Een gemiddeld bureau of SEO specialist gebruikt vaak een handvol SEO tools, die allemaal verschillende functies en prijsstellingen hebben. Bij SmartRanking is dat niet anders, voor onze werkzaamheden maken wij gebruik van 10 betaalde SEO tools (en daarnaast een reeks gratis tools). Dit is noodzakelijk om efficiënt te kunnen werken.
Eén van de favoriete tools, waarmee wij dagelijks werken, is SE Ranking. Binnen SmartRanking wordt SE Ranking met name gebruikt voor keyword tracking, vergelijkingen op basis van marktaandeel, concurrentieanalyses en zoekwoorden onderzoek.
In dit artikel leg ik uit wat SE Ranking is, wat de voor- en nadelen zijn, welke functies SE Ranking bevat en welke tips je absoluut niet moet missen.
SE Ranking is opgericht in 2013 en noemt zichzelf “All-in one SEO software”, waarmee het doel van de software is om al je SEO analyses en tools in één SaaS tool te bouwen. SE Ranking staat met name bekend om de goede trackingtool en heeft enorm goed uitgedachte functies, maar ook functies die niet prettig werken. Zelfs voor een tool als SE Ranking (of andere tools, zoals Semrush en Ahrefs) is het in de praktijk vaak onmogelijk om alle benodigdheden voor een goede SEO strategie binnen één platform te bouwen voor alle gebruikersgroepen.
SE Ranking is gebouwd als een online software tool (software as a service), waardoor je geen programma’s hoeft te installeren. Dit stelt je in staat om overal en altijd, met of zonder collega’s, de tool te gebruiken. Net als Semrush is SE Ranking niet alleen een tool voor SEO specialisten, ook wanneer je met Google Ads bezig bent biedt SE Ranking waardevolle inzichten.
Het fijne van SE Ranking is de pricing in combinatie met de vele mogelijkheden die de tool biedt. Waar een tool als Semrush een minimale prijs van $ 119,95 per maand heeft, is SE Ranking al aan te schaffen vanaf € 44,00 per maand. Dat is een fors verschil, zeker voor individuele marketeers. Ook voor bureaus met grote hoeveelheden zoektermen is SE Ranking een stuk goedkoper dan tools als Semrush en Ahrefs.
De pricing van SE Ranking is opgedeeld in vier groepen:
Binnen elk abonnement verschilt het aantal projecten, de hoeveelheid gebruikers (die tegen betaling altijd bij te kopen zijn), het aantal backlinks dat je kunt laten checken, enzovoorts. Naast het abonnement waarin je zit hangt de prijs ook af van de frequentie voor het controleren van je zoektermen en de duur van je abonnement. Wanneer je je zoektermen wekelijks wilt controleren krijg je 40% korting. Sluit je een jaarabonnement af? Dan krijg je nog eens 20% korting. Het “Essential” abonnement voor 750 zoektermen kost slechts € 44,00 per maand bij afname van een jaarlijks abonnement.
Wij raden overigens niet aan om slechts één keer per week je zoektermen te controleren. Vindt er bijvoorbeeld een grote Google update plaats? Dan weet je in het slechtste geval pas na 6 dagen wat de impact daarvan is op jouw posities.
Wij hebben zelf een Custom Plan bij SE Ranking, waarbij er dagelijks ongeveer 70.000 zoektermen worden getrackt en er circa 70 users in onze omgeving zitten. Dit kost ons in totaal enkele duizenden euro’s per maand.
Maak een gratis account aan bij SE Ranking, zonder dat je creditcard gegevens nodig hebt. Vul slechst 5 velden in en probeer de tool 14 dagen gratis.
Voordat je aan de slag gaan met SE Ranking, is het goed om zowel de voor- als de nadelen van de tool te weten. Zowel de voordelen als de nadelen zijn hieronder opgesomd.
SE Ranking biedt talloze functies, om jou te helpen goede SEO resultaten te behalen. De functies zijn verdeeld over twee locaties in de tooling: tools die te maken hebben met een specifiek project, deze zijn te vinden in het linkermenu, en tools die niet afhankelijk zijn van projecten en in de header staan. Beide soorten tools leg ik hieronder aan je uit.
Eén van de primaire functies van SE Ranking is het meten van je zoekwoord posities. Dit is ook dé reden dat wij een abonnement hebben genomen op SE Ranking en SE Ranking dagelijks intensief gebruiken. In ons SE Ranking account worden tienduizenden zoektermen dagelijks getrackt. Voor ons heeft dit verschillende doelen:
Binnen een SE Ranking project heb je de mogelijkheid om vijf zoekmachines toe te voegen aan een project. Dit is handig wanneer je je op meerdere gebieden of landen richt. Op die manier gebruik je dezelfde set met zoektermen.
Waar tools als Ahrefs voor elk land zoektermen “in rekening brengt”, geldt dat bij SE Ranking niet. Track je 750 zoektermen voor 5 zoekmachines? Dan telt dit voor je abonnement als 750 zoektermen en niet als 3.750 zoektermen.
Wij hebben verschillende SEO trajecten, waarbij een klant zich richt op bijvoorbeeld Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Of op de USA, Canada, Australië, Engeland en Ierland. Dan is het wel zo efficiënt één trackingproject aan te maken met daarin meerdere toegevoegde zoekmachines. Dit scheelt bovendien ook in de maandelijkse abonnementskosten.
Omdat de positietracking mogelijkheden uitgebreid zijn en dit de primaire reden is dat wij SE Ranking gebruiken, licht ik elke functie hieronder uitgebreider uit. Binnen deze de “Rankings” functie van SE Ranking heb je een aantal weergaves: Summary, Detailed en Overall.
Hier bekijk je verschillende data gebundeld op één pagina. Je ziet hier een overzicht van grafieken, zoals de visibility trend, het aantal zoektermen in de top 3, de hoeveelheid zoektermen die verbeterd zijn in de SERP of die zijn gedaald, et cetera. De data wordt getoond aan de hand van de datumrange die je zelf selecteert (met een maximale historische datum van 6 maanden geleden).
