De perfecte landingspagina geeft antwoord op de vraag van de bezoeker én is vindbaar. Een goede SEO landingspagina heeft naast informatieve en relevante content, een duidelijke titel en een call-to-action. Daarnaast moet je uiteraard inzetten op een optimaal vindbare pagina.
Natuurlijk wil je traffic genereren met de landingspagina, zodat er ook conversie plaatsvindt. Vaak wordt hier niet direct aan gedacht bij het schrijven en opzetten van een landingspagina. Dit zien wij als SEO bureau ook vaak terug bij de nieuwe trajecten die wij starten.
Gelukkig kun je een tool inzetten, die je helpt de perfecte SEO landingspagina te schrijven, zoals HubSpot!
Allereerst is het goed om te weten waaraan de perfecte landingspagina moet voldoen. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je een landingspagina niet puur voor Google en je zoekmachine optimalisatie moet opstellen. Google wil in de zoekresultaten de beste en meest relevante pagina’s tonen, waarbij de bezoeker centraal wordt gesteld.
Neem daarom altijd de bezoeker van je website in gedachten. HubSpot heeft veel data verzameld en heeft een aantal richtlijnen voor een landingspagina opgesteld:
Verder benadrukt HubSpot dat de landingspagina moet dienen als digitale verkoper. De pagina moet ervoor zorgen dat de bezoeker goed wordt geholpen met de vraag die de bezoeker heeft en converteert. Zorg er dus voor dat het aanbod duidelijk is en aansluit op wat de bezoeker zoekt.
Natuurlijk kan een bezoeker moeilijk converteren als zij jou niet vinden. Immers, zonder traffic verkrijg je geen conversie. De software van HubSpot helpt je met het schrijven van een perfect vindbare landingspagina.
Daarnaast maak je met HubSpot gemakkelijk een responsive website, waarbij je technische SEO direct goed geregeld is.
De software houdt bij of de tekst voldoende woorden bevat. Zoekmachines waarderen natuurlijke teksten van een goede lengte.
Ook bekijkt de software de titel van de pagina. Komt de titel terug in de URL, dan zit je zeker goed met de zoekwoorden. Daarnaast moet de paginatitel de juiste lengte hebben. Ook dit wordt gecontroleerd.
Naast de lengte van de tekst en titel, bekijkt HubSpot ook of jij een meta description hebt ingevuld. Een goede meta description zal ervoor zorgen dat de click through rate in Google wordt verhoogd. Ook de lengte van de meta description wordt gemeten, zodat deze niet te kort of te lang is.
Tot slot bekijkt de software van HubSpot of je interne links gebruikt. Mocht je links plaatsen op de landingspagina, zorg er dan voor dat deze linken naar informatieve en kwalitatieve content die waarde toevoegen voor de gebruiker.
Bovenal gaat het erom dat jij unieke en aantrekkelijke content creëert voor de bezoekers. Uiteindelijk wil je ook dat andere websites willen linken naar jou. Ben je tevreden met de landingspagina en is deze zeker vindbaar?
Monitor dan met de software van HubSpot het verkeer en het resultaat op de website. Zo wordt inzichtelijk of de pagina vindbaar is, maar natuurlijk ook of bezoekers leads worden en in een later stadium wellicht zelfs klant!
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.