Dankzij linkbuilding stijg je in de zoekresultaten. Het is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat de techniek van de website en goede content op de website van belang is. Maar met linkbuilding heb je zeker invloed op jouw positie in de zoekresultaten.
Met linkbuilding verzamel je relevante en goede links van een andere website naar jouw website. Deze links (ook wel backlinks genoemd) hebben invloed op jouw positie in de zoekresultaten en hoe Google naar jouw website kijkt.
Linkbuilding kun je zien als een populariteitswedstrijd. Hoe meer websites linken naar jouw website, hoe populairder jij bent. Immers, waarom zou iemand willen linken naar jouw website, als jouw website niet goed is?
Wanneer je veel relevante en goede links hebt die naar jouw website verwijzen, ziet Google jouw websites als betrouwbaar en populair. Dit zorgt voor een hogere positie in de zoekresultaten. Je autoriteit is één van de drie onderdelen van SEO.
De verkregen relevante en goede links zorgen ervoor dat Google jouw website als populair en betrouwbaar ziet. Maar waardoor komt dat? Elke link heeft bepaalde waarde.
Deze linkwaarde bestaat uit het domeinwaarde en de paginawaarde. De linkwaarde wordt opgebouwd naar mate de website langere tijd bestaat en je aandacht besteedt aan zoekmachine optimalisatie.
Wanneer een link verwijst naar jouw website, wordt een deel van de waarde doorgestuurd naar jouw website. Deze waarde bepaalt voor een gedeelte hoe populair en betrouwbaar jouw website is en welke positie jij in de zoekresultaten ontvangt.
Nu je weet dat goede links jouw positie in de zoekresultaten verstevigd en zelfs laat stijgen, is het van belang om links te krijgen. Maar hoe verkrijg je links?
Google vertelt dat je goede content moet schrijven en dat andere websites dan vanzelf naar jou gaan linken.
Helaas is de realiteit anders, want niet iedereen ziet jouw content. Er zijn verschillende manieren om links te verkrijgen van een andere website naar jouw website.
Heb je veel kennis over de branche waar jij actief in bent en ben je altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen? Dan is gastbloggen zeker iets voor jou. Benader relevante websites binnen jouw branche en vraag of je een gastblog mag plaatsen. Op deze manier verkrijg je op een natuurlijke manier links naar jouw website.
Ook op onze eigen website worden gastblogs geschreven, zoals de gastblog over het verlagen van je bouncerate door gastblogger Gijs Wierda. Het voordeel voor jou is een backlink vanaf een waardevolle website. Het voordeel voor de website waar je blog op geplaatst wordt, is relevante en waardevolle content.
Een linkruil is simpelweg het ruilen van een link. Ken je een vergelijkbare ondernemer? Vraag hem eens of hij een link wil plaatsen naar jouw onderneming.
Fanatieke linkbuilders, zoals wij, hebben zelfs een compleet netwerk om links te verkrijgen. Onder andere op deze manier verkrijgen wij als SEO bureau efficiënt relevante en waardevolle links voor onze klanten. Let er wel op dat je links verkrijgt op echte websites. Voorkom links op spammy websites. Dit schaadt je Google posities.
Ken je de startpagina’s nog? Waarschijnlijk heb je deze in het verleden wel eens gebruikt. Tegenwoordig worden deze overzicht websites, zoals startpagina.nl en startkabel.nl nog vaak gebruikt voor linkbuilding.
De oude pagina’s hebben veel domeinwaarde opgebouwd. Een link plaatsen op deze startpagina’s stuwt waarde door naar jouw website. Let wel op dat deze startpagina’s relevant moeten zijn.
Wanneer je gebruik gaat maken van startpagina’s, is het van belang dat je dit wel doet op betrouwbare startpagina’s. Er zijn tientallen startpagina’s die geen waarde hebben en opnieuw je linkprofiel schaden.
Deel jouw content ook op social media kanalen. Dit is een makkelijke manier om autoriteit voor je website op te bouwen. Wanneer jij interessante content deelt, is de kans groot dat anderen je content zullen delen.
Gedeelde content weegt mee in de Google posities. Google wil het beste voor de gebruikers en vaak gedeelde content moet wel goede content zijn.
Het is niet altijd makkelijk om backlinks te verkrijgen. Hoewel Google zegt dat betaalde links afgestraft worden, kan dit een goede manier voor jou zijn. Het is bij veel autoritaire websites mogelijk om een advertorial te kopen of een bedrag te betalen voor een backlink in een bestaand artikel.
Dit zijn relevante links met vaak een goede autoriteit, wat een goed signaal is voor Google. Pas hier wel mee op. Koop je namelijk veel links in één keer, dan zal Google je straffen.
Tot slot is het ook mogelijk om een links te verkrijgen via online bedrijvengidsen, zoals openingstijden.nl, Yelp en Allebedrijvenin. Dit is een makkelijke manier of snel en gratis links te verkrijgen naar jouw website.
Krijg je niet genoeg van deze tips? Wij hebben nog meer tips voor het verkrijgen van backlinks voor jouw website.
De bovenstaande manieren om links te verkrijgen, zijn niet altijd geheel zonder risico’s. De beste manier om links te verkrijgen blijft de organische manier. Dit betekent dat je links verkrijgt die relevant en goed zijn, doordat anderen vrijwillig naar je website linken. Google wil een natuurlijk linkprofiel zien. Creëer je geen natuurlijk linkprofiel, dan loop je risico op een penalty.
Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit voor het grootste deel uit kwalitatieve links en voor een klein deel uit slechtere links. Daarnaast zijn links binnen een natuurlijk linkprofiel verspreid over een gehele periode verkregen.
Het is onnatuurlijk voor Google als je heel veel links in korte tijd verkrijgt. Dit natuurlijke linkprofiel is belangrijker dan ooit geworden sinds de Penguin update. Sinds deze update worden linkbuilding activiteiten realtime bijgehouden om Black hat SEO tegen te gaan.
Met black hat SEO zet je middelen om zo snel mogelijk te stijgen in de zoekresultaten, maar je houdt je niet aan de spelregels van Google. Je houdt dus geen rekening met gebruikerservaring, maar focust volledig op stijgen.
Een voorbeeld hiervan is blognetwerken, als onderdeel van linkbuilding. Met blognetwerken bouw je verschillende blogs op met als doel hierin te verwijzen naar de website waarmee je wilt scoren in de zoekresultaten.
Dit wil Google absoluut niet. Ontdekt Google dat je vals speelt? Dan ontvang je een penalty. Creëer dus een natuurlijk en waardevol linkprofiel voor jouw website. Maak goede content en zorg dat andere websites naar jou willen linken. Google kijkt hoe jouw website aan de links komt of de links relevant zijn en in welke periode deze zijn ontvangen.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.