Stap 1: Stel de juiste KPI’s op

Wanneer je je website optimaliseert, is het van belang dat je het succes van je werkzaamheden meet. Zonder de juiste inzichten weet je niet of je werkzaamheden wel vruchten afwerpen. Bovendien is het belangrijk om het snel door te hebben wanneer je iets hebt gedaan wat negatief uitpakt.

Door SEO KPI’s te bepalen meet je de voortgang van de SEO werkzaamheden op een goede manier. Enkele KPI’s die wij aanbevelen voor het meten zijn:

  • De stijging van het organische verkeer
  • De posities op zoekwoorden die voor jou relevant zijn
  • Het aantal conversies uit SEO
  • De waarde van de conversies
  • Het visibility percentage
  • De CTR vanuit de organische zoekresultaten

Meer KPI’s vind je in het artikel KPI’s voor zoekmachine optimalisatie. Door je Kpi’s geregeld te controleren of ze in een dashboard bij te houden weet je hoe je ervoor staat. Je kunt hierdoor ook goed inspelen op de talloze algoritme updates van Google.

Bovendien ben je in staat om heldere SEO doelstellingen te formuleren wanneer je weet welke Kpi’s voor jouw bedrijf van belang zijn.

Stap 2: Het uitvoeren van een nulmeting

Voordat je doelstellingen formuleert, is het van belang dat je je huidige status in de zoekmachines kent. Het is belangrijk om vragen zoals: ‘Hoeveel organische bezoekers ontvang ik nu?’, ‘Hoe hard stijgen we op dit moment?’ en ‘Wat is de status van onze autoriteit?’ te beantwoorden.

Ga aan de hand van je SEO KPI’s na welke gegevens jij in je nulmeting moet opnemen. Noteer deze nulmeting vervolgens in een document, zodat je hier op elk moment naar kunt kijken.

Stap 3: Formuleer concrete SEO doelstellingen

Rendement is belangrijk voor al je marketingkanalen, het is hierbij belangrijk om je doelstellingen te koppelen aan je Kpi’s en hierop te sturen. Concrete SEO doelstellingen van jouw bedrijf zijn cruciaal voor het behalen van goede SEO resultaten.

Let erop dat je doelstelling niet is: “het verhogen van organisch verkeer”, dit is niet concreet genoeg. Een concrete doelstelling is ‘het verkrijgen van 85% meer organisch verkeer over de periode juli tot en met december, in vergelijking met dezelfde periode van het jaar ervoor’.

Door je KPI’s in de gaten te houden weet je snel of je de door jou opgestelde doelstellingen behaalt. Met het formuleren van concrete SEO doelstellingen voorkom je verwarring en is het direct duidelijk wanneer het SEO-traject geslaagd is.

Stap 4: Het kiezen van de juiste SEO tooling

Wanneer je weet wat jouw doelstellingen zijn en hoe je die moet meten is het verstandig naar SEO tooling te kijken. Met behulp van de juiste SEO tools voer je alle werkzaamheden efficiënt uit en bespaar je een hoop tijd.

Veel gebruikte SEO tools zijn Moz, Ahrefs, Semrush, SE Ranking, Majestic en ContentKing. Een SEO tool kan soms een flinke investering lijken, maar is uiteindelijk onmisbaar als je écht succes wilt boeken. Om het je extra makkelijk te maken hebben wij een aantal belangrijke gratis te gebruiken SEO tools ontwikkelt:

Voel je vrij om deze tools te gebruiken, ze zorgen ervoor dat jij je analyses en werkzaamheden sneller uit kunt voeren.

Stap 5: Het opstellen van een SEO planning

Met het opstellen van de juiste Kpi’s, een nulmeting, doelstellingen en de juiste tooling heb je de basis van je SEO-strategie. De volgende stap is het opstellen en hanteren van een SEO planning.

Omdat SEO een doorlopend proces is moet je continu bezig blijven met optimalisatie werkzaamheden. Maak daarom, bij voorkeur op vaste momenten, tijd vrij om SEO optimalisaties uit te voeren.

