je descriptions met templates en variabelen uniek maken.
Vermijd keyword stuffing, dit is niet relevant voor gebruikers en tegen de richtlijnen van Google. Het gebruik van te veel zoektermen in de meta titel of meta description heeft bovendien een negatieve invloed op de CTR en de uitstraling van je website in de zoekresultaten. Gebruik je zoektermen in je meta titel of meta description? Zorg er dan voor dat ze relevant zijn en voorkomen herhalingen van dezelfde zoekterm.
Wanneer je wel gebruikmaakt van keyword stuffing, is de kans groot dat Google je meta titel of meta description negeert en de H1 heading gebruikt als meta titel of zelf een meta description genereert.
Er zijn verschillende slimme manieren om je CTR te verhogen. Na onderzoek van SearchPilot is gebleken dat het toevoegen van een maand en jaartal in de meta titel de CTR met 5% kan verhogen. Ook het toevoegen van woorden als “tip”, “tijdelijk” of “aanbieding” heeft een positief effect op de CTR.
Schrijf altijd voor je eindgebruiker en niet voor Google of andere algoritmes. De titel en description moeten op een normale manier leesbaar zijn voor iedereen en horen aan te sluiten op de achterliggende pagina. Relevantie is dus het allerbelangrijkste.
Door het toevoegen van structured data worden er aanvullende gegevens getoond in de zoekresultaten, wat een positief effect heeft op de CTR. Doe daarom onderzoek naar relevante structured data voor de pagina’s die je gaat optimaliseren. Zo is het voor webshops mogelijk om met Product structured data de prijs, de beoordeling en een afbeelding te tonen in de zoekresultaten. Andere interessante mogelijkheden zijn de How-To structured data en FAQ structured data.
Dit is misschien een voor de hand liggende tip, maar kijk naar de concurrent. Je concurrenten proberen waarschijnlijk van alles op het gebied van meta titel en meta description optimalisaties. Kijk hoe zijn hun titels en descriptions opstellen, doe inspiratie op en doe het beter!
Gebruik Google Search Console data om te kijken wat goed werkt en welke pagina’s je moet optimaliseren. Door regelmatig de data in Google Search Console door te nemen, ontdek je pagina’s en queries met goede posities maar een lage CTR. Deze zet je vervolgens op je to do lijst om te optimaliseren.
Voer regelmatig een audit uit om te achterhalen welke meta titels en meta descriptions te lang of te kort zijn. Op die manier verklein je de kans dat Google zelf een meta titel of meta description kiest. Ook is het aan te raden om tijdens de audit te kijken naar duplicate content issues. Heb je meta titels of meta descriptions die duplicate zijn? Herschrijf deze dan zo dat je deze issues oplost.
Met behulp van de bovenstaande tips kun je direct aan slag gaan om je meta titels en meta descriptions te optimaliseren. Vergeet niet dat er geen gouden regel bestaat. De ideale meta titels en meta descriptions verschillen per website, doelgroep, pagina(groep) en zoekintentie. Test daarom goed het effect van de wijzigingen en houdt Google Search Console goed in de gaten.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.