Met de gratis SERP Preview Tool van SmartRanking zie je direct hoe jouw titel en meta description eruitzien in de zoekresultaten. Creëer opvallende snippets die meer bezoekers aantrekken en je CTR verhogen door jouw content perfect af te stemmen op Google’s weergave.
Gebruik hieronder de Google SERP snippet preview tool
De titel en meta description van je pagina spelen een cruciale rol in hoe jouw website in de zoekresultaten van Google verschijnt. Deze elementen zijn vaak het eerste wat een potentiële bezoeker ziet en bepalen daarmee of iemand doorklikt naar jouw website of naar die van een concurrent. Met de SERP Preview Tool van SmartRanking kun je eenvoudig zien hoe jouw pagina’s eruitzien in de zoekresultaten, waardoor je jouw titels en meta descriptions kunt optimaliseren voor maximale impact.
De optimalisatie van je meta titels en meta descriptions is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Je oefent hiermee direct invloed uit op het aantal bezoekers dat op jouw zoekresultaat klikt en je website bezoekt.
Een afgekapte meta title of meta description heeft een negatieve invloed op je CTR. Door te zorgen dat je meta title en meta description de juiste lengte hebben, voorkom je dit. In onze SERP Preview Tool wordt een te lange meta title of meta description automatisch afgekapt. Dit herken je aan de drie puntjes (…) die worden toegevoegd aan het einde van de titel of description. Google doet dit op dezelfde manier in de SERP als je pagina een te lange meta title of description heeft.
Een meta titel mag circa 60 tekens breed zijn. Is je titel langer? Dan kapt Google hem af. Zorg voor een pakkende en opvallende meta titel die aansluit bij de pagina waarop de bezoeker terechtkomt.
Een meta description mag op desktop apparaten maximaal 900 pixels breed zijn, op mobiele apparaten is dit 680 pixels. De pixelbreedte komt neer op 155 tot 160 karakters, afhankelijk van de karakters die je gebruikt. Een w neemt bijvoorbeeld meer pixels in beslag dan een i. Wij raden je aan om een maximale breedte van 680 pixels te gebruiken, zodat je zeker weet dat je meta description op mobiele én desktop apparaten goed getoond wordt.
Naast je meta titel en je meta description kan Google in sommige gevallen ook de volgende gegevens tonen:
Deze gegevens toont Google in de SERP aan de hand van structured data die op je pagina staat. Wil je structured data toevoegen op je pagina’s? Dat kan door een stuk HTML code toe te voegen. SmartRanking heeft verschillende SEO tools ontwikkeld die deze HTML code automatisch voor je genereren.