SEO werkzaamheden worden ingedeeld in 3 categorieën, waarbij elke categorie één van de 3 fundamenten van SEO is:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Het gebruik van een Word-bestandje, Google Calendar of een notitieboekje wordt snel onoverzichtelijk voor een gedegen SEO-strategie. Om je planning goed in te delen en bij te houden kun je beter gebruikmaken van Trello, Asana of een Google Drive Excelsheet. Zo kun je met meerdere collega’s tegelijk de optimalisaties doorvoeren en behoud je een goed overzicht over de categorieën en de werkzaamheden.

Stap 6: Het uitvoeren van analyses

Voordat je je SEO planning met de juiste werkzaamheden in kunt vullen, is het van belang dat je weet wat je moet optimaliseren. Het uitvoeren van een technische analyse, een content analyse en een linkanalyse zijn de drie hoofdtaken die je uit moet voeren.

De technische analyse

De techniek van je website is het fundament voor je vindbaarheid, het is dus belangrijk dat je techniek op orde is. Een goede techniek omvat het hebben van een gebruiksvriendelijke en goed crawlbare website.

Google heeft één doel en dat is het bieden van de beste gebruikerservaring op websites voor haar gebruikers.

Wanneer een gebruiker van Google snel het antwoord op de zoekterm vindt, wordt dit beloont met een hogere positie in de zoekresultaten. Verder is het van belang dat de crawler van Google pagina’s op de website goed kan bezoeken.

Wanneer de techniek van jouw website ervoor zorgt dat de crawler geblokkeerd wordt of wanneer de code incorrect is, zal Google jouw pagina’s niet kunnen indexeren. Binnen de technische analyse kijk je naar:

  • De laadsnelheid van je website
  • De opbouw van de pagina’s op je website
  • De mate waarin Google jouw website goed kan crawlen
  • De indeling van je website

Op basis van de issues uit de technische analyse stel jij actiepunten op om jouw techniek te optimaliseren. Deze actiepunten kun je toevoegen aan jouw SEO planning.

Lees ook deze artikelen over technische SEO:

Technische SEO is een enorm uitgebreid gebied, waarbij er tientallen technische fouten op je website kunnen zijn. Met behulp van de bovenstaande artikelen kom je alles te weten over de mogelijke technische fouten en zorg je voor een goede technische analyse.

De content analyse

Je boekt pas echt SEO succes als je bezoekers op je website krijgt en deze bezoekers vervolgens converteren. Je website moet aansluiten bij de verwachtingen en de zoekvraag van je doelgroep.

Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Om te weten wat die zoekvraag van je doelgroep is voer je binnen de content analyse een zoekwoorden onderzoek uit. Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je alle relevante zoektermen die gebruikt worden binnen Google.

Met de Google Keyword Planner krijg je de zoektermen in combinatie met het aantal zoekopdrachten per maand (het zoekvolume) te zien. Wanneer je de Google Keyword Planner niet kunt of niet wilt gebruiken zijn er meerdere goede alternatieven voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek.

Wij maken voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek gebruik van Semrush en SE Ranking.

Het makkelijkste is om alle data uit het zoekwoorden onderzoek in een Excel bestand te zetten, zo bewaar je het overzicht van alle zoektermen en de zoekvolumes. Indien van toepassing kun je de zoektermen ook groeperen op basis van onderwerp, landingspagina’s of blogs. Het is altijd even zoeken wat voor jou het prettigst werkt.

De potentie van zoekwoorden bepalen

Met behulp van de data uit het zoekwoorden onderzoek weet je wat er binnen je doelgroep speelt en waar zij op zoeken. Je bent alleen niet de enige die hoog op deze zoektermen wilt scoren, je concurrentie is hier gegarandeerd mee bezig.

Met behulp van programma’s als Google Analytics en Google Search Console kun je de potentie van zoekwoorden en landingspagina’s in kaart brengen.

Door hier de data van concurrenten uit je SEO tooling toe te voegen zorg je voor een ijzersterk document met alle zoekwoorden en de potentie ervan.

