1. Voeg zoekwoorden toe aan jouw YouTube video

Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, maak je je video vindbaar. YouTube ziet aan de hand van zoekwoorden wat het onderwerp van jouw video is. Bij het invullen van zoekwoorden is het belangrijk dat mensen de zoekwoorden binnen YouTube gebruiken. Om zoekwoorden te vinden pas je de onderstaande 5 methodes toe.

Methode 1: Bekijk de zoekwoordsuggesties

Wanneer je een zoekwoord in de zoekbalk invult zie je meerdere suggesties voor dat zoekwoord. Met de suggesties stel je een lijst met zoekwoorden op, die je vervolgens invult bij de zoekwoorden voor jouw video.

YouTube zoekwoord suggesties

Methode 2: Gebruik Keywordtool.io

Met de YouTube Keyword Tool van Keywordtool.io genereer je gemakkelijk zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Voor het vinden van zoektermen kun je de gratis versie van Keywordtool.io gebruiken.

Met de gratis versie van Keywordtool.io is het alleen niet mogelijk om het zoekvolume te bekijken. Maar de zoektermen die getoond worden zijn wel bruikbaar voor jouw YouTube video.

KeywordTool.io voor YouTube SEO

Methode 3: Vind zoektermen met de Google Keyword Planner

Met de Google Keyword Planner vind je binnen een paar tellen een reeks aan zoekwoorden. Kies binnen de Google Keyword Planner voor “Nieuwe zoekwoorden ontdekken” en je krijgt een lijst met relevante zoekwoorden te zien.

De kans is groot dat je via de Keyword Planner zoektermen tegenkomt die je met de vorige methodes nog niet bent tegengekomen.

Google Keyword Planner voor YouTube SEO

Methode 4: Analyseer zoektermen met Google Trends

Google Trends geeft je de mogelijkheid om de populariteit van zoektermen en onderwerpen te bekijken. Nadat je de zoekterm hebt ingevuld zie je een grafiek met de interesse.

Een interesse van 100 betekent dat de zoekterm erg populair is en een interesse van 0 geeft aan dat de zoekterm niet populair is. Let er wel op dat je de juiste regio hebt geselecteerd, anders krijg je een vertekend beeld van de populariteit.

Google Trends voor YouTube SEO

Methode 5: Gebruik de browserextensie Keywords Everywhere

Met Keywords Everywhere zie je in de zoekresultaten van YouTube hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt. Zo kun je direct achterhalen of het zin heeft om het zoekwoord te gebruiken.

Keywords Everywhere geeft aan wat het wereldwijde maandelijkse zoekvolume is voor jouw zoekterm. De extensie kun je gebruiken binnen Google Chrome en Firefox.

2. Interactie met je kijkers

Heb jij veel likes en comments op je video? Dan word je beloond door middel van een betere plek in de zoekresultaten. Een nog belangrijker punt voor YouTube is het aantal abonnees. Hoe meer abonnees, hoe populairder YouTube jou acht. Ook dit wordt weer beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Vraag altijd aan mensen om je video te liken en te abonneren op jouw kanaal. Stel ook vragen in de video, zodat er interactie ontstaat in je comments.

YouTube SEO interactie met kijkers

3. Maak een bijpassende thumbnail

Voordat je op een video klikt zie je een afbeelding bij de video staan, dit is de thumbnail. Deze is erg belangrijk en bepaald of mensen wel of niet klikken. Zorg er daarom voor dat je thumbnail er aantrekkelijk uitziet en duidelijk maakt waarover de video gaat.

Mensen haken halverwege de video af, wanneer deze niet voldoet aan de verwachtingen van de thumbnail.

Thumbnail voor vindbaarheid op YouTube

4. Voeg een zelfgemaakte ondertiteling (closed captions) toe

De kans is groot dat iemand jouw filmpje ziet op een plek waar zijn geluid niet aan kan staan. Dankzij een ondertiteling kan iedereen altijd jouw filmpje zien en “horen”. Bij YouTube heb je de mogelijkheid om ondertiteling aan te zetten bij een video.

