Om betere SEO resultaten te behalen heb je drie mogelijkheden: een SEO bureau inschakelen, een SEO freelancer inhuren of het zelf (intern) doen. Maar wat is de beste optie voor jouw bedrijf? In deze blog leggen we je de voor- en nadelen van de drie mogelijkheden uit.

Als SEO bureau verwacht je misschien dat wij je adviseren om altijd een bureau in te huren in plaats van een freelancer of SEO zelf te doen, maar dat is niet het geval. Soms kun je simpelweg beter een freelancer inhuren of een eigen SEO-team opzetten. Daarnaast is het voor sommige bedrijven nóg beter om een combinatie op te zetten: intern marketeers die aan de slag gaan én een bureau of freelancer die een deel uitvoert.

Hieronder hebben wij 6 scenario’s uitgewerkt die jou helpen bij het selecteren van de juiste optie. Bij elk scenario hebben wij de voor- en nadelen opgesomd.

Scenario 1: De werkzaamheden van je huidige (full-service) marketingbureau uitbreiden

Werk je op dit moment al samen met een (full-service) online marketingbureau, bijvoorbeeld voor Google Ads of social media advertising? Dan kun je overwegen de werkzaamheden daar uit te breiden. Een andere mogelijkheid is het terugschroeven van de advertising budgetten, zodat het marketingbureau uren vrij kan maken voor SEO werkzaamheden.

Voordelen

  • Je kent het marketingbureau al, waardoor je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Je hoeft geen nieuwe band op te bouwen met andere marketeers of SEO specialisten en hoeft ook niet te wennen aan een andere manier van werken.
  • Het marketingbureau is bekend met jouw bedrijf. Hierdoor weten ze wat er goed werkt en wat niet werkt voor jouw doelgroep. Dat scheelt tijd: Google Ads data kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor jouw SEO strategie.
  • Alle werkzaamheden onder één dak is vaak gemakkelijk. Je hebt waarschijnlijk een vast contactpersoon bij het marketingbureau, waardoor je niet hoeft te communiceren met meerdere partijen en marketeers.

Nadelen

  • SEO is vaak niet de focus van een marketingbureau. De meeste marketingbureaus richten zich met name op online advertising. Dat is ook niet gek: online advertising verkoopt gemakkelijk, je behaalt sneller een ROI en voor SEO heb je meer geduld nodig. Bij veel marketingbureaus zijn de advertising diensten uitgebreid met SEO of andere specialistische diensten. Het nadeel is dat het aantal SEO specialisten bij veel grote en middelgrote marketingbureaus (met minimaal 25 marketeers) op één hand te tellen is. Bovendien is er vaak niet op alle SEO gebieden (techniek, content, autoriteit) kennis aanwezig. Kleine bureaus hebben meestal helemaal geen SEO specialisten in dienst, waardoor de werkzaamheden door een “online marketeer” worden uitgevoerd. Je voelt het waarschijnlijk al wel aankomen: zo behaal je niet de beste resultaten. Elke online marketeer heeft één vakgebied waar hij/zij erg goed in is, de rest wordt aanrommelen.
  • Bij veel full-service marketingbureaus worden de SEO werkzaamheden door juniors of stagiaires uitgevoerd, daardoor mis je de benodigde kennis en aandacht van vakidioten.
  • SEO specialisten bij een breed bureau hebben vaak een groot aantal klanten waarvoor ze werken. Hierdoor kunnen ze jou niet alle aandacht geven die je nodig hebt. Dat komt doordat online marketingbureaus vaak maar één of enkele SEO specialisten in dienst hebben.
  • SEO is een apart vakgebied en totaal anders dan online advertising. Het kennisgebied bij veel bureaus is, over het algemeen, niet “the best of the best”. Hierdoor krijg je misschien niet de beste adviezen en worden niet de beste optimalisaties doorgevoerd en dat is een gemiste kans.
  • Veel online marketingbureaus doen SEO “erbij”, omdat ze hun omzet willen maximaliseren en geen risico willen lopen om een klant te verliezen. Daardoor profiteer jij niet van de optimale kennis en expertise die je nodig hebt om écht goede SEO resultaten te boeken.

