Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een essentieel onderdeel van een goede marketing strategie. Om niet volledig afhankelijk te zijn van advertising én om een goede marketingmix te hebben is SEO voor elk bedrijf belangrijk.
Ongetwijfeld ken je de voordelen van zoekmachine optimalisatie en wil je graag beginnen om betere posities op cruciale zoekwoorden te verkrijgen, zodat je meer conversies of omzet uit SEO haalt. Maar waar moet je beginnen? En hoe moet je je huidige SEO-activiteiten verbeteren om nog meer resultaat te behalen?
Om betere SEO resultaten te behalen heb je drie mogelijkheden: een SEO bureau inschakelen, een SEO freelancer inhuren of het zelf (intern) doen. Maar wat is de beste optie voor jouw bedrijf? In deze blog leggen we je de voor- en nadelen van de drie mogelijkheden uit.
Als SEO bureau verwacht je misschien dat wij je adviseren om altijd een bureau in te huren in plaats van een freelancer of SEO zelf te doen, maar dat is niet het geval. Soms kun je simpelweg beter een freelancer inhuren of een eigen SEO-team opzetten. Daarnaast is het voor sommige bedrijven nóg beter om een combinatie op te zetten: intern marketeers die aan de slag gaan én een bureau of freelancer die een deel uitvoert.
Hieronder hebben wij 6 scenario’s uitgewerkt die jou helpen bij het selecteren van de juiste optie. Bij elk scenario hebben wij de voor- en nadelen opgesomd.
Werk je op dit moment al samen met een (full-service) online marketingbureau, bijvoorbeeld voor Google Ads of social media advertising? Dan kun je overwegen de werkzaamheden daar uit te breiden. Een andere mogelijkheid is het terugschroeven van de advertising budgetten, zodat het marketingbureau uren vrij kan maken voor SEO werkzaamheden.
Een andere optie is het inhuren van een freelance SEO specialist. Met een SEO freelancer zijn verschillende afspraken te maken. Zo kan de specialist op afstand werken, bij jou op kantoor of een combinatie van beiden. De meeste freelance SEO specialisten hebben jarenlange ervaring en hebben vaak als SEO specialist bij een marketingbureau gewerkt.
Wil je geen intern SEO team opbouwen, maar wil je wel op korte termijn over alle mogelijke SEO kennis beschikken? Dan is het inhuren van een SEO bureau een goede keuze.
Een gespecialiseerd SEO bureau heeft op alle vlakken kennis in huis, waardoor zij jou naar de volgende stap helpen. Je kunt alle SEO werkzaamheden uitbesteden aan een extern bureau, waardoor je zeker weet dat je goede resultaten gaat boeken.
Je kunt er ook voor kiezen om alle SEO werkzaamheden in-house uit te voeren. Dit is vaak de beste keuze wanneer SEO cruciaal is voor je bedrijf of wanneer je marketingteam dermate groot is dat een aantal FTE extra geen probleem is. Houd er wel rekening mee dat je een leercurve moet doorlopen en dat je specialisten moet aannemen op alle SEO-gebieden. Dit kost meer tijd dan je van tevoren verwacht.
Wanneer het lastig is SEO specialisten te vinden, kun je zelf mensen opleiden. Voor het opleiden van SEO specialisten heb je verschillende opties: (online) SEO trainingen, cursussen, meetups, evenementen, workshops, het inhuren van externe begeleiding, het inhuren van sprekers of het laten volgen van een opleiding.
Voor veel bedrijven is dit het beste scenario om SEO in te zetten: zelf een deel uitvoeren en een deel uitbesteden. Om dit zo goed mogelijk te realiseren is het belangrijk dat je in kaart brengt waar jouw bedrijf hulp bij kan gebruiken. Is dat op het gebied van strategie? Of juist technische SEO of linkbuilding? Vervolgens leg je deze behoeftes neer bij een bureau of freelancer.
Voor de beste keuze is het belangrijk om te bepalen hoe jij nu bezig bent met zoekmachine optimalisatie. Start je nog maar net met het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie? Dan is het belangrijk in kaart te brengen wat je sterktes en zwaktes zijn.
Om een goede keuze te maken stel je jezelf de volgende vragen:
Wij hopen dat je een een beter beeld hebt van de opties die je hebt om meer uit zoekmachine optimalisatie te halen. Voel je vrij om eens contact met ons op te nemen, wij helpen je graag.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.