Hier bekijk je een gedetailleerde weergave van je posities. Zo is het mogelijk om bovenin de pagina de trend voor je search visibility te bekijken. Wanneer je iets naar onderen scrolt, zie je – afhankelijk van hoe je een project hebt opgezet – mappen met daarin zoektermen of een lijst met allerlei zoektermen.
Ook heb je de mogelijkheid om rechts onder de grafiek te filteren op URL, zoekwoordgroep, SERP features, toegevoegde tags en zoekvolume. Daarnaast bekijk je gemakkelijk de trend van een specifieke zoekterm, om zo te zien hoe je groeit en wat het resultaat is van uitgevoerde optimalisaties. Bij de SE Ranking tips hebben wij nog een aantal waardevolle suggesties toegevoegd, waarmee jij het maximale uit dit overzicht en deze functie haalt.
In dit overzicht bekijk je de data van alle toegevoegde zoekmachines in één overzicht. Dat scheelt een hoop scrollen, om zo de posities tussen verschillende landen, gebieden of mobiel en desktop te vergelijken (wat natuurlijk afhankelijk is van de zoekmachines die je hebt toegevoegd). Alle toegevoegde zoekmachines zie je in één tabel naast elkaar. Wanneer je een zoekwoordcluster opent, heb je direct de posities inzichtelijk.
Binnen “Analytics & Traffic” heb je de mogelijkheid om Google Analytics, Matomo Analytics en/of Google Search Console te koppelen en zo data vanuit de tools in SE Ranking te tonen. Dit is handig wanneer je in grote lijnen trends wilt zien of aan de hand van Google Search Console data je trackingproject wilt uitbreiden. Binnen de tool zijn er een aantal verschillende pagina’s:
Deze overzichtspagina is een dashboard van je (belangrijke) Google Analytics data. In het overzicht je gegevens als:
Deze laatste functionaliteit is interessant en geeft inzicht in welke zoektermen nog een duw naar een hogere positie moeten krijgen. Het is jammer dat deze functie niet in bijvoorbeeld het “Summary” overzicht binnen “Rankings” is ingebouwd. Afhankelijk van je project is dit iets waar je een aantal quick wins uit haalt.
Het Traffic overzicht is een iets verdere verdieping van je Google Analytics data, die in grote lijnen een aantal statistieken toont. Bovenaan de pagina selecteer je waarvan je de data wilt bekijken:
Hier moet je wel goed naar kijken, want heel duidelijk is het niet ontworpen. Vervolgens segmenteer je de data eronder verder. Dit is ook direct in hoeverre je de data kunt filteren, het is niet mogelijk om filters aan te brengen. Wel is het mogelijk om de datumselector te gebruiken en vergelijkingen met een bepaalde periode te maken of je data te exporteren.
Dit Traffic overzicht is daarom te zien als een lightversie van Google Analytics, die voor een grote groep marketeers bepaalde statistieken makkelijk in één tool samenbrengt. Wil je echt dieper in de data duiken? Dan moet je gebruikmaken van Google Analytics.
Ben je benieuwd hoe je zoekresultaat voor een bepaalde query die je trackt eruit ziet? Dan is dit een mooie tool. Via de Rankings tool heb je de mogelijkheid om via een gecachte versie van de zoekresultaten op te vragen, maar dit is een snellere manier om te zien hoe jouw zoekresultaat eruit zag op een geselecteerde datum. Een kanttekening is wel dat deze tool geen structured data laat zien, zoals FAQ structured data of Product structured data. Houdt dat dus in gedachten wanneer je dat wel aan je pagina’s hebt toegevoegd.
De grootste meerwaarde van deze functionaliteit is het inzichtelijk krijgen van zoektermen die wel relevant voor je project zijn, maar die nog niet getrackt worden. Binnen SEO geldt dat je, uiteraard, optimalisaties uitvoert. Vaak houdt dit ook in dat er nieuwe contentstukken worden gepubliceerd op basis van zoekvraag en -intentie, bijvoorbeeld voor het versterken van je pillar pages.
Daarbij kan het zijn dat je belangrijke zoektermen over het hoofd hebt gezien, die wel relevant zijn om te tracken. Zo krijg je beter inzichtelijk hoe je presteert en waar je kansen liggen. Met en paar klikken voeg je de zoektermen daarna toe aan een cluster in je trackingproject.
Wanneer je binnen dit overzicht op een zoekterm, pagina, device, datum of search appearance klikt, filtert de tool op de betreffende data. Dit werkt op dezelfde manier als je gewend bent in Google Search Console, met één nadeel: wanneer je naar “Vorige” in je browser gaat, verandert de pagina niet. Het filtert blijft dus toegepast. In Google Search Console is dat niet het geval, omdat het filter met een parameter aan de URL wordt toegevoegd. Daardoor is het voor de gevorderde gebruiker efficiënter om direct gebruik te maken van Google Search Console.
Daarnaast zijn de filters ook aardig verborgen, als je deze tool voor de eerste keer gebruikt moet je goed zoeken. Rechts bovenaan de pagina staat onder het icoontje van de instellingen een knop voor “FILTERS”. Vervolgens pas je hier filters toe. Daarbij is er direct weer een nadeel voor de gevorderde Google Search Console gebruiker: reguliere expressies zijn niet mogelijk.
Al met al is dit een interessante en bruikbare tool, waarbij het toegevoegde waarde levert om je trackingproject op een makkelijke manier aan te vullen. Voor uitgebreidere analyses van Google Search Console data, is het aan te raden van Google Search Console gebruik te maken. Toch zal dit overzicht voor veel marketeers ook waardevol zijn, zeker als je geen frequente gebruiker van Search Console bent.
Dit is in onze ogen geen hele sterke tool. Wat je hiermee kunt is rechttoe rechtaan en biedt weinig meerwaarde. Je vult hier twee gegevens in: het aantal bezoekers dat nodig is voor een conversie en de gemiddelde omzet per bezoeker. Vervolgens rekent de tool aan de hand van je trackingproject uit hoeveel verkeer je geschat binnenkrijgt, wat het aantal conversies en de omzet daaruit is en wat je potentie is wanneer je overal op #1 staat.