Tips voor het inschakelen van een full-service bureau

  • Kijk kritisch naar wie er voor het marketingbureau werkt en of ze wel écht SEO specialisten in dienst hebben.
  • Vraag na wie jouw werkzaamheden gaat uitvoeren. Is dit een junior of een senior? En is het een SEO specialist of een brede online marketeer? Uiteindelijk kan een marketeer niet goed zijn in alles, kies dus voor expertise.
  • Probeer na te gaan hoe lang het marketingbureau met de meeste SEO klanten samenwerkt. Werken ze al jaren voor hun SEO klanten? Dan zegt dat vaak iets goeds over de kwaliteit en expertise.
  • Kies voor een marketingbureau dat transparant werkt en inzicht geeft in de strategie, werkzaamheden en resultaten. Pas ook op voor jarenlange contracten, waar je niet zomaar onderuit kunt. Wanneer de samenwerking toch niet goed loopt wil je niet lang vastzitten aan een slecht presterend online marketing bureau.

Scenario 2: Een freelance SEO specialist inhuren

Een andere optie is het inhuren van een freelance SEO specialist. Met een SEO freelancer zijn verschillende afspraken te maken. Zo kan de specialist op afstand werken, bij jou op kantoor of een combinatie van beiden. De meeste freelance SEO specialisten hebben jarenlange ervaring en hebben vaak als SEO specialist bij een marketingbureau gewerkt.

Voordelen

  • Bij een SEO freelancer weet je altijd wie er voor je aan de slag gaat en met wie je samenwerkt. Het is makkelijk na te gaan hoeveel jaren ervaring de freelancer heeft, welke referenties ze hebben en op welke SEO-facetten ze écht uitblinken.
  • Het kennisniveau van een SEO freelancer ligt vaak hoog, onder andere omdat ze vaak jarenlange ervaring hebben.
  • Een freelancer zal altijd druk voelen om kwaliteit te leveren. Als jij niet tevreden bent verliezen ze namelijk een belangrijke opdrachtgever, terwijl ze vaak van enkele opdrachtgevers afhankelijk zijn.
  • Het kan voordeliger uitpakken om een SEO freelancer in te huren, in plaats van een marketingbureau of een SEO bureau. Tarieven van SEO freelancers verschillen van € 75 tot € 150 per uur.

Nadelen

  • Het vinden van een goede SEO freelancer kan erg lastig zijn. Goede SEO freelancers zijn schaars, omdat ze vaak al hun maximum qua opdrachtgevers hebben bereikt.
  • Binnen het vakgebied van zoekmachine optimalisatie heb je verschillende werkzaamheden en kennisgebieden. Het is heel lastig een freelancer te vinden die kennis heeft op alle vakgebieden of alle werkzaamheden uit kan voeren. Zo hebben veel freelancers moeite om linkbuilding uit te voeren of missen ze uitgebreide kennis op het gebied van technische SEO.
  • Het inhuren van een freelancer is duurder dan zelf iemand voor SEO aannemen.
  • Je bent afhankelijk van één persoon. Is de freelancer ziek of op vakantie? Dan zal er niet aan jouw SEO gewerkt worden.

Tips voor het inhuren van een SEO freelancer

  • Ga na of de SEO freelancer écht een SEO specialist is of dat hij ook breder online marketing diensten aanbiedt als freelancer. Je kunt nou eenmaal niet goed zijn in alle online marketing diensten. Voorkom dus dat je een allround online marketeer inhuurt in plaats van een echte SEO specialist.
  • Vraag om referenties en ga deze referenties na. Hebben zij inderdaad goede resultaten behaald? En waarom zijn deze referenties nu geen klant meer van de freelancer?
  • Vraag hoeveel opdrachtgevers de freelancer heeft. Als jij een freelancer gaat inhuren wil je er wel zeker van zijn dat jouw SEO-traject genoeg aandacht krijgt. Wanneer een freelancer voor een groot aantal klanten werkt, zal jij niet de aandacht krijgen die nodig is.
  • Let er goed op of er een wederzijdse klik is. Wanneer je een freelancer inhuurt is het van belang dat je goed kunt samenwerken. Als de freelancer goed bij je bedrijf past, komt dat het resultaat ten goede.

Scenario 3: Een gespecialiseerd SEO bureau inhuren

Wil je geen intern SEO team opbouwen, maar wil je wel op korte termijn over alle mogelijke SEO kennis beschikken? Dan is het inhuren van een SEO bureau een goede keuze.

Een gespecialiseerd SEO bureau heeft op alle vlakken kennis in huis, waardoor zij jou naar de volgende stap helpen. Je kunt alle SEO werkzaamheden uitbesteden aan een extern bureau, waardoor je zeker weet dat je goede resultaten gaat boeken.

Voordelen

  • Je krijgt de beschikking over een ervaren en multi-disciplinair team met SEO strategen, consultants, technische SEO specialisten, linkbuilders, copywriters en data-analisten. Zelf een dergelijk SEO team opstellen duurt erg lang en is vaak te duur.
  • Je hoeft zelf geen moeite te doen om specialisten op alle SEO-gebieden te vinden, wat erg lastig is. Er zijn simpelweg weinig écht goede SEO specialisten te vinden.
  • Gespecialiseerde SEO bureaus werken voor een diversiteit aan bedrijven. Alle kennis die wordt opgedaan, kan worden toegepast voor jouw website, webshop of platform.
  • Een gespecialiseerd SEO bureau is goed op de hoogte van de nieuwste algoritme updates, SEO ontwikkelingen, de beste tools en de best werkende technieken. Hierdoor werk je samen met de beste mensen die er zijn en boek je sneller betere resultaten.
  • Een bureau heeft vaak licenties voor de beste SEO tools ter wereld. De kosten hiervan kunnen voor een freelancer of eigen team enorm hard oplopen. SEO bureaus kunnen deze kosten verspreiden over meerdere klanten, waardoor je profiteert van de diverse voordelen van deze tools.

Nadelen

  • De kosten voor het inhuren van een SEO bureau liggen vaak hoog. Dat komt doordat SEO veel aandacht, tijd en kennis vergt. SEO is niet iets wat je snel tussendoor uitvoert. Het is niet ongewoon als je een voorstel ontvangt met maandelijkse bedragen tussen de € 2.500 en € 25.000. De gemiddelde uurtarieven van SEO bureaus verschillen van € 100 tot € 185.
  • Als een relatief kleine klant bestaat er een kans dat je bij diverse SEO bureaus een junior of zelfs een stagiaire toegewezen krijgt voor jouw werkzaamheden. Daar is natuurlijk niets mis mee, want je moet ergens beginnen. Maar hierdoor bestaat er wel een kans dat jouw SEO-traject niet de aandacht krijgt van de ervaren specialisten, terwijl dat wel nodig is.
  • Je zult niet altijd alles over SEO zelf leren. De SEO specialisten werken namelijk bij het bureau en niet bij jou als klant.

Tips voor het vinden van een SEO bureau

  • Vraag een SEO bureau naar wie de werkzaamheden uitvoert en wie bij het traject betrokken zijn. Wees hier ook kritisch op. Zo is het erg belangrijk om te weten met wie je samenwerkt: een ervaren SEO specialist of een junior? Wij adviseren je om dit inzichtelijk te krijgen voordat je akkoord geeft op een voorstel.
  • Maak heldere afspraken over het delen van SEO kennis en de learnings van het SEO-traject, zodat de kennis ook binnen jouw organisatie groeit.
  • Kies een SEO bureau dat transparant werkt. Krijg jij geen inzicht in het zoekwoorden onderzoek, de uitgevoerde werkzaamheden of de SEO-strategie? Dan is dat direct een red flag!

Scenario 4: Een SEO specialist aannemen

Je kunt er ook voor kiezen om alle SEO werkzaamheden in-house uit te voeren. Dit is vaak de beste keuze wanneer SEO cruciaal is voor je bedrijf of wanneer je marketingteam dermate groot is dat een aantal FTE extra geen probleem is. Houd er wel rekening mee dat je een leercurve moet doorlopen en dat je specialisten moet aannemen op alle SEO-gebieden. Dit kost meer tijd dan je van tevoren verwacht.