Deze ondertiteling wordt automatisch gegenereerd door YouTube. Maak vaak klopt deze ondertiteling niet precies. Je kunt de ondertiteling ook zelf maken. Om ervoor te zorgen dat de ondertiteling volledig klopt, is dit iets wat wij je aanraden. De ondertiteling telt ook mee in de zoekresultaten. Benadruk dus ook jouw zoekwoorden in de ondertiteling.

YouTube SEO ondertiteling met captions

5. De omschrijving van je video

Zorg dat je het belangrijkste zoekwoord vooraan plaatst in je video beschrijving. Je kunt ook standaard beschrijvingen instellen. Dan hoef je niet elke keer de hele beschrijving weer te schrijven. Andere dingen die je in je standaardbeschrijving kunt zetten;

  • Links van video’s die met je video te maken hebben.
  • Links naar je social media kanalen.
  • Links naar je playlists.
  • Een link naar je website.

YouTube SEO video omschrijving

6. Het belang van kijktijd

Wanneer iemand 80 procent van jouw video bekijkt, plaatst YouTube de video hoger in de zoekresultaten. De lengte van je video speelt hierin ook een rol. Bepaal vooraf welke lengte passend is voor jouw video.

Een video waarin je uitlegt wat zoekmachine optimalisatie is, is uiteraard korter dan een vlog over een uitje naar een attractiepark. Denk na over wat de kijker verwacht van jouw video. Mensen haken af als de video te lang of te kort is, waardoor hij niet voldoet aan de verwachtingen.

Houd met Analytics van YouTube in de gaten hoe jouw video’s presteren. Zo zie je goed of de video een goede lengte heeft of dat je de lengte moet veranderen.

Tip: Wil je dat mensen je video blijven kijken? Stel aan het begin van je video een vraag en beantwoord deze later in je video.

7. Het maken van een playlist

Maak dan een playlist van je video’s. Zo zorg je ervoor dat jouw video vaker als suggestie wordt getoond. Wanneer iemand jouw video bekijkt, zien zij de gerelateerde video’s. Dankzij de playlist worden jouw video’s getoond als suggestie.

Als de eerste video goed beviel bij mensen klikken ze sneller door naar een volgende video. Zorg er wel voor dat je een goede thumbnail hebt voor je playlist.

YouTube video suggesties

8. Delen van jouw video op social media

Mensen delen geen slechte of oninteressante video’s op social media kanalen. YouTube houdt hier ook rekening mee. Wordt jouw video vaak gedeeld? Dan krijg je een betere plek in de zoekresultaten.

9. Zorg voor meer verkeer naar je video met de Google zoekresultaten

Video’s van YouTube worden ook vaak binnen de zoekresultaten van Google getoond. Gebruik om ook binnen Google getoond te worden de belangrijke zoekwoorden in je video, maar ook in je beschrijving. De belangrijkste zoekwoorden kun je vinden met de tips hierboven.

Let bij het kiezen van de zoekwoorden erop dat er minimaal 200 keer per maand op de zoekterm gezocht wordt. Je doet er ook goed aan om te kijken hoe de titels en omschrijvingen van video’s binnen de Google zoekresultaten in elkaar zitten.

YouTube SEO in de Google SERP

10. De beschrijving van je YouTube kanaal

De beschrijving van je YouTube kanaal is een goede manier om aan YouTube te vertellen waar jouw video’s over gaan. Ook is dit een goede plek om je zoekwoorden nog eens te herhalen. Uiteraard zet je social media kanalen in de beschrijving en vertelt de bezoekers wat over jezelf en je bedrijf.

YouTube SEO beschrijving van een videokanaal

Bonustip: let op de lengte van de video titel

Vaak wordt de lengte van de video titel vergeten. Bij het maken van de video titel moet je erop letten dat de titel niet langer dan 52 tekens is. Zo is je titel volledig zichtbaar in de zoekresultaten. Een volledig leesbare titel zorgt ervoor dat mensen sneller op jouw video klikken.

Conclusie

Door deze 10 tips toe te passen stijg je in de zoekresultaten van YouTube. Net als SEO voor de Google zoekresultaten kan YouTube SEO ook tijd kosten.

Wanneer je aan de slag gaat met YouTube SEO is het verstandig om YouTube Analytics goed in de gaten te houden. Met behulp van de data in YouTube Analytics pas je je video’s aan, om zo je video’s nog beter vindbaar te maken.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking