In dit artikel lees je wat richt content inhoudt, hoe dit de dwell time van je bezoekers verhoogd, hoe je de afbeeldingen gebruikt en hoe je deze verder kunt optimaliseren voor Google met titels en alt-tags. Ook geven we je informatie over hoe je binnen Google Afbeeldingen goed vindbaar wordt. Handige tips en tricks dus, om met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan en jouw vindbaarheid binnen Google te verbeteren met behulp van afbeeldingen!

Wat is rich content?

Bij het schrijven van een artikel, blog of ander bericht, is het van belang om altijd te schrijven voor de eindgebruiker. De tekst is namelijk geschreven om iemand te informeren, op weg te helpen of inspireren. Niet alleen de tekst is een zeer belangrijk onderdeel van je pagina, ook het gebruik van bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s, infographics, social media buttons en links. Dit wordt rich content genoemd.

  1. Afbeeldingen
  2. Video's
  3. Infographics
  4. Social media buttons
  5. Links

Rich content zijn elementen die bovenaan, tussen of onder de tekst van je pagina kunnen worden opgenomen. Dergelijke elementen weten de lezer te prikkelen op een andere manier dan tekst.

Zo zorgt een afbeelding voor meer emotie dan tekst, omdat het het oudere gedeelte van het brein prikkelt. Dit oudere gedeelte omvat de hersenstam, waar de basisbehoeften om te overleven aangewakkerd wordt, maar ook het limbisch brein waar alles met emoties en affectiviteit te maken heeft.

Een afbeelding zorgt in dit geval voor een trigger naar deze delen van het brein. Vervolgens drijft die emotie tot actie, wat ervoor zorgt dat de lezer geprikkeld wordt om verder te lezen. Je kunt hiermee dus sturen op een langere dwell time van je bezoeker.

Wat is dwell time?

De dwell time geeft aan hoe lang bezoekers op je website blijven nadat ze vanuit de zoekresultaten pagina (SERP) zijn doorgeklikt. Voor Google is dit een interessante graadmeter om je website te beoordelen.

Een bezoeker die langer op je website blijft en daarnaast ook nog meerdere pagina’s bezoekt, is voor Google een bevestiging dat de bezoeker veel informatie via je website heeft gevonden voordat ze weer terug navigeren naar de SERP.

Ook een goede interne linkstructuur is hierbij van belang. Zo kan de lezer vanuit de pagina doorklikken naar andere relevante pagina’s binnen de website, met als doel ervoor te zorgen dat de bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft.

Dit geldt voor informatieve pagina’s, blogs of overzichtspagina’s, waarbij de bezoeker nog in een oriënterende fase zit. Voor pagina’s die gericht zijn op conversie, geldt dit niet. Hier is het namelijk van belang je bezoeker op de specifieke pagina te houden en gebruik te maken van duidelijke CTA’s, om zo de bezoeker te leiden richting de conversie. Je wilt de bezoeker niet afleiden, uitgaande links of social buttons zijn hier dus niet op z’n plaats.

Is je bounce rate te hoog?

Bekijk onze 9 tips voor het verlagen van je bounce rate en laat meer bezoekers converteren

Bekijk de tips

Verrijking van content met afbeeldingen

Door het letterlijk verrijken van de content op je website en het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO, wordt je website automatisch waardevoller voor de eindgebruiker. Bedenk zelf maar is wat jij prettiger vindt; een tekst zonder afbeeldingen of mét afbeeldingen zodat de tekst visueel wordt ondersteund?

Met het toevoegen van rich content, houd je rekening met de verschillende voorkeuren van je bezoekers. Je spreekt hierdoor een grotere doelgroep aan, zorgt voor waardevolle content op je website en daarvoor zal Google je belonen.

Hoe gebruik je afbeeldingen in een blog?

Plaats jij regelmatig blogs of artikelen op je website, en vraag je je af hoe jij het beste afbeeldingen kan inzetten? Begin dan met de vraag; welke afbeelding geeft een toegevoegde waarde en biedt ondersteuning aan mijn tekst? Het is bijvoorbeeld aan te raden om een afbeelding te plaatsen in de header van je pagina, om zo vanaf het begin voldoende emotie op te wekken bij de lezer.

