Waarom SEO cruciaal is voor e-commerce

Als e-commerce manager of ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om meer omzet te genereren, marges te verbeteren en afhankelijkheid van betaalde advertenties te verminderen. SEO is een krachtig, maar vaak onderschat kanaal binnen e-commerce. Het levert duurzame zichtbaarheid op zonder afhankelijk te zijn van advertentiebudgetten. Waar Google Ads stopt zodra je budget op is, blijf je met een sterke SEO strategie continu zichtbaar voor jouw doelgroep. Bovendien draagt een geoptimaliseerde webshop bij aan hogere conversiepercentages en versterkt het jouw merk op de lange termijn.

Een solide technische basis

Allereerst heb je een solide technische basis nodig bij e-commerce. Je wilt graag dat de bezoeker makkelijk door de website navigeert, maar ook dat hij of zij niet tegen muren aanloopt. Een goede gebruikerservaring is ontzettend belangrijk.

Maar ook voor de zoekmachine is die basis belangrijk. Zeker met een grote webshop wil je ervoor zorgen dat het crawlbudget optimaal wordt gebruikt. Daarnaast is het in de toekomst met AI ontzettend belangrijk dat de website een goede structuur heeft.

Voor zowel mens, als machine, is een solide technische basis de start bij elke SEO strategie voor e-commerce. Werk dus altijd eerst aan de techniek van de website, voordat je verder gaat bouwen. Als dit niet goed staat, merk je uiteindelijk dat je tegen een plafond aanloopt qua organische groei.

Structuur

Iedereen is gebaat bij een beetje structuur. Een goede menustructuur helpt bijvoorbeeld de bezoeker makkelijk navigeren door de website heen. Maar je kunt in dit geval zeker zeggen dat e-commerce van SEO houdt. E-commerce SEO heeft als focus een goede gebruikerservaring te bieden, hierin is structuur belangrijk.

SEO biedt structuur aan een website. Door de interne linkstructuur uit te werken en een goede menustructuur zorg je ervoor dat het voor de bezoeker en Google makkelijker wordt om te navigeren.

Bijkomend voordeel van het uitwerken van deze structuur is dat je zelf ook een overzicht krijgt. Bij veel webshops zien we dat content na verloop van tijd verzuipt in alle content die er wordt gemaakt. Met gevaar op interne kannibalisatie en duplicaten. Enorm zonde, maar met structuur pak je dit gemakkelijk aan.

Duidelijke informatie bieden

Een bezoeker die op jouw webshop komt, wil zeker weten dat hij/zij een aankoop gaat doen die veilig is. Of je nu een t-shirt verkoopt of een sauna, eigenlijk mag je er geen onderscheid in maken. Zorg ervoor dat alle informatie duidelijk is.

Een productpagina mag dus geen vragen overlaten bij de eventuele koper. Zorg dat elke pagina volledige informatie bevat. Zo geef je duidelijke en behulpzame content voor de bezoeker en daarmee help jij ook weer aan jouw E-E-A-T.

E-E-A-T

E-E-A-T is de afkorting voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Hoewel de meeste mensen nog steeds denken dat Google één algoritme heeft, zijn het onderaan de streep vele algoritmes. Eén hiervan is E-E-A-T. De graadmeter voor hoe betrouwbaar jij bent en of jij een expert bent voor de producten die je verkoopt.

Dit algoritme is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat jij veilig informatie kunt verkrijgen en dus ook veilig kunnen winkelen. En bij dit algoritme gaat het zelfs om de kleinste signalen . Denk bijvoorbeeld aan een Btw-nummer in de footer. Dit zijn kleine signalen waarmee Google kan zien of jij een betrouwbare speler bent.

Zorg er dus voor dat jouw e-commerce shop voldoet aan de E-E-A-T richtlijnen. Dit gaat om kleine dingen, maar ook grotere zaken zoals reviews. Een positieve review draagt enorm bij aan het vertrouwen van de potentiële koper.

Vermeld daarnaast duidelijk wie verantwoordelijk is voor de content op je webshop. Voeg auteursinformatie toe aan blogs en geef transparantie over je bedrijf, bijvoorbeeld via een uitgebreide ‘Over ons’-pagina. Vergeet niet om informatie te geven over het retourbeleid, betaalopties, klantenservice en leveringsvoorwaarden. Dit zijn allemaal signalen die bijdragen aan je betrouwbaarheid en daarmee ook aan betere SEO-prestaties.

UX

Dat vertrouwen van de bezoeker komt niet alleen van E-E-A-T. Uiteraard helpt het als jij duidelijk informatie hebt, maar dat is het niet alleen. Een goede ervaring gaat verder dan alleen SEO. In onze optiek is UX in principe ook onderdeel van SEO.

