Tegenwoordig hoef je maar een zoekopdracht aan Google te geven en je krijgt meteen een lijst gepresenteerd met tientallen, honderden, of wel duizenden zoekresultaten. Je kunt met Google Ads een mooi plekje in deze zoekresultaten kopen, maar de kosten daarvoor rijzen al snel de pan uit.
Het is vaak interessanter om in de organische zoekresultaten van de zoekmachines terecht te komen. Eén van de onderdelen om in de organische zoekresultaten te komen is linkbuilding. Met kwalitatieve backlinks bouw je aan jouw autoriteit, je creëert naamsbekendheid en jouw product of dienst is beter vindbaar in de zoekmachines.
Wanneer je alleen online advertising inzet voor die felbegeerde positie in Google, brand je al gauw je hele marketingbudget op. Het is dan ook interessant om met kwalitatieve backlinks positiewinsten, en daarmee gratis clicks, te verkrijgen.
Kwalitatieve backlinks leveren meer traffic op naar jouw website en dragen bij aan je naamsbekendheid en online doelstelling. De redenen waarom je zou moeten investeren in het verkrijgen van kwalitatieve backlinks zijn:
Wanneer andere websites linken naar jouw website ziet Google dat als een aanbeveling. Deze backlinks moeten dan wel van goede kwaliteit zijn om tot het beoogde resultaat te leiden.
Google waardeert alleen de backlinks van echte bedrijven die relevant zijn voor jouw website. Wanneer jij een link krijgt op een website uit een totaal ander vakgebied, ziet Google deze link als minder waardevol.
Hebben de bedrijven waar je backlinks van verkrijgt veel autoriteit, dan deel jij daarin mee. De reputatie van de website waar jouw backlink op staat wordt namelijk gecontroleerd door Google. Backlinks van websites met een minder goede autoriteit, hebben dan ook weinig invloed op jouw SEO.
Naast de relevantie en autoriteit van de backlink, is de anchor tekst die de backlink meekrijgt ook belangrijk voor de kwaliteit. Google controleert wat de backlink vertegenwoordigd door de anchortekst van de link. Een niet relevante tekst als ‘klik hier’ doet af aan de kwaliteit van de backlink, over-optimalisatie van de anchor tekst ook.
Als laatste is het alt-tag, de omschrijving bij een afbeelding of foto, belangrijk. Wanneer je vanuit een afbeelding wordt gelinkt moet je daar een alt-tag aan toevoegen.
Hiermee maak je voor zoekmachines duidelijk waar de afbeelding precies over gaat. Als tekst voor het alt-tag kun je een zoekwoord opnemen, Google ziet de alt-tags bij afbeeldingen namelijk als anchors.
Bouw dus voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel op. Zorg dat je backlinks verkrijgt van sites met een hoge autoriteit en goede reputati, zo creëer je uiteindelijk een kwalitatieve backlink.
Het verkrijgen van backlinks is een continu proces. Neem je tijd om goede backlinks te verzamelen en maak vooraf een plan. Er zijn meerdere manieren om een backlink te verkrijgen:
Het is erg interessant om gastblogs te schrijven voor andere websites. Je deelt jouw kennis en autoriteit en je verkrijgt ook direct wat backlinks. Daarnaast bereik je een nieuwe doelgroep en bouw je aan je branding. Jouw naam, jouw merk, staat immers ergens anders in de spotlights.
Denk natuurlijk wel aan de relevantie van de website waar jij je gastblog publiceert. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de backlink.
Je kunt Google gebruiken om te weten te komen welke blogsites er zijn binnen jouw vakgebied of markt, maak dus tijd om te zoeken naar websites waar jij een gastblog aan kan leveren.
Uiteindelijk zullen deze websites blij zijn met jouw content, voor iedereen dus een win-win situatie!
Een startpagina kan een eenvoudige manier zijn om backlinks te verkrijgen. Ook daarbij speelt relevantie een belangrijke rol bij de keuze voor de startpagina. Startpagina’s waar heel veel links op staan, zijn vaak niet erg kwalitatief voor het verkrijgen van backlinks. Je backlink krijgt dan maar een klein beetje autoriteit mee.
Hoewel startpagina’s oldskool zijn hebben ze nog een klein beetje waarde. Startpagina’s dienen vooral als de bodem van je backlinkprofiel. Let er dus op dat je niet alleen maar startpagina’s verkrijgt, want dan bouw je niet aan een kwalitatief backlinkprofiel.
Een persbericht is niet alleen een goede manier om backlinks te verkrijgen, het zorgt ook voor naamsbekendheid. Je werkt dus op deze manier niet alleen aan je vindbaarheid, maar ook aan je branding.
Belangrijk bij het schrijven van persberichten is wel om de juiste balans te vinden tussen mensen voorzien van waardevolle informatie en mensen bekend maken met jouw bedrijf of merk. Lezers kunnen jouw persbericht namelijk snel als spam zien wanneer die balans overslaat.
Een bijkomend voordeel van persberichten is dat wanneer de content interessant en relevant genoeg is, deze soms worden doorgestuurd naar andere nieuwssites. En zo ontvang je dus nog meer backlinks.
Social media is ook een goede plek om backlinks te verkrijgen. Backlinks op social media kanalen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn kunnen een substantiële bijdrage leveren aan jouw ranking.
Een goede backlink structuur vanaf een social media kanaal omvat meerdere linkjes uit meerdere posts. Een enkel linkje uit 1 social media bericht is niet effectief. Zorg dus dat je meerdere likes of tweets ontvangt.
Die backlinks op social media houdt Google scherp in de gaten, dus dat biedt kansen voor jouw backlinkprofiel.
Nog meer tips nodig? Lees hier dan onze tips en methodes voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.
Google riep in 2012 Penguin Update, één van de Google algoritme updates, in het leven om webspam en linkspam te herkennen om zo zuiverdere zoekresultaten en dus kwalitatieve content te kunnen tonen.
Het is daarom af te raden om bijvoorbeeld te doen aan linkruil of veel links snel te verkrijgen bij indexsites zonder dat deze relevant zijn voor jouw business. Penguin geeft je hiervoor een penalty en dat heeft een negatieve invloed op je vindbaarheid. Het uitgangspunt moet zijn om op een natuurlijke wijze kwalitatieve backlinks te verkrijgen.
Lees ook: 17 redenen om SEO uit te besteden.
Je weet nu waar je op moet letten bij de kwaliteit van je backlinks en hoe je backlinks kunt verkrijgen voor jouw zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks vraagt om een beredeneerde aanpak en geduld.
Wanneer je eenmaal kwalitatieve backlinks hebt verkregen, zal je niet direct op positie 1 staan. Het verkrijgen van backlinks is een langdurige en doorlopend proces, waarbij je je concurrenten continu een stap voor moet zijn. Wanneer je geen backlinks kunt verkrijgen, kan het uitbesteden van linkbuilding een goed idee voor jou zijn.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.