Google SERP snippet preview tool

Met de Google SERP snippet preview tool controleer je eenvoudig hoe jouw website eruit ziet in de zoekresultaten van Google. Vul simpelweg een URL, meta titel en meta description in en de tool laat je zien hoe potentiële bezoekers jouw website in Google zien. Voorkom afgekapte meta titles en meta descriptions. Ga voor een hoge CTR met aantrekkelijke vertoningen in de SERP van Google! 

Check hieronder de Google SERP snippet preview tool

www.voorbeeld.nl/
Je meta description is een omschrijving van de content op de pagina. Tussen de 120 en 160 tekens is een goede lengte, dan wordt hij niet afgekapt.

Selecteer rich snippets

Waarom is je vertoning in de SERP van Google belangrijk? 

Google is een belangrijke bron voor het verkrijgen van verkeer op websites. Je moet daarom vindbaar zijn in de zoekresultaten. Maar met alleen vindbaar zijn ben je er nog niet, vertoningen zijn namelijk nog geen bezoekers. Om bezoekers uit Google te halen moeten mensen ook daadwerkelijk op jouw website klikken en niet op die van concurrenten. Je wilt dat de CTR – de doorklik frequentie vanuit Google naar jouw pagina – zo hoog mogelijk is. 

Een aantrekkelijke en uitnodigende vertoning in de zoekresultaten van Google is hiervoor van groot belang. De optimalisatie van je meta titels en meta descriptions is dan ook een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Je oefent hiermee direct invloed uit op het aantal bezoekers dat op jouw zoekresultaat klikt en je website bezoekt. 

De lengte van je meta title en meta description 

Een afgekapte meta title of meta description heeft een negatieve invloed op je CTR. Door te zorgen dat je meta title en meta description de juiste lengte hebben, voorkom je dit. In onze
SERP Preview Tool wordt een te lange meta title of meta description automatisch afgekapt. Dit herken je aan de drie puntjes (…) die worden toegevoegd aan het einde van de titel of description. Google doet dit op dezelfde manier in de SERP als je pagina een te lange meta title of description heeft. 

Een meta titel mag circa 60 tekens breed zijn. Is je titel langer? Dan kapt Google hem af. Zorg voor een pakkende en opvallende meta titel die aansluit bij de pagina waarop de bezoeker terecht komt. 

Een meta description mag op desktop apparaten maximaal 900 pixels breed zijn, op mobiele apparaten is dit 680 pixels. De pixelbreedte komt neer op ongeveer 155 tot 160 karakters, afhankelijk van de karakters die je gebruikt. Een w neemt bijvoorbeeld meer pixels in beslag dan een i. Wij raden je aan om een maximale breedte van 680 pixels te gebruiken, zodat je zeker weet dat je meta description op mobiele én desktop apparaten goed getoond wordt.

Overige gegevens in de zoekresultaten

Naast je meta titel en je meta description kan Google in sommige gevallen ook de volgende gegevens tonen:

  • Een datum van publicatie van de pagina
  • Review sterren
  • De voorraadstatus van een product
  • Een pagina afbeelding
  • De prijs van een product


Deze gegevens toont Google in de SERP aan de hand van structured data die op je pagina staat. Wil je structured data toevoegen op je pagina’s? Dat kan door een stuk HTML code toe te voegen. SmartRanking heeft verschillende
SEO Tools ontwikkeld die deze HTML code automatisch voor je genereren. Bekijk bijvoorbeeld eens onze FAQ structured data generator of onze Organization structured data generator!