De gedachte achter deze tool is interessant, maar een aantal cruciale tekortkomingen zijn:
Doordat de tool niet ideaal is in gebruik, maken wij er zelf geen gebruik van. Het biedt soms enige inzichten, maar voor SEO forecasting is het beter andere methoden te gebruiken.
Met de My Competitors functie binnen een rank tracking project bekijk je hoe je concurrenten vindbaar zijn op de zoektermen die jij trackt. Op die manier zie je direct waar de gaten aanwezig zijn, wat input geeft voor de focus binnen je SEO project. De My Competitors functie heeft verschillende handige overzichten, waarmee je effectieve vergelijkingen uitvoert.
Een ander groot voordeel van SE Ranking is de mogelijkheid voor het tracken van de zoekwoordposities van concurrenten. SE Ranking is hiermee geen unieke tool, want ook in Semrush is dat bijvoorbeeld mogelijk. Maar de manier waarop dat gaat, is (in onze ogen) prettiger dan met Semrush.
Je hebt binnen de tooling de mogelijkheid om tot 20 concurrenten toe te voegen aan deze functionaliteit. Vervolgens worden de zoekwoordposities van alle zoektermen in je tracking project ook dagelijks gecontroleerd voor de toegevoegde concurrenten. Dit geeft je de mogelijkheid om op cluster- of zoekwoordniveau jouw prestaties te vergelijken met concurrenten. Op die manier zie je snel waar de gaten zitten en wat de groeikansen vergeleken met deze concurrenten zijn.
Op de overzichtspagina zie je allereerst een overzicht van alle toegevoegde concurrenten, met daarbij jouw en hun gemiddelde positie, visibility, aantal gestegen zoekwoorden en aantal gedaalde zoektermen. De kolommen in het tabel pas je daarnaast eenvoudig aan, waardoor je ook kolommen als traffic forecast, het aantal backlinks en het aantal verwijzende domeinen in het overzicht toevoegt.
Bij de toegevoegde concurrenten zie je in de tabel alle zoekmachines staan die je trackt (bijvoorbeeld verschillende landen). Als je over de concurrent hovert met je muis, zie je een icoontje. Als je op dit icoontje (“Rankings”) klikt, kom je terecht in een scherm vergelijkbaar met het “Detailed” overzicht binnen de Rankings functie.
Vervolgens zie je in het overzicht de toegevoegde groepen met zoektermen en is het mogelijk om een groep te openen. In plaats van je eigen posities, zie je nu de posities van concurrenten en aan de rechterkant van het scherm jouw positie. Ook de visibility van je concurrent per groep met zoektermen is zichtbaar, wat waardevolle input geeft voor het finetunen van je SEO strategie.
Met de functie SERP Concurrenten zie je de gehele top 100, 50, 30, 20 of 10 voor een geselecteerde zoekterm. Dit geeft een goed beeld welke websites allemaal concurrenten op specifieke zoektermen.
Dit is met name handig om te gebruiken na een Google update, zoals een Google Core Update, om te zien welke websites gestegen zijn en welke gedaald zijn. Dit maakt het analyseren van de SERP gemakkelijker en geeft sneller een beeld van de veranderingen binnen jouw dataset.
De data in de tool gaat tot een jaar terug, waardoor je over een berg waardevolle historische data beschikt. Via de datumselectie selecteer je een datumrange, waarvan vervolgens alle websites en het verloop ervan zichtbaar is. Als je op één URL klikt zie je ook gemakkelijk wat de exacte wijzigingen zijn voor die URL.
Wanneer je met je SEO strategie bezig bent, is het niet altijd even duidelijk hoe jij presteert vergeleken met gehele markt en welke SEO concurrenten je allemaal hebt. De functie Visibility Rating is hiervoor de oplossing.
In dit overzicht zie je een lijst met honderden andere websites die ook op de door jou geïmporteerde zoektermen ranken. Dit geeft een enorm goed beeld van de markt en helpt jou om de juiste concurrenten uit te kiezen, die je weer toevoegt bij de Toegevoegde Concurrenten (Added Competitors).
Het is mogelijk om te sorteren en te filteren op tags, visibility, het geschatte verkeer en verschillende andere datapunten. Als je over een concurrent hovert met je muis zie je drie puntjes, hier staat ook de optie “Research this domain”. Op deze manier bekijk je gelijk de betreffende domein in de Concurrentie Analyse tool van SE Ranking.
Een tip is om de juiste zoekmachine te selecteren, zo zie je de resultaten voor een specifieke zoekmachine, regio of land.
De functie Marketing Plan bevat een reeks aan actiepunten met als doel jouw website verder te optimaliseren. In deze checklist heeft SE Ranking standaard taken toegevoegd als “Analyze competitor keywords” met een “How To” en een link naar de Competitor Research tool.
Deze stappen geven jou een zetje in de juiste richting, zodat je belangrijke stappen gemaakt maken op het gebied van SEO. Het is ook mogelijk zelf taken eraan toe te voegen en dit als een template aan te houden voor nieuwe projecten of nieuwe klanten.
Van deze functie maken wij zelf geen gebruik, omdat wij een aparte projectmanagement tool hebben, waarin wij templates hebben die standaard worden aangemaakt bij de opstart van een nieuw project. Maar voor veel marketeers en bureaus is de Marketing Plan een functie die al snel toegevoegde waarde heeft.
Vooropgesteld: wij zijn geen fan van geautomatiseerde website audits vanuit welke tool dan ook. Een website audit geeft soms goede informatie, maar in automatische audits missen veel nuances. En laat SEO nu net een marketinggebied zijn, waar vaak geldt: “it depends”.
Dat wil niet zeggen dat je niets aan de website auditfunctie hebt. Binnen SmartRanking gebruiken wij deze functie niet, maar stel dat je een overzicht wil draaien van een aantal mogelijke optimalisaties, dan is de functie handig. Het is mogelijk om een handmatige audit te doen, maar ook om hem automatisch wekelijks of maandelijks te laten genereren.