Het plaatsen van afbeeldingen tussen de tekst, moet zorgen voor een visuele ondersteuning van de tekst, zonder dat dit als storend wordt ervaren. Maar houd er altijd rekening mee dat je afbeeldingen gebruikt waar je het recht over hebt. Dit kunnen dus eigen foto’s zijn, afbeeldingen van stocksites of beelden van derden, waarover je het recht hebt gekregen ze te gebruiken i.c.m. bronvermelding.

Om je afbeeldingen vindbaar te maken optimaliseer je deze. Zorg ervoor dat elke afbeelding die je gebruikt een relevante eigen title attribuut (title-tag), alt-tag en afbeeldingnaam krijgt. Je wilt voorkomen dat je duplicate content creëert voor je afbeeldingen, net zoals je dat niet wilt in je teksten. Bij het opmaken en schrijven van een pagina, is het voor SEO van belang te focussen op één focus zoekterm.

Afbeeldingen optimaliseren voor rich content

Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie, zodat je geen wazige beelden toont op je website. Je wilt immers overkomen als professioneel en daar horen kwalitatieve afbeeldingen bij. Wel moet je ervoor waken dat de bestandsgrootte niet te veel KB’s bevat.

Te grote afbeeldingen kunnen er namelijk voor zorgen dat je site snelheid omlaag gaat. Hoe meer grote foto’s je website heeft, hoe langer de laadtijd wordt. Niet alleen wekt dit irritatie op bij de bezoeker, maar ook heeft dit een negatieve invloed op je algehele vindbaarheid in de zoekmachines.

  • Gebruik afbeeldingen met toegevoegde waarde.
  • Zorg dat de afbeeldingen je content visueel ondersteunen.
  • Maak gebruik van afbeeldingen waarvoor jij de rechten hebt.
  • Zorg voor unieke afbeeldingen.
  • Optimaliseer je afbeelding voor de juiste bestandsgrootte.

Welk bestandstype moet ik gebruiken voor mijn afbeelding?

Veel mensen vragen zich af of er nog rekening gehouden moet worden met het bestandstype van de afbeelding. Goed om te weten is dat Google geen RAW en TIFF bestanden herkent, gebruik deze dus niet. Afbeeldingen met bestandstype .jpeg zijn doorgaans het meest voorkomend en zijn minder groot dan .png bestanden. Maar als je een afbeelding hebt met een transparante achtergrond, dan is bestandstype .png wel aan te raden.

Een nieuwe ontwikkeling zijn WebP afbeeldingen. Het bestandstype WebP is ontwikkeld door Google en verkleind .jpeg en .png afbeeldingen met gemiddeld 39% zonder verlies van kwaliteit. Op Safari na ondersteunen tegenwoordig alle browsers WebP afbeeldingen.

Het optimaliseren van afbeeldingen voor Google

Dat afbeeldingen niet alleen waarde meegeven voor de lezer maar ook voor zoekmachine is duidelijk. Wel dien je rekening te houden met de bestandsnaam, title-tag en alt-tag van de afbeelding, meer hierover volgt in de volgende paragrafen. Google kan je pagina namelijk wel lezen, maar niet zien. Weet je deze onderdelen goed mee te geven, dan heeft dit een positieve invloed op de vindbaarheid van je afbeeldingen. Idealiter optimaliseer je je afbeeldingen als volgt:

  • Bestandsnaam: brabantia-prullenbak-bo-touch-bin-hi-grey.jpeg
  • Title attribuut: Brabantia touch bin prullenbak
  • Alt-tag: Brabantia prullenbak Bo Touch Bin Hi 2 x 30 liter in mineral concrete grey

Afbeelding bij voorbeeld over optimaliseren afbeeldingen voor Google

Bestandsnaam van een afbeelding

Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je wilt gebruiken een goede bestandsnaam hebben. Voor een zoekmachine als Google zegt de bestandsnaam FOTO_CNNF060620.jpeg helemaal niets. Zorg voor een beschrijvende bestandsnaam inclusief zoektermen en plaats deze zo ver mogelijk vooraan.

Maak eventueel gebruik van een liggend streepje ‘-‘ tussen meerdere woorden. Een underscore ‘_’ wordt idealiter niet gebruikt omdat deze in programmeertaal ook vaak wordt gebruikt en dus voor verwarring kan zorgen. Een aantal goede voorbeelden zijn:

  • wastafelkraan-brauer-zwart-coldstart.jpeg
  • wehkamp-logo-groot-400x300.png
  • dyson-v10-animal-steelstofzuiger.jpeg

Title attribuut van een afbeelding

Na het uploaden van je afbeelding, kun je deze een title-tag geven. Het title attribuut wordt getoond als men met de muis over de afbeelding beweegt en wordt doorgelezen door screen readers. Dit is dus extra ruimte om zoektermen in mee te geven. Het is voor de verduidelijking van je content en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Zorg dat je title attribuut kort en duidelijk is.