Voordelen

  • Je eigen medewerkers kennen je bedrijf beter dan externen. Om optimaal resultaat te behalen is het van belang dat je je website optimaliseert voor de bezoekers. Hoe beter iemand jouw klanten kent, hoe beter het SEO resultaat zal zijn.
  • Wanneer je één of meerdere SEO specialisten rond hebt lopen kun je gemakkelijk schakelen. De specialist is echt onderdeel van je bedrijf en je hoeft niet te wachten totdat er een afspraak is gemaakt met een bureau of freelancer.
  • Je hebt geen vertraging in de communicatie, iets wat je met externen vaak wel hebt. Als je iets nodig hebt, kun je direct aankloppen bij de SEO specialist of het SEO team.
  • De meeste kennis die verkregen wordt, blijft gewaarborgd binnen jouw organisatie.

Nadelen

  • Het vinden van ervaren SEO specialisten is erg lastig. Bij veel bedrijven staan vacatures voor een lange tijd open. Er zijn weinig SEO specialisten die op zoek zijn naar een nieuwe functie en er is veel vraag naar SEO specialisten. Voor het vinden van een goede specialist moet je dus geduld hebben.
  • Het inhuren van een SEO specialist kan erg duur zijn. Het is niet gek om voor een senior SEO specialist € 4K+ bruto salaris te betalen. Daar overheen komen nog alle verzekeringen, sociale lasten, kosten voor een werkplek, pensioenpremies, vakantiedagen, vakantiegelden, kosten voor licenties, kosten voor trainingen et cetera.
  • Een freelancer of een bureau heeft vaak een legio aan tools, waarmee grote efficiencyvoordelen geboekt worden. Hierdoor heeft een freelancer of bureau niet zoveel uren nodig ten opzichte van een interne SEO specialist.
  • Wanneer iemand intern werkt, zal diegene vaak minder goed op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Als de specialist net van een bureau komt zal dat nog geen probleem zijn, maar wanneer je een aantal jaren verder bent, bestaat er een kans dat de kennis achterblijft.
  • Er zijn weinig SEO specialisten die alle facetten goed beheersen, net als bij freelancers. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar voor veel bedrijven komt dit er wel op neer dat je direct een team met meerdere SEO specialisten moet opbouwen.
  • Het is niet makkelijk om van medewerkers af te komen als ze niet presteren zoals verwacht. Vaak kom je hier niet direct achter, omdat SEO tijd kost. Wanneer je na een tijd ontdekt dat de SEO specialist niet presteert, kun je het arbeidscontract niet zomaar ontbinden. Contracten met freelancers of bureaus kun je gemakkelijker ontbinden.

Tips voor het aannemen van een SEO specialist

  • Kies voor een SEO specialist die ervaring heeft binnen verschillende branches. In de meeste gevallen zal dit een specialist zijn die bij een bureau heeft gewerkt en zich wil focussen op één klant door ‘client side’ te gaan werken.
  • Om je SEO specialist of je SEO team scherp te houden kan het verstandig zijn af en toe een externe specialist mee te laten kijken.
  • Bezuinig niet op SEO tools, omdat deze helpen efficiënt te werken en optimale resultaten te boeken.
  • Laat een SEO specialist deelnemen aan SEO meetups en andere internationale events, zodat het kennisniveau op peil blijft.

Scenario 5: Zelf SEO specialisten opleiden

Wanneer het lastig is SEO specialisten te vinden, kun je zelf mensen opleiden. Voor het opleiden van SEO specialisten heb je verschillende opties: (online) SEO trainingen, cursussen, meetups, evenementen, workshops, het inhuren van externe begeleiding, het inhuren van sprekers of het laten volgen van een opleiding.

Voordelen

  • Wanneer je intern al iemand op het oog hebt, hoef je geen nieuwe mensen aan te nemen. Dit scheelt veel tijd in de zoektocht naar een (potentiële) SEO specialist.
  • Je geeft door mensen intern op te leiden je huidige medewerkers de kans zich door te ontwikkelen.
  • Je kunt zelf kiezen op welke gebieden je iemand wilt gaan opleiden en welke cursussen, opleidingen of trainingen je daarvoor in gaat zetten.
  • De opgedane kennis blijft binnen je bedrijf.