Als je een audit gaat uitvoeren is het soms handig de instellingen (onder de frequentie hierboven in de screenshot) te controleren. Zo staat het aantal pagina’s die bekeken wordt standaard op 1.000 pagina’s, wat je (op basis van je abonnement) kunt aanpassen. Wanneer je en audit uitvoert, zie je real-time hoe ver de crawler is met het uitvoeren van de audit.
Binnen de auditfunctie kijkt SE Ranking onder andere naar:
Ook zaken die wij totaal niet belangrijk of relevant achten komen terug in de audit, zoals “Minimum text to HTML ratio”. Wij raden je aan om dit met een flinke korrel zou te nemen en er niet te veel aandacht aan te besteden. Dat is overigens het geval met veel geautomatiseerde audits, ze zijn een mooie richtlijn en handig om te gebruiken, maar nooit 100% leidend.
Hoewel wij deze functie zelf niet gebruiken zitten er wel fijne toevoegingen in de website auditfunctie, zoals een overzicht van alle issues. Hierbij filter je gemakkelijk op “Errors”, “Warnings” en “Notices”. Tools als Ahrefs hebben een vergelijkbare functie en opbouw van hun auditing tooling.
Een functie die eigenlijk onderdeel is van de Website Audit tool, maar zijn eigen vermelding verdiend, is de Page Changes Monitor. Met deze functie van SE Ranking houdt je wijzigingen op je website bij. Via de Page Changes Monitor stel je pagina’s in, waarbij je een e-mailnotificatie krijgt als er een element op die pagina is gewijzigd. Dit gaat om onder andere de HTTP statuscode, meta title, interne links, HTML headings, canonical URL, het robots.txt-bestand et cetera.
Dankzij deze functionaliteit heb je dat je geen wijzigingen die een negatieve impact hebben over het hoofd ziet. Er zitten wel een paar nadelen aan deze tool, wat ook reden is dat wij dit niet gebruiken:
Omdat wij de sterke voorkeur hebben alle pagina’s op de websites van onze klanten real-time in de gaten te houden, zijn wij een trouwe gebruiker van ContentKing. Maar afhankelijk van je budget en het type website is deze ingebouwde functie een interessant “light” alternatief.
Deze functie binnen SE Ranking stelt je in staat om alle backlinks naar je website in de gaten te houden. Na het importeren van de backlinks controleer de tool regelmatig of backlinks nog online staan. Wanneer dat niet meer het geval is, krijg jij daar een melding van. Op die manier heb je de mogelijkheid snel achter offline gehaalde backlinks aan te gaan en ze weer online te krijgen. In de backlink monitor tool zitten twee opties voor het toevoegen van backlinks:
Afhankelijk van je situatie is het gewenst om voor optie 1 of 2 te kiezen. Stel dat je enorm veel backlinks, vanuit bijvoorbeeld spam websites, ontvangt, dan is het soms gewenst handmatig de backlinks toe te voegen. Anders moet je door een flinke lijst in SE Ranking heengaan wanneer je de statussen wilt controleren.
Mocht je voor backlinks hebben betaald, dan is het ook mogelijk om de bedragen toe te voegen in de tool. Op die manier wordt er ook voor je bijgehouden wat je hebt uitgegeven. Naast de status van de backlinks zie je via de tool ook de groei in het aantal backlinks, het aantal verkregen en verloren backlinks en andere interessante informatie zoals de anchorteksten.
Als lokale vindbaarheid belangrijk voor je is, word je waarschijnlijk erg blij van deze functie. Dankzij de lokale marketing functie is het makkelijker om je lokale SEO in de gaten te houden en te verbeteren.
Na het koppelen van je Google Mijn Bedrijf profiel selecteer je binnen een project een locatie, waarna je verschillende inzichten uit Google Mijn Bedrijf binnen SE Ranking terugvindt. Zo vind je meer informatie over het aantal zoekopdrachten waarin jouw bedrijf is getoond, het aantal keren dat er een route is opgevraagd, hoeveel traffic je vanuit Google Mijn Bedrijf hebt ontvangen en meer.
Eerlijk is eerlijk, deze functie gebruiken wij nooit. Hoewel er verhalen rondgaan dat social signals een direct effect hebben op je SEO, is dat nooit bewezen. In 2015 heeft Google al aangegeven dat social signals geen effect hebben op je rankings. Natuurlijk zijn social media kanalen een goede manier je content, zoals waardevolle blogs, te verspreiden. Toch hebben wij social media marketing niet in onze dienstverlening opgenomen, om ons 100% te blijven focussen zoekmachine optimalisatie.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niets aan de social media functie van SE Ranking hebt. Met de social media functie koppel je je Facebook en/of Twitter account, om diverse data inzichtelijk te krijgen. Dit gaat met name om data zoals demografische gegevens van je volgers en andere statistieken. De functionaliteit biedt ook een optie om berichten in te plannen, waardoor je geen losse tool als Hootsuite nodig hebt om je content te delen op de social media kanalen.
Nog zo’n fijne tool van SE Ranking: de concurrentieanalyse. Via de concurrentieanalyse (Competitive Research) bekijk je websites, delen van websites of specifieke pagina’s van concurrenten, om zo te achterhalen op welke zoektermen ze ranken en hoeveel verkeer ze naar schatting vanuit SEO verkrijgen. Bij het uitvoeren van een URL heb je keuze uit het onderzoeken van drie URL-paden:
Voor de meeste landen wereldwijd heeft SE Ranking data vanuit Google in de database staan, maar er voor een aantal locaties ook data uit Yandex te verkrijgen. Bij het controleren van een URL of URL-pad krijg je een overzicht te zien van verschillende gegevens, zoals:
Iets verder naar beneden zie je een tabel met zoektermen waarop de website rankt en een verdeling van de posities. Hiermee zie je in één overzicht of de website bijvoorbeeld veel zoektermen tussen positie 6 en 10 heeft staan, wat soms een quick win is om daar op te focussen.
Voor veel websites zie je een groot aantal zoektermen tussen positie 51 en 100 staan, wat niet gek is. Wanneer je met je website rankt staan er ook een hele hoop “irrelevante” zoektermen in de top 100, waar je verder niets mee hoeft te doen. Voor onze website is dat bijvoorbeeld “hubspot html” waarmee wij op positie 72 ranken. Waarschijnlijk hebben wij ergens op de pagina die daarmee op positie 72 rankt zowel de woorden “hubspot” als “html” gebruikt, waardoor Google ons diep weggestopt aan het ranken is. Voor ons is dat geen relevante zoekterm, waardoor wij daar ook geen aandacht aan besteden.
Nog iets verder naar beneden zie je andere data, zoals de SERP features voor de zoektermen waarmee je in de top 100 rankt, de grootste organische concurrenten en een visuele vergelijking van de overlapping tussen die concurrenten. Wanneer je met je muis over “OVERLAP” gaat, zie je het aantal zoektermen waarmee er een overlapping is.
Deze data geeft in sommige gevallen sneller een beeld van de markt, waardoor je je analyses beter of sneller uitvoert. Zo heeft onze eigen website een overlap van 6,1% in de zoektermen waarmee Ahrefs rankt en daardoor ziet SE Ranking Ahrefs als onze grootste organische concurrent. Een gedetailleerder rapport bekijk je door te klikken op de button “VIEW DETAILED REPORT”.
Meer gedetailleerde data vind je in de onderstaande rapportages:
Het prettige is dat SE Ranking razendsnel de data binnen deze tool aan het uitbreiden is. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 100 nieuwe databases toegevoegd binnen deze tool, met data uit onder andere China, Gabon, Libië en Venezuela. Een andere vrij recente functie is dat het mogelijk is historische data te bekijken (als de data beschikbaar is), waarbij de data teruggaat tot februari 2020. Niet alle historische data is terug te zien, omdat dit afhangt van wanneer het betreffende land is toegevoegd aan SE Ranking en wanneer de website of URL is ontdekt.
Het bekijken van historische data is in het specifiek handig als je moet uitzoeken op welke zoektermen concurrenten rankten in een bepaalde periode, met welke pagina’s of hoe hun posities gewijzigd zijn. Dit geeft je input voor je eigen SEO strategie.
Wanneer je een pagina of website aan het analyseren bent, is het interessant om goed te bekijken op welke zoektermen deze website of pagina rankt. Via “Keywords” in het linkermenu bekijk je per land de zoektermen, waarbij SE Ranking ook een zoekintentie en het zoekvolume weergeeft.
Via het linkermenu wissel je gemakkelijk van functie binnen de “Competitive Research” tool. Een andere functie die erg handig is, is de functie voor positiewijzigingen (Ranking changes). Hiermee zie je in de geselecteerde maand de dalingen, stijgingen, zoektermen die nieuw in de top 100 staan en zoektermen die uit de top 100 zijn gegaan.
Via de Competitors functie bekijk je welke organische concurrenten het meeste overlap hebben met de opgegeven website of URL. Je ziet daarbij ook het totale geschatte verkeer voor het selecteerde land en de hoeveelheid zoektermen waarmee de concurrenten in de top 100 ranken.
Ben je benieuwd hoe bijvoorbeeld jouw website rankt in vergelijking met een concurrent? Dan is de Competitor Comparison een handige tool. Hiermee vergelijk je de vindbaarheid tussen twee of drie websites. De informatie kun je gebruiken om nieuwe content stukken te maken of optimaliseren te prioriteren.
Via “Pages” bekijk je alle URL’s waarmee een website in de top 100 van Google rankt. SE Ranking voorziet je ook van informatie over het geschatte verkeer per URL, de traffic share, informatie over de zoekintentie en de hoeveelheid zoektermen waarmee de URL in de top 100 rankt.
Hoewel SE Ranking in de basis met name voor SEO wordt gebruikt, is de software ook waardevol voor SEA specialisten. Aan de “Paid Traffic Research” functie besteden we niet veel aandacht in dit artikel, omdat onze focus puur op SEO ligt.
Toch is het waardevol deze functie te benoemen, omdat dit waardevolle input geeft voor je Google Ads campagnes. Zo is het mogelijk om te zien op welke zoektermen een website adverteert, wat de advertentiepositie is en hoe de advertenties eruit zien. Met name dit laatste is erg handig, omdat je ook historische data rondom de advertentieteksten met een paar klikken bekijkt.
De Competitive Research tool hebben we uitgebreid besproken, maar niet minder interessant is de Keyword Research functie. Deze vind je in het hoofdmenu, rechts naast de Competitive Research functie.
Na het invullen van een zoekterm zie je allerlei interessante data, zoals het zoekvolume, een ingeschatte moeilijkheid om erop te ranken, het wereldwijde zoekvolume en de zoekintentie.
Wanneer je iets verder naar beneden scrolt, zie je andere interessante data zoals vergelijkbare zoektermen en gerelateerde zoektermen. Deze rapporten open je met een klik, waarmee je je zoekwoorden onderzoek direct kunt aanvullen.
Verder zie je ook de websites die op deze zoekterm ranken, inclusief het geschatte verkeer van de betreffende website. Wanneer je op een website klikt, switch je automatisch naar de Competitive Research tool. Op die manier is het mogelijk om binnen een SEO tool je volledige onderzoek uit te voeren.
Een ander interessant rapport is het “Ranking dynamics” rapport, waarmee je positiewisselingen over de afgelopen 6 maanden tot 3,5 jaren ziet. Dit laat goed zien welke websites binnen jouw markt zijn gestegen en welke websites juist gedaald zijn.
De Keyword Research tool is een fijne tool en we raden aan om deze te gebruiken samen met de Competitive Research tool. Er zit bovendien ook een integratie met je trackingprojecten in, zodat je vanuit deze tool je trackingprojecten makkelijk aanvult.
Een kanttekening blijft echter het zoekvolume. Deze data wijkt vaak af van de werkelijkheid en andere tool zoals Ahrefs en Semrush. Daarbij lijkt de data van Ahrefs meer overeen te komen met het werkelijke zoekvolume. Dit is iets waar SE Ranking continu aan werkt en waarvoor ze een eigen algoritme hebben ontwikkeld.
De backlink checker tool is niet hetzelfde als de backlink monitoring tool, ook al klinkt het misschien wel hetzelfde. In de backlink monitor tool houd je je eigen backlinks in de gaten, terwijl je met de backlink checker tool nieuwe mogelijkheden voor backlinks ontdekt. Met de tool bekijk je bijvoorbeeld de domeinnaam van een concurrent, om zo inzichtelijk te krijgen welke backlinks zij hebben verkregen.
De tool genereert een mooi overzicht met allerlei gegevens over je backlinkprofiel, zoals het aantal backlinks, aantal verwijzende domeinen en hoeveel links er naar een voorpagina geplaatst zijn. Met deze input is het vervolgens mogelijk zelf aan de slag te gaan met linkbuilding.
Via het menu aan de linkerkant van je scherm bekijk je de data gedetailleerder, zoals de verwijzende domeinen die link naar de website die je controleert:
Hoewel de tool mooi uitgedacht is door SE Ranking, is het wel een tool waarvan de database nog niet compleet is. Tools als Majestic en Ahrefs hebben alles rondom je SEO autoriteit vaak completer in kaart gebracht, met een betrouwbaarder beeld in de data. Dat is over het algemeen de grote uitdaging tussen verschillende tools, elke tool blinkt vaak in een aantal onderdelen echt uit. Zo zien wij voor smartranking.nl de volgende verwijzende domeinen in de verschillende tools:
Voor alles rondom linkbuilding maken wij het meeste gebruik van Majestic, omdat wij daar meer data uit kunnen halen. Maar ook deze functie van SE Ranking helpt je al een hoop om een beter beeld te krijgen van de markt waarin jij of je klant zich begeeft of om verdere stappen te zetten met linkbuilding.
Als je geautomatiseerd rapportages naar jezelf, collega’s of je klanten wilt sturen ben je bij SE Ranking aan het goede adres. SE Ranking biedt een mooie report builder aan, waarmee je eenmalig of met een ingestelde frequentie een samengestelde rapportage toestuurt. Daarbij heb je de mogelijkheid om de rapportages te voorzien van een eigen design, te kiezen uit de designs van SE Ranking of een template te gebruiken.
Bij het samenstellen van een rapportage heb je enorm veel mogelijkheden in wat je wilt laten zien. Om gericht de juiste data te rapporteren breng je filters aan in de getoonde data, zoals tabellen. Zo is het mogelijk om je zoekwoord posities te rapporteren voor een geselecteerd zoekwoordcluster of zoektermen die enkel in de top 10 staan.
Wij raden je aan om de templates die SE Ranking heeft gemaakt te bekijken en een halfuurtje tijd in te plannen om met rapportages te puzzelen, zodat je snel zelf in de gaten hebt wat de mogelijkheden zijn. Binnen SmartRanking maken wij ook van deze functie niet heel veel gebruik, omdat klanten toegang hebben tot de trackingprojecten en wij elke maand met onze klanten een meeting hebben waarin wij trends en resultaten bespreken. Toch zijn er wel bepaalde klanten die het op prijs stellen wekelijks of maandelijks een rapportage te ontvangen.
In de topbar zijn nog een aantal andere tools weggestopt. Deze tools zijn met name wat “verouderde” tools, die naar onze eigen inschatting niet meer heel veel gebruikt worden. Deze tools hebben één gemene deler: je betaald extra voor het gebruik ervan. De tools die onder eze dropdown staan zijn onder andere:
Deze functie runt een audit voor een bepaalde zoekterm op een pagina. Niet de beste functionaliteit als je het ons vraagt, bovendien is de Website audit functie binnen een project een veel waardevollere tool.
Hiermee krijg je suggesties voor relevante zoektermen op basis van de autocomplete suggesties die Google laat zien. Wij raden je aan hier niet voor te betalen, omdat er verschillende gratis alternatieve voor zijn, zoals onze eigen Google keyword suggestion tool en de Bing keyword suggestion tool.
Hiermee controleer je het zoekvolume van een zoekterm tegen betaling. Het is ons een grote vraag waarom deze tool überhaupt nog op deze manier in de software bestaat, want binnen de “Keyword Research” functie van SE Ranking is dit gewoon gratis te controleren.
Met deze tool controleer je of een ingevulde URL is opgenomen in de index van Google, Yahoo of Bing (alhoewel Yahoo en Bing hetzelfde zijn, Yahoo draait op de zoekmachine van Bing). Dit kan handig zijn, maar er zijn genoeg gratis manieren om dit te controleren.
Deze tool groepeert zoektermen op basis van overeenkomsten tussen zoekresultaten. De tool clustert dus automatisch je zoektermen, wat een hoop tijd en handmatig werk scheelt. In de praktijk zien wij wisselende resultaten bij deze functie, dus wij hopen dat dit iets is wat SE Ranking flink gaat doorontwikkelen.
Hiermee is mogelijk een widget voor op je website te maken, om zo leads voor je eigen sales te verzamelen. Dit is dus te gebruiken als bureau of freelancer, om zo leads te verkrijgen. Gebruikers die een formulier invullen krijgen een SEO audit toegestuurd en jij ziet de contactgegevens van de leads binnen deze SE Ranking tool.
Wij maken hier zelf geen gebruik van, omdat wij geen fan zijn van geautomatiseerde audits vanwege de complexiteit van SEO (want: it depends) en ons type klanten. Daarnaast houden wij van een persoonlijke benadering. Maar afhankelijk van je doelgroep en je eigen marketing zou dit interessant kunnen zijn.
Het aanmaken van een trackingproject in SE Ranking spreekt haast voor zich. Om een project aan te maken doorloop je de volgende stappen:
Vul hier de URL van de website in, een projectnaam en voeg het project eventueel aan een map toe. Verder stel je in of je de posities in de top 100 of top 200 wilt meten. Wij kiezen doorgaans voor de top 100, omdat posities buiten de top 100 niets toevoegen voor je vindbaarheid.
Verder is het nog mogelijk om in te stellen wie het trackingproject mag zien. Werk je met meerdere collega’s? Dan is het handig om het in te stellen op “Manager account”. Indien gewenst kun je ook instellen of je wekelijks een rapportage wilt ontvangen en of er een wekelijkse website audit moet worden uitgevoerd.