Voorbeeld van weergeven title attribuut als de muis over de afbeelding beweegt

Alt-tag van afbeelding

Een belangrijk onderdeel tijdens het uploaden van je afbeelding is het meegeven van een alternatieve tag. Een veelgemaakte fout is dat deze niet wordt ingevuld. Op het moment dat je afbeelding niet wordt geladen en dus niet wordt getoond, om wat voor reden dan ook, is de alt-tag van de afbeelding wel zichtbaar voor de bezoeker.

Alt-tags checker

Ben jij benieuwd wat de alt-tags van afbeeldingen op je pagina zijn? Maak dan gebruik van de alt-tags checker en controleer in één keer alle alt-tags.

Alt-tags checker gebruiken

Zoals gezegd ziet Google je pagina niet, maar leest deze wel alle onderdelen waaronder de alt-tag, bestandsnaam en het title attribuut. Hieruit bepaalt Google waar de afbeelding over gaat. Het niet meegeven van een alt-tag is een dus gemiste kans. Zorg ervoor dat je een alt-tag meegeeft die beschrijvend is en één of meerdere zoektermen bevat, maar houd het beknopt. Voorbeelden van goede alt-tags zijn:

  • Wastafelmengkraan Brauer black verhoogd HD1 coldstart mat zwart.
  • Wehkamp logo groot liggend.
  • Dyson V10 Animal steelstofzuiger 2020.

Checklist voor het juist uploaden van afbeeldingen in je tekst

 

  • Gebruik enkel afbeeldingen waarover je het recht hebt om ze te gebruiken.
  • Zorg ervoor dat elke afbeelding een eigen bestandsnaam heeft.
  • Het title-attribuut van de afbeelding dient ook een unieke naam te hebben, voorkom duplicate content.
  • Zorg voor een beschrijvende alt-tag inclusief zoektermen.
  • Maak gebruik van .jpeg, .png of (nog beter) WebP bestanden.
  • Maak gebruik van meerdere afbeeldingen op een pagina.
  • Afbeeldingen moeten ondersteunend zijn aan de tekst en niet afleiden.
  • Controleer naderhand of je de alt-tag en het title-attribuut goed hebt ingevuld.

Hoe werkt Google Afbeeldingen?

Binnen de zoekmachine Google, kun je ook specifiek zoeken op afbeeldingen. Net zoals met de normale zoekresultaten, komen bij Google Afbeeldingen ook de meest relevante afbeeldingen bovenaan te staan.

Google haalt deze afbeeldingen van de website waar ze op staan, mits deze zijn voorzien van een goede en duidelijke bestandsnaam, alt-tag en een titel attribuut. Ook kun je een sitemap aanmaken voor je afbeeldingen, waardoor je aanvullende informatie kunt meegeven aan Google.

Een sitemap voor afbeeldingen

Een sitemap is een bestand met een overzicht van alle pagina’s en alle onderdelen van je website, in dit geval de afbeeldingen. Net zoals de normale sitemap, kun je deze uploaden in Google Search Console. Zie het als een soort inhoudsopgave, zodat Google de structuur van je website beter begrijpt. Maar houd er rekening mee dat je afbeelding niet gelijk wordt opgenomen in de zoekresultaten, omdat Google de pagina eerst nog moet indexeren.

Afbeeldingen filteren

Bij het zoeken binnen Google Afbeeldingen, krijgt de bezoeker in eerste instantie een ongefilterd overzicht te zien. Binnen Google Afbeeldingen kun je echter filteren, om zo een specifieker overzicht te krijgen. Met de functie ‘Zoekhulpmiddelen’, kan je bijvoorbeeld filteren op ‘Grootte’, ‘Kleur’ en ‘Type’.

Hoe meer informatie en zoektermen je meegeeft aan je afbeeldingen, hoe beter je afbeeldingen over het algemeen worden in Google. Uiteraard blijft relevantie, evenals ‘mooie’ afbeeldingen die aanspreken erg belangrijk voor de vindbaarheid en de CTR.

SEO afbeeldingen optimaliseren voor Google Afbeeldingen

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking