Long tail zoekwoorden in kaart brengen

On-page SEO

22 juli 2021 • 5 minuten leestijd

Long tail zoektermen vinden

Long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden: termen die je waarschijnlijk wel bent tegengekomen als je ooit een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan. Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je wat jouw websitebezoeker graag wilt lezen. De zoekwoorden die uit jouw zoekwoorden onderzoek naar voren komen, pas je toe in de content op jouw website. De juiste zoekwoorden achterhalen is een onmisbare stap in een succesvolle SEO strategie.

Wat zijn zoekwoorden precies?

Je hebt vast wel eens iets opgezocht op Google (of een andere zoekmachine). De tekst die jij intypt in de zoekbalk van een zoekmachine noemen we zoekwoorden. Voorbeelden van zoekwoorden zijn: ‘Philips stofzuiger’ of ‘zomervakantie Griekenland’. Nadat jij een zoekopdracht hebt afgegeven, zoekt Google de webpagina’s en websites die het beste overeenkomen met de zoekwoorden (of zoektermen) van jouw zoekopdracht.

De zoekwoorden die jij gebruikt in de content van je website bepalen grotendeels het type bezoekers die op jouw website komen. Als jij een voetbal webshop beheert, wil je dat mensen je vinden op zoekwoorden als ‘voetbalschoenen voor heren’, ‘scheenbeschermers voor dames’, etc.. Je wilt voorkomen dat mensen je vinden op ‘voetbalwedstrijden’, want dan zoeken ze waarschijnlijk andere dingen dan wat jij aanbiedt met je webshop. Als jij wilt dat jouw webpagina bovenaan komt in de SERP (Search Engine Results Page) van jouw potentiële klant, oftewel de resultatenpagina, is het van groot belang om de juiste zoektermen in kaart te brengen.

Het verschil tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden

Zoekwoorden kunnen onderverdeeld worden in verschillende categorieën: short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn algemene zoekwoorden die vaak bestaan uit 1 a 2 woorden. Deze zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume op Google, wat betekent dat veel mensen hiernaar zoeken. Goed scoren in de SERP op deze zoekwoorden relatief lastiger, want bij short tail zoekwoorden heb je meestal te maken met veel concurrentie vanwege het hoge zoekvolume op deze zoektermen.

Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden die vaak bestaan uit 3 woorden tot in sommige gevallen een hele zin. Long tail zoekwoorden hebben er vaak een relatief laag zoekvolume op Google omdat minder mensen hiernaar zoeken. De concurrentie van andere websites die willen scoren op long tail zoekwoorden is vaak (niet altijd) een lager, waardoor het makkelijker wordt om goed te scoren in de SERP. Google gebruikers die long tail zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht, weten vaak al goed waarnaar ze op zoek zijn. Daarom leveren long tail zoekwoorden meestal meer conversies op dan short tail zoekwoorden. Daarbij is het goed om te weten dat maar liefst 70% van alle zoekopdrachten bestaat uit long tail zoekwoorden.

Omdat de concurrentie bij long tail zoekwoorden een stuk lager is, kunnen startende websites dit het beste toepassen voor hun zoekmachine optimalisatie. Zo kun je met een beginnende website makkelijker scoren in de resultatenpagina van Google en sneller profiteren van een ROI.

Long tail zoekwoorden vinden: verschillende manieren

Inmiddels kunnen we wel zeggen dat long tail zoekwoorden positieve resultaten op kunnen leveren in jouw SEO resultaten. Long tail zoekwoorden gebruik je in je content door bijvoorbeeld blogs te schrijven over deze onderwerpen. Maar eerst moet je de long tail zoekwoorden die voor jou van toepassing zijn in kaart brengen. Dit kan op verschillende manieren.

1. Google autosuggest

Als je een zoekopdracht intypt in de zoekbalk van Google, krijg je automatisch allemaal allerlei suggesties. Google bepaalt deze suggesties op basis van voorgaande zoekopdrachten van andere mensen. Je kan er daarom vanuit gaan dat dit veel gebruikte zoekwoorden zijn.

Google autosuggest gebruiken

Afbeelding 1: long tail zoekwoorden vinden via autosuggest

Zodra je een zoekopdracht hebt uitgevoerd, kom je op de resultatenpagina terecht. Onderaan de resultatenpagina vind je nog meer suggesties van Google, namelijk de gerelateerde zoekopdrachten.

Google Autosuggest gebruiken voor longtail zoektermen

Afbeelding 2: long tail zoekwoorden vinden via gerelateerde zoekopdrachten

2. Check je concurrenten

Relevante concurrenten die goed scoren op Google, kun je zien als ‘best practices’. Zet de concurrenten die dezelfde producten aanbieden eens op een rijtje. Kijk vervolgens welke concurrenten goed scoren op Google. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke long tail zoekwoorden gebruiken zij? 
  • Komen de long tail zoekwoorden met elkaar overeen? 
  • Welke long tail zoekwoorden zijn voor jouw website relevant?

