Hoe zorg jij ervoor dat de content op een website aansluit op de doelgroep? Ik gebruik frameworks zoals QPAFFCCGMIM (een zelfbedacht framework), waarmee ik de situatie van de klant echt probeer te begrijpen en verder wil kijken dan zoekwoordonderzoek, ik doe al jaren geen zoekwoordenonderzoek meer om te bepalen waar we het over gaan hebben. Door diep in te gaan op de context van de doelgroep kan ik relevantere content creëren die beter inspeelt op hun behoeften.
Hoe bepaal jij welke werkzaamheden prioriteit krijgen in je SEO-strategie? Prioritering komt vaak neer op het inschatten van de impact per project. Voor B2B-klanten kijk ik bijvoorbeeld welke klantgroepen het snelst converteren of de meeste potentiële waarde hebben, en focus ik eerst op die onderwerpen. Daarnaast beslissen we soms samen met de klant wat het meest waardevol is om als eerste op te pakken.
Wat is in jouw ogen de impact van gebruikerssignalen op je vindbaarheid? Gebruikerssignalen hebben zeker impact, vooral nu Google steeds beter kan bepalen welke content relevant is voor de gebruiker. Signalen zoals kliks, tijd op de pagina, en interactie geven aan hoe waardevol een pagina is. Ik merk dat als de techniek in orde is, kwalitatieve content vaak beter presteert dankzij positieve gebruikerssignalen. Ik zat laatst een onderzoek te doen voor een partij die bijna al het verkeer kwijt was, als je dan kijkt naar wat er nu rankte dan waren dat partijen die qua insteek veel betere informatie/pagina’s hadden die direct gingen over een pijnpunt van de zoeker of daarop inspeelden. Die andere partijen snapten wat mensen willen weten en hoe je de klik kunt krijgen. Dan doe je het goed: je weet de klik te verdienen, maar ook de bezoeker echt te “belonen” daarvoor. Dat moet Google haast wel terugzien in gebruikerssignalen.
SEO is hard werken, hoe meet jij het resultaat van je SEO-inspanningen? Ik meet op verschillende niveaus, afhankelijk van de klant en wat we voor ze doen. Voor sommige klanten kijk ik naar de groei in branded verkeer, wat aangeeft dat hun naam bekender wordt. Dat vind ik een belangrijk signaal dat organische marketing goed werkt. Daarnaast gebruik ik traditionele SEO-rapportages zoals rankings en verkeer, maar ik let ook op kwalitatieve signalen, zoals hoeveel nieuwe mensen bereikt iemand op social, hoe vaak wordt de content gedeeld en hoeveel mensen nemen contact op naar aanleiding van de content. Voor elke klant ziet m’n rapportage er anders uit.