Samen met het team van Payt werkt SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid en verkrijgen van leads in Nederland, Duitsland, België, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Payt is één van de snelstgroeiende fintech-bedrijven uit Nederland, opgericht in 2013 vanuit de overtuiging dat debiteurenbeheer stukken efficiënter gemaakt kan worden. In 2017 werd Payt onder het grote publiek bekend als hoofdsponsor van FC Groningen en vanaf 2020 is Payt ook actief in België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daar werden in 2021 vervolgens nog Duitsland en Spanje aan toegevoegd, waarmee Payt hard blijft doorgroeien en duizenden bedrijven helpt om hun debiteurenbeheer te automatiseren.
De meeste marketeers en ondernemers staan er niet bij stil dat de administratie van een bedrijf in elk land op verschillende manieren wordt uitgevoerd en gebruikers op verschillende manieren zoeken. Daardoor verschilt de informatiebehoefte van de doelgroep van Payt sterk per land. In het Verenigd Koninkrijk is “cash allocation” (het automatisch matchen van betalingen met openstaande facturen) een veel gebruikt begrip, terwijl dit in Nederland een begrip is dat nauwelijks gebruikt wordt.
Payt is opgericht in Groningen en richtte zich van oorsprong voornamelijk op de Nederlandse markt. Door de uitbreiding naar het buitenland, in 2020, moest ook de website payt.nl een andere uitstraling krijgen en naar paytsoftware.com verhuisd worden. Daarbij is ook voor een andere website gekozen, om zo de internationale ambities mogelijk te maken. Een combinatie tussen een verandering van CMS (en daarmee de URL-structuur) en de migratie naar een nieuw domein, is altijd een spannende migratie.
Het opzetten van een succesvolle SEO-strategie in de financiële markt is altijd een uitdaging, onder andere vanwege Google E-E-A-T en YMYL en lokale regelgeving per land. Zo is het in Spanje voor elk bedrijf vanaf 2022 verplicht om digitaal te factureren, maar worden er in Duitsland nog steeds facturen per fax verstuurd.
Vanaf januari 2020 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Payt, waarbij de focus ligt het vergroten van de vindbaarheid in alle landen waar Payt actief is. In januari 2020 zijn wij gestart met de optimalisaties in Nederland, maar vanwege de uitbreiding van Payt naar het buitenland ondersteunen wij Payt nu in alle landen waar zij actief zijn.
Vanuit Payt is gevraagd om ervoor te zorgen dat er meer leads vanuit Organic Search worden verkregen. Op die manier is Payt voor het verkrijgen van nieuwe klanten niet afhankelijk van één marketingkanaal. Daarbij moeten er topposities behaald worden op relevante zoektermen en moet de investering in Organic Search een positieve ROI opleveren.
Binnen SmartRanking geloven wij erin dat zoekmachine optimalisatie niet het uitvoeren van een paar trucjes is. Bij SEO gaat het om het verbeteren van websites, met als doel betere antwoorden te geven op de vragen die de doelgroep heeft. Daarbij staat de gebruiker van de website centraal.
Om dit ook voor Payt te realiseren, zijn wij het project gestart met een technische audit (gericht op onder andere laadsnelheid), een internationaal zoekwoorden onderzoek en een content planning. Met het zoekwoorden onderzoek is in kaart gebracht op welke manieren de doelgroep zoekt. Vervolgens is op basis van data, zoals het marktaandeel dat Payt heeft, gekeken wat de prioriteiten zijn voor de on-page optimalisaties op de website van Payt.
Bij de on-page optimalisaties kijken wij continu naar het marktaandeel op de verschillende groepen zoektermen, waarmee maandelijks de prioriteiten voor optimalisaties en content creatie wordt bepaald. Daarbij staat het uitstralen van betrouwbaarheid centraal, vanwege Google E-E-A-T en YMYL. Om dit op te bouwen en uit te stralen naar de doelgroep, zijn er verschillende optimalisaties in elke taal doorgevoerd. Zo zijn er door het team van Payt auteursbiografieën toegevoegd, is er een goede over ons pagina opgesteld en is het zichtbaar gemaakt wie er allemaal bij Payt werken.
Ondanks dat de grootste focus op het verbeteren van de website zelf ligt, wordt er ook enige tijd besteed aan linkbuilding. Daarbij willen wij geen lage kwaliteit backlinks verkrijgen (zoals directories), maar relevante plaatsingen vanaf websites die er toe doen. Dit heeft geresulteerd in artikelen op onder andere marketbusinessnews.com (427.000 organische bezoekers p.m.), digitalconnectmag.com (1,7 miljoen organische bezoekers per maand) en consultancy.nl (68.000 organische bezoekers p.m.).
Dankzij maandelijkse optimalisaties op het gebied van techniek, UX, content en autoriteit, zorgen wij er samen met het team van Payt voor dat de vindbaarheid van de website verder groeit.
Door te focussen op de gebruiker, lukt het ons om samen met het team van Payt mooie resultaten te behalen. De updates die Google geregeld uitrolt, hebben meestal een positieve impact op de vindbaarheid, waardoor we steeds goede stappen zetten. Het team van Payt is enthousiast en betrokken, wat het een fijne samenwerking maakt en wat de basis is van onze langdurige samenwerking.