Nadelen

  • Het duurt erg lang voordat je iemand goed hebt opgeleid. Voordat je een SEO specialist hebt opgeleid die op diverse facetten (zoekwoorden onderzoek, strategie, data-analyses, technische analyses, copywriting, linkbuilding et cetera) kennis heeft, ben je vaak minimaal 2 jaar verder.
  • Wanneer je iemand een training of cursus laat volgen leer je alleen de basis. SEO leren is vooral een kwestie van veel ‘vlieguren’ maken.
  • Doordat je veel ervaring op moet doen kost het veel tijd voordat je alles goed beheerst. Daarnaast bestaat er een grote kans dat iemand die opgeleid wordt een aantal fouten zal maken, die een impact op het resultaat zullen hebben. Het is belangrijk daar rekening mee te houden.

Tips voor het opleiden van een SEO specialist

  • Er zijn, nationaal en internationaal, veel cursussen en trainingen die je kunt volgen. Houd er rekening mee dat je vaak aardige bedragen moet betalen om een goede cursus te volgen.
  • Is een betaalde cursus, vanwege budgettaire beperkingen, niet mogelijk? Zoek dan naar een aantal goede SEO boeken, lees autoritaire SEO blogs en bekijk video’s zoals Whiteboard Friday van Moz.
  • Evenementen die waardevol zijn om bij te wonen zijn BrightonSEO, Mozcon, Yoastcon en Friends of Search.
  • Zoek ook naar SEO meetups, zoals de SEO Benelux meetups.

Scenario 6: Het hybride model – een deel uitbesteden

Voor veel bedrijven is dit het beste scenario om SEO in te zetten: zelf een deel uitvoeren en een deel uitbesteden. Om dit zo goed mogelijk te realiseren is het belangrijk dat je in kaart brengt waar jouw bedrijf hulp bij kan gebruiken. Is dat op het gebied van strategie? Of juist technische SEO of linkbuilding? Vervolgens leg je deze behoeftes neer bij een bureau of freelancer.

Voordelen

  • Je zorgt er specifiek voor dat specialisaties waar je eigen marketeers niet goed in zijn worden uitgevoerd door specialisten.
  • Een deel uitbesteden en een deel in-house uitvoeren is voordeliger dan alles bij een externe partij neer te leggen.
  • Je zorgt ervoor dat de in-house kennis groeit, zeker tijdens een SEO consultancy traject.
  • Je houdt zelf de controle over je zoekmachine optimalisatie. Je kunt in-house de processen, budgetten en doelstellingen bepalen en hierop aansluitend een externe partij vinden.

Nadelen

  • Dit werkt het beste als je je er bewust van bent wat je interne zwaktes zijn.
  • Wanneer SEO intern niet de juiste prioriteit krijgt, sneeuwt SEO onder, doordat je eigen marketeers aan de slag moeten gaan met andere zaken.
  • Niet alle bureaus en freelancers staan open voor een dergelijke constructie.

Tips voor het uitbesteden van een gedeelte van SEO

  • Wees duidelijk naar de partijen die je benadert en geef direct aan dat je een deel van de werkzaamheden in-house uitvoert.
  • Wanneer je zelf niet je zwaktes in kaart kunt brengen is het verstandig iemand hiervoor in te huren. Zo weet je zeker dat je uiteindelijk de juiste werkzaamheden uitbesteed.
  • Bezoek SEO meetups, evenementen en spar met andere marketing managers en ondernemers om te kijken hoe zij hun zwaktes verbeteren en de juiste partijen vinden.

De keuze is afhankelijk van hoe jij bezig bent met zoekmachine optimalisatie

Voor de beste keuze is het belangrijk om te bepalen hoe jij nu bezig bent met zoekmachine optimalisatie. Start je nog maar net met het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie? Dan is het belangrijk in kaart te brengen wat je sterktes en zwaktes zijn.

Om een goede keuze te maken stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Hoe ziet jouw business er voor SEO uit? Wat kun je in SEO investeren en wat moet het rendement daarop zijn? Houdt er rekening mee dat het rendement op SEO tijd nodig heeft: minimaal 6 tot 12 maanden.
  2. Hoe is de huidige interne SEO kennis? Welke kennis is er niet aanwezig? En welke kennis geeft jou een belangrijke boost?

Wat is dus het beste voor jou?

Wij hopen dat je een een beter beeld hebt van de opties die je hebt om meer uit zoekmachine optimalisatie te halen. Voel je vrij om eens contact met ons op te nemen, wij helpen je graag.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking