Samen met het team van Goedkoopisolatiemateriaal.nl werkt SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid in Nederland, België en Duitsland met een e-commerce SEO traject.
Goedkoopisolatiemateriaal.nl is opgericht in 2015 en richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op de verkoop van isolatiemateriaal. Door de directe contacten met fabrikanten en het groot inkopen van isolatie, worden de producten tegen enorm scherpe prijzen aangeboden. Goedkoopisolatiemateriaal.nl heeft een eigen magazijn en verzendt bestellingen daardoor snel. Bovendien wordt er een enorm goede service geboden, waarbij de klantenservice meedenkt met de isolatie vraagstukken. Begin 2023 is er ook een Duitse webshop (Günstiger Dämmstoff) gestart, om zo naast Nederland en België, ook de Duitse markt te bedienen.
Voordat het SEO-traject in 2021 startte, was er jarenlang niets meer aan de SEO gedaan. De webshop was al naar Shopify gemigreerd, maar verschillende oude URL’s werden niet goed geredirect en op tal van pagina’s stonden nog oude WordPress shortcodes. Bovendien hebben de concurrenten in die jaren niet stilgezeten, de grootste partijen in de markt hebben flink geïnvesteerd in hun vindbaarheid. Daardoor was er veel werk aan de winkel.
Er bestaan veel verschillende soorten isolatiemateriaal, zoals glaswol, steenwol en PIR. In de afgelopen jaren hebben we verschillende competitor gap analyses gemaakt en een flinke lijst met potentiële producten opgesteld. In de samenwerking is Goedkoopisolatiemateriaal.nl er altijd bereid om het productassortiment uit te breiden en zo klanten beter te kunnen helpen. Het grote nadeel van isolatiemateriaal is dat het al snel veel ruimte in beslag neemt. De beperking voor het productassortiment is dus niet het inkopen van het isolatiemateriaal, maar de beschikbare ruimte om alle producten op te slaan. Er zijn intussen plannen om het magazijn uit te breiden, wat weer resulteert in een nog beter productassortiment.
Een onderdeel van de strategie voor Goedkoopisolatiemateriaal.nl is het steeds verder uitbouwen van de topicale autoriteit. De kennisbank is hier een onmisbaar onderdeel van, maar al snel zagen we een beperking van Shopify: het is niet makkelijk om producten toe te voegen in de blogs. Hier is intussen een oplossing voor gekomen dankzij de developer van Goedkoopisolatiemateriaal.nl.
Veel gebruikers die op zoek zijn naar isolatie, oriënteren zich op het juiste soort isolatie en de grote hoeveelheid vraagstukken die hierbij komen kijken. Om deze gebruikers goed te helpen, is er een kennisbank opgezet, worden productpagina’s voorzien van meer informatie en bevatten categoriepagina’s behulpzame content. Ook is Goedkoopisolatiemateriaal.nl in 2023 een samenwerking gestart met een freelance CRO-specialist, om zo doorlopend te werken aan het conversiepercentage.
Vanaf april 2021 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Goedkoopisolatiemateriaal.nl, waarbij de focus ligt het vergroten van de vindbaarheid in Nederland, België en Duitsland.
Het doel van Goedkoopisolatiemateriaal.nl is om binnen een aantal jaren tijd uit te groeien tot een top 3 verkoper van isolatiemateriaal. Bij de start van het project hebben we een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd, op basis hiervan is de search visibility berekend. Een van de inzichten was dat het project een #6 positie in de markt had. Verder was het een belangrijke eis dat SEO meer ging bijdragen aan indirecte conversies, door de creatie van behulpzame content, en er moest een positief direct rendement zijn.
Bij de start van het project hebben we onmiddellijk een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uitgevoerd. Op basis van dit zoekwoorden onderzoek zijn alle zoektermen gegroepeerd op basis van zoekintentie en vervolgens toegevoegd in een trackingproject via SE Ranking. Dit heeft ons inzichten gegeven in clusters waar het marktaandeel al hoog is en clusters waar nog veel te winnen valt. Op basis van deze gegevens is er een content planning opgesteld.
Op basis van de content planning zijn we al een aantal jaren bezig om de websitestructuur uit te breiden, informatieve artikelen te schrijven en het productassortiment te verbreden. Dit heeft ervoor gezorgd dat Goedkoopisolatiemateriaal.nl ook hoger in de funnel goed vindbaar is en daarmee een mooie groei in bezoekers bereikt.
Verder is er gewerkt aan de technische SEO van de website, zoals het behalen van de Core Web Vitals, implementatie van structured data en het verbeteren van de menustructuur. Dit heeft ertoe geleid dat de gebruikerservaring verbetert, wat belangrijk is vanuit E-E-A-T en Navboost.
Goedkoopisolatiemateriaal.nl heeft een aantal productgroepen die extra belangrijk zijn. Hier ligt met name de nadruk op. Het doel is om deze clusters continu te laten groeien en hiermee marktleider te worden.
Waar in het begin van het project de focus met name lag op het vullen van content, verschuift dit nu meer naar de creatie van nieuwe kennisbank artikelen, het verbeteren van productpagina’s en het optimaliseren van bestaande content. Belangrijk is dat Goedkoopisolatiemateriaal.nl thought-leader wordt, waardoor er nu ook hard gewerkt wordt aan het vindbaar maken van de ecologische isolatie.
Door continu bezig te zijn met het verbeteren van de content, creatie van waardevolle content en het verbeteren van de gebruikerservaring, weten we al meerdere jaren op elkaar goede resultaten te behalen.
Vanwege de mooie successen in Nederland en het netwerk van het moederbedrijf, is Günstiger Dämmstoff in 2023 opgericht. Het doel van deze nieuwe shop is om ook in Duitsland voet aan de grond te krijgen en met een goede service te helpen woningen en bedrijfsgebouwen te verduurzamen. De harde groei in 2023 belooft veel goeds voor de toekomst.
Door te sturen op het verhogen van de search visibility, het dichtlopen van gaten met concurrenten en het verbeteren van de gebruikerservaring, wordt er jaar op jaar een mooie groei gerealiseerd. SEO levert een hoge ROI op en daarnaast ook ondersteunende conversies, bezoekers komen op een later moment vaak direct of via advertentiecampagnes weer terug op de website.
Het team van Goedkoopisolatiemateriaal.nl staat open voor ideeën om het productassortiment uit te breiden en de website te verbeteren. Dit is enorm prettig in de samenwerking, op deze manier kan de investering gemaximaliseerd worden. De introductie van Günstiger Dämmstoff biedt bovendien kansen om ook in Duitsland een grote markt aan te boren.