Een goede website is gebruiksvriendelijk. Dat betekent dat een goede ervaring verder gaat dan alleen een goede structuur. De website moet duidelijk zijn qua kleuren, buttons en ga zo maar door.

Wanneer een webshop intuïtief werkt, merk je dat een bezoeker gemakkelijker door het aankoopproces gaat. Het is dus niet zo gek om af en toe iets te bestellen in jouw eigen webshop. Hiermee kun je ervaren hoe gemakkelijk het gaat.

Daarnaast is het slim om belangrijke conversiepunten zoals de winkelwagen en afrekenpagina te analyseren op gebruiksgemak. Denk aan het minimaliseren van laadtijden, het verwijderen van afleidende elementen en het toevoegen van trustfactoren zoals keurmerken en klantenservicevermeldingen. Ook het verbeteren van on-site zoekfunctionaliteit kan een grote impact hebben op zowel gebruiksvriendelijkheid als SEO.

Topicale autoriteit

Wil jij laten zien dat jij dé expert bent? Werk dan zeker aan jouw topicale autoriteit. Verkoop je t-shirts? Dan moet je laten zien dat jij alles weet over t-shirts van naad tot aan zoom. Doe dit wel slim!

Een slimme manier van topicale autoriteit inzetten is wederom weer structuur. Zorg ervoor dat je informatie geeft op de juiste plekken. Zo kun je beter ingaan op de geschiedenis van t-shirts in een blog artikel dan bij een productpagina. Werk dus niet alleen alles uit over een onderwerp, zorg er ook voor dat het op de juiste plekken staat.

Werk met duidelijke contentclusters rondom jouw productcategorieën. Voorbeeld: verkoop je sportkleding? Zorg dan dat je themapagina’s hebt over hardloopkleding, sportschoenen, accessoires, etc., aangevuld met blogs over kledingadvies, seizoenscollecties en onderhoudstips. Link deze artikelen strategisch aan elkaar via interne links, om zo autoriteit op onderwerp- en domeinniveau op te bouwen.

Afbeeldingen

Een webshop met slechte afbeeldingen dat kan natuurlijk niet. Voor de verkoop is het ontzettend belangrijk dat je goede afbeeldingen hebt van jouw producten. Uiteraard voeg je de juiste onderschriften toe, alt tags enzovoorts, maar bovenal moeten de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en snel laden.

Organic Google Shopping

Naast de bekende betaalde Shopping-advertenties, biedt Google tegenwoordig ook de mogelijkheid om producten gratis weer te geven in de Shopping-tab en de reguliere zoekresultaten via Google Organic Shopping. Het wordt steeds belangrijker om jouw producten ook binnen Organic Shopping zichtbaar te maken. In Amerika is dit al enorm groot en kun je met behulp van filters in producten zoeken binnen de normale zoekresultaten. Organic Shopping is voor alle webshops interessant, ongeacht het assortiment dat je aanbiedt.

Zorg voor een correcte en geoptimaliseerde productfeed via Google Merchant Center. Voeg structured data toe op productpagina’s met alle verplichte gegevens, zoals prijs, voorraadstatus, merk en GTIN. Heb je alle verplichte structured data toegevoegd? Voeg dan ook zoveel mogelijk een aanbevolen velden toe. Let daarnaast op de kwaliteit en inhoud van je producttitels en -omschrijvingen. Hiermee vergroot je de kans op zichtbaarheid in de gratis Shopping-resultaten zonder advertentiebudget te besteden.

Let op: Google evalueert ook je website-ervaring, mobielvriendelijkheid en betrouwbaarheid bij het bepalen of je in aanmerking komt voor organische Shopping-vermeldingen. SEO en Google Organic Shopping gaan dus hand in hand.

Structured data

Een goede website geeft de bezoeker overzicht. Maar ook Google heeft graag overzicht. Dit kun je bereiken onder andere door structured data. Hiermee kun je gemakkelijk bepaalde producten, maar ook informatie over jouw bedrijf beter zichtbaar maken.

Zet dus structured data slim in voor jouw webshop. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijk zichtbaar wordt op allerlei manieren en zorgt ervoor dat Google jouw website makkelijker indexeert.

Hulp nodig met een e-commerce SEO strategie?

Ons team met SEO-vakidioten helpt je graag om jullie webshop beter vindbaar te maken en een duurzame SEO strategie op te stellen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Neem contact op

Dit artikel is geschreven door Lotte Janssen

Sinds 2018 is Lotte werkzaam als SEO consultant en intussen binnen SmartRanking ook verantwoordelijk voor Operations & HR. Ze heeft een ruime ervaring met e-commerce en B2B SEO, waaronder ook complexere websites waar E-E-A-T onmisbaar is. Haar passie ligt met name bij het adviseren, begeleiden en uitwerken van een complete strategie.

Meer over SmartRanking