Je stelt hier de zoekmachines in waarin de zoektermen worden gemeten. Richt je project zich op de VS? Dan stel je hier de Google in de VS in. Het is mogelijk om meerdere zoekmachines (zoals ook Bing) in te stellen of meerdere landen.
Plak of importeer hier alle zoektermen waarvan de posities gemeten moeten worden. Het is mogelijk om zoektermen te groeperen, bijvoorbeeld op basis van zoekintentie of onderwerp. Dit doe je door met mappen te werken.
Ben je benieuwd naar de posities van concurrenten? Dan voeg je hier tot wel 20 concurrenten toe. Net als voor jouw project, worden dan ook de posities van concurrenten dagelijks gemeten. Vervolgens kun je de posities van concurrenten in je trackingproject vergelijken, wat helpt bij het prioriteren van optimalisaties en inzichtelijk maken van groeikansen.
In deze stap koppel je Google Analytics, Google Search Console en/of Matomo Analytics. Wij koppelen Google Search Console altijd, zodat je gebruik kunt maken van de Google Search Console data in je trackingproject. Op die manier is het zichtbaar welke zoektermen klikken hebben opgeleverd.
Doordat wij SE Ranking intensief gebruiken kennen we de tool van buiten en binnen. Om je account goed in te richten en het maximale uit SE Ranking te halen, hebben we hieronder een aantal tips voor je toegevoegd.
Vaak zien we dat marketeers een grote lijst met zoektermen in een keyword tracking tool toevoegen, zo ook bij SE Ranking. Daardoor heb je soms een trackingproject met één grote lijst van honderden of duizenden zoektermen. Dat wordt enorm onoverzichtelijk en bovendien weet is het daardoor ook praktisch onmogelijk actiepunten op te stellen op basis van deze data.
Een waardevolle tips is om je zoektermen te groeperen (keyword clustering) op basis van intentie en relevantie. Vervolgens upload je de clusters met zoektermen in mappen tijdens het toevoegen van zoektermen. Onderstaand is hiervan een voorbeeld te vinden:
Zoals je ziet zijn er verschillende groepen met zoektermen, zoals “Dog Food – Allergies” met daarin 30 zoektermen en “Dog Food – Arthritis” met daarin 11 zoektermen. Voor elke klant zetten wij het SE ranking project met deze structuur op, de klant uit dit voorbeeld heeft in totaal 80 verschillende zoekwoordclusters.
Aan de hand van deze clusters is het mogelijk om te zien wat het de SERP visibility is, wat plat gezegd je SEO marktaandeel is. In dit geval heeft de klant een visibility van 5,60% voor het cluster “Dog Food – Arthritis”, wat betekent dat daar nog een mooie groei te behalen is.
De zoektermen kun je in bulk gegroepeerd importeren, wat een hoop tijd scheelt bij het opzetten van een project. In het overzicht waar je de zoektermen toevoegt klik je op de blauwe link “Import keywords”. Vervolgens selecteer je “IMPORT FROM CSV FILE” en daarna selecteer je “CSV / Text with groups (; separator), zoals in het onderstaande voorbeeld:
Je upload hier een CSV bestand met in kolom A de zoektermen en in kolom B de naam van het zoekwoordcluster. Belangrijk is om een puntkomma als scheidingsteken te gebruiken, anders krijg je een foutmelding.
Bij het in bulk uploaden van je zoektermen heb je de mogelijkheid een target link toe te voegen. Hiervoor vink je “File contains target links” aan. In kolom C van je importbestand voeg je vervolgens aan elke zoekterm een URL toe, met de pagina waarop die zoekterm moet ranken.
Deze functie is bijzonder handig, omdat je daarmee straks in één oogopslag ziet of de juiste pagina welk op de betreffende zoekterm rankt. Is dat niet het geval? Dan wordt het linkicoontje in het trackingoverzicht rood, zoals in het onderstaande voorbeeld:
Dit kan komen door bijvoorbeeld interne kannibalisatie, duplicate content, de juiste pagina bestaat nog niet of simpelweg omdat Google een andere URL relevanter vindt. Afhankelijk van de reden, die je dus nog wel moet uitzoeken, onderneem je vervolgens actie.
In het screenshot hierboven zie je groene ballonnetjes met daarin “Focus”, dit zijn tags die we hebben toegevoegd aan de betreffende zoektermen. Een fijne functie van SE Ranking is dat het, naast het toevoegen van zoektermen aan mappen, mogelijk is om zoektermen te voorzien van tags. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de zoektermen te filteren op basis van tags:
Met deze tags segmenteer je je zoektermen, onafhankelijk van de map waarin ze zitten, gemakkelijk. Wij gebruiken vaak tags als “Focus” (voor zoektermen die de focus hebben vanuit de klant) of “Google Ads” (voor zoektermen die omzet opleveren vanuit Google Ads). Vervolgens is het daarmee voor ons mogelijk om gericht optimalisaties uit te werken.
Wanneer je de gedetailleerde zoekwoordposities bekijkt zijn er standaard een aantal kolommen ingesteld. De standaard weergave vaak niet de beste informatie. Zo vinden we de CPC gegevens (Suggested bid) en de concurrentie (Competition) niet interessant. Wel zien we altijd graag de Visibility en SERP features direct in het overzicht staan. Het is dus aan te raden de kolommen aan te passen naar jouw wensen en behoeften.
Er zijn een hele hoop features binnen de zoekresultaten, SE Ranking heeft er maar liefst 35 toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn featured snippets, People Also Ask boxes, rich snippets, Google Shopping resultaten (bovenaan de zoekresultaten) en knowledge cards. Het fijne is dat SE Ranking de mogelijkheid biedt om hierop te filteren. Op die manier vind je bijvoorbeeld met een paar klikken op welke zoektermen een featured snippet getoond wordt en op elke zoektermen jij de featured snippet nog niet hebt.
