Voor zowel bezoekers als voor Google is een logische en gestructureerde website van belang voor de gebruiks- en zoekmachinevriendelijkheid. Maar waarom is het zo belangrijk? En vooral, hoe ga je hiermee aan de slag? Lees snel verder en begin vandaag nog met de eerste optimalisaties!
Handige SEO tools die je kunt gebruiken om je interne linkstructuur in kaart te brengen zijn Ahrefs, ScreamingFrog, Semrush en zelfs Google Search Console of de internal link checker. Bij het gebruik van bijvoorbeeld ScreamingFrog of Deepcrawl, kun je de website laten crawlen op dezelfde manier hoe een Googlebot, de crawler van Google, dat bijvoorbeeld zou doen.
Een crawler is een stukje software die alle pagina’s doorloopt en alle linkjes op het internet volgt. Zo brengen ze in kaart welke websites en pagina’s relevant en waardevol zijn. Zo dus ook jouw website. De data uit deze tools kun je exporteren en geven je inzicht in je website. Je kunt zien welke pagina’s naar elkaar linken, welke pagina’s een 404 oproepen of welke pagina’s helemaal geen interne links verwezen krijgen.
Als een pagina geen interne links ontvangt, is het een zogeheten ‘orphan’ pagina. Voor zoekmachines zijn deze pagina’s moeilijker te vinden. Deze pagina’s krijgen namelijk geen waarde mee vanuit andere pagina’s en de kans is klein dat er dan wel externe backlinks aanwezig zijn. Crawlers kunnen deze pagina’s dan alleen bekijken via je XML-sitemap of als je ze zelf handmatig laten indexeren in Google Search Console. Dit is niet goed voor de vindbaarheid.
Om een pagina onderdeel uit te laten maken van het ‘SEO-spinnenweb’ moet elke pagina minimaal één interne link hebben. Dus er moet minimaal één pagina zijn die naar de betreffende pagina verwijst. Veel beter is het echter dat er naar een pagina meerdere interne links verwijzen. Dit maakt het voor Google het makkelijkst om te volgen.
Het intern linken gebeurt vaak al zonder erbij na te denken, doordat je bijvoorbeeld een specifiek begrip of pagina extra wilt uitlichten en mensen de optie wil geven er meer over te lezen of bekijken. Je zorgt dan voor een klikbaar linkje (hyperlink) in de tekst naar een andere pagina. Ook je menu of footer zijn opgebouwd uit interne linkjes naar andere delen van je website. Daarmee creëer je samenhang tussen verschillende pagina’s en zorg je ervoor dat je hele website als waardevol collectief wordt beoordeeld door zoekmachines.
Neem bijvoorbeeld een website als Oudersvannu.nl. Zij zijn experts op het gebied van ouderschap en baby’s. Niet alleen is de header duidelijk en logisch te volgen, in hun blogartikelen wordt, vind je veel relevante verwijzingen naar gerelateerde interne blogs. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring en dit is de focus bij interne linkbuilding. Ook zoekmachines pikken de relevantie op. Dit, in combinatie met goede content, zorgt ervoor dat de website wordt herkend als een betrouwbare en autoritaire bron als het gaat om ouderschap en baby’s.
Naast het gebruik van interne linkbuilding, kun je als marketeer ook aan de slag met externe linkbuilding; het verkrijgen van links van een externe website naar je eigen website. Dit is echt een vak apart, waar ook een andere strategie aan te pas komt.
Als website heb je veel waardevolle content nodig om als interessante partij te worden gezien wat betreft het verkrijgen van backlinks. Het gaat hier dus om relevante en belangrijke websites, die volgens Google een autoritaire positie hebben en dus hoog ranken.
Het verkrijgen van externe linkjes zal dan ook alleen kunnen als je met jouw content waarde toevoegt voor een andere partij. Hoe meer externe links naar jouw website die van waarde zijn, hoe hoger jouw positie in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP) wordt. Uiteraard kun je ook zelf extern linken van je eigen website naar andere websites of social media pagina’s. De werkwijze hiervan is niet heel anders dan bij interne linkbuilding.
