Veel websites bevatten een redirect chain. Hierbij wordt de bezoeker bijvoorbeeld van http:// naar http://www. en vervolgens naar https://www. doorgestuurd. Met de onderstaande code los je een redirect chain gemakkelijk op.
Een redirect chain kost crawlbudget en zorgt ervoor dat Google minder pagina’s van je website crawlt. Hierdoor pakt Google wijzigingen op je website minder snel op of bezoekt Google sommige pagina’s zelfs helemaal niet.
Dit is van nadelige invloed op je vindbaarheid. Het verminderen en oplossen van redirect chains is een belangrijk onderdeel van technische SEO.
Het is op 2 manieren mogelijk om te controleren of je een redirect chain hebt: via een online tool of via een Chrome extensie. Wij hebben een HTTP status code checker ontwikkeld, waarmee jij direct ziet welke redirects er voor een URL plaatsvinden.
Wanneer je de non-www variant van je website (https://smartranking.nl) wilt redirecten naar de www variant van je website (https://smartranking.nl) gebruik je de onderstaande redirect code.
RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. RewriteRule ^(.*)$ https://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
Wanneer je de www variant van je website (https://smartranking.nl) wilt redirecten naar de non-www variant van je website (https://smartranking.nl) gebruik je de onderstaande code.
RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.+) [NC] RewriteRule ^ https://%1%{REQUEST_URI} [R=301,L]
De code om te redirecten plaats je in het .htaccess bestand van je website. Deze staat op de server en kun je aanpassen via een FTP-programma of via een online hostingomgeving. Belangrijk is dat de regel RewriteEngine On boven de redirect regels staat.
RewriteEngine On
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.