Landingspagina’s op je website

Het zoekwoorden onderzoek is de basis van je content analyse, je gebruikt dit onderzoek continu wanneer je met je SEO actiepunten aan de slag gaat. Verwerk de zoektermen op een logische manier op je landingspagina’s. Zo help je je gebruikers om de juiste informatie te vinden.

Wanneer je pagina’s voldoen aan alle verwachtingen van de gebruiker zal je bounce rate naar alle waarschijnlijkheid dalen, het aantal pagina’s per sessie zal toenemen en je gaat uiteindelijk meer waardevolle conversies realiseren.

Door unieke en waardevolle content te schrijven in combinatie met aantrekkelijk opgemaakte landingspagina’s pakt jouw website posities in de zoekresultaten.

Analyseer dus goed de landingspagina’s op je website. Hiermee bedoelen we productpagina’s, informatieve pagina’s, blogs of categoriepagina’s. Denk erom dat je landingspagina’s:

  • Goed te scannen zijn voor de bezoekers
  • Voorzien zijn van relevante visuals, zoals afbeeldingen, video’s en call-to-actions
  • Interne links bevatten naar andere relevante landingspagina’s

Zie jij aan de hand van jouw opgestelde Kpi’s afwijkende gegevens? Dan stel je hiervoor actiepunten op. Om het overzicht niet te verliezen is het handig een bestand aan te maken, waarin je de uitkomsten van de content analyse noteert. Op basis van alle issues die je tegenkomt voeg je vervolgens actiepunten toe aan je SEO planning.

De analyse van je autoriteit

Naast techniek en content is de laatste pijler van vindbaarheid de autoriteit van een website. Google ziet kwalitatieve backlinks van andere autoritaire websites naar jouw website als stemmen.

Hoe meer waardevolle en relevante stemmen jij ontvangt, hoe meer autoriteit jouw website krijgt. Hierbij is het van belang dat:

  • De website die een link naar je plaatst geen spamwebsite is
  • De website relevant is aan je eigen website
  • De link waarde toevoegt voor de gebruikers
  • De website zelf ook een autoriteit is
  • Er bezoekers op de website komen, waarop de link geplaatst is

Het opbouwen van autoriteit doe je met linkbuilding, een verzamelnaam voor het verkrijgen van backlinks. Als je linkbuilding goed uitvoert kan dit een positieve bijdrage leveren aan jouw posities in de zoekresultaten.

Het tegenovergestelde geldt ook: wanneer je schadelijke links ontvangt kost dit je kostbare posities. Met de Google Disavow Tool kun je bekijken schadelijke die links naar je website verwijzen uitsluiten.

Met een autoriteit analyse kijk je naar de backlinks die op dit moment naar jouw website geplaatst zijn. Doe dit via zowel Google Search Console als andere backlink tools zoals Majestic. Breng ook de autoriteit van je concurrenten in kaart, zo weet je direct welke stappen jij nog moet maken.

Het uitvoeren van linkbuilding kun je als actiepunt opnemen in je SEO planning. Houdt er wel rekening mee dat linkbuilding de derde pijler is, het is dus belangrijk eerst aan de slag te gaan met je techniek en je content, voordat je druk aan de slag gaat met linkbuilding.

Stap 7: Het uitvoeren van je SEO-strategie

Nu je verschillende analyses hebt uitgevoerd en jouw SEO planning is ingevuld is het tijd om de optimalisatie werkzaamheden uit te voeren. Door de verschillende metingen en analyses weet je wat de huidige situatie van je website is en wat je doelstelling is.

Technische optimalisaties doorvoeren

Aan de hand van de technische analyse voer je de optimalisatie werkzaamheden als eerste door. Techniek is namelijk het fundament van je vindbaarheid en cruciaal voor het krijgen van conversies.

Afhankelijk van je CMS en de samenstelling van je online team voer je de optimalisaties zelf door, besteed je deze uit of werk je samen met een interne webdeveloper.

Een goede technische analyse is zo opgesteld dat de optimalisatiepunten zijn geprioriteerd van heel belangrijk naar minder belangrijk. Start met de optimalisaties die het meeste impact zullen maken en werk zo de technische analyse af.

Houdt alle ontwikkelingen van Google ook nauwlettend in de gaten, door bijvoorbeeld een Google Alert in te stellen en monitor je website goed. SEO verandert continu en het up-to-date houden van nieuwe technieken zorgt voor een optimaal resultaat. Door je techniek te monitoren met SEO tooling weet je zeker dat er niets fout gaat op het gebied van techniek.

On-page optimalisaties doorvoeren

Op basis van het zoekwoorden onderzoek en de actiepunten uit je content analyse kun je, nadat je website technisch geoptimaliseerd is, aan de slag gaan met de on-page optimalisatie.

Het optimaliseren en uitbreiden van je landingspagina’s is een continu proces, waarbij je voortdurend werkzaamheden uitvoert. Op basis van data die je verkrijgt, blijf je je landingspagina’s finetunen en breidt je content met goede contentmarketing uit, zodat je posities stijgen.

Als je eenmaal goede posities hebt behaald moet je niet achterover gaan leunen, maar je content blijven optimaliseren en uitbreiden. Wanneer je dat niet doet, zal de concurrentie je inhalen en moet je weer flink bezig om de posities terug te winnen.

Houd bij het uitvoeren van on-page optimalisatie altijd de bezoeker in gedachten. Voor Google is de gebruikerservaring het belangrijkste, wanneer jij dus zorgt voor kwalitatieve content en goede landingspagina’s zul je dat terugzien in je posities.

Linkbuilding uitvoeren

Wanneer je doorlopend de pagina’s op je website optimaliseert en diverse nieuwe pagina’s hebt opgesteld, is het tijd om ook met linkbuilding aan de slag te gaan. In de meeste SEO strategieën wordt linkbuilding pas na meerdere maanden toegevoegd aan de werkzaamheden.

Waar linkbuilding vroeger het plaatsen van zoveel mogelijk links op het internet was, gaat het nu om het verkrijgen van waardevolle backlinks. Kwaliteit gaat bij linkbuilding dus boven kwantiteit. Ga aan de slag als gastblogger, verspreid je waardevolle content via social media kanalen en verspreid PR-berichten.

Door verschillende methodes voor het verkrijgen van backlinks te hanteren verkrijg jij op de juiste manier backlinks, die bijdragen aan jouw vindbaarheid.

Stap 8: Blijven meten en nieuwe actiepunten opstellen

Met de opgestelde Kpi’s en doelstellingen weet je snel wat jouw SEO resultaten zijn. Aan de hand van positie stijgingen en data uit verschillende tools kun je nieuwe SEO actiepunten opstellen.

Door te blijven meten en continu nieuwe actiepunten op te stellen laat je aan Google zien dat je de gebruiksvriendelijkheid van je website serieus neemt.  Het doorlopend uitvoeren van optimalisatie werkzaamheden zal zijn vruchten afwerpen.

Wanneer je op de hoogte bent van alle SEO ontwikkelingen kun je snel nieuwe actiepunten opstellen, zoals optimalisatie voor lokale SEO.

SEO is een langetermijnstrategie

Het opstellen van een goede strategie neemt snel veel tijd in beslag. Google verwerkt bovendien de doorgevoerde werkzaamheden meestal niet direct in de rangschikking van de zoekresultaten.

De kans is dus groot dat je niet direct resultaat ziet van je SEO werkzaamheden. Wanneer je bezig bent met zoekmachine optimalisatie heb je geduld nodig, het is een langetermijnstrategie.

In de meeste gevallen duurt het minimaal 6 maanden voordat je de eerste goede resultaten ziet. Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat het tot 1 jaar kan duren voordat je in de top 10 komt en dat het gemiddeld 2 tot 3 jaar duurt voordat je de nummer 1 positie bereikt.

Geef dus niet direct op wanneer je geen resultaat ziet, maar volg je SEO-strategie en blijf optimaliseren. Met de bovenstaande SEO-strategie werk je op de juiste manier aan een goede vindbaarheid.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking