Backlinks geven waarde door aan je website en verstevigen jouw positie in de zoekresultaten. Het verkrijgen van backlinks is niet altijd makkelijk, dus hoe krijg je die waardevolle backlinks? Wij geven je 12 methoden hoe je een sterk en waardevol backlinkprofiel opbouwt.
Een backlink is een link op een andere website naar jouw eigen website. Hierbij is het van belang dat de backlink relevant is voor jouw website en dat een betrouwbare bron, bijvoorbeeld een autoritaire website in jouw vakgebied, naar je linkt.
Lees ook: Wat is linkbuilding?
Met linkbuilding verkrijg je relevante en waardevolle links, met als doel het verhogen van de autoriteit van je website. Een hogere autoriteit zorgt voor een stijging van jouw posities in de zoekresultaten. Linken veel andere relevante en betrouwbare websites naar jou? Dan ziet Google jouw website als betrouwbaar. Want waarom zou je willen linken naar iemand met een slechte website?
Elke pagina bouwt daarnaast een bepaalde vorm van autoriteit op. Deze autoriteit wordt uitgedrukt in een bepaalde waarde. Zoekmachines vertellen je niet wat de waarde van een pagina is en hoe zij dit meten, maar we weten wel dat goede content, gebruikersgemak en populariteit hieraan bijdragen.
Wanneer een andere website naar jouw website linkt, dan verkrijg jij ook een beetje waarde van de andere website. Een goede backlink zorgt dus voor extra waarde voor jouw website en websites met een hogere waarde worden vaak hoger in de zoekresultaten geplaatst.
Aan backlinks komen is niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je geen SEO specialist of SEO bureau bent of als je niet de beschikking tot een groot budget hebt. Bovendien is goede content niet altijd cruciaal voor het krijgen van backlinks.
Wanneer je nog een onbekende speler bent binnen jouw vakgebied kun je veel bloggen, maar de kans dat deze content gedeeld wordt, is enorm klein. Niemand kent je waarschijnlijk. Met de onderstaande methodes kun je op een creatieve manier waardevolle backlinks te verkrijgen.
Het klinkt misschien wat gek om backlinks te verkrijgen met afbeeldingen, maar het is wel degelijk mogelijk. Een afbeelding is aantrekkelijk voor de lezer en goede vindbare afbeeldingen worden maar al te graag gebruikt door anderen. Nu horen we je al denken: “Help, ik ben geen grafisch vormgever!”
Gelukkig zijn er oplossingen, zoals Canva of Fiverr. Dit zijn handige tools waarmee je gemakkelijk een unieke afbeelding creëert. Maak een unieke en waardevolle afbeelding die andere ook kunnen gebruiken, zoals een grafiek of een mindmap.
Daarna is het wachten tot iemand jouw afbeelding gebruikt, maar hoe weet je wie jouw afbeelding heeft overgenomen? Ga naar Google en klik in de zoekbalk op de fotocamera. Er verschijnt een venster waarin je de URL van de afbeelding plakt. Je ziet nu in één klap wie jouw afbeelding heeft overgenomen.
Uiteraard wil je credits voor deze afbeelding. Mail de websites en zeg dat je de maker bent van de afbeelding. Grote kans dat ze jou credits geven en best een link naar jouw website willen plaatsen. Dit is niet de snelste oplossing, maar wel een duurzame oplossing voor kwalitatieve backlinks.
Wanneer je al een tijdje ‘meedraait’, heb je al een naam opgebouwd. Zeer waarschijnlijk word je al vermeld op een andere website. Er bestaat een grote kans dat zij één ding vergeten zijn: de link naar jouw website. Je doet er slim aan om hen gewoon te mailen en te vragen om een link. Uiteraard kun je hierbij voorstellen om ook hen te vermelden met een link op jouw website.
Als je wilt weten wie jou vermeldt op zijn website gebruik je Google Alerts of een tool zoals Buzzsumo. Deze tools geven je meldingen wanneer andere websites jouw merk vermelden. Zo weet je precies wie jou vermeld op de website en kun je de website vragen om een backlink.
Heb je meerdere tevreden klanten of leveranciers met een eigen website? Vraag hen om een link naar jou te plaatsen! Schrijf bijvoorbeeld een testimonial voor een leverancier van jou en vraag in ruil hiervoor een backlink. Of vermeldt een bestaande relatie op jouw website in ruil voor een link.
Je hebt hiermee een grote kans van slagen omdat je al een goede relatie hebt opgebouwd. De gunfactor heb je al in de pocket, nu de link nog.
Social media kanalen helpen je het met verkrijgen van backlinks. Plaats op social media relevante en waardevolle artikelen en laat het delen. Vergeet ook niet dat je simpelweg zelf een link kunt plaatsen. Ook dit geeft waarde door naar jouw website.
Onderschat de waarde van een goed social media profiel niet. Je maakt jezelf kenbaar aan een groot publiek en maakt jezelf toegankelijk en deelbaar.
Een backlink van een nieuwssite is waardevol. Lanceer je binnenkort een nieuw product of ondergaat jouw bedrijf veranderingen? Maak hier gebruik van. Schrijf een persbericht en er is een grote kans dat dit wordt overgenomen. Plaats in het persbericht een link naar jouw website of naar een relevant artikel op jouw website.
Zoek eens actief naar vergelijkbare ondernemers die veel content publiceren of hun website niet goed onderhouden. Als je goed kijkt, zul je zien dat zij links hebben die niet meer relevant zijn of zelfs niet meer werken.
Een kapotte interne of externe link of links naar irrelevante artikelen is ten nadele van de bezoeker en dit wil niemand natuurlijk. Mail de webbeheer om te vermelden dat zij een kapotte of link hebben of dat ze linken naar een niet relevant artikel. Uiteraard heb jij een goed artikel geschreven en stel je jouw link voor.
Op deze manier hoeven zij weinig tot niets te doen. Je helpt de ander zo om hun website up-to-date te houden. Grote kans dat dit slaagt!
Een aantal jaren geleden waren startpagina’s dé methode om snel resultaat te krijgen met linkbuilding. Talloze websites bouwden hun volledig op uit startpagina backlinks.
Inmiddels is Google slim genoeg om te zien dat een backlinkprofiel dat alleen uit startpagina backlinks bestaat, niet relevant is. Het is echter niet zo dat startpagina’s geen waarde meer hebben.
Startpagina’s zijn een goed fundament voor je backlinkprofiel, als je relevante en betrouwbare startpagina’s uitkiest. Let erop dat je niet alleen maar startpagina backlinks verkrijgt, andere kwalitatieve backlinks zijn ook van groot belang. Vermijd bovendien ook vage startpagina’s, zoals linky.nl en linkstapelaar.nl.
Veel websites bevatten een pagina waarop zij backlinks plaatsen naar andere relevante bedrijven uit hun vakgebied. Door te zoeken via Google of het backlinkprofiel van je concurrenten te bekijken, kun je deze websites in kaart brengen.
Als je een loodgieter bent kun je in Google de zoekopdrachten “loodgieter links” of “loodgieter partnerpagina” gebruiken. Hierop kun je nog talloze varianten bedenken.
Met Google queries kun je ook gemakkelijk relevante websites zoeken. Gebruik de query intitle:{hier je zoekwoord} of inurl:{hier je zoekwoord} om bijvoorbeeld alleen websites te laten zien die jouw ingevulde zoekwoord in de titel of URL hebben staan.
Wanneer je een aantal websites hebt gevonden, kun je deze benaderen met de vraag of zij ook een link naar jou willen plaatsen.
De kans is groot dat je een lokale vereniging, zoals een voetbalclub, sponsort. Vaak plaatst de vereniging in ruil voor de sponsoring een logo of de naam van jouw bedrijf op hun website. In de meeste gevallen is het logo of de bedrijfsnaam niet aanklikbaar.
Vraag dan de vereniging of zij alsnog een link naar jouw website willen plaatsen, zo heb je er direct een kwalitatieve backlink bij. Natuurlijk kun je ook sponsor worden van een vereniging, puur om backlinks. Dit is een slimme methode voor het opbouwen van een sterk linkprofiel.
Op het internet bestaan diverse bedrijvengidsen met een goede autoriteit. Hier kun je je vaak gratis, of soms tegen een kleine betaling, aanmelden. Bij jouw profiel wordt vervolgens een backlink geplaatst naar je website.
Voorbeelden van een bedrijvengidsen zijn infobel.com, openingstijden.nl, allebedrijvenin.nl en drimble.nl.
Heb je een webshop? Vergeet dan ook niet om backlinks te verkrijgen vanaf marktplaatsen. Wanneer je een advertentie op Marktplaats, Speurders, Marktnet of een van de talloze andere marktplaatsen plaatst, kun je hier in veel gevallen een link aan toevoegen. Ook deze links dragen bij aan je backlinkprofiel.
Er zijn gegarandeerd autoritaire blogs actief binnen jouw branche. Blogs zijn altijd op zoek naar ijzersterke en unieke content. Daarom is het bij veel blogs mogelijk je aan te sluiten als gastblogger. Gastbloggen is om drie redenen belangrijk:
Bij veel blogs is het mogelijk om een backlink te verwerken in een gastblog of een auteursprofiel. Hierdoor krijg je direct een zeer waardevolle en autoritaire backlink, terwijl je de blog helpt aan goede content. Een echte win-winsituatie dus.
Veel marketeers en ondernemers vergeten twee belangrijke zaken wanneer zij enthousiast aan de slag zijn met linkbuilding:
Het is belangrijk om altijd te letten op deze twee zaken. Met SEO tools als Majestic, Ahrefs, Ubersuggest en SE Ranking kun je gemakkelijk de kwaliteit van een pagina achterhalen. Zie je dat een pagina irrelevant is of een hele lage kwaliteit heeft? Benader de website dan niet voor een backlink.
Lukt het niet om goede backlinks te verkrijgen en stijg je niet in de zoekresultaten? Vergeet niet dat zoekmachine optimalisatie bestaat uit meerdere factoren en dat je goed moet presteren op de fundamenten van SEO: techniek, content én autoriteit.
De technische SEO van je website moet in orde zijn en de content moet up-to-date en sterk zijn. Kwalitatieve backlinks verkrijgen is niet alles. SEO duurt lang, het kan soms wel 2 tot 3 jaar duren voordat je een top 10 positie verkrijgt op competitieve zoekwoorden.
Bovendien is linkbuilding hard werken als je het zelf wilt doen. Onthoud hierbij dat linkbuilding tijd kost en je moet gaan voor duurzame links. Een link vanaf een goede website is velen malen meer waard, dan tien slechte links.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.