Schrijf relevante zoekwoorden op, terwijl je je concurrenten onderzoekt. Zo weet jij op het einde precies met welke zoekwoorden jij aan de slag kan.

3. SEO tools voor zoekwoorden onderzoek

Verschillende zoekwoord onderzoek tools helpen marketeers bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Zo biedt Google een gratis Keyword Planner aan. Andere veelgebruikte tools zijn SE Ranking en Semrush. Met deze tools doe je makkelijk en snel nieuwe ideeën op voor long tail zoekwoorden. Ook zie je meteen allerlei informatie over de gesuggereerde zoekwoorden, zoals zoekvolume en de geschatte moeilijkheidsgraad om goed te scoren op Google.

Longtail zoektermen vinden via Semrush

Afbeelding 3: long tail zoekwoorden vinden met Semrush

Probeer Semrush gratis

De keyword database van Semrush bevat ruim 20 miljard verschillende zoektermen. Probeer Semrush gratis en ontdek zelf de uitgebreide database, inclusief de long tail zoektermen.

Probeer Semrush gratis

4. Luister goed naar de vragen van je klanten

Het luisteren naar de behoefte van je (potentiële) klant is misschien wel een van de belangrijkste manieren om long tail zoekwoorden te achterhalen. Als je merkt dat klanten een specifieke vraag hebben die niet op andere plekken wordt beantwoord, is het slim om hier op in te spelen. Zo trek je specifieke bezoekers naar jouw website.

Maar hoe kom je er nu achter wat je klanten willen weten? Dat is eigenlijk vrij simpel. Onthoud de vragen die klanten aan jou persoonlijk, via een van jouw social media kanalen of aan de klantenservice stellen door ze bijvoorbeeld op te schrijven. Als je merkt dat dezelfde vraag regelmatig wordt gesteld, kun je een blog schrijven waarin je de vraag behandelt.

Een andere manier om erachter te komen wat je klanten willen weten, is om op forums te kijken. Als mensen moeilijk antwoorden op hun vragen kunnen vinden, stellen sommige mensen deze vragen op forums.

5. Achterhaal veel voorkomende vragen op Answer The Public

De zoekopdrachten in Google worden steeds meer in vraagvorm geformuleerd. Dit heeft ook te maken met de spreekfunctie. Mensen stellen hun vraag aan Google en krijgen meteen duizenden antwoorden. Daarom is het belangrijk om erachter te komen welke vragen jouw doelgroep heeft. Net noemden we al de manier om vragen op te schrijven die klanten aan je stellen. Maar als beginnende website is je bereik misschien nog niet groot genoeg, waardoor potentiële klanten niet meteen bij jou komen met hun vragen.

Gelukkig is er ook een andere manier om veel voorkomende vragen te achterhalen, namelijk met Answer The Public. Answer The Public is een keyword tool waar je veel long tail keywords achterhaald. Zodra je een zoekopdracht geeft (dit hoeft maar een woord te zijn), krijg je automatisch tientallen suggesties. Let wel op: je hebt met de gratis versie maar 3 zoekopdrachten per dag.

Longtail zoektermen achterhalen via Answer the Public

Afbeelding 4: long tail zoekwoorden achterhalen bij Answer The Public

6. Gebruik social media

Ook social media helpt jou om long tail zoekwoorden te vinden. Net zoals Google, heeft YouTube ook een autosuggest. Zodra je daar in de zoekbalk een zoekopdracht geeft, krijg je automatisch allerlei suggesties. Maar ook Facebook en Twitter kunnen je helpen. Probeer eens op een relevante hashtag te zoeken. Wellicht kom je hierdoor allerlei vragen tegen van jouw potentiële klant.

Ook platforms als TikTok kunnen je helpen als je het op de juiste manier in steekt. Zoals eerder beschreven hebben long tail zoekwoorden vaak een lager zoekvolume. Maar een laag zoekvolume betekent niet altijd dat je het zoekwoord beter niet kan gebruiken. Dit blijkt uit de ervaring van Lauren Pope, Content en SEO manager. Lauren beheert een astrologieblog en maakt hier ook TikToks over. Op een dag stelde een TikTok volger Lauren een vraag waarop veel mensen het antwoord wilden weten. De vraag had een laag zoekvolume, maar toch besloot Lauren er een blog over te schrijven. Uiteindelijk werd dit een van de meest succesvolle blogposts van Lauren.

Long tail zoektermen vinden via social media (Lauren Pope)

Afbeelding 5: LinkedIn post Lauren Pope

7. Check Google Search Console

Google Search Console is speciaal ontworpen om jou te helpen met scoren in de zoekresultaten van Google. De gratis service van Google geeft inzichten in de prestaties van jouw website en hoe je je resultaten verbetert. Via deze service krijg je niet meteen nieuwe suggesties voor long tail zoekwoorden, maar je ziet welke huidige zoekwoorden het goed doen en waarop je gevonden wordt. Als je doorklikt op een zoekwoord, zie je uitgebreide informatie zoals je positie in de resultatenpagina. Google Search Console geeft inzicht in de prestaties van je website, waar je meteen op in kan spelen.

Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.