Wanneer je in Google Analytics kijkt via welke organische zoekwoorden bezoekers bij jou terecht zijn gekomen en óf dit tot conversie heeft geleid, zie je voor 99% van de organische zoekwoorden ‘not provided’ staan. Voor een succesvol zoekmachine optimalisatie traject is het erg nuttig om te weten welke zoekwoorden tot conversie hebben geleid. In deze blog leggen wij je uit hoe je in Google Analytics 4 toch inzicht krijgt in jouw zoekwoorden en conversie.
Koppel Google Analytics 4 met de website en stel de doelen in die jij met je website wilt bereiken. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of het doen van een aankoop. Om inzicht te verkrijgen in het behalen van deze doelen, en de zoekwoorden waarop de bezoeker is binnengekomen, is koppeling met Google Search Console een vereiste. Deze gratis tool van Google toont de zoekwoorden, de ranking en nog veel meer.
Toch stuit je tegen een groot probleem aan in Google Analytics. Wanneer je klikt op de tab Acquisitie en naar het overzicht gaat en klikt op het organisch zoekverkeer toont Google Analytics 99% van de organische zoekwoorden als ‘not provided’. Je ziet dus niet welke organische zoekwoorden tot conversie hebben geleid. Dankzij de koppeling met Search Console krijg je toch meer inzicht.
Onder het tabje Acquisitie vind je ook de Search Console resultaten. Wanneer je hierop klikt, ontvouwt zich het menu, waarbij je wel inzicht krijgt in de zoekopdrachten van de bezoekers. Hier toont Google Analytics wel een groot deel van de organische zoekwoorden. Daarnaast zie je ook Click Through Rate, maar ook je gemiddelde positie voor elk zoekwoord.
Ook vind je hier waardevolle informatie over de bestemmingspagina van de bezoekers. Dit is allemaal waardevolle informatie voor het zoekmachine optimalisatie traject, maar nog steeds zie je niet welke organische zoekwoorden tot conversie hebben geleid.
Het probleem is op te lossen met de tool Keyword Hero en een koppeling met Google Analytics 4. Keyword Hero toont minimaal 85% van je organische zoekwoorden, die eerder waren gemarkeerd als ‘not provided’. Daarnaast kun je hier doelen instellen en ook zien of de organische zoekwoorden tot conversie hebben geleid.
Keyword Hero is de oplossing om toch inzicht te krijgen in organische zoekwoorden en conversie. Hoewel Keyword Hero belooft 85% van de organische zoekwoorden te tonen, blijkt in de praktijk dit toch minder te zijn. Ook zie je enige vertraging met Google Analytics en Search Console. Zie Keyword Hero daarom als een waardevolle toevoeging om meer inzicht te verkrijgen in de organische zoekwoorden die wel converteren. Dit is waardevolle informatie voor elk zoekmachine optimalisatie traject.
Voor een zoekmachine optimalisatie traject zijn de resultaten van organische zoekwoorden en conversie belangrijk en interessant. Met deze informatie zet je gerichter zoekmachine optimalisatie in. Wat als eerste zal opvallen is dat zoekopdrachten die leiden tot conversie bestaan uit meerdere zoekwoorden. Een bezoeker die zich oriënteert, zoekt op een algemeen zoekwoord, zoals het zoekwoord vaatwasser.
De kans dat deze bezoeker converteert, is kleiner omdat hij nog aan het begin van het aankoopproces staat. Na een oriëntatieproces gaat een bezoeker gerichter zoeken met zijn opgedane informatie, bijvoorbeeld zoekopdrachten met de woorden vaatwasser, maar ook type product, kleur en prijsklasse. Deze bezoeker is verder in het aankoopproces en grote kans dat deze bezoeker wel converteert. Het is alleen nog een kwestie van de bezoeker verleiden met de beste deal.
Doordat je weet welke organische zoekopdrachten leiden tot conversie, kun je pagina’s beter optimaliseren. Je schrijft gemakkelijker converterende pagina’s wanneer je weet wat ze willen zien en welke informatie zij willen zien. Bovendien is de concurrentie bij deze zoekopdrachten ook kleiner. Het is dus ook makkelijker om conversie te behalen.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.