Het filteren hierop doe je, net als bij de tags, via “Filters”. Vervolgens selecteer je de SERP features waarop jij wilt filteren en pas je het filter toe. SE Ranking laat dan alle zoektermen zien waarop de SERP feature beschikbaar is. Wij houden van deze functie, want SE Ranking laat je ook direct zien waar jij de feature nog niet hebt. Is de betreffende feature lichtgrijs? Dan heb je feature niet. Is de feature donker? Dan heb je hem wel. Dit zie je ook terug in het onderstaande voorbeeld:
Met elke website heb je kans op interne kannibalisatie, zeker bij grote websites is dat vaak van toepassing. Bij interne kannibalisatie gaan er meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm ranken, vaak omdat Google in de war is welke pagina het relevantste is. Dat ontstaat in sommige gevallen door tegenstrijdige signalen op je website, zoals verkeerd geplaatste interne links of conflicterende content.
Een deel van de interne kannibalisatie op je website ontdek je gemakkelijk met SE Ranking. Per dag (als je de zoektermen dagelijks laat controleren) rapporteert SE Ranking welke URL er het hoogste rankt voor de zoekterm. Wanneer er in een bepaalde tijdsperiode meerdere URL’s rankten, en elkaar dus als hoogst rankende URL hebben afgewisseld, komt er een getal in het rood achter het URL-icoontje te staan:
Vaak zie je ook in het verloop van je posities terug dat de wisseling van de hoogst rankende URL overeenkomt met schommelingen in de posities:
Wanneer je op het blauwe link icoontje linkt, zie je direct welke URL’s er hebben gerankt voor die zoekterm:
Op basis hiervan is het vervolgens mogelijk actie te ondernemen om de interne kannibalisatie op te lossen. Een andere manier om dit te zien is via de “Insights” functie.
Eén van de valkuilen van marketeers, SEO trajecten én SEO tools is dat er heel vaak op de gemiddelde zoekwoordpositie wordt gestuurd. Je gemiddelde positie zegt niet alles, omdat dit geen gewogen cijfer is. Hierbij wordt er dus geen rekening gehouden met zoekvolumes. Een goed voorbeeld, stel dat je twee zoektermen hebt:
In dat geval is je gemiddelde positie 5, wat niet slecht klinkt. Maar als je vervolgens gaat berekenen welk deel van het verkeer op jouw resultaat klikt, is dat slechts een fractie. Dat komt doordat een zoekterm met een hoger zoekvolume, logischerwijs, meer impact heeft op je verkeer. Wanneer je berekent wat je search visibility is, dan is dat een stuk lager. Op basis van de berekening van SE Ranking zal dat rond de 10% liggen. Je gemiddelde positie geeft dus al snel een vertekend beeld, waardoor je campagnes veel positiever of negatiever lijken dan ze in de werkelijkheid zijn.
Formule voor het berekenen van de SE Ranking search visibility
Uiteraard zegt zoekvolume ook niet alles en benadrukken wij dat je je niet altijd moet focussen op zoekterm met het hoogste volume. Afhankelijk van je strategie, doelgroep, branche, concurrentie en groeifase van de website niet altijd verstandig zoekvolume als uitgangspunt te nemen. Daarom splitsen we een project op in zoekwoordclusters en segmenteren we het project met tags. Maar het belangrijkste uitgangspunt is wel om je ervan bewust te zijn niet te veel te sturen op gemiddelde zoekwoordpositie.
Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets hebt aan de gemiddelde zoekwoordpositie. De gemiddelde positie is te gebruiken als indicator voor je organische groei. Wanneer je groeit in je gemiddelde positie, is dat vaak een teken dat je tractie krijgt in de zoekresultaten.
Een relatief lage gemiddelde positie, maar een visibility van 81%.
Binnen je trackingproject zit een verborgen functie, waar veel gebruikers niet van op de hoogte zijn. Je hebt de mogelijkheid om een gecachte pagina van het moment dat SE Ranking de SERP crawlde of via SE Ranking de live zoekresultaten zonder cache te bekijken. Dit doe je door binnen je project op de zoekwoordpositie te klikken, wat ook mogelijk is voor zoekwoordposities in het verleden. Vervolgens opent een pop-up, waarna je allerlei mogelijkheden ziet.
Hierbij staan er een aantal interessante gegevens:
De door SE Ranking gecachte pagina is handig om er af en toe bij te pakken, zodat je ziet hoe de pagina zonder cookies eruit ziet. Dit geeft je een beter beeld van de SERP.
Voorbeeld van een gecachte pagina
Als je deze handleiding goed gelezen hebt, weet je inmiddels dat wij SE Ranking intensief gebruiken en een groot fan zijn van de tool. Dankzij de functies die SE Ranking ons, tegen goede prijzen, biedt zorgen we ervoor dat we altijd up-to-date zijn van de zoekwoordprestaties van al onze klanten.
SE Ranking is 14 dagen gratis te gebruiken, waarbij het niet nodig is om betaalgegevens achter te laten. Vul simpelweg 5 velden in en start je proefperiode van 2 weken. Met een proefperiode krijg je toegang tot het “Essential 750 Plan”, waarbij je maximaal 750 zoektermen dagelijks op hun posities controleert.
Het is daarmee het proberen sowieso waard en wanneer je je SE Ranking account goed inricht, weten we bijna wel zeker dat jij ook fan wordt van deze tool.
Heb je vragen, suggesties of opmerkingen naar aanleiding van deze handleiding? Dan horen we graag van je! Neem gerust contact met ons op via info@smartranking.nl.
Maak eenvoudig een account aan en probeer SE Ranking 14 dagen gratis. Je hoeft geen betaalgegevens in te vullen om van de proefperiode gebruik te maken.
In dit artikel hebben wij affiliatelinks naar SE Ranking opgenomen. Dit is voor ons absoluut niet de drijfveer om tools aan te bevelen, wij bevelen alleen tools aan die wij zelf ook gebruiken of adviseren aan onze klanten. Door de affiliatelinks verdienen wij een deel van de tijd die wij in deze handleiding hebben gestoken terug. Wij waarderen het daarom enorm als je een abonnement afsluit via onze affiliatelink 😄.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.