De basis van je SEO

Aan de hand van verschillende pijlers meet Google hoe goed jouw website of pagina is, om de pagina vervolgens een ranking te geven in het zoekoverzicht. Jouw website heeft logischerwijs de beste concurrentiepositie wanneer je bovenaan in het zoekoverzicht staat. Daarom wil je op een selectie van zoekwoorden zo goed mogelijk worden gevonden.

De volgende drie pijlers van SEO dragen hieraan bij:

Verwerk specifieke zoekwoorden (en synoniemen daarvan) waarop je gevonden wil worden in de content.

SEO specialisten weten dat het echte verhaal nog net iets gecompliceerder en gedetailleerder is. Google wordt steeds slimmer in het ranken van webpagina’s, dus de eisen komen ook steeds hoger te liggen. Daarnaast ligt de concurrentie altijd op de loer en is het van groot belang dat er continu aan de vindbaarheid gewerkt wordt.

Tip: Weten wat linkbuilding is? Lees dan deze blog.

Hoe oud is de gemiddelde webpagina in de top 10?

Ahrefs heeft een onderzoek uitgevoerd om te ontdekken wat een realistisch termijn is voordat een bedrijf stijgt naar een plaats in de top 10 van de zoekresultaten. Dat leverde als resultaat op dat de meeste hooggeplaatste webpagina’s 2 jaar of ouder zijn. Slechts 22% van de webpagina’s in de top 10 zijn nog maar 1 jaar geleden opgericht.

Leeftijden van positie 1 pagina's in Google

Tabel 1: Hoe oud de gemiddelde webpagina in de top 10 van Google is.

In tabel 2 zijn de resultaten van tabel 1 gedetailleerder weergegeven. Hier zie je dat webpagina’s die minder dan een jaar geleden zijn opgericht bijna niet voorkomen in de top 10 van Google. Slechts 1,2% van deze jonge pagina’s stond bovendien op plaats 1.

Percentage pagina's jonger dan een jaar in google top 10

Tabel 2: De hoeveelheid webpagina’s die minder dan 1 jaar geleden zijn opgericht en in de Google top 10 staan.

Hoe lang duurt het dus voordat mijn website hoger gerankt staat?

Dit is één van de meest gestelde vragen door onze opdrachtgevers. Logischerwijs wil een bedrijf zo snel mogelijk resultaat zien van de diensten die wij voor ze leveren. SEO kost veel tijd en energie doordat zoveel facetten bijdragen aan de ranking die continu bijgewerkt moeten worden. Omdat het zo afhankelijk is van deze facetten is het niet mogelijk hier een eenduidig antwoord geven.

Ahrefs komt tot dezelfde conclusie. Zij stellen dat pagina’s met zoekwoorden die niet populair zijn in 2 tot 6 maanden in de top 10 kunnen belanden. Pagina’s met zoekwoorden waarop veel wordt gegoogeld doen hier vaak minimaal een jaar over. Dat zijn de pagina’s waarbij een SEO team hard werkt aan deze resultaten.

Conclusie

Het voorspellen van je succes in Google blijft een lastige vraag. Uit het onderzoek van Ahrefs komen diverse interessante resultaten, die ook aantonen dat zoekmachine optimalisatie een langdurig traject is.

Wanneer je op concurrende pagina’s wilt ranken, moet je rekening houden met een minimaal termijn van 1 jaar. Voor een eerste positie is dat zelfs 2 tot 3 jaar. We kunnen met zekerheid zeggen dat een SEO bureau met specialisten van toegevoegde waarde is en dat geduld en kennis de sleutel tot succes is.

Bron: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking