Volwassen en sterk concurrerende markt De markt van voedingssupplementen wordt al een aantal jaren gedomineerd door grote partijen met flinke (marketing)budgetten. Bedrijven als Body & Fit en XXL Nutrition zijn breed bekend en zijn gevestigde namen. Supspace is in 2020 opgericht en dus een ware nieuwkomer in de markt, waarbij het een grote uitdaging is om te concurreren met grote bestaande webshops. Ook op het gebied van SEO is dit een, niet te onderschatten, uitdaging, waarbij het desondanks lukt om jaarlijks hard te groeien.
Afhankelijkheid van advertising afbouwen Bij de start van Supspace is het bedrijf begonnen met een focus op advertentiekanalen, zoals Google Ads. Hiermee is een goede basis neergelegd met een vaste klantengroep, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor de afhankelijkheid van één kanaal. Dit brengt uiteraard bedrijfsrisico’s met zich mee, wat ongewenst is. Daarom was het de wens om de afhankelijkheid van Google Ads af te bouwen, terwijl de investeringsruimte (vanwege de fase waarin het bedrijf zat) beperkt was.
Opbouwen van betrouwbaarheid De verschillende gevestigde namen in de markt hebben in de afgelopen jaren een goede reputatie en vertrouwen opgebouwd bij de consument. Als nieuw merk is het lastig om daar tussen te komen. Want uiteindelijk moet er voor de consument een goede reden zijn om bij Supspace te bestellen en niet bij een gevestigde naam, waarbij Supspace geen prijsvechter wil zijn. Verder is het ook voor de organische vindbaarheid een uitdaging met Google YMYL en E-E-A-T, waarbij het niet makkelijk is om überhaupt binnen de niche van voedingssupplementen goed te ranken.