Als eerste is de interne linkstructuur van je website belangrijk voor je bezoekers. Je wilt zorgen voor een duidelijke navigatie en de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk inrichten om daarmee de dwell time op de website en de kans op een conversie te verhogen. De dwell time brengt in kaart hoe lang een bezoeker op jouw website blijft, nadat deze uit de zoekmachine resultaten op de website terecht is gekomen. Google hecht hier waarde aan.
Bezoekers maken gebruik van de interne linkstructuur om te navigeren binnen de website. Zorg er wel voor dat je op de conversie pagina voor zo min mogelijk afleiding zorgt. Het gebruik van (interne) links moet hier minimaal zijn.
Maar als marketeer wil je niet alleen een prettige website inrichten voor je bezoekers, je bent ook gefocust op zoekmachine optimalisatie, de website beter vindbaar maken. De interne linkstructuur van jouw website kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in Google; hoe meer interne (en externe) links jouw website of zelfs een specifieke pagina heeft, hoe meer waarde Google hier aan hecht.
Waak wel voor je kostbare ‘link juice’ en plaats dus geen overkill aan linkjes in een artikel of op een pagina. Zie dit als het totaal van 100% van je pagina. Heb je op een pagina vijf linkjes, dan krijgt elke pagina dus 20% link juice. Hoe meer links, hoe minder waarde er per linkje wordt toegekend.
Het begint bij het zo logisch mogelijk inrichten van je website structuur. Zie een website als een boek, waarbij de homepage de inhoudsopgave weerspiegelt. Vanuit de homepage zal men naar merendeel van de website navigeren, zo waarneemt Google dat ook. Van daaruit navigeer je naar de hoofdcategorieën, denk aan overzicht pagina’s of belangrijke pagina’s die snel gevonden moeten worden door de header of footer. Daaronder vallen subcategorieën zoals een productpagina, waaronder eventueel nog niche subcategorieën kunnen vallen. Voor een informatieve site zijn dit bijvoorbeeld blog pagina’s. Richt dit dus zo in dat Google dit ook begrijpt en jouw specifieke en belangrijkste pagina’s makkelijk vindt.
Zolang je onthoudt dat de meeste waarde wordt gegeven aan de homepage, kun je vanuit daar werken aan het zogeheten SEO-spinnenweb. Zorg dat deze zo logisch en structureel mogelijk is ingericht, zodat je ook kan zorgen voor samenhang tussen verschillende pagina’s.
Een interne linkstructuur moet voor de bezoeker en lezer goed volgbaar zijn, maar ook voor de zoekmachines. In de meest ideale wereld zou een bezoeker er maximaal drie kliks over mogen doen, om vanuit de homepage naar de belangrijkste pagina’s te navigeren.
Vooral websites die gericht zijn op conversie, kunnen door interne linkbuilding de bezoeker de juiste kant op sturen. Belangrijke zaak is wel dat alle interne links up-to-date zijn. Oude links of linkjes die verwijzen naar 404 pagina’s zullen enkel worden ervaren als vervelend, waardoor de kans toeneemt dat de bezoeker jouw website sneller verlaat. Maar ook Google rekent minpunten voor 404 pagina’s. Deze zijn een verspilling van je crawlbudget en wil je dus koste wat het kost minimaliseren. Een goede interne linkstructuur is dus een belangrijk onderdeel van je SEO strategie en heeft zeker invloed op de posities die je behaalt in de SERP.
Ben je bezig met het optimaliseren van een bestaande website of moet je juist een nieuwe website nog voorzien van content? In beide gevallen is het aan te raden de website structuur in kaart te brengen. Ook zijn er mogelijkheden om de interne linkstructuur deels te automatiseren en zijn er meer mogelijkheden hier zelf invloed op uit te oefenen:
Met deze tips kun je dus aan de slag om te werken aan de interne linkstructuur van jouw website. Ook het gebruik van SEO tools is zeker aan te raden, zodat je snapt waar de winst te behalen valt.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.